Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Alleen het verwisselen van de punten is niet echt handig. Beetje omslachtig en zeker niet te doen met een hete bout. Zo vaak doe ik dat echter niet en is ook niet nodig als je een beetje georganiseerd werkt.

Coldeer
Voor een knaak heb je een imitatiebout van ebay erbij, en voor nog een knaak 5 verschillende punten.
Hoef je alleen het andere boutje aan het station te koppelen. :idea:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Shadow »

Leuk ding :goedzo:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door cve »

Voor een knaak heb je een imitatiebout van ebay erbij, en voor nog een knaak 5 verschillende punten.
Hoef je alleen het andere boutje aan het station te koppelen. :idea:
Goede tip Ray! De originele punten zijn echter ook niet zo duur en daar heb ik meteen een aantal van gekocht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Ik wissel al jaren hete punten van mijn Weller met een punttang.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik wissel al jaren hete punten van mijn Weller met een punttang.
Yup, en Weller heeft daarvoor ook mooie parkeerplekken in de houder waar je die losse hete punten kwijt kan.

Overigens met die Hakko: Als je regelmatig stiften wisselt, tussen fijn en zwaarder b.v., dan is een extra losse huls waarmee je de stift op het element vastzet wel handig. Je laat de stift die je niet nodig hebt dan gewoon in de betreffende huls zitten en brand je je vingers niet.
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Fotohuis »

Ook een Ersa RDS80, Eur. 117 (excl.) bij Reichelt in Duitsland. Tegenwoordig met een mooi neopreen soepel snoertje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Splinter226 »

Hier een oudje. Een Pace ST 25. Heb ook een ST 25AE gehad met digitaal display, maar dat was niet verlicht. Station bleef soms aanstaan zonder dat het nodig was. Errug slecht voor het verwarmingselement... Toen de simpelere versie maar aangeschaft voor weinig... Met een lampje ter indicatie dat hij aanstaat.
P1070186.JPG
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Fotohuis »

De Ersa is zo geprogrammeerd dat deze na 20 minuten niet gebruikt te zijn naar Stand By temperatuur van 150C gaat. Je kunt dit soldeerstation ook helemaal uit laten schakelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Leeuwarden »

Iemand nog een tip voor een hete lucht soldeerstation? Liefst combi met gewoon soldeerstation.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Goedkoop: Ali Jojo, ook wel verkocht onder de naam Aoyue. Stort in na een half jaar. Duurder maar wel waar voor zijn geld: Quick: https://www.eleshop.nl/quick-861dw-esd- ... ation.html Ga je er mee doen? Voor SMD solderen heb je ook een pre-heat hot plate nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Goedkoop: Ali Jojo, ook wel verkocht onder de naam Aoyue. Stort in na een half jaar. Duurder maar wel waar voor zijn geld: Quick: https://www.eleshop.nl/quick-861dw-esd- ... ation.html Ga je er mee doen? Voor SMD solderen heb je ook een pre-heat hot plate nodig.
Die hot plate ken ik niet. Waarvoor is dat? Paar filmpjes op youtube bekeken maar daar werd niet zo'n plate gebruikt. Ik wil in de nabije toekomst een aantal chipjes solderen met 32 pootjes (plus de rest van de smd onderdelen...). Die dingen zijn duur en dus moet het in 1x goed. Heb ooit wel wat kleinere met een gewone soldeerbout gedaan maar dat blijft toch wat behelpen... Gezien de frequentie waarmee ik smd soldeer minimaal is moet het wel een beetje prijsgunstig blijven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Leeuwarden »

Die Pollin is qua prijs in ieder geval betaalbaar maar zal dan wel weer in dezelfde kwaliteit vallen als die Aoyue...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Die hot plate verwarmt de print tot net onder het smeltpunt, zeg 160 - 180 graden. Dan hoef je minder met hete lucht te verhitten. Scheelt een stuk. Strikt nodig is het verder niet. Voor enkele IC's loont de aanschaf niet.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Bas Horneman »

Gekregen op m'n 18de verjaardag in 1987. Doet het nog uitstekend.
Bijlagen
weller.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door OpaBert »

