Welke voorversterker bij LM3886?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ynze
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:56

Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ynze »

Dag allemaal,

Ik luister al een tijdje naar een Gainclone-op-een-plankje en die versterker bevalt me op zich goed. Samen met HoMeR hebben we het ding vergeleken met een klasse A Camp Amp (Nelson Pass) en een Dynaco 150.

De Gainclone is de minste van de drie, en dat zit hem vooral in de "breedte" van het geluid. De andere twee versterkers klinken wat ruimtelijker dan de Gainclone. Bovendien klinkt de Gainclone wat scherper.

Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?

Ik hoor graag, groet,

Ynze

PS: Op de foto de Gainclone :)
[url]https://drive.google.com/open?id=15PIfF ... kGgJXUi7Xh[/url]
De [img] lijkt niet te werken...
[img]https://drive.google.com/open?id=15PIfF ... kGgJXUi7Xh[/img]
Bijlagen
fC9Q0X3ZBye8Gy7yprMaZdzdaRoBZ5dVBHRlNvtK-EsmQTe2giIW-cVEH_dyABIDNUCh5CZv7cthCg-w1269-h872.htm.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op wo 18 mar 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door ronnydepony »

Hallo,

ik vind deze er goed bij passen :
viewtopic.php?f=7&t=25549
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door pompebled »

Hallo Ynze,

Ietwat OT vraagje: hoe zijn de beide voedingen geschakeld, heb je daar een schema van?
Wat is de functie van de bufferelko's?
Ik gebruik namelijk dezelfde voedingen, maar zonder de bufferelko's.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ynze
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:56

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ynze »

Dag Jan,

Ik heb de voedingen in serie geschakeld, zodat ik + en - 20 volt heb voor de chipamps.

De buffers heb ik er voor de zekerheid tussen gezet, maar ik begreep in een andere draad dat het ook zonder buffer-elco’s moet kunnen. Wat is jouw ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door SSassen »

Ik zie 't al, Chinese meuk van Ali/Banggood ... :shock:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Ik zie 't al, Chinese meuk van Ali/Banggood ... :shock:
Lekker positief bezig zeg :^o
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door pompebled »

Ynze schreef:
Ik heb de voedingen in serie geschakeld, zodat ik + en - 20 volt heb voor de chipamps.
Dus de plus van de eerste aan de min van de tweede voeding, die dan de nul vormen.
Hoe kom je dan aan 20V? Typefoutje, of zie ik iets over het hoofd?
Ynze schreef:
Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik gebruik de schakelende voeding voor diverse versterkers die 24V DC nodig hebben, zoals; een TDA3116 zoals deze uit de link in de opening post:
viewtopic.php?f=7&t=27069
Deze specifieke versterker heeft af fabriek een foutje, waardoor de boel erg warm wordt, inmiddels opgelost (zie topic).
Een TDA7498 bordje (kan tot 32V voeding) en een aantal stereo versterkertjes zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/Breeze-A ... st=ae803_4

Allemaal zonder extra buffer elko's.

Ondanks dat het Ali-meuk is, draait het al jaren zonder problemen...

Groeten, Jan.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door transplanum »

De Chineese "meuk" doet het verrassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Laatst gewijzigd door transplanum op vr 08 feb 2019, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
De Chineese "meuk" doet het verassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Nou nee, die AP plots zijn om te huilen ... :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door ray5150 »

transplanum schreef:
De Chineese "meuk" doet het verassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Maar dan wel met een lineaire voeding met Amplimo trafo's en Mundorf elco's...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
transplanum schreef:
De Chineese "meuk" doet het verassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Maar dan wel met een lineaire voeding met Amplimo trafo's en Mundorf elco's...
Zo zie je maar, een goeie voeding is niet alleen zaligmakend.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
De Chineese "meuk" doet het verassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Nou nee, die AP plots zijn om te huilen ... :shock:
Ahh de azijn pisser is er weer zo te zien. Ga nu maar lekker bezig met je buizen in plaats van hier de boel te vervuilen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

Hoe zou 't komen dat ik hieraan moet denken ?
Heibel.png
Heibel.png (183.95 KiB) 910 keer bekeken
< :idea: > Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Pjotr »

Ach Anne, het lijkt mij dan sowieso iets voor een crematorium:
transplanum schreef:
De Chineese "meuk" doet het verassend goed, zie de site van audio-creative: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
--------------------------------------------------------------------------------
Ynze schreef:
Dag allemaal,
...........
Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?

Ik hoor graag, groet,

Ynze
Dag Ynze,

Nee, een voorversterker gaat je hier niet helpen. Wel wat Ray aangeeft: Een nette trafovoeding met liefst een aparte trafo + gelijkrichter voor ieder kanaal. Verder een nette metalen kast en een nette layout. Maar of dat dan beter of net zo goed gaat klinken als een Camp Amp of een Dynaco blijft de vraag.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 08 feb 2019, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Shadow »

Ja maar Peter, dat willen ze niet horen :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Pjotr »

Daar is Ynze niet mee geholpen. Gaan ze maar ergens anders zitten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ynze
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:56

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ynze »

Ja maar Peter, dat willen ze niet horen :hide:
Wat ik graag wil horen is een zinnige reactie op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

Ynze schreef:
Wat ik graag wil horen is een zinnige reactie op mijn vraag.
Ynze schreef:
Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?
Een :idea: , volume, balans en breedte regeling van mono tot superstereo met neutrale stand in 't midden.
Versterking 1x kan meer door de weerstand tussen pin 1 en 2 van de LT1013 groter te maken.
Oh ja, en tussen 6 en 7 voor de andere kant !
Anne

Weerstanden Balans veranderd
Bijlagen
V-B-B-.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 10 feb 2019, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

dubbel
Gebruikersavatar
Ynze
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:56

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ynze »

Top, Anne. Dankjewel!

Zijn er printplaatjes (zonder de onderdelen) te kopen van deze voorversterker, of heb je 'm zelf ontworpen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door SSassen »

Nee, die koop je op Ali, en zet je met de printkroonsteentjes en wat draad op elkaar aan ... :shock: 8-[ :roll:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

Ynze schreef:
Top, Anne. Dankjewel!

Zijn er printplaatjes (zonder de onderdelen) te kopen van deze voorversterker, of heb je 'm zelf ontworpen?
Pas uit m'n duim gezogen, klaar voor forumbeoordeling :D (of veroordeling :( ).
Als je 't wil uittesten, opbouwen op een gaatjesprint ?
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door ray5150 »

Met een stukje gaatjesprint, en een handje standaard onderdelen knutsel je dat in een paar uur in elkaar.
Al is het maar om te proberen...
@Anne, waarom de keuze voor die opamps ? zou eerder NE553X of TL0XX verwachtten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
@Anne, waarom de keuze voor die opamps ? zou eerder NE553X of TL0XX verwachtten.
Zou ook kunnen, NE gebruikt meer stroom en de TL0 dingen hebben een kleine ruimte voor de signaalspanning. Vroeger zou het de LM324 zijn geweest, maar sinds de ruststroomautomaat de betere LT ontdekt.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Welke voorversterker bij LM3886?

Bericht door ronnydepony »

Als je een paar dagen tijd hebt wil ik hier wel een printje voor ontwerpen, desnoods met een voeding erop.

Ik stuur je de gerber files door en bij jlcpcb kost je het maximum 5 euro zonder verzendkosten voor 10 printen

En als het op één zijde past zijn er wel een paar forumleden die hier eventueel een testprintje willen opzetten :idea: :wink:
Plaats reactie