Versterker zelf maken,welke voedingtransformer?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

wuh

Versterker zelf maken,welke voedingtransformer?

Bericht door wuh »

Hoi! Ik wil een versterker gaan maken. Single Ended KT88 Amplifier 2018 (final build version) in de volgende link https://blueglowelectronics.wordpress.com/diagrams/
Komende tijd wil ik alle onderdelen gaan verzamelen naarmate mijn budget het toe laat.Het meeste wil ik bestellen via de onderdelen lijst in de link.
De transformatoren en choke zijn denk ik te zwaar om op te sturen vanuit Amerika.Denk dat dat te duur gaat worden met ook nog de douane er bij.Kan iemand me vertellen waar ik dit een beetje in de buurt het beste kan kopen en waar ik op moet letten?Heb redelijk wat filmjes op Youtube bekeken.Er schijnt nogal wat verschil te zijn.Graag zou ik echt iets heel goeds hebben voor deze versterker.Heb er niet heel veel haast mee dus tweedehands kan ook een optie zijn.Maar wat is bijvoorbeeld gewoon goed en niet al te duur en wat is het allerbeste waarmee je echt alles uit de versterker gaat halen?

Leon.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Versterker zelf maken,welke voedingtransformer?

Bericht door Henkjan »

De ontwerper Triode Dick is een Nederlander, dus begin met het originele schema te zoeken, dan heb je in elk geval componenten die hier gangbaar zijn.

Er zijn diverse goede adressen voor trafo's en smoorspoelen in ons deel van de wereld. Ik heb zelf voor mn buizenproject ze op maat laten maken bij Toridy in Polen bijvoorbeeld
wuh

Bericht door wuh »

Was net een draadje aan het lezen waar dat Poolse bedrijf ook genoemd word.Als ik het bij dat bedrijf zou bestellen wat zou dat grofweg gaan kosten voor deze 4 dingen?En moet je dan nog dingen specifiek opgeven om het geschikt te maken voor deze versterker?Welke componenten zijn hier niet gangbaar?Heeft dat te maken dat dit ontwerp 120v is?Door de video's van dit aangepaste ontwerp ben ik enthousiast geraakt om het zelf ook te gaan maken.Daarom lijkt het me leuk om ook met dit ontwerp aan de gang te gaan,tenzij het echt beter is dit niet te doen.Mijn kennis is heel beperkt.Het voordeel voor mij als beginner is dat de uitleg in de video's heel duidelijk en begrijpbaar is en dat alle onderdelen netjes in een lijst staan met bijbehorende webwinkels.Zo is het een duidelijk project waar ik ervaring mee kan opdoen.Ik zal dat originele schema op gaan zoeken en proberen het goed te begrijpen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er zijn hier al aardig wat buizenversterkers gebouwd met de KT88 buis.
Lijkt me niet onverstandig om die eens door te nemen. zo kom je zaken tegen als AE in Schagen, en Toridy in Polen.
Ook is het een goed idee om de site van Triodedick eens door te nemen.
Die BOM verwijst naar Amerikaanse leveranciers. hier is ook wel veel te krijgen, maar vaak van een wat ander merk en type. de functie en waarde van het onderdeel is dan wel meestal hetzelfde.
http://triodedick.com/
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leuk, een nieuwe buizenbouwer :D
Om te beginnen, waar je mee aankomt is niet van TriodeDick, het is een afgeleide van het ontwerp van Abdellah waar HenkJan mee speelt.
Wel wat bedenkingen bij het geval bijvoorbeeld zoiets :shock:
OEI.png
OEI.png (5.33 KiB) 883 keer bekeken
ziet er niet gezond uit voor die elco :(
Beetje bijgewerkt en trafo's voorgesteld,
KTA.png
Anne

Trafo nr toegevoegd
wuh

Bericht door wuh »

Die site van Triode Dick is echt heel interessant.Weer veel leesvoer :D Ik ga hier ook andere projecten goed bekijken en dan misschien toch een andere keuze maken.Wel wil ik gewoon ergens beginnen.Door het zelf te doen denk ik dat het makkelijker is om dingen te begrijpen.Om het overzichtelijk te houden lijkt het me beter om niet zomaar zelf de benodigde onderdelen te kiezen maar me meer te richten op een bestaand project.Dingen als de behuizing kan ik al gaan maken.Een andere optie is om tussendoor wat van die goedkope bouwpakketjes te gaan maken en dan op mijn gemak dingen te gaan verzamelen voor dit project.
rdebije

Bericht door rdebije »

