Voor open baffle met passief XO , heb ik het liefst een Qt van 0,65 ~0,85.
Anders moet je wel met een electronische bas opduw gaan werken wil er "diepe" bas uitkomen.
Ik zie niet zo een twee drie hoe dit hier moet gaan gebeuren passief.
Verder : als je met een spoel in serie met je woofer werkt , compenseer je alleen voor de baffle loss.
Je baffle breedte bepaalt nu je bovenste XO punt , dus boven de 350 Hz bij jouw baffle.
Maar : die piek bij 650 Hz ziet er te dreigend uit om met 6dB aan te vallen , ik zou het niet durven in ieder geval.
Kan nu al vertellen (ervaring) dat 4,7 mH veel te klein is !
Ik gebruik 6,8mH voor 4 ohm laag. Dat zou voor jou betekenen : ongeveer 13 mH !!
Als je de baffle loss op deze manier aanpakt dan is je spl van het laag ongeveer 9 of 10 dB afgenomen en dus moet je eerst je Fr unit op het zelfde niveau brengen d.m.v. een l-pad.
Als laatste je cap voor je Fr tunen.
gaat nog een heel werk worden , als het met deze laag unit überhaupt passief gaat lukken.
Mijn advies is om niet met 1e orde XO te werken met deze bas unit.
mvgr. Leon en veel succes !!
p.s. of sjouw die dingen een keer mijn kant op dan kan ik proberen of ik er nog iets van kan bakken.
Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Als de TS tevreden is , ben ik het ook 
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je zo'n dure unit koopt om dan zonder diepe bas te eindigen.
mvgr. Leon
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je zo'n dure unit koopt om dan zonder diepe bas te eindigen.
mvgr. Leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Sorry, ik dacht al, ik ben wat vergeten in de opsomming. En ja hoor....: Silvercore Autoformers om gevoeligheidsverschil tussen breedbander en laagunit in balans te brengen: staat nu op -6dB. Ik heb het inmiddels in die post aangepast.
Ik kan hem ook nog op -8dB aansluiten overigens, mocht dat nodig zijn. Daar had ik hem eerder ook al op gehad, met de oude testspoelen nog, maar dit vond ik beter.
Maar je brengt me wel in verwarring Leon
. Maar ik ben blij met je opmerkingen en ga ze nog eens tegen het licht houden. Wouter constateerde het al, ik ben nu zeker wel tevreden, heel tevreden zelfs, en kan ook niet zeggen dat ik een tekort aan laag heb. Maar ik ga nog eens verder zoeken, met jouw opmerkingen erbij. Maar ja, de bestelde caps gaan binnenkort binnenkomen en ga ze eerst proberen en kijken wat het brengt. En dan je opmerkingen ernaast leggen, en beluisteren of ik die terug kan herleiden in wat ik hoor.
Overigens dank voor je aanbod, ik kom graag nog eens een keertje die kant op om te luisteren, maar dan zonder al die spullen. Die fieldcoils zijn sowieso al kwetsbaar (en enorm zwaar) en ik wil niet het risico lopen dat er iets mee gebeurd.... Trouwens, als je een keertje in de buurt bent.....
Ik kan hem ook nog op -8dB aansluiten overigens, mocht dat nodig zijn. Daar had ik hem eerder ook al op gehad, met de oude testspoelen nog, maar dit vond ik beter.
Maar je brengt me wel in verwarring Leon
Overigens dank voor je aanbod, ik kom graag nog eens een keertje die kant op om te luisteren, maar dan zonder al die spullen. Die fieldcoils zijn sowieso al kwetsbaar (en enorm zwaar) en ik wil niet het risico lopen dat er iets mee gebeurd.... Trouwens, als je een keertje in de buurt bent.....
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hoi René,
Sorry voor de ongevraagde adviezen
Als jij zo er blij mee bent , dan ben ik dat ook (voor jou ).
Wij beiden hebben een andere manier van "muziek beleving".
Ik ben meer een "laagluisteraar" , en jij meer een "hoog luisteraar".
Dus vanuit dat standpunt zou jij hier wel eens ERG tevreden mee kunnen zijn
Mijn advies was erop gebaseerd dat ik (persoonlijk) altijd zou proberen om de bas te optimaliseren.
Zit gewoon in de aard van het beestje
Als je in de buurt bent , ben je altijd van harte welkom.
Nog een vraagje :
Ik ben een draadje gestart : JE labs Open Baffle.
Ik zoek naar persoonlijke ervaringen : smalle open baffle vs brede open baffle.
Heb al een reactie : van Jeroen , dat brede open baffle lekker kan klinken maar minder realistisch is.
Jij gebruikt ook een "brede" open baffle (1 meter) , dus : heb jij dezelfde ervaring als Jeroen ?
mvgr. Leon
Sorry voor de ongevraagde adviezen
Als jij zo er blij mee bent , dan ben ik dat ook (voor jou ).
Wij beiden hebben een andere manier van "muziek beleving".
Ik ben meer een "laagluisteraar" , en jij meer een "hoog luisteraar".
Dus vanuit dat standpunt zou jij hier wel eens ERG tevreden mee kunnen zijn
Mijn advies was erop gebaseerd dat ik (persoonlijk) altijd zou proberen om de bas te optimaliseren.
Zit gewoon in de aard van het beestje
Als je in de buurt bent , ben je altijd van harte welkom.
Nog een vraagje :
Ik ben een draadje gestart : JE labs Open Baffle.
Ik zoek naar persoonlijke ervaringen : smalle open baffle vs brede open baffle.
Heb al een reactie : van Jeroen , dat brede open baffle lekker kan klinken maar minder realistisch is.
Jij gebruikt ook een "brede" open baffle (1 meter) , dus : heb jij dezelfde ervaring als Jeroen ?
mvgr. Leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik heb er even over na zitten denken Leon. Ik had eerst redelijk smalle baffles en de stap naar de huidige grotere OB was best wel een grote. Het geluidsbeeld is volledig anders geworden, juist ook door door die veel grotere baffle. En nu dan ook dat "articulerend" laag dat veel meer in evenwicht is met het mid en hoog en de fieldcoil heeft daar zeker aan bijgedragen.
Kan ik nu zeggen dat het natuurlijker is geworden? Het is ánders, heel anders. Ik heb eerder al wel eens het gevoel gehad dat ik daar qua mid en hoog wat dichter bij zat, maar er is sindsdien al weer zóveel veranderd dat er daarover weinig te zeggen is.....
Enneehh, ongevraagde adviezen zijn altijd welkom, ook al passen ze dan niet in mijn verwachtingen
. Het zet me in ieder geval weer aan het denken, ondanks het feit dat ik echt wel genoeg laag heb.... Ik ga eerst de nieuwe caps er tussen zetten en dan beluisteren hoe het klinkt....
Kan ik nu zeggen dat het natuurlijker is geworden? Het is ánders, heel anders. Ik heb eerder al wel eens het gevoel gehad dat ik daar qua mid en hoog wat dichter bij zat, maar er is sindsdien al weer zóveel veranderd dat er daarover weinig te zeggen is.....
Enneehh, ongevraagde adviezen zijn altijd welkom, ook al passen ze dan niet in mijn verwachtingen
