ZBA CA met Wappers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: ZBA CA met Wappers

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden Erik :rock:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je ziet inderdaad bijna niets meer van al die letters, na het printplaat-krabben.. Ook geen zichtbare schade aan de geanodiseerde laag..
Da's goe gegoan..

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat smoelt goed met die meters, zit er ook verlichting achter?
erik1977

Bericht door erik1977 »

Ik ga er wel van uit, back-lit stond erbij op de site maar ik heb er nog geen prik op gehad.
Van het weekend maar even een paar willekeurige ali-bordjes aan elkaar knopen en kijken of het werkt :lol:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Er zit in ieder geval een printje achterop met, ik meen gezien te hebben, 3 lampjes(?)
Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

erik1977 schreef:
Van het weekend maar even een paar willekeurige ali-bordjes aan elkaar knopen en kijken of het werkt :lol:
/me zoekt op Google maps naar 't hoogste gebouw in de omgeving om zichzelf resoluut vanaf te gooien ... :shock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
/me zoekt op Google maps naar 't hoogste gebouw in de omgeving om zichzelf resoluut vanaf te gooien ... :shock:
[mompelt iets over een KPN toren in Wormer...]
Shadow

Bericht door Shadow »

Wel 1 topic per ali bordje hé? \:D/
erik1977

Bericht door erik1977 »

Het valt gelukkig wel mee met het aantal bordjes, ik heb een driverboard voor de meters en een voedinkje voor dat board.
Een heel nieuw topic is wat te enthousiast maar ik heb wel een vraag over de voeding.
Ik heb dus een dergelijk bordje liggen en ik ga er vanuit de input 24V vanaf een van de ringkerntrafo's moet komen en dat er aan de andere kant 12V uit moet komen.

De input kan varieren van 14,5 tot 35V, is het nu zo dat de output altijd 12V is, ongeacht wat je aanbiedt aan spanning?
Verder zitten er nog wat output pins op, staat daar net als op het kroonsteentje dan gewoon 12V op?
Ik zet die 8 pinnetjes er eigenlijk liever niet op als het niet hoeft, ik heb het eerste bordje verprutst omdat ik wat teveel tin gebruikt heb en daarmee de soldeerpadjes van 2 pinnen verbonden had.
s-l500 (1).jpg
Dit is het enige wat ik kan vinden aan toelichting.
s-l500.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waar die 10 pinnetjes voor zijn is idd niet duidelijk.Foto van de onderkant (printsporen) zou helpen.
Best mogelijk dat ze niet nodig zijn, er is perslot al een in en een uit.
Aansluiten op de trafo van de versterker lijkt me geen goed idee, geeft mogelijk problemen met de massa's.
Je zou vermoedelijk wel de plus van de versterker kunnen gebruiken 8-[ .Simpelst is een 12V trafotje erbij, heel klein, zo'n metercircuit verbruikt bijna niks.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Lijkt me een standaard 78xx printje.
Ik zie in dit geval het nut van die pinheaders niet in. kun je weglaten.
Indien je + van de versterker gebruikt, de 4 diodes weglaten en de spanning op de elco inkoppelen.
erik1977

Bericht door erik1977 »

Ik denk dat ik toch maar voor de optie met de extra trafo ga, de diodes had ik al op het bordje gesoldeerd dus om dat nu weer te verwijderen wordt ook een rommel. Zoiets zou voldoende moeten zijn toch? https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-3w7w/ ... results=34
Volgens de specs van Ali vragen de ledjes 0,25W en 80mA per meter dus 3W en 250mA zou naar mijn mening genoeg moeten zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

erik1977 schreef:
Ik denk dat ik toch maar voor de optie met de extra trafo ga, de diodes had ik al op het bordje gesoldeerd dus om dat nu weer te verwijderen wordt ook een rommel.
De diodes mogen ook gerust blijven zitten.Eén draad van +versterker naar +dikke elco van printje, de min gaat vanzelf mee met de LS-aansluiting.
Zoiets zou voldoende moeten zijn toch? https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-3w7w/ ... results=34
Lijkt me ruim, zie hierna, maar dat kan geen kwaad.
Volgens de specs van Ali vragen de ledjes 0,25W en 80mA per meter dus 3W en 250mA zou naar mijn mening genoeg moeten zijn.
Die 80mA is wat veel voor 0,25W, bij 12V is het iets meer dan 20mA om 0,25W te verbruiken, vandaar trafo ruim.
Anne
erik1977

Bericht door erik1977 »

Ik heb vandaag dat 12v trafootje binnen gekregen maar dat is natuurlijk een printtrafo.
Misschien een stomme vraag maar wat is nu de beste manier om dat ding in te zetten? Ik heb natuurlijk geen print waar hij op gesoldeerd kan worden omdat het een losse extra voeding is. Is het nu het handigst om een printje le laten maken of gaatjesprint te gebruiken, wat zijn de opties?

Erik
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gewoon op een stukje gaatjesprint. Maar dan wel met alleen eilandjes, geen banen. Verbindingen maken met stug vertind koperdraad.
ray5150

Bericht door ray5150 »

+1
ouderwets gestript massief telefoondraad voldoet hier heel goed.

Zoek iets passends uit, kost 3 x niks : https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... itleDesc=0

En het is ook verstandig om de eilandjes rondom de spanningsvoerende baantjes na het solderen weg te slijpen.
Met een scherp 4 mm boortje is het ook goed met de hand te doen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
+1

En het is ook verstandig om de eilandjes rondom de spanningsvoerende baantjes na het solderen weg te slijpen.
Met een scherp 4 mm boortje is het ook goed met de hand te doen.
Goede tip. Dat gaat heel makkelijk met een hete soldeerpunt van 2 a 3 mm breed. Door de hitte laten de losse eilandjes makkelijk los en kun je ze er a.h.w. afschrapen, evtentueel met een scalpel mesje. Daarna wel schoonmaken met alcohold o.i.d.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Proxxon of Dremel met een klein freeskopje gaat ook vrij vlot.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dit komt nog wel eens voor, zo'n montage bordje voor een los printrafo'tje. Niet een idee om een universeel printje te maken waar verschillende maten op passen? Zeg een 2VA - 8VA?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:goedzo:
erik1977

Bericht door erik1977 »

Lijkt me een aardig idee, dan bestel ik er gelijk een paar :lol:

De gaatjesprint kan natuurlijk ook maar ik vroeg me juist af hoe jullie als bekneisde knutselaars ermee om gingen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

'Tis meer pragmatisch hoor, dat gaatjes board: Grote stappen, snel thuis :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dit komt nog wel eens voor, zo'n montage bordje voor een los printrafo'tje. Niet een idee om een universeel printje te maken waar verschillende maten op passen? Zeg een 2VA - 8VA?
Als je gaatjes voorziet voor elk model wordt 't vermoedelijk weer gewoon een gaatjesprint :lol:
@Erik, nu weet ik nog niet waar al die extra pinnetjes voor dienen :(
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Als je gaatjes voorziet voor elk model wordt 't vermoedelijk weer gewoon een gaatjesprint :lol:

Anne
Goed gezien, zonder gaatjes gaat het niet opschieten :goeie: Je kunt met zo'n printje wel netjes de hoofdsporen veilig leggen, de aansluitschroefblokjes plaatsen, montagegaten enz. :bakkie:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Dat is helemaal geen gek idee.
Denk dat je daar een hoop mensen een plezier mee doet. :goedzo:
Plaats reactie