Tubelab SSE versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Voordat ik me ga wagen aan een wat moeilijker project wou ik toch een paar foto's plaatsen van mijn Tubelab SSE versterker.
Dit is versterker die eigenlijk vrijwel iedereen zou moeten kunnen bouwen als je een beetje secuur kan werken.
De printplaat is te koop in Amerika op de site tubelab.com Daar staat ook een uitvoerige bouwbeschrijving en er is nog een apart Tubelab gedeelte op diyaudio met veel informatie en support door o.a. de ontwerper zelf.
Heb de versterker nu klaar sinds gisteren en hij speelt goed. In het begin dacht ik dat de lage tonen wat minder goed waren als van mijn andere SE versterker met AE uitgangstrafo's, maar nu we een dag verder zijn vind ik het toch wel erg mooi klinken. Zal over een pasr weken de oude versterker nog eens aansluiten om te horen wat het verschil is.
Eigenlijk was het nooit de bedoeling geweest om een Tubelab SSE te bouwen. Ik had deze trafo's eigenlijk gekocht voor een GK-71 versterker te bouwen, maar vond dat toch wel iets te hoog gegrepen als eerste echte project. Door te zoeken naar de trafo's (Edcor CXSE258-5K) kwam ik uiteindelijk op de site van Tubelab en leek me deze optie voorlopig toch wel de betere optie. Heb er in ieder geval veel van geleerd en het resultaat is bijzonder goed.

Rob.
IMG_20180817_225234_057.jpg
IMG_20190306_131031_512.jpg
IMG_20190306_131010_152.jpg
IMG_20190306_031549_516.jpg
IMG_20190306_031529_124.jpg
IMG_20190306_031326_331.jpg
IMG_20190306_031215_070.jpg
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Die kleine trafo waar ik zelf een houder voor gemaakt heb is een 6V trafo gebruikt als bucking trafo voor bij de oude 220V voedingstrafo de uitgaande spanningen aan te passen. Door de 230V van tegenwoordig waren alle uitgaande spanningen te hoog. Achteraf was een nieuwe voefingstrafo kopen waarschijnlijk de betere optie geweest, maar zo werkt het ook nu.

Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

De behuizing heb ik overigens zelf gemaakt van 1.2 mm plaatstaal. De keuze hiervoor is gedaan omdat ik een puntlasapparaat heb. Maten voor de kast zijn bepaald door de aluminium beugels die ik nog had liggen en de trafo's. Heb nog een mooi setje Greenlee ponsen gevonden voor de gaten, dus hier is geen laser aan te pas gekomen. Heb geprobeerd zoveel mogelijk bouten weg te werken, de motor run condensator zit op een aparte beugel, samen met de smoorspoel en de bucking trafo. Verder is er denk ik erg weinig over te zeggen, is allemaal gewoon plug & play. Hierdoor denk ik wel geschikt voor beginners die iets anders willen als een EL84 SE. Ik heb hem nu in triode geschakeld, is dan ongeveer 7W en dat is met mijn speakers al meer dan ik nodig heb. Het is ook mogelijk om de versterker in UL te schakelen met of zonder feedback. Hiervoor zou ik nog schakelaars kunnen inbouwen.

Rob.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door Bas Horneman »

Goed gedaan Rob!
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door Piet1950 »

Rob schreef:
Die kleine trafo waar ik zelf een houder voor gemaakt heb is een 6V trafo gebruikt als bucking trafo voor bij de oude 220V voedingstrafo
Denk aan je veiligheid Rob. Beter om de trafo goed geïsoleerd op te stellen en/of terug in het plastic doosje. De secundaire wikkeling heeft wel veiligheids-isolatie t.o.v. de primaire, maar niet ten opzichte van de kern. De secundaire heeft alleen maar werkspannings-isolatie t.o.v. de kern, en daar worden veel lagere eisen aan gesteld, omdat die spanning normaal maar 6V is. Nu zit de kern aan je metalen kast (die overigens knap gemaakt is) en de secundaire ook aan de netspanning (dus 230V). Dat is gevaarlijk.

