Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Zoals ik in “Even voorstellen” al aangaf ga ik twee Quad 50E monoblokken die ik gekregen heb (zonder PCB’s) opnieuw opbouwen.
Ik heb twee nieuwe PCB’s in de UK besteld, inmiddels binnen en voorzien van de benodigde weerstandjes die ik op voorraad had.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan; ik wil bij de plaatselijke Elektronica Shop, ja wij hebben er nog 1 in het dorp :D , zoveel mogelijk onderdelen kopen voor ik eventueel on-line ga kopen. Echter de verouderde originele Quad transistoren heeft hij vast niet, wat zijn gangbare, makkelijk verkrijgbare equivalenten. Het gaat om:
BC109
BC125
BC142
BC154
Foto’s volgen uiteraard.
Groet van Bert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Henkjan »

BC109: 8024 op voorraad bij Farnell: https://nl.farnell.com/multicomp/bc109/ ... dp/9206787
die andere zie ik er niet, Mouser ook al niet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Zul je ook niet makkelijk vinden. Zijn weliswaar wat obscure transistoren uit de jaren '70 maar geen bijzondere. Beste kun je met Google naar vervangers zoeken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Databladen opgezocht en deze vervangers maak ik er van.
Anne
Bijlagen
Vervangers.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ray5150 »

Apeldoorn schreef:
Echter de verouderde originele Quad transistoren heeft hij vast niet.
Bij mijn weten maakten ze bij Quad zelf geen transistoren, maar werden die gewoon ingekocht.
Wat je ook kunt doen is een mail sturen naar Radio Twenthe in Den Haag, ze hebben een vrij grote collectie "oude" componenten.
https://www.radiotwenthe.nl/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Klopt Ray, och Quad kocht ook in zoals het ze uit kwam. Zo kritisch is het voor het merendeel allemaal niet. Aardige site voor vervangers, b.v. de BC142: https://alltransistors.com/crsearch.php ... 2=0&r1r2=0
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Fotohuis »

Als je wilt heb ik nog een adresje voor de BC109 voor Eur. 0,20ct per stuk. (Motorola).
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door molekuul »

Grappig ding, een transistor versterker met een uitgangs trafo
Zitten de trafo’s wel bij bij je onderdelen? En de speciale stekker voir de impedantie aanpassing?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Dat hebben de meeste PA/omroepversterkers. Die hebben een 100V lijnuitgang. Dit om grote afstanden met niet al te veel verlies te kunnen overbruggen. Alhoewel je ze niet bij de Gamma zult vinden zijn die pluggen redelijk standaard industrieel spul.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Het schema 's opgezocht. Blijkt idd een echte balans uitgangstrafo in te zitten.
De data die ik vond voor de BC125 lijkt niet erg te rijmen met de toepassing hier, zou er ook een BD139 voor nemen zoals voor de BC142.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Klopt Anne, zijn recht-toe-recht-aan omroepversterkers. Wat ben je er uiteindelijk mee van plan Bert?
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Iedereen bedankt voor de snelle reacties!

@ Henkjan; BC109 kwam ik vanmiddag achter is idd nog wel te krijgen evenals de vervanger BC549 (C).
@ Pjotter; ik heb al heeeeel veeeeeel gezocht via Google o.a. op de site alltransistors.com maar zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer omdat daar de meeste "replacements" ook niet meer "normaal"verkrijgbaar zijn.
@ Anne; bedankt natuurlijk! Ben toch wel nieuwsgierig hoe je zo snel gangbare vervangers vindt terwijl ik dagenlang zoek en niets vind, bv voor BC142 kwam ik op de niet gangbare 2N3020 uit :think:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

@Molekuul; ja trafo's, eindtorren etc. heb ik wel, alleen maar 1 ingangs transformator die je nodig hebt voor gebalanceerde ingang maar dat mag de pret niet dukken, scoor er vast nog wel eens 1 op E-Bay.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Hoi Pjotter,
recht-toe-recht-aan omroepversterkers is wat kort door de bocht denk ik, BBC opname studio's hebben ze ook een tijd gebruikt, naast lijn uitgang kun je ze ook gewoon voor bv 8 ohm boxen gebruiken, is maar net hoe je de uitgangs trafo sec. windings doorverbind.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

IMG_3979.JPG
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Heb ze zelf ook even gehad begin jaren '80. Ze stonden bekend als redelijk onverwoestbaar! Maar qua klankmatige allure wel de mindere van de 303 uit hetzelfde tijdperk vind ik. Overigens zou ik zelf niet snel de BBC van 40 jaar terug als kwaliteitsnorm voor vandaag de dag stellen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Ben toch wel nieuwsgierig hoe je zo snel gangbare vervangers vindt terwijl ik dagenlang zoek en niets vind, bv voor BC142 kwam ik op de niet gangbare 2N3020 uit :think:
Databladen opzoeken en met de gegevens een gangbare vinden die in de buurt komt.
Blijkt ook niet altijd te kloppen, zoals die BC125 volgens "AmericanMicrosemiconductor" met een Pc = 0,3W niet geschikt voor wat ik in 't schema zie.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Henkjan »

Apeldoorn schreef:
Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
als je ze met telefoon op z'n kop gemaakt hebt wel. :mrgreen:

je telefoon (of camera) slaat in de JPG op hoe je t toestel hield toen je de foto maakte, en die info gebruikt de forum software om de foto evt te draaien. maar een aantal gebruiken een niet standaard manier, want soms gaat t dus mis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Apeldoorn schreef:
Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
als je ze met telefoon op z'n kop gemaakt hebt wel. :mrgreen:

je telefoon (of camera) slaat in de JPG op hoe je t toestel hield toen je de foto maakte, en die info gebruikt de forum software om de foto evt te draaien. maar een aantal gebruiken een niet standaard manier, want soms gaat t dus mis.
Mwah, als je op de foto klikt staat ie altijd in vol ornaat wel goed in mijn browser hoor. Het is de forumduimgenerator die het niet snapt lijkt het Alsof die de beeldoriëntatie van de foto niet leest uit de EXIF info van de foto.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 06 mar 2019, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ray5150 »

Wat voor eindtorren horen er eigenlijk in dat ding te zitten ?
(in IE staat de foto ook ondersteboven...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Ook het origineel? In FF staat ie goed en in mijn foto editor ook. De oriëntatie staat wel goed in de EXIF data van de foto aangegeven. Let wel, in het origineel, niet in de "thumb" van het forum, die staat idd op zijn kop.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 07 mar 2019, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ray5150 »

Ja, ook als ik open in een nieuwe pagina.
(gaat wel erg off topic zo...)
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Nog maar een foto proberen
Bijlagen
IMG_3976.JPG
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Grappig, deze staat wel goed :D
Plaats reactie