Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Heb je al een camper-truck gekocht? Daar was je toch mee bezig?
zonder Maarten zijn draadje te willen kapen, maar ja, daar zijn we mee bezig, we staan aan de vooravond (binnen enkele weken) van de aanschaf van een basistruck die we gaan verbouwen. Vanmiddag hebben we een gesprek bij een carrosseriebedrijf voor een offerte en de hoogte van die offerte bepaalt de keuze tussen de 2 overgebleven type trucks.

Als het zover is dan post ik het wel ff in mijn Galactica-topic of in het off-topic gedeelte, we willen de bouw vastleggen op Facebook, youtube en Instagram. Wie het wil kan ons volgen
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

MechanicalAnimal schreef:
Leeuwarden schreef:
Heb je al een camper-truck gekocht? Daar was je toch mee bezig?
zonder Maarten zijn draadje te willen kapen, maar ja, daar zijn we mee bezig, we staan aan de vooravond (binnen enkele weken) van de aanschaf van een basistruck die we gaan verbouwen. Vanmiddag hebben we een gesprek bij een carrosseriebedrijf voor een offerte en de hoogte van die offerte bepaalt de keuze tussen de 2 overgebleven type trucks.

Als het zover is dan post ik het wel ff in mijn Galactica-topic of in het off-topic gedeelte, we willen de bouw vastleggen op Facebook, youtube en Instagram. Wie het wil kan ons volgen
Dat ga ik zeker volgen. Benieuwd wat voor truck het wordt.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag weer rustig verder gegaan. Bracings en Helmholtz resonator er ingezet.
Onnodig om af te tapen rondom de te lijmen delen maar ziet er wel lekker strak uit :mrgreen:

De mid ruimte is verbeterd waardoor er onder de Helmholtz resonator ruimte is om het filter in te bouwen m.u.v. de trafokern.
Ik zal de ruimte waarschijnlijk afvullen tot de juiste inhoud omdat ik de onderdelen te mooi vind om in de kast te verstoppen.
Alles zal eerst standaard worden maar wil na enige tijd als ik het systeem goed ken de True copper cap op het hoog zetten. Deze schijnt een goed hoorbaar effect te hebben waardoor stemmen echt los komen. Dat wil ik ook eens gaan ervaren.
Bijlagen
De bracings
De bracings
Helmholtz Resonator
Helmholtz Resonator
De achterkant (hobby Hifi)
De achterkant (hobby Hifi)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef:

Alles zal eerst standaard worden maar wil na enige tijd als ik het systeem goed ken de True copper cap op het hoog zetten. Deze schijnt een goed hoorbaar effect te hebben waardoor stemmen echt los komen. Dat wil ik ook eens gaan ervaren.
als je met ctrl+F even zoekt op "True" dan vind je die terug in Tony Gee zijn vergelijk:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html


Misschien leuk leesvoer voor je :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Ik ken het stuk maar had niet gezien dat beide er op stonden. De max is +/- €15 duurder en valt dus enorm mee. Maar eerst komt er een Audyn cap Plus in die ik nog heb liggen. Het verschil ontdekken als ik het syteem goed ken vind ik leuker dan gelijk het filter volproppen met dit soort componenten. Alleen even kijken hoe ik het ga uitzetten en solderen zodat later de componenten makkelijk te vervangen zijn. Hopen dat alles past in een bak van 43cm breed. Het zijn forse filters.
Bijlagen
True-copper-cap.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Hoeveel uF heb je nodig voor de tweeter?

Ja,ik ben te lui om te gaan kijken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Hoeveel uF heb je nodig voor de tweeter?

Ja,ik ben te lui om te gaan kijken. :mrgreen:
3.3uF voor het hoog

Mid maar liefst 151uF totaal per kant en dat is bijna €8000,- aan copper caps dus die doe ik maar niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door markbakk »

En met 8000€ hoor je vast het verschil wel tussen een Steinway en een Bösendorfer...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
En met 8000€ hoor je vast het verschil wel tussen een Steinway en een Bösendorfer...
Dat hoor je volgens mij met je vingers in je oren nog wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Jeuj!
Daar gaan we weer! :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Altijd lastig die grote condensator waarden. Wat ook mooi is, is een groot aantal Mundorf Supreme 22uf parallel, maar dat is nog steeds erg veel geld en niet onbelangrijk kost erg veel ruimte.