Piet
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Hallo Piet,

Ik wist niet dat dat een probleem kon zijn. Er is niet echt ruimte voor de kunststof behuizing erin te zetten. Ik kan kijken of ik de trafo met kunststof schroeven en wat kunststof eronder kan vastzetten.

Rob.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door Piet1950 »

Hallo Rob,

Bij mijn huidige project heb ik ook een 220V trafo, waar een autotrafootje nodig is voor de 230V netspanning. Ik gebruik daar een kleine ingegoten trafo voor. De behuizing is van goedgekeurde kunststof, zodat de kern direct een veiligheids-isolatie heeft t.o.v. de omgeving.

Piet
P2210008.JPG
P2210006.JPG
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Hallo Piet,

Zo'n ingegoten trafo is inderdaad een mooie oplossing. Helaas heb ik zoiets niet liggen in 6 volt. Ik had deze adapter nog liggen en omdat hij 2A is, leek mij die geschikt hiervoor. De versterker zelf is gezekerd op 1 ampere en voor de bucking trafo had ik gelezen dat het verstandig is om de dubbele waarde te nemen, dus 6V en 1A en dat dan dubbel komt precies uit op de 12 VA wat die adapter is. Ik ga morgen even bij Hornbach paar nylon schroefjes halen, ligt hier aan de overkant van de weg.
IMG_20190309_233106_517.jpg
Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Wat is het toch een gemak om een Hornbach op 100m afstand te hebben. Net even 2 nylon schroefjes gehaald en ingebouwd. Meteen even de HS bekabeling vervangen, had alleen 300V kabel, is nu 750V kabel. Versterker staat alweer te spelen inmiddels.
IMG_20190310_160010_209.jpg
IMG_20190310_155950_949.jpg
IMG_20190310_155929_449.jpg
Rob.
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Voor wie deze versterker een nogal saai project vond, die heeft helemaal gelijk. Wou het toch vermelden juist omdat het zo eenvoudig te bouwen is.

Heb al wat moeilijkers klaar liggen voor hierna, zie foto:
IMG_20190310_174311_859.jpg
Zal hier tzt nog een apart draadje voor maken en waarschijnlijk nog wel wat hulp bij nodig hebben.

Rob.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door democles »

Even raden :-s

Goh,wat een vreemde buisvoeten........... :mrgreen:

En een bias automaat voor 4x eindbuis :think: ,veel te modern en nog niet veel uitgetest,die durft :rock:

Ik geef het op,te moeilijk :?

Ben benieuwd wat je er van gaat maken :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Even raden :-s
Ben benieuwd wat je er van gaat maken :lol:
Een kacheltje voor komende winter :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door democles »

:lol:
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Ja ik weet het, is al erg vaak hier gebouwd. Moet het ook niet al te moeilijk voor mezelf gaan maken. Zal in ieder geval wel iets moeilijker worden als die bouwdoos die ik nu in elkaar heb gezet.

Rob.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door democles »

Dat erg vaak valt wel mee.

Zie het als een voorsprong voor jezelf. (beter goed gejat dan slecht bedacht :mrgreen: )

De versterker komen we op den duur met z,n allen wel uit denk ik.

En dan gelijk met een in ZBA ontwikkelde bias automaat :goedzo:

Wat belangrijk is,misschien wel het belangrijkste, is de planning,hoe pas ik alles tot een logisch en werkend geheel in een behuizing. :shock:

In ieder geval succes gewenst ,veel foto,s plaatsen,we kijken allemaal mee. :lol:
rdebije
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:42

Re: Tubelab SSE versterker

Bericht door rdebije »

Heb alvast een nieuw draadje gemaakt voor de GU50 PP versterker. Zal deze eerst werkend op een plank moeten hebben. Behuizing maak ik zelf, dus ben niet gebonden aan standaard maten gelukkig. Een logische indeling is natuurlijk wel belangrijk.

Rob.
Plaats reactie