DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mijn Yarland met EL34 buisjes trok het vorig jaar in Hengelo niet.
Maar toen zat Hans aan de knoppen.
En die heeft altijd maar twee standen, uit of vol open.
Maar toen zat Hans aan de knoppen.
En die heeft altijd maar twee standen, uit of vol open.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Die Yarland is ook PP toch? Zal ook rond de 25W zijn?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat had niks met Hans te maken, die versterker had echt te weinig vermogen voor de C1.
-edit- zojuist met google gevonden, met de EL34 is het 12 Watt single ended, geen pushpull. The "Yarland FV 34A-IV" uses two EL34 tubes which gives the amplifier 2 x 12 watt
-edit- zojuist met google gevonden, met de EL34 is het 12 Watt single ended, geen pushpull. The "Yarland FV 34A-IV" uses two EL34 tubes which gives the amplifier 2 x 12 watt
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het is een FV 348.
De FV 34A IV heeft maar twee EL34.
Maar de CA ging daar ook over zijn nek.
De FV 34A IV heeft maar twee EL34.
Maar de CA ging daar ook over zijn nek.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ja was geen goede match de CA is ook niet bedoeld voor een speaker als de C1
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb deze set laatst beluisterd:nou dat was echt fantastisch!jeroen_d schreef:Ik speel momenteel met een demo versterker lab12 integre4 (2 stuks KT150 per kanaal) op de C1. Ik moet toegeven, deze combi met de C1 klinkt substantieel beter dan de C1 op een ncore. Geen enkele opname geeft problemen, het hoeft niet audiofiel te zijn om goed te klinken. Maar ook de audiofiele opnames komen er zeer mooi uit.
Ik zou dit kunnen demonstreren op de volgende ZBA dag als dat mag van de organisatie. Interessant voor de C1 bezitters. Het leukst zou dan zijn als ook vanuit dit forum een krachtige buizenbak wordt meegenomen want de integre4 is een commerciële versterker die voor vele ZBA-ers te duur zal zijn.
Ik heb echter op dit forum geen echt krachtige buizenversterkers gezien, de meeste projecten hebben slechts enkele wattjes tot hun beschikking.
Misschien zie ik wat over het hoofd, zou leuk zijn als er toch zo'n project beschikbaar is.
Zelfs met metal was het super!
Heb je 'm al aangeschaft eigenlijk?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Die 4 woofers willen STROOMjeroen_d schreef:Ja was geen goede match de CA is ook niet bedoeld voor een speaker als de C1
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Vandaag ook deze mooie combinatie C1 en lab12 buizenversterker gehoord, echt heel erg mooi! Zeg maar een setje om oud mee te worden, doet niks fout en erg muzikaal.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Shadow schreef:Die 4 woofers willen STROOMjeroen_d schreef:Ja was geen goede match de CA is ook niet bedoeld voor een speaker als de C1![]()
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Die woofers hebben toch een rendement van meer als 90 dB?
Nou ja bijna dan.
https://www.speakerland.nl/files/26w-8534g00.pdf
Nou ja bijna dan.
https://www.speakerland.nl/files/26w-8534g00.pdf
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In open baffle niet meer. Dan blijft er van een paartje slechts 83dB over. Tenminste als je tot 40Hz een vlakke respons wilt.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat dus, maar we hebben goeie hoop voor CA MK2!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Jawel maar dat is hier niet de crux. De crux is dat ie kennelijk met 50 - 60 buizenwattjes genoeg heeft, mits het een Lab12 Integra is... Al heb ik zo'n vermoeden dat daarmee je broekspijpen toch ook niet gaan wapperen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
als die indien nodig de broodnodige stroom kan leveren, en een bescheidener versterker dat niet kan...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mwah denk eerder dat 50 wattjes nog steeds niet genoeg zijn, maar dat hier het "soft clippen" van de Integra buizenversterker een handje helpt het genietbaar te houden bij luid spelen. Een SS die je te ver uitstuurt en hard gaat clippen klinkt beslist niet aangenaam. Daar moet je dus van weg blijven. Buizen kun je veel verder tegen de voeding "duwen" zonder dat het hinderlijk/onaangenaam wordt. Zeker als er geen overall feedback toegepast wordt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben druk bezig heren, eerst even de 6C33 afmaken, dan ga ik verder met een KT88 PP, met zat vermogen voor een C1 ...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
2 stuks 10" op een smalle baffle zoals die van de C1 kunnen nooit je broek laten wapperen, ook niet met ncore 2x500W.Pjotr schreef:Jawel maar dat is hier niet de crux. De crux is dat ie kennelijk met 50 - 60 buizenwattjes genoeg heeft, mits het een Lab12 Integra is... Al heb ik zo'n vermoeden dat daarmee je broekspijpen toch ook niet gaan wapperen.
