CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Dan gooi je die wtw er toch van tussen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Merkwaardige constructie. Volgens mij mag de luchttoevoer/afvoer helemaal niet meer gecombineerd worden met een rookkanaal. Bij ons was dat al gescheiden maar bij de buren in het blok niet. Dat is 2 jaar geleden allemaal aangepast en vervangen. Bij ons zit het zo:
IMG_3110_ZBA.jpg
IMG_3108_ZBA.jpg
IMG_3109.JPG
Maar dan nog werkt het niet omdat een aantal buren hout stoken en er daardoor van buitenaf veel te veel fijnstof naar binnen komt via de actieve luchttoevoer. En als overbuurman zijn open haard opstookt staat hier het huis met rook bij windstil weer. 's-Zomers is het wel heel fijn. In deze WTW zit een automatisch omloopklep waardoor je nachtkoeling hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Dan gooi je die wtw er toch van tussen?
Dat kan niet altijd zomaar. Een balanssyteem zorgt ook voor een evenredige verwarming van het hele huis. Daarop is de verwarming per kamer meestal berekend. Het werkt op zich prima, mits goed gedaan en de buren de luchtkwaliteit niet verstieren.

En over luchtkwaliteit. Hierbij een foto van het inlaatfilter na een 1/2 jaar:
IMG_3098_WTW.jpg
Wat je ziet is de vettige roet t.g.v. het luchtverkeer van Schiphol. En dat luchtverkeer komt hier wel veel maar niet laag over. Dat ademen we dan i.i.g. niet meer in O:)
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 12 feb 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Merkwaardige constructie. Volgens mij mag de luchttoevoer/afvoer helemaal niet meer gecombineerd worden met een rookkanaal. Bij ons was dat al gescheiden maar bij de buren in het blok niet. Dat is 2 jaar geleden allemaal aangepast en vervangen. Bij ons zit het zo:

IMG_3110_ZBA.jpg
IMG_3108_ZBA.jpg
IMG_3109.JPG

Maar dan nog werkt het niet omdat een aantal buren hout stoken en er daardoor van buitenaf veel te veel fijnstof naar binnen komt via de actieve luchttoevoer. En als overbuurman zijn open haard opstookt staat hier het huis met rook bij windstil weer. 's-Zomers is het wel heel fijn. In deze WTW zit een automatisch omloopklep waardoor je nachtkoeling hebt.
De boel is natuurlijk wel "galvanisch gescheiden".
De warmte van de afvoergassen van de cv ketel wordt gebruikt om de aangezogen lucht van buiten voor te verwarmen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door hannesie »

:hide: Met een modulerende ketel zal het ook niet altijd werken, omdat dan de tijd dat de ketel werkelijk warmte af kan geven al weer minder is. Het blijft tobben. #-o
Laatst gewijzigd door hannesie op di 12 feb 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Het enige wat ik bedenken ( heb hier een Proline NXT hangen die brandschoon is van binnen) dat er vochtige lucht van WTW in de luchtinlaat van de ketel komt. De Proline is een luchtdicht gesloten kast waar uit de brander/ventilator lucht zuigt, deze staat in verbinding met de aanzuigpijp van de buitenlucht ( de kast dus, CO lekages worden zo voorkomen). Kortom een volledig verkeerde combinatie van ketel en WTW.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Dat is te hopen voor je Leo dat het gescheiden is :D Maar volgens de installateur hier 2 jaar geleden mag het simpelweg niet meer. Die installaties hier zijn niet voor niets vervangen en omgebouwd. De woningbouwvereniging zit allesbehalve op extra kosten te wachten. De ketel was wel aan vervanging toe maar die WTW nog lang niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ray5150 »

Moet hier ook eigenlijk een nieuwe combi-ketel hebben. hangt nu een Vaillant van 18 jaar oud. dus officeel al zwaar over de maximale houdbaarheidsdatum van een jaar of 10 a 12 heen.
Maar ja, hij doet het nog steeds. heb wel een onderhouds en storings kontrakt.
Gek genoeg vertoont het ding juist de laatste jaren minder storing dan pak 'm beet een jaar of 10 terug. (afkloppen...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Zou maar hard aan die Nefit Proline voorbij lopen. Kost geen drol maar is het wel. Hiervoor hadden wij een Agpo, nooit gezeur mee gehad behalve een kapotte watertemperatuursensor na 12 jaar. Nu 2 jaar die Nefit in gebruik. Het zou een CW4 moeten zijn maar er komt maar een mager straaltje water uit de douche. Die Agpo was een CW3 maar gaf wel 2x zoveel warm water/min. En heter. Installateur is al 2x langs geweest maar kan er niets aan doen. "Zo is die ketel".
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door pappaleo »

De bende binnenin de ketel was afkomstig uit een lekkende ontluchtingsautomaat die gewoon binnen in de ketelbehuizing zit (ik heb het niet verzonnen). Verder was de waterdruksensor defect en dacht het ding dat er helemaal geen water meer in zat.

