Copper project
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Copper project
Hadden die jongens ook geen eigen versterker mee? In een houten behuizing, LM type.
Ja met keukenkast scharnieren, leuk gemaakt, was een knuisamp 4780 dacht ik.Barry2001 schreef:Hadden die jongens ook geen eigen versterker mee? In een houten behuizing, LM type.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja die, klopt. Heeft nog te koop gestaan nadien hier op het forum.
Maar goed, terug naar de speakers, werden toen al de nieuwe LBVS genoemd, maar zover ik weet
zijn ze behalve door jou verder niet nagebouwd.
Maar goed, terug naar de speakers, werden toen al de nieuwe LBVS genoemd, maar zover ik weet
zijn ze behalve door jou verder niet nagebouwd.
Nou daar gaan we dan;
Na een opmerking van molekuul op de luisterdag in Alphen a/d Rijn;

Na een opmerking van molekuul op de luisterdag in Alphen a/d Rijn;
Heb ik op de luisterdag in Hengelo de Coppers beide laten opmeten, naast de opmerking dat ze mooiste meetcurve van de dag opleverden kreeg ik dus de bevestiging dat één van de tweeters een andere response heeft dan de ander, ik had met Joris (molekuul) de filters al nageplozen van de fotoś, alles was nagemeten voor het erin ging dus eigenlijk blijven alleen de tweeters over, de nieuwprijs is dusdanig laag dat er gewoon 2 nieuwe in komen. Maar de noodzaak om zelf te leren meten is wel aangetoond zei m'n vrouw op de terugwegmolekuul schreef:Er is iets mis met het hoog, de Q-sound klopt niet!
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 03 feb 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou eerst eens met een toonfiets kijken tot hoever je gehoor nog doorloopt. Als je geen 18 meer bent kan het goed zijn dat dit gedeelte alleen nog door de lokale huisdieren wordt waargenomen. Ik had het idee dat je nogal van zware rock concerten houdt, dat is funest voor gouden oortjes.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Wat de meting bij de KNO arts ook laat zien, dat verschil ga je horen. mijn vader kon volgens de metingen niets horen boven de 5kHz, maar bij het luisteren naar een metal cone breedbander met resonantie bij 8kHz was zijn oordeel "te scherp hoog". mijn uitleg daarvoor is simpel: je hoort zowel het "echte" geluid als via de luidspreker met de zelfde oren, wat je waarneemt is dus het verschil tussen die twee, en daarvoor maakt het minder uit of je 10kHz nou op 0dB of op -10dB waarneemt
- tonvandeacker
- Contacteer:
"Maar de noodzaak om zelf te leren meten is wel aangetoond zei m'n vrouw op de terugweg
"
Had ik toch mijn vrouw mee moeten nemen ipv mijn dochter dan zou ik nu een meetset aan het uitzoeken zijn
Mijn oren konden in ieder geval geen verschil horen.
erg mooi en erg laag klinken ze...iets om trots op te zijn.
Het is ook mooi dat iets goed klinkt ook bij een meting er goed uitkomt.
In ieder geval ga ik me in het meten wel verder verdiepen.
Een goede meetset is niet al te duur...en ik ben binnenkort jarig...
Laat weten hoe het gaat met eventuele aanschaf van een meet set.
Groetjes
Ton
Had ik toch mijn vrouw mee moeten nemen ipv mijn dochter dan zou ik nu een meetset aan het uitzoeken zijn
Mijn oren konden in ieder geval geen verschil horen.
erg mooi en erg laag klinken ze...iets om trots op te zijn.
Het is ook mooi dat iets goed klinkt ook bij een meting er goed uitkomt.
In ieder geval ga ik me in het meten wel verder verdiepen.
Een goede meetset is niet al te duur...en ik ben binnenkort jarig...
Laat weten hoe het gaat met eventuele aanschaf van een meet set.
Groetjes
Ton
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kreeg op de luisterdag de vraag wat het kost deze set te bouwen, materiaalkosten. Moest het antwoord schuldig blijven, doorverwezen naar de bouwer. Weet jij dit nog Joram?
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hey Joram, zoals we daar al luisterend constateerden was dat ze redelijk "forward" geluidsbeeld te hebben met muziek wat werd afgespeeld.
Misschien verklaard de energie tussen de 3k5 en 6k in de tweeter dit beeld? Verder kon ik in de ruimte geen oordeel over het laag doen gezien dat per track erg wisselde (ook door zoemen van de ruimte). Wisselen van Dac naar Yamaha steamer/dac/voorversterker gaf in mij beleving mee rust en ruimte.. leuk ding en leuke set!
Groet Gerjan
Misschien verklaard de energie tussen de 3k5 en 6k in de tweeter dit beeld? Verder kon ik in de ruimte geen oordeel over het laag doen gezien dat per track erg wisselde (ook door zoemen van de ruimte). Wisselen van Dac naar Yamaha steamer/dac/voorversterker gaf in mij beleving mee rust en ruimte.. leuk ding en leuke set!
