DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door FR_Aad »

Scherp is ook niet alles :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Een klodder vaseline op de lens (Hamilton) is op zijn tijd ook wel eens lekker.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Een klodder vaseline op de lens (Hamilton) is op zijn tijd ook wel eens lekker.
Die gebruikte de vaseline vast niet alleen op zijn lens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Op zijn mondhoeken zeker?
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Druk doende met mijn C1 speakers zie ik dat ik eigenlijk al voldoende draadlengte aan de tweeter heb hangen.
Vraag: ik neem aan dat ik hiervoor niet nog apart Jantzen zilverkabel hoef te monteren. En, zou het twisten van deze dunne draden nog iets uitmaken?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Weet je echt zeker dat er voldoende draad aan zit? Dat was bij mij niet zo... Of doe je de draad buitenom?
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Er zit - na uitrol van het klosje draad - bij mij wel anderhalve meter draad aan de tweeter; ik kom dus via het ingefreesde draadkanaal van de baffle met gemak in de onderdelenbak uit. Kennelijk was Mundorf bij mij erg scheutig?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Pfff na enig nadenken kom ik tot de conclusie dat het wel klopt wat je zegt. Ik had ook de draden helemaal tot aan het filtercompartiment... 'k Was het even kwijt. Anyway, ik heb geen idee of twisten helpt. Kwaad kan het m.i. in ieder geval niet. Wel oppassen dat je de draden niet per ongeluk vastlijmt in het gefreesde kanaal als je de baffle op elkaar lijmt.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Huidige draad gewoon laten zitten en geen aparte kabel dus?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Nee, geen aparte kabel. Het is wel slim om te zorgen dat je de kabel bij de tweeter ruim uit laat steken want het is handig de tweeter te verwijderen als je de baffle wil schilderen oid. Zoals gezegd is het dan belangrijk dat de draden niet klem/gelijmd zitten in de sleuf zodat je naderhand de draden in het filtercompartiment weer aan kan trekken.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Leeuwarden schreef:
Nee, geen aparte kabel. Het is wel slim om te zorgen dat je de kabel bij de tweeter ruim uit laat steken want het is handig de tweeter te verwijderen als je de baffle wil schilderen oid. Zoals gezegd is het dan belangrijk dat de draden niet klem/gelijmd zitten in de sleuf zodat je naderhand de draden in het filtercompartiment weer aan kan trekken.
Yep, dank.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Even concreet, ook omdat ik niet alle topics van dag tot dag volg, wat is de huidige maatvoering voor de C1 met schotten? Ik meen mij te herinneren dat hier nog enige discussie over was? Ik wil namelijk graag binnen afzienbare tijd dat pakket onderdelen en drivers wat ik van Jeroen heb ontvangen omzetten in een stel werkende luidsprekers.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Ik speel momenteel met een demo versterker lab12 integre4 (2 stuks KT150 per kanaal) op de C1. Ik moet toegeven, deze combi met de C1 klinkt substantieel beter dan de C1 op een ncore. Geen enkele opname geeft problemen, het hoeft niet audiofiel te zijn om goed te klinken. Maar ook de audiofiele opnames komen er zeer mooi uit.

Ik zou dit kunnen demonstreren op de volgende ZBA dag als dat mag van de organisatie. Interessant voor de C1 bezitters. Het leukst zou dan zijn als ook vanuit dit forum een krachtige buizenbak wordt meegenomen want de integre4 is een commerciële versterker die voor vele ZBA-ers te duur zal zijn.

Ik heb echter op dit forum geen echt krachtige buizenversterkers gezien, de meeste projecten hebben slechts enkele wattjes tot hun beschikking.
Misschien zie ik wat over het hoofd, zou leuk zijn als er toch zo'n project beschikbaar is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Komt goed Jeroen, ben d’r al druk mee bezig!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