Als je weinig ervaring hebt met bouwen dan is misschien de tubelab sse versterker interessant. Ben er zelf een aan het bouwen, is bijna klaar nu. Je kan een printplaat hiervoor in Amerika bestellen en op de tubelab.com site staat een uitgebreide handleiding en een onderdelen lijst met nummers van Mouser. Bestellingen boven 50 euro worden gratis verzonden en er komen ook geen invoerrechten bij, wel btw. Je kan er o.a. EL34, KT88, 6L6 in gebruiken en het is mogelijk om te schakelen tussen triode en UL, net of zonder feedback. Ben zelf bezig met de laatste draadjes aansluiten, zal deze week wel klaar zijn.
IMG_20190304_191236.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Om te beginnen, waar je mee aankomt is niet van TriodeDick, het is een afgeleide van het ontwerp van Abdellah waar HenkJan mee speelt.
...
oh, my bad. op het schema waar naar gelinkt wordt staat toch echt dat t van Dick is.

btw, voor als je t nog niet gevonden had, dit is t topic van mijn buizen avonturen
viewtopic.php?f=7&t=11804&p=1483497
8½ jaar, 30 pagina's text en nog steeds niet verder dan een paar dozen met onderdelen :rofl:
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Henkjan schreef:
8½ jaar, 30 pagina's text en nog steeds niet verder dan een paar dozen met onderdelen :rofl:
Dank je, Henkjan, het is altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met onafgemaakte projecten! :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
oh, my bad. op het schema waar naar gelinkt wordt staat toch echt dat t van Dick is.
Je moet wel even verder doorklikken :wink: https://drive.google.com/drive/folders/ ... y3pLpW1vuj
Anne
wuh

Bericht door wuh »

Hoi rdebije,dat ga ik eens uitzoeken.Zoiets is perfect voor een beginner met al die uitleg en partslist.Dat is voor mij een reden om het aan te durven met zoiets te beginnen.Zat gisteren een filmpje te kijken van een man die iets in China besteld en kon er geen schema bij krijgen.Hij heeft het schema zelf uitgetekent.Dat is voor mij te hoog gegrepen.Ook het bepalen welke onderdelen ik moet kiezen vind ik lastig zonder ervaring.Ben heel benieuwd naar het eindresultaat van jouw versterker.Ga jouw draadje ook eens doorlezen.
HenkJan die ga ik ook eens doorlezen :lol: Toch eens tijd om het weer eens op te pakken.Ben er heel veel over aan het lezen en bekijken en daarom snap ik wel dat er veel bij komt kijken.
rdebije

Bericht door rdebije »

Ik moet nog een draadje maken van de tubelab versterker, had hem vorig jaar al werkend op een plank, maar voordat je dan iets hebt wat je ook in de woonkamer kan zetten ben je zo weer een half jaar verder.
Als je echt een compleet bouwpakket wil hebben met behuizing, trafo's en alles erbij dan zou je nog kunnen kijken naar de elekit tu-8200, verkrijgbaar bij https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... akket.html
Gr, Rob.
wuh

Bericht door wuh »

Hoi Rob,de behuizing lijkt me juist leuk om zelf te maken.Op de site van Triode Dick staan ook wel leuke dingen.Ik denk dat ik toch bij mijn originele plan blijf voorlopig.Dat lijkt me goed te doen om te beginnen.Heb bijna 500 tabbladen openstaan met allerlei websites en zie door de tabbladeren het bos niet meer :think: Ik ga met de behuizing beginnen en dan de transformators en chokers.Dan de goede bedrading en soldeerspullen.Ben dan denk ik weer een paar maanden verder ivm de kosten.Er komt toch veel bij kijken.Op de site jacmusic zie ik veel dingen staan wat me wel aanspreekt.Maar erg duur. http://jacmusic.com/html/order/jacmusic-pricelist.pdf Ik weet nog niet welke trafo's en chokers ik moet nemen maar denk dat het niet goedkoop zal worden.Het voordeel is dat ik zo nog veel opties openlaat.Als ik komende tijd tot andere inzichten kom kan ik nog veel kanten op.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
:rofl: :rofl: :rofl: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :goeie: :goeie: :goeie:
rdebije

Bericht door rdebije »

Als je toch Edcor trafo's wil, in Duitsland zijn ze ook te koop, je moet alleen niet schrikken van de prijs.
https://www.don-audio.com/Edcor-CXSE25-8-5K_1
Heb deze zelf ook, heb er wel geluk mee gehad en ze voor 180 euro samen kunnen overnemen van iemand.

Iets goedkoper alternatief is deze misschien, ook in Duitsland te koop.
https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :3210.html
Geen ervaring hiermee.

De toroidy trafo's lijken ook wel interessant, ben wel benieuwd hoe die klinken.
Rob.
wuh

Bericht door wuh »

Bedankt voor de links Rob.Heb nu een mooie verzameling adresjes voor die dingen.Kan iemand nog uitleggen welke specificaties het beste zijn en waar het overdreven begint te worden?

