GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Na de Tubelab SSE versterker wil ik nu eens een PP versterker gaan bouwen.
Heb al vanalles hier liggen ervoor:

Hammond 1650P ugt's 60W, primair: 6600 Ohm; secundair: 4, 8, 16 Ohm
Aantal GU50 buizen met buisvoeten
EF184 buizen en ook de Russische variant hiervan
ZBA bias printje wat ik bij deze versterker zou willen gebruiken
IMG_20190310_174311_859.jpg
Heb nog geen voedingstrafo en ook nog niet echt een schema.

Ik vind het schema van de Wavebourn Pyramid VII wel interessant, alleen zou dit aangepast moeten worden zodat ik mijn ugt's kan gebruiken.
Hierbij worden 100W ugt's gebruikt met een RA van 8 of 10 Kohm. Die versterker zelf is dacht ik ongeveer 80W.
Ik heb geen idee hoeveel werk het is om dit schema aan te passen, zelf kan ik dat helaas niet.
Pyramid-VII-M-Driver (1).jpg
Pyramid-VII-M-OS.gif
Rob.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Gaaf :goedzo: ga dit volgen. Als ik je als oud GU50 bouwer ergens mee kan helpen, laat maar horen. In elk geval veel plezier met bouwen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Bekend printje :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Leuke plannen hier :D
Het ontwerp waar je mee aankomt heeft zo'n hoge Raa omdat dat moet om met Vb van 800volt niet teveel stroom van de eindbuis nodig te hebben en toch veel vermogen te halen.
Met de Hammond van 6k6 is een voeding van goed 500volt nodig om 60W te halen.
Die trafo heeft UL-tap's kan wel met de GU-50 maar de buis is, meen ik, niet bedoeld voor die hoge Vg2.Met 4-8-16Ω uit is wel kathodetegenkoppeling te overwegen, 0-4 is zelfde verhouding als 4-16.
Dat voorversterker+fasedraaier van Wavebourn is mooi gevonden, er zijn wel een paar bedenkingen.
Door de gelijkstroom koppeling en terugkoppeling hebben alle buizen invloed op de instelling.En ook meer spanning nodig, met 800volt voeding is er genoeg maar voor een wat stabiel werkpunt wordt een gestabiliseerde voeding 400volt voorgesteld.
Een 120µF/420V (elco, foutje in schema) voor schermroosterontkoppeling is wel erg dik (10µ/150V kan ook).Hij had vermoedelijk een doos van liggen, andere elco's zijn 't zelfde :o
En er is een (kleine) onbalans tussen de fases.Via R17 krijgt de rechtse EF184 wat tegenwerking wat de linkse niet heeft.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GU50 PP versterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
En er is een (kleine) onbalans tussen de fases.Via R17 krijgt de rechtse EF184 wat tegenwerking wat de linkse niet heeft.
Anne
Aan de andere kant heeft de linkse EF184 een heel klein beetje "tegenwerking" van de spanningsdeler R17/R10. Zal wel een reden voor zijn?
In ieder geval, verf de versterker niet in dat verschrikkelijke oranje, zoals Wavebourn het zelf wel gedaan heeft. :mrgreen:

groet,
Aat
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Ik ga inderdaad eindelijk het printje gebruiken, nog bedankt hiervoor Bert.

Uiteraard heb ik ook de schema's en draadjes hier gelezen van Barry en Democles. Omdat mijn trafo's 60W zijn ipv 40W lijkt het me logisch om iets te bouwen wat hier dan ook gebruik van maakt. Dat heb ik overigens bij mijn vorige versterker totaal niet gedaan, ongeveer 6 of 7W in triode geschakeld en ugt's van 25W is misschien wat overdreven.

Als ik het goed begrijp Anne, dan is het schema hierboven aanpassen voor mijn ugt's nog niet zo simpel als alleen de B+ verlagen. Had ook niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Die UL taps ga ik inderdaad niet gebruiken, dat werkt niet echt met een GU50.

Ik heb hier nog een schema gevonden wat je ooit gemaakt hebt, alleen heeft niemand dat nog gebouwd en zitten er andere stuurbuizen in als de EF184's die ik heb liggen. Misschien is dit toch een beter beginpunt als het schema van Wavebourn?
GU50-Weer's._bmp.png
Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Nee oranje zal het niet worden. Wil deze keer een wat moeilijker chassis maken, waarschijnlijk weer van plaatstaal omdat ik dat kan puntlassen. Heb inmiddels een betere vingerzetbank en nog allerlei plaatbewerkingsmateriaal ter beschikking. Misschien ook wat ronde vormen erin verwerken. Ben alleen niet zo heel erg creatief, dus eens kijken of er wat leuke voorbeelden te vinden zijn. Wil die buisvoeten wel compleet gebruiken, vind die kliko's wel iets hebben.

Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

O ja Bert, leuk dat je ook een GU50 versterker gaat bouwen. Die van mij worden alleen geen monoblokken. Ik schat dat deze als gewone stereoversterker een stuk lichter zal worden als die vorige, die zit boven de 20 kg. Eigenlijk wat zwaarder als de bedoeling was, maar gaat nu nog net voor die te verplaatsen.

Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
En er is een (kleine) onbalans tussen de fases.Via R17 krijgt de rechtse EF184 wat tegenwerking wat de linkse niet heeft.
Anne
Aan de andere kant heeft de linkse EF184 een heel klein beetje "tegenwerking" van de spanningsdeler R17/R10. Zal wel een reden voor zijn?
In ieder geval, verf de versterker niet in dat verschrikkelijke oranje, zoals Wavebourn het zelf wel gedaan heeft. :mrgreen:

groet,
Aat
Och, eigenlijk staat die R17 parallel aan de ECF200 triode.Dus zolang de 0µ47 z'n werk doet is er niks aan de hand.De onbalans is enkel subsoon, niet belangrijk enkel niet netjes.
Net zoals die kleur :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

rdebije schreef:
Als ik het goed begrijp Anne, dan is het schema hierboven aanpassen voor mijn ugt's nog niet zo simpel als alleen de B+ verlagen. Had ook niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Die UL taps ga ik inderdaad niet gebruiken, dat werkt niet echt met een GU50.
Valt wel mee, van 550volt naar 400volt stabilisatie kan best, moet je ook nog aan een lagere spanning voor de schermroosters komen.
Kan wel zoals in het schema van mij wat ik al helemaal vergeten was, een van de variaties voor demo ?
Een nieuwe versterker is altijd wel wat aanpassen, ook de Wavebourn met andere UGT.
Is maar waar je aardigheid in hebt.
Anne
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Dat schema komt uit dit draadje:

viewtopic.php?f=7&t=23582&hilit=piggelmee

Is alweer 3 jaar geleden.

Kan natuurlijk ook gewoon dit schema bouwen en daar de bias automaat bij zetten. Alleen zal ik die EF184 buizen dan waarschijnlijk de komende jaren nergens voor kunnen gebruiken waarschijnlijk. In ieder geval zijn mijn ugt's precies goed voor dit schema.

Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Ik heb nog eens gekeken naar GU50 versterkers van anderen hier. Ik zie dat Democles eerst net als Barry een versterker gebouwd heeft met EF184 stuurbuizen en daarna nog een met 6n1p en 6n2p buizen en ook Bert kiest voor deze optie.

Kan ik hieruit concluderen dat dit misschien toch de betere optie is? Die buisjes erbij kopen is het probleem niet, kosten haast niks en die EF184 buisjes hebben ook niet veel gekost, dus kunnen ook blijven liggen.

In ieder geval zou ik dan gewoon het schema van Anne kunnen bouwen en hoeft er niks aangepast te worden, hooguit later pas, mocht er iets niet helemaal werken in de praktijk. Moet er natuurlijk wel nog die bias automaat in verwerken, die wil ik dan toch liever niet laten liggen.

Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

rdebije schreef:
Moet er natuurlijk wel nog die bias automaat in verwerken, die wil ik dan toch liever niet laten liggen.
Democles heeft 'm ook met de automaat gebouwd.Hij had het als eerste voor elkaar :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
rdebije schreef:
Moet er natuurlijk wel nog die bias automaat in verwerken, die wil ik dan toch liever niet laten liggen.
Democles heeft 'm ook met de automaat gebouwd.Hij had het als eerste voor elkaar :lol:
Anne
Jawel Alle eer naar Demo :goeie: :goeie:
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Dat klopt inderdaad, ben wel benieuwd welke van de 2 GU50 versterkers die hij gebouwd heeft hij beter vindt klinken. Of misschien dat iemand anders ze heeft kunnen vergelijken op een luisterdag?

Helaas kan ik zijn schema niet zomaar overnemen, zal ofwel dat schema moeten aanpassen naar mijn 6K6 60W trafo's, of de bias automaat in het andere schema van Anne verwerken. Wil wel het bias printje wat ik nu heb gebruiken, dus het wordt gewoon een stereo versterker.

Ook het schema van Bert heeft andere ugt's, komt wel al iets dichter in de buurt geloof ik. Is misschien wel saai als ik precies hetzelfde zou gaan bouwen.

Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

rdebije schreef:
Helaas kan ik zijn schema niet zomaar overnemen, zal ofwel dat schema moeten aanpassen naar mijn 6K6 60W trafo's, of de bias automaat in het andere schema van Anne verwerken. Wil wel het bias printje wat ik nu heb gebruiken, dus het wordt gewoon een stereo versterker.
Een andere UGT verandert de versterker nauwelijks.Is vooral de voeding die naar ongeveer 550volt moet wil je alles uit de 6k6 halen.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Piet1950 »

Anne schreef:
Och, eigenlijk staat die R17 parallel aan de ECF200 triode.Dus zolang de 0µ47 z'n werk doet is er niks aan de hand.De onbalans is enkel subsoon, niet belangrijk enkel niet netjes.
Eventueel R17 vervangen door 2 stuks 220k in serie, en dan het knooppunt met 0,47u naar 0Volt. Dan is alles weer in balans.

