Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door bas focal m180 »

Vraagje met betrekking aanschaf andere pc.

Wat ik heb aan muziek zijn de cd's of flac bestanden 16 bit.



Op het moederboard is ingebouwd Realtek® ALC887
ALC887 7.1 24-bit 192 KHz snr 97 dB
Realtek® ALC887 8-Channel High Definition Audio CODEC
- Supports : Jack-detection, Front Panel Jack-retasking
Audio Feature :
- Audio Shielding: Ensures precision analog/digital separation and greatly reduced multi-lateral interference
- Dedicated audio PCB layers: Separate layers for left and right channels to guard the quality of the sensitive audio signals
- Premium Japanese audio capacitors: Provide warm, natural and immersive sound with exceptional clarity and fidelity


Om een PCIe vrij te houden dacht ik aan dit bordje
PCI aansluiting Asus Xonar DG https://nl.hardware.info/product/105429 ... cificaties
24 bit 96 Khz snr 103 db

Ik wil de Asus gebruiken voor analoog als dat beter klinkt dan de ingebouwde Realtek, maar ieder geval om SPDIF output - optisch te gebruiken.

Een andere geluidskaart is mogelijk maar dan moet ik de laatste vrije PCIe gebruiken.

Advies en suggesties welkom
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door sevenup »

Je zou ook een externe geluidskaart kunnen gebruiken (usb)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door hannesie »

Ik neem aan dat je een netwerk hebt thuis waar je de computer aan hebt zitten, er is dan ook een mogelijkheid de speler/geluidskaart extern aan te sluiten, en daarvandaan afspelen, ben je van de vervuiling van de pc en Windows af, en kun je veel flexibeler af spelen.
Squeezebox op de PC en de speler dan als eindpunt naar de usb dac/geluidskaart.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door bas focal m180 »

sevenup schreef:
Je zou ook een externe geluidskaart kunnen gebruiken (usb)
Idd, ook een mogelijkheid.

hannesie schreef:
Ik neem aan dat je een netwerk hebt thuis waar je de computer aan hebt zitten, er is dan ook een mogelijkheid de speler/geluidskaart extern aan te sluiten, en daarvandaan afspelen, ben je van de vervuiling van de pc en Windows af, en kun je veel flexibeler af spelen.
Squeezebox op de PC en de speler dan als eindpunt naar de usb dac/geluidskaart.
Nee ik heb geen netwerk thuis.

Maar ik zou naar een losse media speler kunnen kijk, is ook een optie.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door hannesie »

Doe je het internet dan met de telefoon?
De touch van die Barry te koop heeft is best wel een goede voor jouw opzet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door ray5150 »

Je computer en het modem vormen samen ook een netwerk...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door bas focal m180 »

Besloten om voor een iets luxer moederbord te gaan waarop een Realtek® ALC S1220A 8-Channel High Definition Audio CODEC zit.

Specs,
- Dual OP Amplifiers
- Impedance sense for front and rear headphone outputs 30 - 600 Ohm.
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
- High quality 120 dB SNR stereo playback output and 113 dB SNR recording input
- Supports up to 32-Bit/192kHz playback
- Optical S/PDIF out port(s) at back panel

Komt goed uit de test.
Kanaal scheiding zit rond de 95db, vervormings cijfers laten ook niets te wensen over.

Mocht ik willen ''upgraden'' dan zijn er zat mogelijkheden met kaarten of USB dac kastjes maar denk dat dit voorlopig echt niet nodig is.
De verschillen zullen klein zijn en hooguit hoorbaar met een 1 op 1 vergelijk.


Iemand toevallig bezwaren of kennis van eventuele gebreken bij deze moederborden of de combinatie met een Intel i7 8700
ASUS ROG STRIX B360-H GAMING
ASUS ROG STRIX H370-F GAMING

Nee ik ga niet gamen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Realtek ALC887 of geluidskaart of beide

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Voor muziek 5x te snel. :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”