P.s. ook graag jouw reactie op mijn voorgaande post.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Dat liever dan via PB want als het goed is heb je tekeningen gehad van zowel de C1 origineel als die met schotten. Voor mijzelf roept die geen vragen op als ik zou moeten bouwen. Enige wat kan afwijken is dat je andere dikte plaatmateriaal gebruikt waardoor dingen net wat anders uitkomen. En in de tekening van die met schotten is de AT mid getekend maar die zit net wat te hoog geplaatst waardoor de tweeter te weinig ruimte krijgt. Gewoon even kijken hoe je precies uit moet komen. Het zijn pdf's dus geen dxf files zodat je voorbereid bent op frezen met een CNC. Daarvoor kan ik je niet helpen, wellicht dat anderen kunnen inspringen hier.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door knuisje »

jeroen_d schreef:
Ik zou dit kunnen demonstreren op de volgende ZBA dag als dat mag van de organisatie. Interessant voor de C1 bezitters. Het leukst zou dan zijn als ook vanuit dit forum een krachtige buizenbak wordt meegenomen want de integre4 is een commerciële versterker die voor vele ZBA-ers te duur zal zijn.

Ik heb echter op dit forum geen echt krachtige buizenversterkers gezien, de meeste projecten hebben slechts enkele wattjes tot hun beschikking.
Misschien zie ik wat over het hoofd, zou leuk zijn als er toch zo'n project beschikbaar is.
Ik kan mijn GU50 SE meenemen? Levert ongeveer 10W en deed het vorig jaar erg goed in Breda op Tony Gee's Twentyfive luidsprekers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Die versterker waar jeroen mee speelt levert 45 watt, dus dat is toch wel ruim 6db verschil qua maximale SPL, in een grotere ruimte zal 10W krap zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

2 x 25W PP GU50 kan ik meenemen. Staat te koop, dus indien niet verkocht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

@Barry2001 ik zou die versterker zeker wel meenemen. We hebben een goede ervaring met een Unison Research Triode 25 (2x23W) gehad bij de audioclub Limburg. Konden we echter niet voluit mee spelen want de zaal was erg groot.

Het allerleukst is een versterker waarmee je de C1 tot zijn grenzen kan drijven. De integre4 met 2x65W (KT150 versie) doet dit met gemak. Ik denk dat je met 40-50W voldoende hebt om dit te kunnen doen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door VintageHarry »

Moet ik als simpele ziel hieruit nu opmaken dat je de C1 het beste met een buizenversterker kunt aansturen? Zo'n Ncore is toch geen rommel.

Wellicht in de vergelijking er toch ook een non-buizen model bij nemen? Audiospecialist Jeroen Olde Dubbelink (deed de meetsessie's in Hengelo) was bijvoorbeeld helemaal lyrisch over de nieuwe Hypex Plate Fusion. Maar zoiets als de ZBA versterker moet de C1 toch ook kunnen aansturen in een gemiddelde huiskamer lijkt me? :-k
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Het is een feit dat buizen een bepaalde signatuur toevoegen (vervorming) waarmee het doorgaans heel aangenaam luisteren is. Misschien is dat niet 100% neutraal, maar het klinkt wel lekker. Zo’n Ncore laat gewoon 1:1 horen wat op de opname staat, prachtig wanneer goed opgenomen, maar slechte opnames klinken ook slecht.

Ik zit er ook wel eens aan te denken mijn AR SP6B buizen voortrap er weer tussen te zetten... :D
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door VintageHarry »

Ok, die extra vervorming (boventonen) is geen nieuws, maar dan gaat het hier dus specifiek om de versterker en niet om de C1. Zo'n vergelijking kun je dan immers met iedere set goede boxen doen toch?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

@VintageHarry de C1 is al uitgebreid gedemontreerd met een 2x500W ncore die minstens zulke goede specs heeft dan de fusion amps. Dat gaat heel goed en heeft veel enthousiasme voor de C1 opgewekt.

Nu is het leuk om te laten horen wat een andere manier van aansturen kan brengen op deze speaker. Vergelijk tussen solid state en buizen kun je inderdaad op iedere luidspreker doen maar is hier niet aan de orde. Je vergelijkt dan bovendien appels met peren omdat het om de match gaat. Ik wil dit demonstreren omdat de match tussen deze speaker en versterker bijzonder mooi uitpakt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door VintageHarry »

Ok, Jeroen, duidelijk. De demo vorig jaar in Hengelo met de Ncore was ik bij, en als ik rijk genoeg was geweest had ik een setje C1 gekocht. Dus de kwaliteiten van die speakers worden door mij niet betwijfeld!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”