De benodigde hoeveelheid stroom valt wel mee, maar het moet wel aan 4ohm kunnen worden afgeleverd. Met een solid state versterker van 30W aan 4 ohm zit de versterker tegen klippen aan als je de woofers met een zuivere sinus op 40Hz aan de Xmax wilt krijgen. Allang voordat dit gebeurt zul je het horen, vanwege het feit dat in muziek de piekspanningen veel hoger zijn dan die van een zuivere sinus door superpositie. Je hebt dus inderdaad al snel een vermogensreserve nodig in combinatie met het soft clippen als je flink luid gaat spelen.
Toen Walter gisteren op een stevig volume van 85dB op de luisterplek zat te luisteren, werd er ca 35W van de versterker gevraagd. Dat klinkt gewoon heel erg lekker stevig en dynamisch maar is dus wel hetgeen je nodig hebt. Met een buizenversterker die max 23W kan leveren zoals bij de audioclub Limburg in een grote zaal kom je dan net wat te kort, hoewel het nog steeds aangenaam klonk, maar wel zonder ballen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Een aria gezongen door Farinelli.jeroen_d schreef:...hoewel het nog steeds aangenaam klonk, maar wel zonder ballen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Is het XO openbaar ?
Ik zou het graag een keer bekijken.
Want voor mij is de woofer keuze niet zo goed te begrijpen.
Misschien snap ik e.e.a. dan wat beter
mvgr. Leon
Ik zou het graag een keer bekijken.
Want voor mij is de woofer keuze niet zo goed te begrijpen.
Misschien snap ik e.e.a. dan wat beter
mvgr. Leon
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Klopt, iedereen denkt dat je voor een OB perse hoge Qts woofers nodig hebt, maar dat is inderdaad een fabeltje. De truc zit hem voor zover ik weet inderdaad in de crossover. Schema is overigens geheim.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
wat is het dat je verbaast?leonidas schreef:....
Want voor mij is de woofer keuze niet zo goed te begrijpen.
...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hoi Henkjan,
niets in het biezonder
Alberto werkt graag met Qts rond de 1,0 , MJK liefst hoger (zo 1,4 of zo) en ik van 0,6 tot 0,8 .
Ben gewoon nieuwsgierig en hoop mijn inzicht te verrijken
mvgr. leon.
niets in het biezonder
Alberto werkt graag met Qts rond de 1,0 , MJK liefst hoger (zo 1,4 of zo) en ik van 0,6 tot 0,8 .
Ben gewoon nieuwsgierig en hoop mijn inzicht te verrijken
mvgr. leon.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
ah, het was de Qt dus. OK.
ik denk zelf dat het afhangt van de fs, is die erg laag dan maakt Qt niet zo veel uit, is die in het gewenste werkgebied dan wel. dan zou ik ook ~0.7 kiezen, puur op gevoel btw
ik denk zelf dat het afhangt van de fs, is die erg laag dan maakt Qt niet zo veel uit, is die in het gewenste werkgebied dan wel. dan zou ik ook ~0.7 kiezen, puur op gevoel btw
