Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Dat heb ik nu gedaan Demo, schakelaar los en de twee einden draad op een veilige manier aan elkaar verbonden en ergens ver weg gehangen. De brom blijft maar lijkt wel iets minder. Maar wat ik ook ontdekte is dat als ik met de scoop de B+ meet, de hoogspanning na de tweede grote elco van 470 uF, er een raar fenomeen zichtbaar is. Hier zou een mooie rechte lijn zichtbaar moeten zijn toch? Maar de spanning springt constant op en neer, alsof er in de voeding iets oscilleert. Waar de B+ op de print is aangesloten is dit ook zichtbaar :shock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoiets ?
brr.jpg
brr.jpg (3.15 KiB) 384 keer bekeken
Dat is dan brommmm :lol:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Het verschil in die zaagtand Rein is de amplitude van de gelijkspanning op de elco naar de b+
Als je een digitale Scope hebt en je kijkt in stand DC er naar kan je dat allemaal mooi uit lezen met min en top waarde
Maar hoeveel het mag zijn voor je dat hoort weet ik niet , maar een 10-20 volt lijkt me normaal op b+
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zoiets ?
Die zie ik vóór de smoorspoel Anne, daarna is het een, ja, wat? Ik zal er morgen even een foto van proberen te maken.
Ik heb de scoop op blokjes van 0.5 volt staan Bert maar weet niet of dat correct is :?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

:oops: Had niet gezien dat Anne die zaag geplaatst had
Beter verder met Anne gaan , :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat heb ik nu gedaan Demo, schakelaar los en de twee einden draad op een veilige manier aan elkaar verbonden en ergens ver weg gehangen.
Dat heeft dus niet geholpen, ik zal straks een stuk van dat zwarte installatiedraad in elkaar draaien met de schroefboor en daarmee een nieuwe verbinding naar de On/Off schakelaar maken. Gistermiddag heb ik de HS los gemaakt en met een omweggetje aangesloten zodat de HS en de gloei elkaar niet meer kruisen. Geen effect. :evil:
Vanmorgen een nieuw idee gekregen, ik heb mijn zware regelbare gestabiliseerde Daiwa voeding op precies 6.3 volt afgesteld en daarna de gloeispanning losgekoppeld. Vervolgens de gestabiliseerde spanning op de gloei aangesloten. Daar gaat iets verkeerd want de voeding gaat meteen in de kortsluitbeveiliging. De middenaftakking van de gloeitrafo ligt nog gewoon aan massa. Wat doe ik verkeerd??? :think:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Trouwens, gister alle spanningen vergeleken met een plaatje van de versterker van Bert met die zelfde print. Dat komt allemaal zonder uitzondering prima in de buurt. Dus daar zit het wel snor. Ik blijf het herhalen: De muziek uit dit vermaledijde rotding klinkt gewoon voortreffelijk :?: :?: :?: :?:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Vanmorgen een nieuw idee gekregen, ik heb mijn zware regelbare gestabiliseerde Daiwa voeding op precies 6.3 volt afgesteld en daarna de gloeispanning losgekoppeld. Vervolgens de gestabiliseerde spanning op de gloei aangesloten. Daar gaat iets verkeerd want de voeding gaat meteen in de kortsluitbeveiliging. De middenaftakking van de gloeitrafo ligt nog gewoon aan massa. Wat doe ik verkeerd??? :think:
De gloeidraad heeft koud een veel kleinere weerstand, geeft een flinke stroompiek.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De gloeidraad heeft koud een veel kleinere weerstand, geeft een flinke stroompiek.
Dus ziet hij een kortsluiting, valt m'n voeding in de beveiliging waar hij vervolgens niet meer uit komt Anne? :think:
Maar hoe moet het dan?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Dus ziet hij een kortsluiting, valt m'n voeding in de beveiliging waar hij vervolgens niet meer uit komt Anne? :think:
Maar hoe moet het dan?
Tja, ik ken je voeding niet (vis ? :lol: ).Bij een regelbare begrenzing, zet 'm op max.Of draai de spanning langzaam op.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vis? Ja, gedeeltelijk Anne, niet elke dag maar wel regelmatig. En altijd vers uit zee :lol:
De begrenzing is niet regelbaar, alleen de spanning. Het ding kan dertig ampère leveren dus dat is ruim voldoende. De spanning op nul en dan langzaam naar 6.3 volt dus, morgen eens kijken wat er dan gebeurt.
De Hammond voedingstrafo heeft ook een 5 volt winding die ik echter niet gebruik en nu nog werkeloos naast de kast hangt. Ik heb daar al een beetje mee zitten wiebelen maar hoor geen enkel verschil. Dus dat is het ook niet.
Als ik de versterker aan zet en de buizen warm zijn komt de brom meteen tevoorschijn. Schakel ik de versterker uit is ie ook meteen weg terwijl de muziek nog even door speelt.
Als ik de fasedraaier, de ECC83, er uit pak hoor ik geen enkele brom meer uit de luidsprekers, is dat misschien een aanwijzing?
Ik heb ook al even met de buizen zitten spelen maar die zijn goed.
Kan ik nog iets doen om daarmee oorzaken uit te sluiten? ](*,)
democles

Bericht door democles »

Als ik de versterker aan zet en de buizen warm zijn komt de brom meteen tevoorschijn. Schakel ik de versterker uit is ie ook meteen weg terwijl de muziek nog even door speelt.
Kon wel eens gloei gerelateerd zijn,kun je een LM317 regelaar maken voor de 3x voorbuis gloei?

