Bedankt voor deze toevoeging, dit zijn mooie duidelijke foto's van de besproken tweeters.snikkeltje schreef:Interessant onderwerp. Heb even 2 plaatjes gezocht van de 2 vifa tweeters na aanleiding van de opmerkingen van Tom:
Tom
Moderator: Beheerdersteam
Bedankt voor deze toevoeging, dit zijn mooie duidelijke foto's van de besproken tweeters.snikkeltje schreef:Interessant onderwerp. Heb even 2 plaatjes gezocht van de 2 vifa tweeters na aanleiding van de opmerkingen van Tom:
Ja, tuurlijk... De normale tweeter straalt juist MEER rond, en bovenin gaat hij richten maar een DXT toch ook.ds23man schreef:
Oke, nu snap ik dat. En toch zijn er ZAT goede boxen met een super eenvoudig recht-toe-recht-ontwerp.ds23man schreef:Wouter, je mist nou net het belangrijke punt: hoe een ontwerp van een faceplate een interactie heeft met de baffle diffractie.
Eventuele fouten in het ontwerp van de faceplate zie je versterkt terug in de baffle diffractie, als je alleen maar ontwerpt als fabrikant met metingen in een IEC baffle, vallen die niet op.
Foei! Iedere fabrikant die op basis van metingen op een IEC baffle een luidspreker ontwerpt is niet serieus te nemen. Je meet de drivers op in de feitelijke baffle van de luidspreker en ontwerpt daar het wisselfilter omheen, da's de enigste juiste manier om baffle invloeden mee te nemen in het ontwerp.ds23man schreef:Wouter, je mist nou net het belangrijke punt: hoe een ontwerp van een faceplate een interactie heeft met de baffle diffractie.
Eventuele fouten in het ontwerp van de faceplate zie je versterkt terug in de baffle diffractie, als je alleen maar ontwerpt als fabrikant met metingen in een IEC baffle, vallen die niet op.
ds23man schreef:In de Grimm LS1 en Kii zit ook een DXT tweeter. Je ziet steeds meer dat er constant directivity ontwerpen op de markt komen.
http://www.jblpro.com/www/jbl-story/inn ... ExFE-RYZZU
Genelec gebruikt ook al jaren waveguides:
https://www.genelec.com/key-technologie ... technology
Voordeel van dit soort technieken is dat je gelijk van je baffle diffractie af bent.
Heeft niets met trek of mode te maken. Uit onderzoek van Floyd Toole blijkt dat luisteraars een systeem prefereren dat een gelijkmatige afstraling heeft waarmee de 1e reflecties ook een vlak frequentie verloop hebben.wouter schreef:ds23man schreef:In de Grimm LS1 en Kii zit ook een DXT tweeter. Je ziet steeds meer dat er constant directivity ontwerpen op de markt komen.
http://www.jblpro.com/www/jbl-story/inn ... ExFE-RYZZU
Genelec gebruikt ook al jaren waveguides:
https://www.genelec.com/key-technologie ... technology
Voordeel van dit soort technieken is dat je gelijk van je baffle diffractie af bent.
Ik zie juist steeds meer AMT's en beryllium
Maar inderdaad, de waveguide is weer in trek. Maar is niet alles weer in trek? Grote breedbanders die de sterren van de hemel spelen, open baffle's zoals in de starttijd van luidsprekerbouw.
Persoonlijk zou ik voor pleiten dat tweeters in een A4 formaat baffle gemeten moeten worden naast de IEC plank. Denk dat de driverfabrikanten behoorlijk op hunmarkbakk schreef:Grappig. Ik heb best wat met die Vifa AG's gestoeid en was altijd heel tevreden met het resultaat. Vond het ook altijd al een top tweeter. Nu denk ik wat beter te snappen waarom die dingen het zo goed deden/doen in kleinere baffles Thx!
Deze.ds23man schreef:Bedacht me net dat er ook nog naveltweeters zijn.
Mij boeit het sowieso niet wat je gebruikt om tot een resultaat te komen, maar je komt er gewoon met een heel aantal dingen niet. Tenzij je van een versmeerd geluid houdt, dan kan. Of een tweeter die bij elke brush of slag op de cymbals hetzelfde geluid weergeeft. Het idee dat een vlakke respons te maken heeft bij een goede muziekweergave is een omgekeerde (halve) waarheid. En als ik me goed herinner wat mensen te pruimen vinden bij demo's dan val ik sowieso niet in de categorie audiofielen. Wat ds23man schrijft vind ik wel aannemelijk, een gelijkmatige spreiding. Maar dan nog klinkt een softdome soms als zand, waar een harddome een tik kan geven. Waar dat hem dan in zit??? De SS ringradiator vind ik erg prettig, de XT van vifa weer totaal niet.One World Concepts schreef:Beetje ver gezocht zo met waterfallen ed.
Er zijn genoeg fabrikanten die zowel een alu als een soft dome leveren met exact dezelfde tweeter, faceplate, spoel etc.
Die verschillen daarvan blijken keer op keer uiterst minimaal te zijn en/of in een uiterst hoog frequentiegebied te liggen (6-8kHz of hoger).
Muziektechnisch zit daar al niet heel veel informatie meer, daarnaast heeft het merendeel van de mensen daar zijn/haar gevoeligheid allang verloren.
Meneer Eargle heeft in z'n boek heel mooi beschreven waarom bepaalde materialen worden gekozen om een bepaalde freq karakteristiek te krijgen en wat daarbij de voor- en nadelen zijn.
Een aantal fabrikanten heeft inmiddels bewezen dat je voor een uiterst schappelijke prijs een prima tweeter kunt maken.
Ik zit inmiddels al heel wat jaren professioneel in deze materie en om de vraag van Wouter maar te beantwoorden.
Ja er zit HEEL VEEL in marketing, zo erg zelfs dat bepaalde mensen in hun eigen sprookjes zijn gaan geloven.
Leuk dat bv een faceplate van hoogkwaliteit aluminium is, akoestisch gezien heeft dat natuurlijk weinig significantie.
Maar goed, zodra je dat zegt zijn de rapen gelijk weer gaar.
Blijkbaar nog nooit in deze business gezeten?wouter schreef:Fabeltjes en marketing verklaren voor mij geen productielijn om diamanten diafragma's te maken.