Bouw van een DAC met TDA1541

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door Olaf Analogue »

Hoe is het hier?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

As Always...druk, druk, druk.
Volgende maand even een bestelling uitzetten naar Mouser, voor een aantal nog missende componenten.
Ik dacht ook dat ik het juiste model koelblokjes besteld had. (Ebay) maar ze blijken niet te passen op de PCB.
Een aantal millimeters te breed (waardoor ze elkaar overlappen), en de pootjes hebben de verkeerde pitch. mijn fout.
Zal straks even een paar foto's plaatsen, misschien dat iemand het juiste model weet.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door cool »

Als ik de pitch van de TO220 vergelijk moet de steek 4x0,1 inch zijn als je de 6 koelplaatjes bedoelt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

Ik bedoel inderdaad de koelblokjes die naast elkaar zitten.
(die losse is er zo ongeveer een : https://www.eoo-bv.nl/koelelement/18983 ... -12cw.html )

Dit is wat ik besteld en gekregen had : https://www.ebay.com/itm/12pcs-Aluminum ... 2749.l2649
Deze zijn 23 mm breed, maar die op de PCB moeten mogen maar maximaal 18 mm breed zijn.
De pitch tussen de 2 pinnen moet ongeveer 10 mm zijn.
Hier een duidelijke foto van de betreffende blokjes op een PCB van een niet nader te noemen forumlid :
Voorbeeld Olaf.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door cool »

Ik heb wel een koelplaatje aan 1 stuk die ik op maat kan maken, moet je wel isolatie gebruiken per item...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

Dat is ook een mogelijkheid.
Ik heb zelf ook nog wel het een en ander aan aluprofiel en koelblokjes.
Maar ik wil eerst even van de week bij Mouser kijken of zij iets passends in de collectie hebben. dan kan ik dat op de boodschappenlijst zetten.
Zelf iets maken wik ik pas doen als ik de originele echt niet kan vinden.

[Kattebelletje voor mezelf : ook bij Fisher kijken of die daar voorkomt.]
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door Olaf Analogue »

Had je wel de SAA7220P/A chip al ?
Ik heb er anders nog wel eentje liggen voor je.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

In de BOM staat de B versie voorgeschreven. Ik had er een van Ebay besteld, maar dat bleek de C versie te zijn.
(ben er nog niet aan toegekomen om in de datasheet te kijken wat het verschil is. :hide: )
Vervolgens nog een besteld, en dus heb ik nu zowel een B als een C versie.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 19 nov 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door beijert »

Ik heb volgens mij ook nog wel wat van die blokjes liggen. Zal ik even moeten meten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat ik ze gevonden heb. het gaat om de Fisher SK437 STS 30 2 :
43312.jpg
SK437-30STS2.pdf
(137.28 KiB) 66 keer gedownload
16 x 16 mm, 30 mm hoog, 2 pootjes.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door beijert »

Helaas, ik heb de enkele pin uitvoering. Die is nog kleiner ook.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door ray5150 »

Geeft niet. Dank voor de moeite.
Zal van de week eens even gaan zoeken welke zaken dat blokje kunnen leveren.
TME.eu heeft het in ieder geval. Daar komt ook bovenstaande foto vandaan.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door Mr Tube »

Er valt veel meer uit die TDA1541 te halen, denk eens aan de combinatie CS8416, AD1896 als upsampler en daarna de TDA zonder de SAA7220.
Behalve dat je dan ook 96K en 192K kan afspelen heb je ook afhankelijk van het clock circuit zeer lage jitter,
Ik heb hele mooie resultaten gehoord hiervan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door Marp »

De titel suggereerde niet dat dit inmiddels een bouwtopic is. Dat was een beetje verwarrend, dus deze heb ik aangepast.

Vlucian's vraag naar een TD1541 is ondergebracht in marktplaats/gevraagd:
viewtopic.php?f=27&t=26908
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Nee, het schema / PCB dat ik op het oog heb gebruikt de 7220 als filter en de CS8412 of 14 als receiver.
Wat is het nu uiteindelijk geworden? Met de SAA7220 wordt het dus geen NOS DAC.... :think:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Op zoek naar een TDA1541

Bericht door MarcelvdG »

Mr Tube schreef:
Er valt veel meer uit die TDA1541 te halen, denk eens aan de combinatie CS8416, AD1896 als upsampler en daarna de TDA zonder de SAA7220.
Behalve dat je dan ook 96K en 192K kan afspelen heb je ook afhankelijk van het clock circuit zeer lage jitter,
Ik heb hele mooie resultaten gehoord hiervan.
Op DIYaudio zit iemand die mooie interpolatiefilters maakt met relatief kleine FPGA's en de geassembleerde FPGA-bordjes ook probeert te verkopen:
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... ost5551899
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw van een DAC met TDA1541

Bericht door democles »

Bedankt Marcel :goedzo:

En wat een mooie AD1865 dac die gast maakt :rock: :rock: :rock:
(ver buiten mijn berijk :? )

Jammer van de potmeters als I/V.
Of zijn ze om de voltages op +- analoog af te regelen? en de zwarte weerstanden er onder de I/V weerstanden?
En jammer van de smd tantaal elko,s over de +- van de analoge sectie van de dac,voor de rest heel mooi. 8)
Bijlagen
8f66def392319946c42e95ce6eabe79e_1539640564.jpg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bouw van een DAC met TDA1541

Bericht door MarcelvdG »

Ik vermoed dat die instelpotmeters gebruikt worden om het MSB af te regelen, zie bladzijde 6, figuur 7 van het gegevensblad https://www.analog.com/media/en/technic ... AD1865.pdf
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw van een DAC met TDA1541

Bericht door democles »

Aha.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw van een DAC met TDA1541

Bericht door ray5150 »

Ter info, het duurde heeeel eventjes, maar ik ben er in geslaagd om (goedkoop) de eerder genoemde (op de PCB passende koelblokjes te vinden.
Eigenlijk per toeval op Ebay, ik was onlangs naar iets heel anders aan het kijken en zoeken, en opeens viel mijn oog op deze.
https://www.ebay.com/itm/High-Quality-2 ... 2749.l2649
(in tegenstelling tot de foto zijn ze wel voorzien van 2 soldeerpinnen.)
Vervolgens 1 setje van 2 besteld om te proberen, en nu ze blijken te passen de overige 4 nog besteld.

Dat zal niet betekenen dat ik volgende week zal beginnen met bouwen van deze DAC.
Ik heb nog niet de hele onderdelenlijst kompleet. en ik ben nog met een aantal andere zaken bezig die ik eerst af wil hebben.
Maar er is in ieder geval wel weer een horde genomen. dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouw van een DAC met TDA1541

Bericht door 3kes »

En Ray, loopt de dac al warm? Op de site van de lampizator las is een poosje terug een artikel over het ‘non oversampling’ maken van deze dac. Zal een kijken of ik dat nog kan vinden.
Plaats reactie