Bouw Scan-Speak Faktum.
Moderator: Beheerdersteam
Bouw Scan-Speak Faktum.
Zeer snel en met pijn in mijn hart de Vertigo's verkocht. Dat betekend dat ik snel kan gaan beginnen aan de bouw van mijn droom luidspreker, de Faktum!
Ik zal hier de voortgang van de bouw gaan posten!
Ik zal hier de voortgang van de bouw gaan posten!
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Mooie speaker. Je hebt de beslissing genomen om afstand te doen van de Vertigo's, dan zal de keuze welke kleur tweeter wel goed komen denk ik. Succes met bouwen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
is die faceplate niet los verkrijgbaar of uitwisselbaar?
Ik heb de midhoog sectie gehad en toen het nieuw was vond ik het herkenbaar en daarmee tof dat die tweeter aluminiumkleurig is. Maar uiteindelijk past dat voor mij vooral bij bepaalde lakkleuren van de kast. Niet altijd dus... aluminium mat zwart maken achteraf is eenvoudiger dan andersom (bijv met plastidip) dus bij aanhoudende twijfel zou dat mijn tip zijn.
Ik heb de midhoog sectie gehad en toen het nieuw was vond ik het herkenbaar en daarmee tof dat die tweeter aluminiumkleurig is. Maar uiteindelijk past dat voor mij vooral bij bepaalde lakkleuren van de kast. Niet altijd dus... aluminium mat zwart maken achteraf is eenvoudiger dan andersom (bijv met plastidip) dus bij aanhoudende twijfel zou dat mijn tip zijn.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
De tweeter is in 3 versies verkrijgbaar. Zwart met zilver grijze fase kegel en zwarte of zilvergrijze faceplate of helemaal zwart.
Vertigo's hadden zwarte omdat ik niet wist wat ik qua afwerking wilde. Ik wil nu zwarte faceplate en zilvergrijze fase kegel. Ik vind dat iets leuks/ opvallends hebben. De grijze faceplate is denk ik een te groot risico dat ik het niet mooi ga vinden.
De offerte al binnen voor deel 1 van de bouw.
Kasten + units en dempingsmaterialen. Kabels en terminals ga ik even overleggen. Er zit Van den Hul arctic/ snow in. Voor het hoog en mid wil ik de teflon/ zilver hebben maar ben band dat die teveel invloed op het laag gaat hebben.
Terminals misschien speakon als dat gelijkwaardig is aan de poolklemmen. De filters wil ik denk ik in een oude vintage versterker plaatsen. Leegslopen en de filters inbouwen met misschien een beetje LED verlichting er in
Vertigo's hadden zwarte omdat ik niet wist wat ik qua afwerking wilde. Ik wil nu zwarte faceplate en zilvergrijze fase kegel. Ik vind dat iets leuks/ opvallends hebben. De grijze faceplate is denk ik een te groot risico dat ik het niet mooi ga vinden.
De offerte al binnen voor deel 1 van de bouw.
Kasten + units en dempingsmaterialen. Kabels en terminals ga ik even overleggen. Er zit Van den Hul arctic/ snow in. Voor het hoog en mid wil ik de teflon/ zilver hebben maar ben band dat die teveel invloed op het laag gaat hebben.
Terminals misschien speakon als dat gelijkwaardig is aan de poolklemmen. De filters wil ik denk ik in een oude vintage versterker plaatsen. Leegslopen en de filters inbouwen met misschien een beetje LED verlichting er in
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Ik neem aan dat je de Rotel als willekeurig voorbeeld bedoelt en die van de foto er niet voor gaat slopen 
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Gewoon 2 mooie filterkastjes maken, trouwens ze passen er ook gewoon in toch?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Het zal de bouwtekening zijn. Die ziet er altijd anders uit dan in de showroom 
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
+1Barry2001 schreef:Ik neem aan dat je de Rotel als willekeurig voorbeeld bedoelt en die van de foto er niet voor gaat slopen
Hartstikke zonde van zo'n mooie versterker.
Als je dan je filters extern wil, laat dan gewoon de benodigde plankjes voor een kastje voor je op maat zagen : https://www.opmaatzagen.nl/
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Passen die filters niet in de kast? Onhandig om die extern te hebben...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Passen zeker wel maar heb ze altijd liever extern ivm upgraden. Misschien nu ook een echt los budget filter als start en langzaam upgraden. Kan ik de verschillen ook daadwerkelijk zelf ontdekken.Leeuwarden schreef:Passen die filters niet in de kast? Onhandig om die extern te hebben...
De Rotel is een voorbeeld. Zoiets ga ik niet slopen haha.
Gewoon een defecte vintage versterker of tuner als kast gebruiken.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Net kastje van Ali of Ebay scoren, past veel beter bij zo'n prestige project.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Shadow schreef:Net kastje van Ali of Ebay scoren, past veel beter bij zo'n prestige project.
Of bij Ikea?
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Die zijn betaalbaar en in alle soorten en maten te vinden op eBay. Voorbeeld: https://m.ebay.nl/itm/WA110-Mini-Amplif ... Sw241YWgfL
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Filterkastje in ieder geval niet van metaal maken... Er is vast iemand die kan uitleggen waarom.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Persoonlijk zou ik de zelfde kleur kiezen als de randen van de korven van woofer en tweeter. Maar dat is mijn smaak; ik houd ook niet van stalen horloges met goudkleurige accenten.Zilver/grijze of zwarte tweeter twijfels
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.Kalimba schreef:Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
ds23man schreef:Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.Kalimba schreef:Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Zo lang ze niet worden afgewerkt met wit formica zal de associatie met de keuken verder vast wel meevallen.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Sorry dan begreep ik je verkeerd. Het zou inderdaad ook een naam kunnen zijn voor een Ikea bestekbak haha.ds23man schreef:Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.Kalimba schreef:Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Ja bedoel die alu chassis ook. Heel mooi maar in lang geleden in een ander topic gelezen dat het ongeschikt was voor filters en Leeuwarden zegt hier ook al iets over. Als het geen kwaad kan dan is zo'n kast ook zeker een optie om te overwegen.Shadow schreef:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Wat kan er kwaad dan? Kwade geesten die niet kunnen ontsnappen of zo?
Hout kan natuurlijk ook prima, kost minder maar is weer meer werk qua afwerking