Ik heb trouwens een CW5, maar ook dat houdt niet over. Als je een regendouche zou willen, dan schiet ie al tekort.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Heb hier hangen een Trendline II, geen problemen. Een Proline eerste generatie, geen problemen. In het verleden een Turbo36, geen problemen. Een Proline NXT: een ramp. Net een platenwisselaar, en warmtewisselaar en pomp vervangen vanwege problemen met warmwatervoorziening. Nu in discussie met Nefit over de nota ( zij de onderdelen, wij de werkuren), ze kunnen de pot op, ding heeft vanaf het begin nooit goed gedraaid.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Ik heb in 2010 een Ecomline Economy opgehangen die toen 10 jaar oud was, maat van me heeft hem toen nagekeken, alle afdichtingen vervangen en wat reserveonderdelen neer gelegd (zat in de woningbouw) en op onderhoud na niks meer mee gehad, hij is nu 19 jaar oud en het wordt zachtjes aan tijd voor een opvolger, zal waarschijnlijk een Remeha Avanta worden, ook een redelijke no-nonsense ketel. Geen Tzerra in ieder geval!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Mijn pa heeft 2 jaar gelden ook een Remeha combi ter vervanging opgehangen. Probleemloos ding idd. Ik dacht eerst eigenlijk dat Remeha geen ketels meer maakte?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Jawel hoor, beetje van het goede pad af met de eerste Tzerra’s, nog problemen maar die zitten hem in het modulaire design. Ik zou altijd voor een Avanta of Calenta kiezen iig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Nee vergissing, dat is Radson :oops: Die heeft hij er voor gehad. Is 21 jaar meegegaan zonder veel problemen :rock: Met die Remeha heeft ie nog geen storing gehad afgelopen 2 jaar. Weet niet welk type.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

Nefit hebben we nu ook, al 2 keer de sensor voor tapwater defect gehad.

de Agpo die we er voor hadden had zowat t huis in de fik gezet, afdichting van de verbrandingsruimte was lek, kwamen hete rookgassen naar buiten. maar gelukkig liep er op die plek ook een kabel die eerst smolt, kortsluiting maakte en daarmee de hele ketel uit zette. ook een soort s.h.i.t. zeg maar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Dat ligt niet aan de ketel maar aan het onderhoud. Of een slordige onderhoudsmonteur/installateur. Enige wat ik van Agpo vernomen heb qua chronische klachten is een slechte pakking bij het ontluchtingsventiel in een serie van 15 jaar geleden.

Naast die kapotte temperatuursensor hebben we alleen een paar keer een verstopte sifon gehad. Die zat steeds vol met roest maar toen was hij ook al 14 jaar oud. Einde levensduur dus...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Nefit hebben we nu ook, al 2 keer de sensor voor tapwater defect gehad.
Even contact opnemen met de reperateur, is vanuit Nefit een coulance regeling voor vanwege kwaliteitsfout.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Dat ligt niet aan de ketel maar aan het onderhoud. ...
dat was ook niet goed kwamen we toen achter, gerenommeerde firma maar de basis dingen gebeurde gewoon niet zoals schoonmaken van binnen

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
Nefit hebben we nu ook, al 2 keer de sensor voor tapwater defect gehad.
Even contact opnemen met de reperateur, is vanuit Nefit een coulance regeling voor vanwege kwaliteitsfout.
ah, da's mooi.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Pagina 10, kan je kijken of je ketel eronder valt:

http://nl.documents2.nefit.nl/download/ ... 891576.pdf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

ja, zit in die serie zo te zien.
ik zal de installateur eens aan z'n jas trekken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
De bende binnenin de ketel was afkomstig uit een lekkende ontluchtingsautomaat die gewoon binnen in de ketelbehuizing zit ...
daar over staat ook wat in http://nl.documents2.nefit.nl/download/ ... 891576.pdf (laatste blz)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Volgens mij heeft Leo een ander type.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Volgens mij heeft Leo een ander type.
Klopt. De uitgezonderde:
Screenshot_20190213-085748.jpg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Forza »

Barry2001 schreef:
Hier een oplossing uit onverwachte hoek. Komt een monteur langs, voor onderhoud cv ketel. Hij zegt wat maakt die ventilatie een herrie, lagers zijn versleten. Hebben we een vervanger voor, die ook nog eens 6W verbruikt tegen de 40W van de vorige. Ding staat altijd aan he....
Nieuwe geinstalleerd, oorverdovende stilte =D> Dit had ik dus al veel eerder moeten doen..

2016-10-12 16.09.20.jpg
Zo is het bij mij nu ook opgelost. Er moest een nieuwe CV ketel gehangen worden (de oude was kapot en versleten). De meneer die het werk kwam doen zei dat de ventilatieunit waarschijnlijk nooit onderhoud heeft gehad en absoluut niet zoveel herrie mocht maken. Dus besloten om daar ook een nieuwe neer te hangen en wat je zegt, oorverdovende stilte! Echt heerlijk :) .
Plaats reactie