Ik heb nu de 3210 van Anayou ofzo iets maar loop nog niet over van enthousiasme
De bout is 70 Watt maar dat zal niet die soldeerstift in gaan
Soldeer met de de Weller met nr 7 stiftje sneller dan met de 3210 op 480 graden :think:
Vooral desolderen met Litze merk je gewoon dat dat vermogen niet in de breedste stift van 3,2 mm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Toch nog even zuinig zijn op het Weller karkas...? :twisted: Je ziet trouwen best nog veel van dat losse Wellerspul op Marktplaats voorbij komen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Toch nog even zuinig zijn op het Weller karkas...? :twisted: Je ziet trouwen best nog veel van dat losse Wellerspul op Marktplaats voorbij komen.
Ik heb op MP een lossebout gekocht , Als nieuw ! volgens verkoper O:) Peter
Want met die 3210 schiet niet op
Een component bijna ondergedompeld ( beetje overdrijven mag wel toch :D ) in een klodder tin dan krijg ik zowel gesoldeerd met een puntje.
Met een platte stift gaat het wel beter maar het midden pootje aan een TO220 kan ik daar mee niet solderen en moet je wel een puntje gebruiken
Dan moet je de bout op 480 graden zetten
Wat ik idioot vind met 320-350 moet het gewoon vanzelf gaan met een puntje
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Warmte capaciteit Bert! In principe moet je niet heter hoeven gaan dan 320 graden voor dat normale werk (nummer 6). Bij hogere temperatuur verbrandt ook de flux en dan werkt het niet meer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Warmte capaciteit Bert! In principe moet je niet heter hoeven gaan dan 320 graden voor dat normale werk (nummer 6). Bij hogere temperatuur verbrandt ook de flux en dan werkt het niet meer.
Hoe het heet geen idee maar die 70 Watt komt niet aan bij de soldeerstift :(
Er zit een gaatje met een calibratie potmeter Heb alleen geen temp meter welke meer dan 120 graden aan kan
Iemand daar een truukje voor ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Waar dan, uitgestapt halverwege? :D Heb je geen DVM met temperatuur bereik? Los thermokoppeltje?

Ik denk dat die temperatuur wel goed zit. De warmtebuffer van die dunne 3210 stiftjes is gewoon klein. In zo'n dikke Weller zit veel meer warmte opgeslagen zodat de temperatuur maar weinig zakt bij solderen. Overigens de temperatuur van die Weller stiften is nummer x 100 = Graden Fahrenheid.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Waar dan, uitgestapt halverwege? :D Heb je geen DVM met temperatuur bereik? Los thermokoppeltje?

Ik denk dat die temperatuur wel goed zit. De warmtebuffer van die dunne 3210 stiftjes is gewoon klein. In zo'n dikke Weller zit veel meer warmte opgeslagen zodat de temperatuur maar weinig zakt bij solderen. Overigens de temperatuur van die Weller stiften is nummer x 100 = Graden Fahrenheid.
:shock: serieeus dus nr 7 =700 grd farenheit
-32= 668 :9 = 74 dat x5 =371 grad Celsius :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Kalimba »

Ik heb al jaren een Toolcraft ST-80A die me niet bevalt. Altijd al het vermoeden gehad dat hij z'n temperatuur niet haalde. Onlangs meegenomen naar m'n werk om de techniek afdeling te helpen met kabels maken. Daar zag ik het verschil maar al te goed met de Weller. Snel en mooie glimmende soldeerverbindingen.

Ik vraag me af of er mooie stations zijn tot zo'n €150 met een stabiele en goede temperatuur om mooi te solderen. Over de Weller WE 1010 kan ik niet veel gebruikerservaringen vinden maar wellicht dat er hier mensen zijn die gebruikerservaring hebben met een goed station in deze prijsklasse?



*Ik gebruik het hoofdzakelijk voor de luidsprekerbouw (dikke kabels, poolklemmen, filteronderdelen)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Shadow »

Ouwe Weller Magnastat van marktplaats af plukken ofzo :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”