Leon
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Leon schreef:
Kan iemand nog uitleggen welke specificaties het beste zijn en waar het overdreven begint te worden?
Op de site van Don Audio staat de volgende quote;
Edcor Transformatoren sind bekannt durch HighEnd DIY Audio Geräte und den typischen Edcor Sound.
Als er over een "typische Edcor Sound" wordt gesproken, vind ik dat overdreven. En trafo moet een signaal overdragen, en daar zelf zo min mogelijk aan veranderen. Dit soort kreten zijn er in alle soorten en maten. Laat je daar niet door misleiden. Hoe meer van deze termen, hoe hoger de prijs. Of het nu trafo's, buizen, condensatoren of aansluitklemmen zijn, laat je niet beetnemen. Het gaat voor jou uiteindelijk om jou muzieksmaak en jou gehoor. Ik heb al meer dan 25 buizenversterkers ontworpen en gebouwd, met de meest uiteenlopende onderdelen erin. En ze klonken allemaal ruim voldoende. Althans volgens de kopers. Veel plezier met de buizenhobby.

Piet
wuh

Bericht door wuh »

Hoi Piet,
Dat is een flink aantal versterkers :goeie:
Bij mij is het probleem een beetje dat ik alleen kan uitgaan van oordelen van anderen.Ik ben een beetje onduidelijk in mijn vraag.
Ik bedoel ook de uitgangs transformatoren en chokes.Mijn plan is dingen te verzamelen voor mijn eerste grote project.Om dat te kunnen doen wil ik wel weten welke kant ik op wil en wat ik eventueel wil gaan besteden.Heb al best veel informatie ingewonnen.Dingen als H en mA en W en verlies dB kom je in veel varianten tegen.Doordat er zoveel verschillende waardes zijn vraag ik me af wat een beetje de range is tussen het minimale voor een gewoon perfecte versterker en het punt waar je geen voordeel meer gaat halen uit een beginners versterker? Op deze site kan ik al lekker uit de voeten en heb er een leuk ebook gedownload over transformatoren :) http://jacmusic.com/Navigation/Products-All.html
Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van mensen die met meerdere verschillende waarden gewerkt hebben.Ik kan me voorstellen dat er ergens een grens boven en onder moet zijn voor een normale beginners versterker en "normale" speakers.Omdat ik dat al vrij snel ga aanschaffen ben ik me daar nu vooral op aan het concentreren.Met de behuizing ben ik al bezig.

Leon.
rdebije

Bericht door rdebije »

Tja bij Don Audio kost zo'n trafo bijna 200 euro en in Amerika 99 dollar, dan krijg je natuurlijk dat soort teksten om die toch wel hoge prijs te rechtvaardigen. Ik had mazzel en kocht er 2 voor 180 euro samen. Voor die prijs zijn het leuke trafo's, 400 euro is eigenlijk gewoon teveel. Mijn versterker is ondertussen klaar, hier nog een plaatje.
IMG_20190306_013618.jpg
Rob.
ray5150

Bericht door ray5150 »

wuh schreef:
Ik ga met de behuizing beginnen en dan de transformators en chokers.
Lijkt me niet onverstandig om pas met de behuizing te starten als je absoluut zeker weet welke trafo's het worden, en wat de afmetingen daarvan zijn. of beter nog, als ze in huis zijn. dat visualiseert toch wat beter qua indeling.
Overigens is een choker een sjaaltje dat door heren gedragen word. het is geen probleem om zo'n ding gewoon een smoorspoel te noemen...
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 06 mar 2019, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
wuh

Bericht door wuh »

Mooi gemaakt Rob :goedzo: Dat word lekker genieten komende tijd.Voldoet het geluid aan je verwachtingen?
Als ik precies weet welke ik wil hebben ga ik wat gerichter op zoek.Op de site van Triode Dick kwam ik ook dit merk tegen;
https://www.lundahltransformers.com/ Ook best prijzig.Daarom wil ik eerst zeker weten wat voor mijn situatie de beste optie is.
Het is wel zo dat als je het nieuw koopt door het gewicht altijd wel veel kwijt bent aan verzenden en douane als je het van ver haalt.Ik ga het pas aanschaffen als mijn vakantiegeld binnen is.Wil ook nog alles op orde hebben om goed te kunnen solderen zodat ik het echt netjes kan maken.Weg met die goedkope Chinese soldeer tin en zo!Als de basis niet op orde is zal dit project ook niet slagen.
ray5150 schreef:
wuh schreef:
Ik ga met de behuizing beginnen en dan de transformators en chokers.quote]

Lijkt me niet onverstandig om pas met de behuizing te starten als je absoluut zeker weet welke trafo's het worden, en wat de afmetingen daarvan zijn. of beter nog, als ze in huis zijn. dat visualiseert toch wat beter qua indeling.
Overigens is een choker een sjaaltje dat door heren gedragen word. het is geen probleem om zo'n ding gewoon een smoorspoel te noemen...
Ben er al mee begonnen.Tenminste met de ombouw.Ik ga de transformatoren apart behuizen.Dat wil ik doen om eventuele andere projecten op dezelfde basis simpeler te houden.Zo kan ik later makkelijk tussen versterkers wisselen zonder te schroeven.Op die manier denk ik er meer plezier uit te kunnen halen.Verder zal ik proberen om het smoorspoel te noemen.Choke is een term die je op bijna alle websites tegenkomt dus vandaar dat ik het zo ook ben gaan noemen.

