Koelpasta
Moderator: Beheerdersteam
Re: Koelpasta
Vloeistofkoeling is zeker een optie, maar dan wordt het een stuk minder mobiel veel gecompliceerder en kan (en gaat) er meer stuk.
Met drie 6 x 6 cm blowertjes bleef de alu heatsink tot nog toe mooi koel.
Met drie 6 x 6 cm blowertjes bleef de alu heatsink tot nog toe mooi koel.
Re: Koelpasta
Ach, als dat goed werkt dan is het toch een kwestie van goed vlakken. En voldoende boutjes denk ik om het op elkaar te klemmen. Overigens geleidt koper niet eens zo heel veel beter de warmte dan alu. Je kunt ook overwegen eerst een kleine koperen spreader direct op het alu te solderen met speciaal soldeer daar voor. En later op het koper de fet met lo temp soldeer.
Re: Koelpasta
Koper op alu solderen? dat ken ik niet.....de oplossing natuurlijk.
Straks even kijken of ik daar wat over kan vinden.
Misschien is een laagje zacht metaal ook een mogelijkheid , indium of cadmium of zo.
Straks even kijken of ik daar wat over kan vinden.
Misschien is een laagje zacht metaal ook een mogelijkheid , indium of cadmium of zo.
Re: Koelpasta
Zoek op aluminium zachtsoldeer. De crux is het oxidehuidje van het alu weg te krijgen en te houden.
Enne off-topic? Volgens mij bouw je met die LDMos torren prachtige SE class-A audioversterkers die een 6C33 volledig uit zijn sokken blaast
Enne off-topic? Volgens mij bouw je met die LDMos torren prachtige SE class-A audioversterkers die een 6C33 volledig uit zijn sokken blaast
Re: Koelpasta
Solderen met aspirine
Hoe jij dit kan toepassen weet ik niet
Maar aluminum neemt je warmte weg Dus wikkel delen wat naast boven onder je soldeer plek in een isolatie middel glaswol of een stuk wol
Dan koelt het niet zo snel af
Maar je zal moeten oefenen op een stuk dat je overhebt zoiets lukt niet de eerste keer
Onderstaand staat op internet
Sommige vaklui houden van de vertinmethode,
Nog beter verwijdert de oxidatieproducten van de smelt van aspirine. De tablet kan onder de draden worden geplaatst tijdens het opbinden. De gassen die vrijkomen uit het verwarmde acetylsalicylzuur omhullen goed de verbinding en verwijderen alle verontreinigingen daaruit
Hoe jij dit kan toepassen weet ik niet
Maar aluminum neemt je warmte weg Dus wikkel delen wat naast boven onder je soldeer plek in een isolatie middel glaswol of een stuk wol
Dan koelt het niet zo snel af
Maar je zal moeten oefenen op een stuk dat je overhebt zoiets lukt niet de eerste keer
Onderstaand staat op internet
Sommige vaklui houden van de vertinmethode,
Nog beter verwijdert de oxidatieproducten van de smelt van aspirine. De tablet kan onder de draden worden geplaatst tijdens het opbinden. De gassen die vrijkomen uit het verwarmde acetylsalicylzuur omhullen goed de verbinding en verwijderen alle verontreinigingen daaruit
Re: Koelpasta
Hij moet gewoon het hele koelblok op 250 gr verwarmen en dan eerst het soldeervlak vertinnen. Ik heb dat vertinnen wel gedaan met gewoon 60/40 tin-lood en dan met een schraapstaal door een laagje vloeibaar soldeer heen schrapen. Is lang geleden, moest toen een Peltierstack op een koelblok krijgen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Koelpasta
De zendamateur belevenissen zijn zeker leuk om te lezen, maar het raakt off-topic. Bert heeft denk ik wel meer mooie verhalen, en heb zelf ook nog wel wat op de plank liggen
Heb hiervoor een apart topic aangemaakt: viewtopic.php?f=22&t=27281
Re: Koelpasta
Klopt Bert. Zo'n staafje heb ik ook wel eens geprobeerd. Je moest het alu tegen het smeltpunt verhitten voor er wat gebeurde en het vloeide gewoon niet. Is i.d.d. niks, alhoewel je succesvolle filmpjes er van op YouTube ziet. Volgens mij is dat meer een soort van lassen. Wat wel goed werkte was een zachtsoldeer + vloeimiddel wat verkocht werd door de Metaalwinkel in Rotterdam. Toen nog in het groothandelsgebouw nabij CS. Was een soort lood-tin soldeer. Daar heb ik hele chassis en kastframes mee gesoldeerd. Ik heb dat spul helaas later nooit meer terug gezien. Kan best dat dat vloeimiddel ook gewoon salicylzuur was. En anders zijn er bedrijven die alu galvanisch kunnen verkoperen/vertinnen, b.v. http://www.galvame.nl/vertinnen in Rotterdam. Zou je eens kunnen bellen Nanko.
Re: Koelpasta
Ik had vandaag bezoek van een hobbygenoot die goede ervaring had met het solderen van aluminium aan koper.
Hij gaf aan niet veel ervaring met solderen te hebben, en toch goede resultaten te boeken.
Vanavond weet ik wat hij daar voor gebruikte.
Hij gaf aan niet veel ervaring met solderen te hebben, en toch goede resultaten te boeken.
Vanavond weet ik wat hij daar voor gebruikte.
Re: Koelpasta
Kijk Peter Nanko is op weg
En inderdaad bij het Groothandelsgebouw tegen over een groot plein
Was bij Perron Noord meen ik en mn vrouw en Mn zoontje van 3 en het zag zwart daar, werd er serieus bang van.
Oeps oftopic weer
En inderdaad bij het Groothandelsgebouw tegen over een groot plein
Was bij Perron Noord meen ik en mn vrouw en Mn zoontje van 3 en het zag zwart daar, werd er serieus bang van.
Oeps oftopic weer
Re: Koelpasta
Alutite heete dat spul, werkte wel hoor, maar je moest ff met een schroevendraaier in de oxidelaag krassen tijdens het solderen, heel gek maar het werkte.
Re: Koelpasta
FLUX schweiss und lötstoffe type:al flux 0726/zG.
Waar het in nederland te koop is hoor ik nog
Waar het in nederland te koop is hoor ik nog
Re: Koelpasta
flux 0726/zG Heb het eens opgezocht maar dat is flux voor hardsolderen: https://www.solvay.com/en/product/al-fl ... flux-paste. Even verder afwachten. Dat wat ik destijds (jaren '80) bij de metaalwinkel kocht was echt zachtsoldeer. Het soldeerde i.i.g. rond de 350 gr.
