Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Tijdens de luisterdag merkte een zuiderbuur op het signaal dat mijn billy in eerste minuten weergaf vervormd was
Ik had het zelf niet gehoord daar ik stond te kleppen
Maar vorige week hoorde ik het ook
Nadat ik een dag mijn versterker niet aan gehad aan
Wellicht dat ik langer moet gloeien Had het idee dat het door de 6j5GT kwam
Zal eerst komende weken proberen ( Buiten temp afh ) de tijd van de inschakel vertraging te vergroten.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Willy_61 »

Als het enkel bij 1 kanaal is kan het ook aan een buis van het vervormende kanaal liggen, anderzijds als je het opgelost krijgt door langer de HS te vertragen, hoef je niet verder te zoeken. Mogelijks staat de inschakelvertraging op de grens en geef je meer ruimte voor (normale) gloeiverschillen tussen de buizen, door de vertraging te vergroten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Als het enkel bij 1 kanaal is kan het ook aan een buis van het vervormende kanaal liggen, anderzijds als je het opgelost krijgt door langer de HS te vertragen, hoef je niet verder te zoeken. Mogelijks staat de inschakelvertraging op de grens en geef je meer ruimte voor (normale) gloeiverschillen tussen de buizen, door de vertraging te vergroten.
Jij stelt voor buizen te wisselen ?
Dat zal ik doen Wiily
Ik heb hier nieuwe 6J5 in ijzer die kan ik er zo in zetten O:)
Moet wel een dag zonder muziek :(
Zet wel mn EL12 versterker in als tijdelijke vervanger
Maar geen resultaat zonder werk verwachten is dom :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne heb je tijd en goesting om me te helpen
Ik heb vandaag een pech dag
Maar ik heb in een van de twee versterkers een kwaaltje
Als ik de volume regelaar op 0 zet heb ik Brom niet echt hard maar goed hoorbaar
Draai ik de volume regelaar een beetje open dan is het opeens weg !
Ga ik naar maximum is het stil Tot ik bijna op 95% sta en 96% brom
Ik dacht dat het aan de potmeter lag
Maar de loper zit echt aan massa als hij op 0 staat :think:
:idea: Maar er zit een stereo ALPS in van 15€ dus ik heb het nog ongebruikt helft gebruikt
precies het zelfde :evil:
Nu weet ik het niet meer
Bijlagen
09CF5222-7091-4D31-913F-EC3165F81598.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Tja, waar brom vandaan komt, moeilijk te zeggen.Meestal kwestie van massaverbindingen.
Als de versterker eerst niet bromde moet er iets verandert zijn met de aansluitingen ergens ?
M'n eerste idee is dan de ingang, geïsoleerd en nu verschoven/beschadigd zodat er een onbedoelde verbinding met het chassis ontstaat.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Tja, waar brom vandaan komt, moeilijk te zeggen.Meestal kwestie van massaverbindingen.
Als de versterker eerst niet bromde moet er iets verandert zijn met de aansluitingen ergens ?
M'n eerste idee is dan de ingang, geïsoleerd en nu verschoven/beschadigd zodat er een onbedoelde verbinding met het chassis ontstaat.
Anne
Nee was van begin af maar de potmeter staat toch nooit dicht Anne
Dus dacht ik doe dat nog wel eens
En nu had ik een brom uit Mn Raspberry , Toen er ook maar aan begonnen om dat op te zoeken
Aard probleem moet dat bij de 6J5 zijn of nog verder terug ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Zowel de ingang + potmeter en LS uitgang UGT naar onderaan R3 en vandaar naar aarde van de rest.
En nu zijn ze er al met 't avondeten, daarna verzorging, ben wel even met iets ander zoet :-$
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zowel de ingang + potmeter en LS uitgang UGT naar onderaan R3 en vandaar naar aarde van de rest.
En nu zijn ze er al met 't avondeten, daarna verzorging, ben wel even met iets ander zoet :-$
Anne
Ok Anne , ik mag hopen dat het je gesmaakt heeft O:)

De Aarde van de LS UGT heb ik nog niet nagemeten :!:

Ingang en potmeter zitten aan aarde Anne dat heb ik gemeten en nog een keer voor zien van wat tin

Wat mij ook opgevallen is dat ik in de stand Penthode UL en met NFB maar net 6 volt over 8 ohm = 4.5 watt maken
Daarna flattopping , kan ik daar wat aan doen Anne :?:
Minder terugkoppeling ? Of misschien een versleten 6J5 ? Hoe kan ik dat vast stellen ?