Maar realistisch gezien, denk ik dat je beter een gewone grote waarde MKP kan pakken met daaraan parallel een hele mooie 4.7uf-10uf zoals de true copper of een fraaie Mundorf.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ray5150 »

In de waarde 3.3 uF is er een heleboel keuze. dat kan zowel een voordeel als nadeel zijn.
Is het filterschema eigenlijk ook openbaar ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

Jee. Het stond gewoon in de Hobby Hifi, dus wat dat betreft ja. Maar wel met copyright. Ik had het hem eerder eens gevraagd (voor een paasproject had ik een HH filter geleend) of ik een schema van een HH ontwerp op t forum mocht zetten, antwoord was dat mits met volledige bronvermelding dat het OK was.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Henkjan schreef:
Jee. Het stond gewoon in de Hobby Hifi, dus wat dat betreft ja. Maar wel met copyright. Ik had het hem eerder eens gevraagd (voor een paasproject had ik een HH filter geleend) of ik een schema van een HH ontwerp op t forum mocht zetten, antwoord was dat mits met volledige bronvermelding dat het OK was.
Ik mag toch gewoon het schema uit de hobby hifi plaatsen als forum lid of niet?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Walt schreef:
Altijd lastig die grote condensator waarden. Wat ook mooi is, is een groot aantal Mundorf Supreme 22uf parallel, maar dat is nog steeds erg veel geld en niet onbelangrijk kost erg veel ruimte.

Maar realistisch gezien, denk ik dat je beter een gewone grote waarde MKP kan pakken met daaraan parallel een hele mooie 4.7uf-10uf zoals de true copper of een fraaie Mundorf.

Groetjes Walter

Dat stukje is mij nog niet helemaal duidelijk. Zo was het in de verttigo ook voor het hoog een optie om 0.68uF toe te voegen. Die ging dan parallel op de reference cap. De 0.68uF gewoon mkp laten omdat dat niet te horen was als ik het me goed herinner. Dit zou door een 4,7uF true copper en een bult mkp's hetzelfde idee zijn?


Op het mid wil ik nu de Mundorf 150uF Mcap Evo doen. Qua prijs bijna hetzelfde als de Audyn caps maar dan heb ik maar 1 component nodig ipv 3 om aan die waarde te komen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Jeuj!
Daar gaan we weer! :goedzo:
Op het hoog ben ik er van overtuigd dat het een goed verschil gaat geven. Frank (en Titus) vertelde dat stemmen echt los kwamen door de copper cap en dat niet eerder hadden gehoord.

Mechanicalc Animal attendeerde nog even op de test van Tony Gee en daar staat vrijwel hetzelfde.

Met een kostbaar systeem als de Faktum is me dat die €300 echt wel waard. Op het mid zou ik dit nooit doen ivm de kosten.
Maar eerst de 3.3uF audyn cap plus die ik nog heb liggen en wennen als het klaar is. Daarna een keer de True copper upgrade. Kijk er nu al naar uit haha
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Ik heb nog wel 3.3uF copper max te leen. :sure:
Wel 1.5uF en 1.8uF.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

Kalimba schreef:
Henkjan schreef:
Jee. Het stond gewoon in de Hobby Hifi, dus wat dat betreft ja. Maar wel met copyright. Ik had het hem eerder eens gevraagd (voor een paasproject had ik een HH filter geleend) of ik een schema van een HH ontwerp op t forum mocht zetten, antwoord was dat mits met volledige bronvermelding dat het OK was.
Ik mag toch gewoon het schema uit de hobby hifi plaatsen als forum lid of niet?
er zit copyright op dat blad, dus dat mag alleen als de rechthebbende het goed vind
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

@Dre dat zou super zijn tegen die tijd. De bouw verloopt financiëel sneller dan verwacht en ga denk ik de afwerking iets later doen.

@Henk Jan, kan anders wel.mijn versie plaatsen. Soms iets andere componenten dan het origineel. Moet dat wel even uitwerken als ik tijd heb
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

mailtje aan de hobby hifi is snel gestuurd toch?

maar je zelf getekende schema mag je gewoon posten
(ik ga er tenminste van uit dat je niet hebt moeten beloven het niet te openbaren?)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Henkjan schreef:
mailtje aan de hobby hifi is snel gestuurd toch?

maar je zelf getekende schema mag je gewoon posten
(ik ga er tenminste van uit dat je niet hebt moeten beloven het niet te openbaren?)

Even gedaan.


Filter schema is gewoon uit de hobby hifi. Staan 2 versies in. Een normale en high end filter. Ik gebruik voor het grootste deel het recept van speaker & co omdat ik die versie heb gehoord en gelijk was verkocht :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Weekend gewerkt dus niet heel veel kunnen doen.


Units gepast en ik zie dat er rekening is gehouden met het fineren van de kast. Zo te zien ligt de faceplate straks mooi vlak met de baffle.


Stukje pritex op de achterkant van het mid geplakt voor de zekerheid. Nu het echte "demping plakken" waar ik al naar uit keek (heerlijke klus).
Demping 30 voor het laag en demping 10 voor het mid.
Bijlagen
014.JPG
015.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Nou,ik spreek je later, de blauwe folie van de damping 10/30 afkrijgen kan een behoorlijke crime zijn... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Nou,ik spreek je later, de blauwe folie van de damping 10/30 afkrijgen kan een behoorlijke crime zijn... :mrgreen:
Volgens mij ben je nu in de war met de pamper plakstrips. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Nou, ik heb al een tijdje geen damping 10/30 meer gebruikt, maar een paar jaar terug zat er een zeer dunne blauwe folie op de zelfklevende laag, die erg lastig te verwijderen was, met name om een beginnetje te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”