Of een gelijkrichter met diodes en 10.000uF elco en een weerstand op die 5V wikkeling?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb vanavond de gloei van de drie voorbuisjes losgekoppeld en opnieuw op de gestabiliseerde voeding aangesloten. Zonder de vier EL34's valt ie niet in z'n kortsluitbeveiliging. Dus de drie voorbuisjes op 6.3 volt DC en de de vier eindbuizen op 6.3 volt AC. Geen enkel verschil. De brom blijft.
Met een 1 kHz sinus op de ingang zie ik op de beide LS uitgangen ook een keurige sinus maar daar 'ijlt iets na' op die sinus. Zonder sinus en geen signaal op de ingang zie ik een rechte lijn met ergens een piekje. Dat zou ik dan ook ergens op de voorbuisjes terug moeten zien op de scoop toch?
Of een gelijkrichter met diodes en 10.000uF elco en een weerstand op die 5V wikkeling?
Dit heb ik nog niet geprobeerd, hoe groot moet die weerstand zijn Demo?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Ik heb vanavond de gloei van de drie voorbuisjes losgekoppeld en opnieuw op de gestabiliseerde voeding aangesloten. Zonder de vier EL34's valt ie niet in z'n kortsluitbeveiliging. Dus de drie voorbuisjes op 6.3 volt DC en de de vier eindbuizen op 6.3 volt AC. Geen enkel verschil. De brom blijft.
Met een 1 kHz sinus op de ingang zie ik op de beide LS uitgangen ook een keurige sinus maar daar 'ijlt iets na' op die sinus. Zonder sinus en geen signaal op de ingang zie ik een rechte lijn met ergens een piekje. Dat zou ik dan ook ergens op de voorbuisjes terug moeten zien op de scoop toch?
Dit heb ik nog niet geprobeerd, hoe groot moet die weerstand zijn Demo?
Met gelijkstroom voor de gloei en geen verschil dan heeft dat ook geen zin.
Je hoort brom maar niks van op de uitgang te zien, kan 't zijn dat de versterker niet bromt maar de (voedings)trafo ?
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nee, het is zeker de voedingstrafo niet Anne. Die bromt heel lichtjes omdat ie omgekeerd op de werktafel logeert en die vervolgens als klankkast fungeert. Deze bromt komt uit beide luidsprekers en is heel duidelijk te horen totdat ik de muziek open draai. Dan hoor ik hem niet meer 8)
Op de uitgang zie ik die keurige sinus maar zoals ik al zei: Er ijlt iets na op die sinus. Er loopt 'iets' achter die sinus aan zeg maar. En zonder muziek en de volume dicht zie ik een lijn met een raar piekje er boven op :-s
OpaBert

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef:
Nee, het is zeker de voedingstrafo niet Anne. Die bromt heel lichtjes omdat ie omgekeerd op de werktafel logeert en die vervolgens als klankkast fungeert. Deze bromt komt uit beide luidsprekers en is heel duidelijk te horen totdat ik de muziek open draai. Dan hoor ik hem niet meer 8)
Op de uitgang zie ik die keurige sinus maar zoals ik al zei: Er ijlt iets na op die sinus. Er loopt 'iets' achter die sinus aan zeg maar. En zonder muziek en de volume dicht zie ik een lijn met een raar piekje er boven op :-s
:foto: :lol:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

8) Krijg je morgenavond Bert :wink:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zoiets Rein met je Telex op 45 baud
Helemaal uit geprint ben je anderhalf uur verder met een Siemens T37
wel paar keer de oliespuit pakken en doorsmeren anders liep hij vast
En dan heb je dat geurtje van verbrande olie en koolborstels
Daarmee kreeg ik de vrouw uit de shack :mrgreen:
En natuurlijk de twee toontjes 170hz uit elkaar en het ronde beeldbuisje DG7-32 met lissajousfiguur
Als er dan geen storing kwam ontving je zoiets :relax:
Bijlagen
B7F7537F-DB2B-40D7-8B07-4E5E2A1C6633.gif
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, dat heb ik ook nog wel gedaan Bert, RTTY, SSTV en Facsimile. Maar niet met die wortelstampers hoor maar gewoon met zo'n Tono 9100 en een ouwe TV als beeldscherm. Op die TV had ik ook een dipool voor 50 mHz aangesloten en ontving ik tv-zenders uit Letland en Litouwen. Leuk hoor :wink:

Maar jij wilde foto's zien, nou, hou je vast. Want mijn collega vroeg zich vanmorgen al af waarom ik zo stil en in mezelf gekeerd was. Ik vertelde hem dat ik last van een hardnekkige brom had. 'Oh, dan kun je beter even naar de dokter gaan', was het antwoord :rofl:
49LSaansluitingen.jpg
50LSaansluitingen.jpg
De LS aansluitingen waarbij de min aan het chassis ligt, die andere gele draad is de min van de voeding die ook aan het chassis ligt.
51Netspanning.jpg
Hier de Euro-ingang met filter, het gelijkrichtblok tussen de massa zoals een pagina of tig geleden is aangeraden. Het paarse en blauwe draadje uit het kroonsteentje is de 50 volt wisselspanning voor de NRS die naar de print toe gaat.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

52Voedingenvolume.jpg
Hierboven de beroemde kroonsteen waar de gloei in steekt en waar de HS vóór en ná de goed zichtbare Ali-smoorspoel in gaat, die rode draden dus. De massa ligt aan het chassis via de gele draad die net zichtbaar half onder de print en naast de kroonsteen loopt.
53Deprint.jpg
Dit is de compleet opgebouwde print waar onderaan duidelijk de NFB zichtbaar is en de ingangsbedrading na de volume. Ook de centrale massa waar uiteindelijk alleen de min van de cinchbronnen aan zit.
54NetschakelaarplusNFB.jpg
Op deze foto is onderaan de netschakelaar zichtbaar met een C over de contacten, de contactdraden heb ik vorige week helemaal los gehad en buiten de kast gehangen en daarna opnieuw met getwist installatiedraad bedraadt. Ook dit hielp niet.
Laatst gewijzigd door PA4URK op wo 30 jan 2019, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

55Volume.jpg
Hier de volumeprint die nu overigens prima werkt. Duidelijk zichtbaar nog eens de min van de twee 470 uF voedings elco's aan de massadraad (getwist installatiedraad om een stevig geheel te krijgen).
56Ingangen.jpg
Dan nog even de ingangen. De bronschakelaar is er compleet tussen uit en momenteel is er dus maar één bron beschikbaar in afwachting van et printje van RobertD. De minnen van de cinch-aansluitingen lopen via een dun draadje naar de massa op de print.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

57Massa.jpg
Tenslotte nog even die centrale massa van de print die via een rvs-bout aan het chassis is verbonden. Hier zit alleen de min van de cinchbronnen aan verbonden. In eerste instantie was deze getwiste koperdraad één geheel met die van de voedingselco's maar die heb ik later los gemaakt om een gescheiden massa van voeding en versterker te verkrijgen.

Nou, dat was een heel verhaal. Suggesties vrienden mede-bouwers?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Die bruggelijkrichter in het aarding systeem en ook nog dat netfilter
Dat netfilter moet een gnd hebben Waarschijnlijk via de metalen behuizing
Dan heb je denk ik daar een aardlus
Zou dat moeten tekenen maar je kast zit via dat netfilter aan aarde en bij die brugcel.
Of zie ik dat verkeerd Rein
Ook vind ik de 50 volt DC naar je rooster tussen AC 220 draden ongelukkig zou dat niet doen
Telex
Ja ik heb wat meters papier er doorheen gedraaid , had nog geen zendmachtiging voor HF
maar mocht de call van een pa0 gebruiken en zat potver dikkie met Mn ts520 en 20 Watt op 10 mtr met een draadje met Australië te type :D
meer als 20 Watt Dan ging de converter moeilijk doen (eigenbouw 6STSW vol met aardlussen waarschijnlijk ) :lol:
democles

Bericht door democles »

Ja dat netfilter zat ik ook aan te denken :-k

http://www.geofex.com/ampdbug/ampdebug.htm

Even het filter rechtstreeks op de kastaarde zetten,,stekker op de diode blok naar de kastaarde op de filteraarde zetten,dan weet je het.
Bijlagen
51Netspanning.jpg
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die bruggelijkrichter in het aarding systeem en ook nog dat netfilter
Dat netfilter moet een gnd hebben Waarschijnlijk via de metalen behuizing
Dan heb je denk ik daar een aardlus
Zou dat moeten tekenen maar je kast zit via dat netfilter aan aarde en bij die brugcel.
Dat zie je inderdaad verkeerd Bert (en Demo), vanaf het filter gaat de aarde eerst naar de brugcel en vandaar pas naar de behuizing.
Ik had die brugcel er zondag al even tussen uit gehaald maar dat had geen enkel effect.
Ook vind ik de 50 volt DC naar je rooster tussen AC 220 draden ongelukkig zou dat niet doen
En ook dat heb ik al geprobeerd, even de 50 volt los gehad en via een omweggetje verlegd naar de print. Ook niks :?
Plaats reactie