Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Patrickpaf

Re: Eltim Hexfet amp

Bericht door Patrickpaf »

Ah!buis schreef:
Naar die foto's heb ik wel gekeken.
Van de VS is er geen onderkant en de bovenkant is bestukt, zie je slecht de sporen, niet veel te zien.
De CS kom ongeveer overeen met de schema's die er al zijn.
Behalve twee zener die niet op het schema staan en ook twee elco's die vermoedelijk bij het VS schema horen.
Verder is er een NTC die in 't ene schema 1k is en bij de ander 10k.
Anne
Ja, dat klopt allemaal, kwam er later weer achter dat ik van de VS alleen de soldeerzijde had gekopieerd, n.b. zelfs 2x
In het uiterste geval wil ik de componenten van een van de 2 VS-20 printen er af knippen, om toch een goede afdruk te krijgen van die komponenten zijde, indien je me daar mee kunt helpen, laat het maar weten. Het voordeel is dat de transistoraray aan de soldeerzijde is gesoldeerd, dus die kan ik mooi in takt houden.
Zoals het nu gaat kom ik ook geen steek verder....
Patrickpaf

En hier is de onderkant van de VS-20, zag het nu pas dat deze er niet bij stond.
Bijlagen
VS-20 onderkant.jpg
Patrickpaf

Ook die 2 dioden op de VS kan ik niet goed plaatsen, zouden gepaard zijn, maar heb geen idee wat voor een soort het zijn.
Ben bang als ik ze er af knip niet meer de juiste types kan plaatsen, omdat ik niet weet wat voor een soort, in het schema E202 met 240K parallel, ook het symbool kan ik niet thuisbrengen, lijkt wel een symbool van een microfoon, iemand ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Patrickpaf schreef:
Ook die 2 dioden op de VS kan ik niet goed plaatsen, zouden gepaard zijn, maar heb geen idee wat voor een soort het zijn.
Ben bang als ik ze er af knip niet meer de juiste types kan plaatsen, omdat ik niet weet wat voor een soort, in het schema E202 met 240K parallel, ook het symbool kan ik niet thuisbrengen, lijkt wel een symbool van een microfoon, iemand ?
Dat zijn "stroombronnen" , wat zeners zijn voor spanning doen deze dat voor stroom.
De stroom zou iets van 1¾mA zijn, beide liefst niet te verschillend.
Vishay types CR160 of CS180 lijkt geschikt.
Je kunt die dingen ook zelf samenstellen met een j-fet + weerstand.Met die weerstand is de stroom mooi in te stellen (uitmeten met trimpot en daarna vervangen door een vast weerstand).
Welke j-fet in aanmerking komt hangt af van de VS+ en VS- , maar die zijn niet vermeld.
De 240k weerstanden hebben geen zin, kun je weglaten.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Even naar de layout gekeken, om verdrietig van te worden. En geloof me, ik zie er wat voorbij komen zo door de week. Nog los van verschillen tussen layout en schema, kan al helemaal niet. Niet lullig bedoelt Patrick, maar ik had hier verder geen tijd aan verspilt.
Er wordt binnenkort de ZBA amp MKII hier op het forum gepresenteerd als ik het goed begrepen heb, misschien is dat het wachten waard.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je haalt de woorden uit mijn mond Barry. Project hopeloos. Bestel gewoon wat die versterkerplaten uit het nuchtere Noorden en raus de versterkermodules eraf om in een kastje te proppen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Toch maar de hoofdprijs betalen en die bijzonder goed klinkende modules in Australië bestellen. Uit ervaring kan ik vertellen dat Holton altijd ondersteuning geeft. Meestal binnen 24 uur zelfs...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tijd voor een poll : wat word Patrick' s volgende zelfbouw-versterker ? :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen het schema (enkel VS en CS) wat overzichtelijker :sure: getekend.
Wie weet helpt 't nog wat O:)
Anne
Bijlagen
Getimmer.png
Leeuwarden

ray5150 schreef:
Tijd voor een poll : wat word Patrick' s volgende zelfbouw-versterker ? :mrgreen:

Blijft natuurlijk zaak dat Eltim en Patrick samen een oplossing bedenken. Lijkt mij ook heel erg in het belang van Eltim...
Zou hij meelezen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Anne
Mooi werk Anne. Stelt eigenlijk niet zo heel veel bijzonders voor. Is dit alles? :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mooi werk Anne. Stelt eigenlijk niet zo heel veel bijzonders voor. Is dit alles? :think:
Er moet nog ergens de voeding en de beveiliging wezen, nog niet gezien.
Anne
Patrickpaf

Barry2001 schreef:
Even naar de layout gekeken, om verdrietig van te worden. En geloof me, ik zie er wat voorbij komen zo door de week. Nog los van verschillen tussen layout en schema, kan al helemaal niet. Niet lullig bedoelt Patrick, maar ik had hier verder geen tijd aan verspilt.
Er wordt binnenkort de ZBA amp MKII hier op het forum gepresenteerd als ik het goed begrepen heb, misschien is dat het wachten waard.
De ZBA gaat het voor mij niet worden, ik wil juist weer aan de Fet, had voorheen de ALBS-modules met Fet's, meer dan 25 jaar in gebruik gehad en wilde weer eens wat anders.
Toen de Q-watt van Elektor gebouwd, voldoet redelijk tot goed, heb er Infinity's Kappa 9 op aangesloten, maar wil hoe dan ook weer terug naar F.E.T.
Patrickpaf

Leeuwarden schreef:
Toch maar de hoofdprijs betalen en die bijzonder goed klinkende modules in Australië bestellen. Uit ervaring kan ik vertellen dat Holton altijd ondersteuning geeft. Meestal binnen 24 uur zelfs...
Geloof het of niet, maar zit er weer serieus over te denken, maar de prijs is niet mis, als je het vergelijkt met dezelfde gebruikte fet's a +/- 6,50 euro/stuk.
Maar het heeft nog wat tijd nodig.
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Anne
Met dank voor de genomen moeite.
Het ziet er inderdaad zo overzichterlijker uit, maar ik zie je maakt onderscheid tussen de voedingsspanningen op de VS en CS, of alleen maar voor het gemak niet met elkaar doorverbonden, denk ik zo.
De door mij gebruikte trafo is 2x40 ACV dus zo'n 54 VDC
Maar in de spanningsversterker zitten geen fet's.
Op deze manier is het wat eenvoudiger te zoeken waarom er een positieve voedingsspanning op de uitgang staat, ga er toch weer mee aan de slag
Patrickpaf

Leeuwarden schreef:
ray5150 schreef:

Blijft natuurlijk zaak dat Eltim en Patrick samen een oplossing bedenken. Lijkt mij ook heel erg in het belang van Eltim...
Zou hij meelezen?
Persoonlijk heb ik daar geen hoop meer op, 1e. hij voelde zich beledigd nadat ik hem de waarheid had verteld, en 2. Hij stuurt gewoon de ontbrekende onderdelen niet op, misschien Groningse zuinigheid, namelijk het zijn wel 1% mica condensatoren, dus ja meer dan 10 euro, die je zo kunt uitsparen.
Hoe het ook zij, de lol is er vanaf om nog met hem in contact te komen.

En, last but not least, Ja de naam Eltim zal bij mij niet meer op een positieve over de tong gaan.
Maar zoals reeds eerder vermeld, ik ben niet de enige, op social media had hij ook geen beste naam, misschien wel iemand met dezelfde ervaring.
Ik begrijp zo'n Eltim niet, n.b. hij maakt zelf ook die versterkers, kan me niet voorstellen dat er een fout op die print zit.....en ja dat pleit niet voor mezelf, maar hoe dan ook, zorg dat er een fatsoenlijke beschrijving bij zit, en op z'n minst een stuklijst inclusief schema-nummers, maar ja, het is nu eenmaal zo gelopen.
Patrickpaf