De terug koppel weerstand is 22K met een C er over van :?: weet ik niet maar is nu nog niet van belang denk ik
Zonder die NFB kom ik aan 19,3 Volt RMS is net 46 Watt
Weer een boel vragen , maar het is lekker prutsen met getik van de regen druppels op het platte dak boven me O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ingang en potmeter zitten aan aarde Anne dat heb ik gemeten
Niet zomaar aan aarde
Zowel de ingang + potmeter en LS uitgang UGT naar onderaan R3 en vandaar naar aarde van de rest.
Dus alle drie onderaan R3 en dan pas vandaar een verbinding verder.
Wat mij ook opgevallen is dat ik in de stand Penthode UL en met NFB maar net 6 volt over 8 ohm = 4.5 watt maken
Daarna flattopping , kan ik daar wat aan doen Anne :?:
Minder terugkoppeling ? Of misschien een versleten 6J5 ? Hoe kan ik dat vast stellen ?
De terug koppel weerstand is 22K met een C er over van :?: weet ik niet maar is nu nog niet van belang denk ik
Zonder die NFB kom ik aan 19,3 Volt RMS is net 46 Watt
Weer een boel vragen , maar het is lekker prutsen met getik van de regen druppels op het platte dak boven me O:)
Terugkoppeling maakt het vermogen niet minder, enkel de ingangs gevoeligheid wordt kleiner, om hetzelfde vermogen te krijgen meer signaal nodig.
Weet je zeker dat de weerstand van de tegenkoppeling 22k is en niet 2k2, want dan zou 't kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ingang en potmeter zitten aan aarde Anne dat heb ik gemeten
Niet zomaar aan aarde
Zowel de ingang + potmeter en LS uitgang UGT naar onderaan R3 en vandaar naar aarde van de rest.
Dus alle drie onderaan R3 en dan pas vandaar een verbinding verder.
Wat mij ook opgevallen is dat ik in de stand Penthode UL en met NFB maar net 6 volt over 8 ohm = 4.5 watt maken
Daarna flattopping , kan ik daar wat aan doen Anne :?:
Minder terugkoppeling ? Of misschien een versleten 6J5 ? Hoe kan ik dat vast stellen ?
De terug koppel weerstand is 22K met een C er over van :?: weet ik niet maar is nu nog niet van belang denk ik
Zonder die NFB kom ik aan 19,3 Volt RMS is net 46 Watt
Weer een boel vragen , maar het is lekker prutsen met getik van de regen druppels op het platte dak boven me O:)
Terugkoppeling maakt het vermogen niet minder, enkel de ingangs gevoeligheid wordt kleiner, om hetzelfde vermogen te krijgen meer signaal nodig.
Weet je zeker dat de weerstand van de tegenkoppeling 22k is en niet 2k2, want dan zou 't kunnen.
Anne
Die
Eigenlijk weet ik wel zeker dat de Uit Mn hoofd , heb het schema niet voor me , dat de kathode weerstand 2k2 is en de terugkoppel weerstand 22K
Maar morgenochtend Anne kijk ik en laat je dat natuurlijk weten
Zal er een paar goede foto,s ook van maken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Bij deze Anne
De buis in de hoek is de 6J5
met 1.228 volt RMS is voor profesioneel Audio line in heb ik 9,4 volt over 8 ohm
Met 0.316 volt RMS is voor Consumer Audio line in heb ik slecht 2,42 Volt over 8 ohm
Met 2,5 volt RMS stuur ik de versterker voluit tot 19.2 volt RMS over 8 ohm
Neem deze waarde maar +/- 10% vanwege in nauwkeurigheid div meet apparatuur
Bijlagen
D80E80C5-403E-46A7-9F38-4F98A1BA0431.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Ziet er netjes uit :goedzo:
Als je de ingang gevoeliger wil, de tegenkoppelweerstand (22k) vergroten. Bijv. 47k voor 1,2V in.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ziet er netjes uit :goedzo:
Als je de ingang gevoeliger wil, de tegenkoppelweerstand (22k) vergroten. Bijv. 47k voor 1,2V in.