Leon.
rdebije

Bericht door rdebije »

De versterker klinkt goed, moet wel zeggen dat ik iets meer verwacht had van die Edcor trafo's. De versterker die eerst in de woonkamer stond heeft AE uitgangstrafo's die een stuk kleiner zijn als de Edcors en eigenlijk zijn ze allebei redelijk vergelijkbaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Edcor trafo's vslecht zijn, misschien zijn die AE trafo's gewoon heel erg goed. Misschien dat de versterker nog moet inspelen? Ik hoor die term vaker, maar kan me er weinig bij voorstellen.

Lundahl is mooi, maar toch wel boven budget voor mij helaas. Je kan ook hier kijken: https://www.roehrentechnik.de/html/eintakt.html
Daar zitten ook mooie trafo's bij, helaas op die site geen afbeeldingen ervan. Had een tijdje geleden een bericht gezien van iemand die daar mooie bandkerntrafo's had gekocht, helaas weet ik niet meer welk type dat was.

Trafo's apart behuizen wou ik eerst ook doen, soort modulair systeem. Heb er toch van afgezien omdat het teveel werk zou worden en het er waarschijnlijk niet zo mooi uit zou gaan zien. Ook is een kast redelijk snel gemaakt, heb zetbank, gaten pons set, puntlasapparaat, etc.

Chinese tin heb ik ook eens besteld, kan gelijk de vuilnisbak in, echt rotzooi is dat. Misschien dat ze ook betere soorten hebben daar, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Rob.
wuh

Bericht door wuh »

Hoi Rob,wel jammer dat het nog niet helemaal goed klinkt.Maar wie weet komt dat nog na wat inspelen.
Die link is echt handig.Bedankt! Dat maakt dingen een stuk duidelijker met de goede omschrijvingen O:)
Voor mij is het ook allemaal veel geld.Wil het daarom meteen goed doen.Als ik nu de beste keuze maak en het modulair ga gebruiken kan ik heel lang vooruit met meerdere projecten.In dat opzicht mag het dan wel iets meer kosten.Het uiterlijk maakt me nu nog niet zo heel veel uit.Het gaat me vooral om het werkend te krijgen en echt te snappen waar ik mee bezig ben.Uiteindelijk is het makkelijk alles te verhuizen naar een heel mooie behuizing.Voor mij moet het in het begin vooral effectief zijn.Zo wil ik vanwege de veiligheid ook alles op gaan delen in 2 delen.De delen met gevaarlijke spanning wil ik apart onderbrengen in een afgesloten deel.Voor het hoogspanningsdeel ben ik van plan externe meetpunten te maken en ook een systeem om de condensatoren leeg te maken voordat ik iets open hoef te schroeven.Zal dus niet meteen iets heel moois worden denk ik :lol:
Via een ander forum kreeg ik deze link ook http://www.valvewizard.co.uk/ Heb me er nog niet helemaal in verdiept vanwege de vele andere sites die ik nog aan het bekijken ben.Misschien heb je er ook iets aan.Vind het heel duidelijk.

Leon
wuh

Bericht door wuh »

Ah!buis schreef:
Wel wat bedenkingen bij het geval bijvoorbeeld zoiets :shock: OEI.png ziet er niet gezond uit voor die elco :(
Beetje bijgewerkt en trafo's voorgesteld, KTA.png Anne

Trafo nr toegevoegd
Hoi Anne,nog bedankt voor het aanpassen en het advies voor de trafo.Ik had het in eerste instantie niet helemaal goed begrepen.Ik kan me uit 1 van de video's van hem herinneren dat hij dit aangeeft en erover zegt dat hij uit zijn ervaring dit gedaan heeft omdat het goed blijkt te werken.Weet niet of het hetzelfde is.Ga het nog eens nazoeken in zijn video's.Ondertussen heb ik via iemand via Marktplaats een schema gekregen van een hele simpele 300b single ended versterker.Heb gevraagd of ik het schema mag delen en nog geen antwoord.Maar ga me daar op richten en dit aangepaste schema iets vooruit schuiven maar niet in de koelkast zetten :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor zover ik weet is die 300B niet onder "niet duur" te rangschikken.
Anne
Plaats reactie