Patrickpaf schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Met dank voor de genomen moeite.
Het ziet er inderdaad zo overzichterlijker uit, maar ik zie je maakt onderscheid tussen de voedingsspanningen op de VS en CS, of alleen maar voor het gemak niet met elkaar doorverbonden, denk ik zo.
De door mij gebruikte trafo is 2x40 ACV dus zo'n 54 VDC
Op deze manier is het wat eenvoudiger te zoeken waarom er een positieve voedingsspanning op de uitgang staat, ga er toch weer mee aan de slag
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Er moet nog ergens de voeding en de beveiliging wezen, nog niet gezien.
Anne
De beveiliging zit direkt op de LS uitgang gemonteerd, en is voorzien van een eigen voeding.
De relaiscontacten staan parallel.
Bijlagen
Beveiliging.jpg
Patrickpaf

Patrickpaf schreef:
Leeuwarden schreef:
Geloof het of niet, maar zit er weer serieus over te denken, maar de prijs is niet mis, als je het vergelijkt met dezelfde gebruikte fet's a +/- 6,50 euro/stuk.
En toch, ik zit nog even op de website te kijken, de prijs "valt" nog mee, maar ik denk dat het ontwerp van Eltim beter is, kijk alleen maar op de modules van Holton, geen direkte buffer-elco's te bekennen, ik denk dat daardoor het basfundament er door omlaag gaat.
Voor de reest kan ik niets zeggen betreft de configuratie, wat voor torren zijn er gebruikt in spanningsversterker? e.d.
Patrickpaf

Het zal toch niet waar zijn???
Als ik het goed begrijp moet de header bij de "rechtse" kant aan de andere kant zijn geplaatst?
Wie het weet mag het zeggen.
Bijlagen
Het zal toch niet waar zijn.jpg
meanman64

Bericht door meanman64 »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Voor dat deze versterker aangeboden werd heeft Louis mij ooit verteld een eigen versterker uit te brengen .
Hij was bijzonder gesteld op het Hexfet amp ontwerp van Electuur maar dan het ontwerp met de IGBT trannies .
Hij ging verder borduren op het ontwerp met de IGBT halfgeleiders en is zo uitgekomen op het nu bekende ontwerp .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ah, meneer heeft de handel zo ontworpen dat je de printen gespiegeld kan opbouwen. Gegarandeerd succes voor fouten en verwarring!
Patrickpaf

Wat je zegt, en daar kom ik nu pas achter, 'k was in de veronderstelling dat het alleen van toepassing was op de linker en rechterzijde.
Bijlagen
Ying en Yang.jpg
Leeuwarden

Patrickpaf schreef:
Patrickpaf schreef:
Leeuwarden schreef:
En toch, ik zit nog even op de website te kijken, de prijs "valt" nog mee, maar ik denk dat het ontwerp van Eltim beter is, kijk alleen maar op de modules van Holton, geen direkte buffer-elco's te bekennen, ik denk dat daardoor het basfundament er door omlaag gaat.
Voor de reest kan ik niets zeggen betreft de configuratie, wat voor torren zijn er gebruikt in spanningsversterker? e.d.
Dat het ontwerp van Eltim "beter" is zal ongetwijfeld waar zijn :lol: Jou aanname dat het basfundament te laag zou zijn... tja, wat zal ik zeggen...
Overigens zie ik op een van bovenstaande foto's "(C) Eltim" staan. 8) Feit is wel dat die Holton modules probleemloos zijn. Vraagje, als die modules van jou klaar en werkend zouden zijn. Dus zonder voeding, puur de versterkermodules, wat heeft dat dan in totaal gekost?
Bijlagen
nxl500.JPG
Leeuwarden

Eltim dekt zich overigens wel in getuige het tekstje onder de foto in de link: https://www.eltim.eu/en/eltim-diy-electronics-kits/g-66
Zegt m.i. veel over Eltim z'n ervaringen.
Plaats reactie