Anne
Super Anne ga ik meteen doen :goedzo: :dank: :dank: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne dat heeft goed geholpen met 1,6 volt Stuur ik hem voluit tot 19,1 volt Flat topping en de ander tot 18.9 volt
Dat scheelt een slok op een borrel :goeie: :goeie: :goeie: :dank:
Ik heb ook geen last meer van dat rare verschijnsel met die potmeter
Maar heb er ook wel een paar cm tin extra in geduwd
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne kun je weer eens helpen :oops:
Deze week de Andere Billy op geknapt ziet er netter uit Alleen hij doetutniet :(
Eerste buis versterkt
De tweede buis De Fasedraaier trekt geen stroom g
Metingen t.o.v. De min = Gnd
Buis pin 1 472 Volt Anode 1
2 0 volt
3. -11.7Volt !!!
4 49 volt Gloei onderling op 4-5 staat 6.3 volt
5 49 volt Gloei onderling op 4-5 staat 6,3 volt
6 470 volt
7 0 Volt
8 0 Volt ?? Zou hetzelfde als op pin 3 moeten zijn ( meetpen geen contact :?: )
9 0 Volt
Die Stroombron lijkt kapot :-s draden al eens verwisseld Hielp niet
De + van de 12 volt zit aan de Gnd en de min gaat naar de stroom bron printje

Op een of andere manier verpruts ik het Anne , maar de Kathode,s op pin 3-8
Er staat op de roosters keurig een signaal van de 6J5 ( blokje 1 kHz wat op de ingang staat )
Anne heb jij een idee wat hier de boel verziekt :?: :?:
Bijlagen
DE5018EA-C89D-4D20-BF0D-09162DC01F28.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Eerst zien dat 3 en 8 aan elkaar zitten (iets los ?)
Het ziet er idd naar uit dat de stroombron 't niet doet.
T1 in kortsluiting of T2 onderbroken of gewoon een slecht soldeerpunt of draadje verkeerd.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Eerst zien dat 3 en 8 aan elkaar zitten (iets los ?)
Het ziet er idd naar uit dat de stroombron 't niet doet.
T1 in kortsluiting of T2 onderbroken of gewoon een slecht soldeerpunt of draadje verkeerd.
Anne
Solderingen op printje zijn goed
In de aanloop naar het testen was ik een draad vergeten te solderen
Dat is die 50 volt op het knoop punt van 2x100 ohm over de Gloeidaad
Kan daar die stroombron kapot door gegaan zijn :?:
Ik ga er aan werken Anne , Dank weer voor je steun :dank: :dank:
Heb alle plaatjes even erbj gezet
In Het schema kon ik niet vinden dat het knooppunt 2x 100 ohm over de gloeidraad eerst door een 1 uF condensator dan die aan gnd
Maar die 1 uF zit er wel in iig
Ik ga mezelf in gang slingeren
Bijlagen
63D84107-4A17-4745-9D04-7D157C2B4A90.jpeg
CE03427F-0A63-4C09-978A-1096505B718D.jpeg
53C78EE4-7A5C-41D2-869E-83EB2DC3BF9B.jpeg
2865CB43-4688-4C8D-9B99-252BEECF2964.jpeg
B6E5A815-0DF1-47DE-9B88-07BCF175F561.jpeg
5E305E94-4779-4EAF-BA12-CCC1299D7B87.jpeg
DBB4A76B-CC9A-4AC9-BC9E-877DCA7CC2B3.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Weet je wel zeker dat de ECC99 gloeit ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Wij hebben samen zeker telepatische contact
Jij denkt Gloeidraad en ik Dacht opeens ik heb toch wel 6.3 Volt
En verdorie geen 6.3 Volt op de 6N6P na wat trekken en duwen opeens weer 6.3 Volt
Bij de buisvoet de draden te strak getwist raar in ieder geval
Dat het nu weer werkt is fijn Maar waarom ik geen gloeispanning had 8-[ í
:-& Morgen eerst al die flux van dat porselein poetsen
Bedankt Anne
Hij doet ut weer :yeah:
Bijlagen
C3567E4D-8B96-4C75-9A6A-F6EF3CFD410D.jpeg
FD4714B6-0F8C-44C2-A596-19F6C07E6B9C.jpeg
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door 211audio »

.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Buisvoet met aceton schoongemaakt Weer Als nieuw
Alleen geen foto
Verder de 6NP6 heeft wat slecht contact in de voet bij de gloei gehad , Ligt het aan de buis of aan de voet 8-[
Zolang het werkt en goed speelt doe ik er niets aan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Na gisteravond wat vuurwerk te hebben gehoord onderzoek gedaan en een 10 Watt 3K3 weerstand uit gebrand gevonden
In de B+ B++
Een nieuwe er in gezet het plezier was na 1 minuut al over retteketet en rook.