Groet Gerjan
Bij deze;Barry2001 schreef:Kreeg op de luisterdag de vraag wat het kost deze set te bouwen, materiaalkosten. Moest het antwoord schuldig blijven, doorverwezen naar de bouwer. Weet jij dit nog Joram?
Dus als je het MDF erbij neemt zit je voor rond de 300 euro in goed geluid, ik heb MDF V313 genomen bij opmaatzagen.nl en dan wordt het wat duurder, net zoals de staanders en de sierringen natuurlijk, maar ik bleef binnen de 500 euro dacht ik.
Dankje Gerjan, thuis is het echt fijn omdat de bas daar goed tot z'n recht komt, we merkten al zaterdag dat de ProAc met z'n poort aan de onderkant het beter deed in die ruimte.Mtraxx schreef:Hey Joram, zoals we daar al luisterend constateerden was dat ze redelijk "forward" geluidsbeeld te hebben met muziek wat werd afgespeeld.
Groet Gerjan
Laatst gewijzigd door Shadow op ma 04 feb 2019, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk om de ervaringen van het weekend te lezen, goed geluid hoeft niet duur te zijn 
ReneTH en consorten die bij mij in de kamer speelden werden helemaal gek toen ze opzochten wat de tweeter koste
'zó weinig!?'
Ik kan niet meer bij het filter, maar zit te denken om een weerstand van 1 ohm in serie te zetten met de tweeter om de boel wat te temmen idd. Dat kan toch gewoon?Mtraxx schreef:Hey Joram, zoals we daar al luisterend constateerden was dat ze redelijk "forward" geluidsbeeld te hebben met muziek wat werd afgespeeld.
Misschien verklaard de energie tussen de 3k5 en 6k in de tweeter dit beeld?
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat kan maar ik herinner me je zeggen dat er al twee in serie staan om de juiste waarde te maken?.. lijkt me niet wenselijk.Shadow schreef:Ik kan niet meer bij het filter, maar zit te denken om een weerstand van 1 ohm in serie te zetten met de tweeter om de boel wat te temmen idd. Dat kan toch gewoon?Mtraxx schreef:Hey Joram, zoals we daar al luisterend constateerden was dat ze redelijk "forward" geluidsbeeld te hebben met muziek wat werd afgespeeld.
Misschien verklaard de energie tussen de 3k5 en 6k in de tweeter dit beeld?
Ik heb een tijdje terug, toen ik met de philips htr set bezig was, de vifa tweeters vervangen voor
andere van ali. Ik vond ze zelf nogal beter klinken dan de vifa's.
En gezien de naam van je project, eigenlijk een must.
https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-2 ... st=ae803_3
andere van ali. Ik vond ze zelf nogal beter klinken dan de vifa's.
En gezien de naam van je project, eigenlijk een must.
https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-2 ... st=ae803_3
Die heb je als drop-in replacement gebruikt? Gaaf! Ga ik zeker een paartje van bestellen!
Yup, drop is ook zwart
1 dB verschil klopt natuurlijk van geen kanten, foei
Dat kan niet hoor. Menig commerciële speakerslet verschilt meer! Maar ik had in Alphen nou niet het idee dat het geluidsbeeld op zijn kant lag en zeker niet in het hoog. Ik heb ook niemand anders er toen over horen klagen. Sterker nog niemand hoorde het. Zou het vooralsnog lekker zo laten en vergeten tot een volgende meting
Vond overigens in Alphen het laag helemaal niet slecht. En zeker die ruimte is berucht om zijn beroerde rommelige laag. E.e.a. is toch ook ruimteafhankelijk.
1 dB verschil klopt natuurlijk van geen kanten, foei
Ik heb ze er inderdaad op goed geluk in gedropt. Niet gehinderd door enige kennis.Shadow schreef:Die heb je als drop-in replacement gebruikt? Gaaf! Ga ik zeker een paartje van bestellen!
En zeker niet na gemeten. Dus de tip is gratis, maar op eigen risico.
Maar voor 20 euro het setje, kun je er eigenlijk niet op stuk gaan. Ik heb ze nog steeds,
en het is een kek tweetje.
Jeroen OD zei ook dat het normaal gezien lastig te horen is maar dat met q-sound het wel meer op zou vallen dan met 'normale' muziek.Pjotr schreef:Yup, drop is ook zwart![]()
1 dB verschil klopt natuurlijk van geen kanten, foei![]()
Dat kan niet hoor. Menig commerciële speakerslet verschilt meer! Maar ik had in Alphen nou niet het idee dat het geluidsbeeld op zijn kant lag en zeker niet in het hoog. Ik heb ook niemand anders er toen over horen klagen. Sterker nog niemand hoorde het. Zou het vooralsnog lekker zo laten en vergeten tot een volgende meting
Vond overigens in Alphen het laag helemaal niet slecht. En zeker die ruimte is berucht om zijn beroerde rommelige laag. E.e.a. is toch ook ruimteafhankelijk.
Wat de ruimte betreft, de grote zaal van Alphen gaat later protesteren als ruimte 3 in Hengelo, dat is een echoput...
Zet je het toch mono
Tja, q-sound is ook maar een effect en bij hoeveel producties is het toegepast? 'Tis ook maar hoe druk je je er over maakt