Piet
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Ik ga eens bedenken welk schema het gaat worden. Begin toch op een plankje, dus kan altijd nog vanalles aanpassen als dat nodig is.

Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Denk dat ik er uit ben wat het gaat worden.
Heb nog eens naar de schema's van Bert en Democles gekeken en zag nog een reactie van Democles waar hij zegt dat die 6n1p en 6n2p buisjes beter klinken en minder problemen met brom geven.
Heb zojuist 4x 6n1p-ev en 4x 6n2p-ev besteld, zal wel even duren eer dat hier is vanuit Rusland.
Voeding zal wel ergens rond de 550V gaan worden.

Rob.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

Tja,weet je het zeker? :lol:

Komt goed :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

FWIW, toen ik mijn GU50PP af had stonden er 2 PP's in huis: KT88 Bill, ik denk wel zo'n beetje de meest nagebouwde PP ooit met AE trafo's, en m'n GU50 dus, met EF184 inderdaad als stuurbuis. Het was pionieren toen, GU50 was nog onbekender dan nu, en ik ben eerst gestart met 6J9 buisjes in de voortrap: viewtopic.php?f=7&t=21459
Overigens kwamen die ideeen van Anne, zonder hem had ik die hele versterker nooit tot een goed einde kunnen brengen!
Die 6J9's bleken onderling grote verschillen te hebben zodat een individuele regeling nodig was om het recht te trekken, niet wenselijk. Hierna is de EF184 erin is gekomen, wat de uiteindelijke buis geworden is. Heb ingangsselectie toegevoegd met een goede potmeter voor volumeregeling, de KT88 was alleen een eindversterker.

Ik had nu een versterker die qua kosten ongeveer op 1/3 zat van wat me de KT88 heeft gekost, veel minder zwaar was in gewicht (misschien ook wel 1/3 oa door een voeding zonder smoorspoel) en vooral beter klonk. Vraag is natuurlijk waar 'm dat in zit, het is ook een heel andere versterker in totaliteit. UGT van Hammond, andere voeding, en vooral andere voor- en eindbuizen.

1 ding, zwak punt van allebei, het laag, blijft schipperen met dit type versterker. Als ik weer een buizenversterker zou bouwen zou dit een hybride worden, vette klasse D voor het laag, buisjes voor mid en hoog. Stereobeeld en 'muziekbeleving' vind ik nog steeds een groot pluspunt van buizen, wellicht door de vervorming die het met zich mee brengt.

Waarom dit hele verhaal, jij heb nu voorkennis en wil een proefplank gaan maken, probeer gewoon wat het effect is van verschillende voortrappen. Eindtrap kun je ook weer niet zoveel mee doen, behalve klasses als Triode en UL proberen wat ook weer voor- en nadelen heeft.
Voeding heb je toch al, qua kosten (buisjes) hoef je het ook niet te laten, kennis genoeg op het forum om je verder te helpen. En vooral, het is ontzettend leerzaam en leuk om te doen :D Beste klank opzet bouw je dan in je uiteindelijke versterker.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rdebije »

Democles: keuzes maken is niet mijn sterkste punt, dat had je waarschijnlijk al in de gaten.

Barry: ik begin gewoon eens met het schema van Democles of Bert, lijken erg op elkaar. Kijk wel wat het resultaat daarvan wordt. Kan altijd nog met EF184 buisjes wat proberen als het resultaat me niet zou bevallen. Ben wel benieuwd naar het laag bij deze versterker of dat echt een zwak punt is. Heb bij mijn huidige versterker daar totaal geen probleem mee en daar komt maar 6 of 7 Watt uit. Misschien wat met speakers te maken, heb zelf vaak eerder teveel bas met mijn Wharfedale Kingsdale speakers.

Een voeding heb ik eigenlijk nog niet, maar er ligt hier wel nog een kapotte monoblok waar ik tijdelijk de voeding van zou kunnen gebruiken. Die meet onbelast 560V DC en er zitten 4 500 UF / 500V elko's in waar over iedere elko 280V DC staat. Is een 100W versterker met 4x EL34 en zal waarschijnlijk nooit een 2e hiervan gaan vinden, dus zou die evt als donor kunnen gebruiken, is misschien wel zonde. Geen idee wat er AC uit die trafo komt, moet hem verder uit elkaar halen voor bij de AC draden te komen. Er is bijzonder weinig over te vinden, alleen een handgeschreven schema waar de voeding niet op staat.

Rob.
Plaats reactie