Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Stiekem je toestel niet op zijn kop gehouden zeker? :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Nog maar een foto proberen
Bij mj staat deze ook ondersteboven :?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Apeldoorn schreef:
Nog maar een foto proberen
Bij mj staat deze ook ondersteboven :?
Anne
IE zeker? :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Apeldoorn schreef:
Nog maar een foto proberen
Bij mj staat deze ook ondersteboven :?
Anne
IE zeker? :D
Idd :o
Heb even 't vosje gebruikt, staat de eerste nog steeds verkeerd maar de trafo staat dat goed.
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Later maar eens uitzoeken.....
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

q50ecir.jpg
Schema Quad 50E
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Ook diodes niet meer gangbaar, zucht....

Voor IS920 heb ik 1N4004 gevonden, voor IS922 1N4148.
In de voedingsstabilisatie zitten 2 zeners achter elkaar (IS2075 en IS2120) ik snap de bedoeling hier niet van, iemand???
Ook vervangers (nog) niet gevonden.

Groet van Bert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Voor IS920 heb ik 1N4004 gevonden, voor IS922 1N4148.
In de voedingsstabilisatie zitten 2 zeners achter elkaar (IS2075 en IS2120) ik snap de bedoeling hier niet van, iemand???
Ook vervangers (nog) niet gevonden.
Met twee kwamen ze zeker dichter bij de gewenste waarde.Of een met een omgekeerde temperatuurs coëficient van de transistor is de totale temperatuurgevoeligheid kleiner.
Nog even 't schema met de meest voor de hand liggende :sure: vervangers.
Oh ja, 400x is naar keus 4001,4002 ... 4007.
Nog iets, de T0-5 (TO-39) transistors zullen wel een koelster nodig hebben.
Anne
Bijlagen
Quad50E.png
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Bedankt Anne!!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Na het demonteren, schoonmaken etc. begonnen met de rebuild :)
Bijlagen
IMG_3986.JPG
IMG_3992.JPG
IMG_3995.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig, op de bovenste foto zit in het koelprofiel een boring voor 5 TO3's en dan blijkt dat aan de andere kant voor 2 TO3's te zijn (onderste foto) :shock: :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ray5150 »

Lijkt me dat het 2 verschillende koelblokken zijn ?
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Klopt, die andere is van een Quad 303, scherp opgemerkt :D
Niet verder vertellen, maar ik had ook al de voedingstrafo v.d. 303 op de Q50 gemonteerd :o
Nu dus de 303 spullen weer in de kast gezet.

Groet van Bert
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Verder aan het opbouwen :)
Bijlagen
IMG_3997.JPG
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Paar (Anne) vraagjes:
1. Wat is het verschil tussen bv BC109 A, B, C?
2. Ik heb BD139's op voorraad, die kan ik toch gebruiken voor de BC125 en BC142?

Alvast bedankt!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Ondertussen ook bezig om Eagle onder de welbekende knie te krijgen, :) mooi programma, een beetje verslavend, net zoals sommige games, voor je het weet is het ver na twaalven en dan 's-ochtends als de wekker afgaat om 7 uur, was ik maar.......... :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Paar (Anne) vraagjes:
1. Wat is het verschil tussen bv BC109 A, B, C?
Gelijkstroomversterking,
abc.png
2. Ik heb BD139's op voorraad, die kan ik toch gebruiken voor de BC125 en BC142?
Zal vermoedelijk wel gaan, wel opletten met de aansluitingen,
pin.png
pin.png (8.56 KiB) 234 keer bekeken
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Thnx Anne,
aansluitingen check ik altijd met een (cheap) componenten tester.
Groet van Bert!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

IMG_3996.JPG
Nog een vraagje, deze componenten tester geeft voor de smoorspoelen (los gekoppeld in beide apparaten) een waarde aan van ongeveer 200 mH en 150 ohm, even getest op een andere smoorspoel die ik heb van 10H, daarbij geeft hij keurig ongeveer 10H aan, 200 mH is toch wel erg weinig, kapot??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Die 10H is eerder voor buizen met elco's van zeg 100µF.
Hier heb je wel een 5mF elco, is de spoel in verhouding 't zelfde.
Maar die 150Ω lijkt me veel te veel, doe er maar minstens een nul af.
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Aaaah, ik ben niet elektro technisch opgeleid, maar ooit begonnen als assembler programmeur (APL op IBM360), later Cobol etc. logisch/analytisch/ fout oplossend denkvermogen wel ok, dus idd de verhouding die je aangeeft snap ik nu. Helaas blijft de ohmse weerstand weerstand na opnieuw meten steken op zo'n 150 ohm :(
Nu Eagle afsluiten, een slaapmutsje en Zzzzzzzzz.

Groet van Bert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Om je even wakker te schudden :shock: :lol: ,
de smoorspoel zit in serie met de voeding.
Stel de versterker trekt 3A dan verlies je met 150Ω 450volt , zal niet erg lukken :?
Trouwens om 0,2H met zo'n hoge weerstand te krijgen moet het wel erg dun draad zijn, of moedwillig met weerstanddraad.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ray5150 »

Apeldoorn schreef:
Ondertussen ook bezig om Eagle onder de welbekende knie te krijgen, :) mooi programma, een beetje verslavend, net zoals sommige games, voor je het weet is het ver na twaalven en dan 's-ochtends als de wekker afgaat om 7 uur, was ik maar.......... :(
Ja, dat komt me bekend voor. kun je al iets laten zien waar je mee bezig bent ? (printscreen)
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

@ Anne,

ik denk dat de cheap componenten tester niet erg geschikt is voor inductiemeting. Gisteren gaf de meting van een Amroh 6010 ongeveer 10H aan, weerstand toen niet opgelet, vandaag, nadat de tester via USB opgeladen is, wordt er ruim 20H aangegeven en 450 ohm weerstand! :shock:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Hoi Ray,
zal ik doen, eerst nog even mijn beeldscherm stofvrij maken voor optimale afdrukken. :mrgreen:
Plaats reactie