Weerstand weer kapot !
De elko erachter soms ook kapot ?
Er een losse trafo erbij gepakt met 2x310 volt 2 x 1N5408 erover + diodes aan die 3 k3 midden tap trafo aan de min
met de regeltrafo van 50 volt langzaam op gedraaid en ik zag de spanning springen 133 en dan weer terug naar 12Volt
Elco 2x50 uF 500 volt kapot
De elco eruit gehaald en met de Peak LCR meter getest :goedzo: :-k geloof er niks van [-(
DC uit die trafo er weer op :hide: voorzichtig op Mn meter kijken Echt kapot slaat door boven de 100 volt
Is pas 2 jaar oud die Elco , zal het door de warmte komen ? Wordt toch wel tegen de 50 graden daar.
Bijlagen
60F0927D-5336-46DF-BE33-1ED2AF404627.jpeg
A2B22A8E-90CC-425C-9443-8914B7145671.jpeg
62C1F745-FB5A-4A72-AD2E-3043487B3DBA.jpeg
A18540D7-2DBE-48E7-8B03-3C0046D434CD.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Wat 'n rotding zeg.
Gewone elco tot iets van 85°C , voor hoge temp meer dan 100°C.En de elco steekt boven het chassis uit zal daar toch geen 50° zijn ?
Iets anders, niet zo'n goed idee om daar zo'n dikke 10W weerstand te gebruiken.
Als er iets mis gaat, komt voor :o :lol: , krijgt de rest van de voeding het zwaar te verduren, gaat er misschien meer stuk.
Die weerstand (3k3) hoeft hoogstens 3W te zijn, gaat 't mis dan verfikt enkel de weerstand.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Wat 'n rotding zeg.
Gewone elco tot iets van 85°C , voor hoge temp meer dan 100°C.En de elco steekt boven het chassis uit zal daar toch geen 50° zijn ?
Iets anders, niet zo'n goed idee om daar zo'n dikke 10W weerstand te gebruiken.
Als er iets mis gaat, komt voor :o :lol: , krijgt de rest van de voeding het zwaar te verduren, gaat er misschien meer stuk.
Die weerstand (3k3) hoeft hoogstens 3W te zijn, gaat 't mis dan verfikt enkel de weerstand.
Anne
Je Hebt 100% gelijk een rotding :boos:
Ik denk het ook niet die 50 graden eerder 40 maar het was gister boven weer 30 graden onder het platte dak
Erbij opgeteld de straling van een KT88 :-k maar bij lange na geen 85 graden
Gelukkig is het geen schakel dek van een buizentester uit 1953 :wink:
Deze elco kan ik vanmiddag bij Jukebox Revival ophalen O:)
Wat de weerstand betreft Ik heb geen 3 Watt 3K3 misschien dat ik die ook mee krijg in Etten Leur
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Nou alles speelt weer Nieuwe elco erin en weer een 3K3 10 Watt er in
Jukebox Revival had geen 3 Watt Wel 2 Watt dus dezelfde er maar weer in gezet
En de versterker even geprobeerd op dummy , zo 20 volt over een dummy 7,3 ohm
Dat is meer dan 50 Watt Dat zal niet mooi zijn vermoed ik
Niet op de scoop gekeken
De Rigol heb ik ingeruild bij Eleshop voor een ander
Met hele mooie opties :yeah:
Plaats reactie