micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Klinkt een beetje raar maar dit is wat er gebeurt.

Wat is het verhaal ? Setje aan t samenstellen voor dochter van vrienden. Audio. Moet vintage zijn. Pioneer Pl 112D gekocht zonder headshell. bla bla . Ik heb er een Philips GP 400 op gemonteerd. Naaldje gekocht. Headshell is een oud model waardoor ik de Stevenson protractor moest gebruiken om de naald goed te krijgen. Ook nog te licht dus een piepklein aantal plakjes nep bitumen=antidreun op de headshell.

Ok. ik had dus een brom. en er zit een draad van de eurostekker (3 pin), naar het chassis. Die heb ik in mijn zoektocht naar de brom maar aan de behuizing van de motor gezet. die wil je immers ontkoppelen via de ground van het stopcontact. Draait prima niks aan de hand. Ground van arm en de headshell-aansluiting (sme) waren netjes verbonden met het aardepunt aan het chassis. Signaal en retour zitten aan de tulpplugjes. Doorgepiept en geen onderling contact en ook de aardedraad was op deze manier in orde.

Andere headshell met element geprobeerd en die gaf geen brom. Dus het waren de leads op de GP400. Toen ontwaarde ik dat links en Links ground (L) (LG) naast elkaar zaten. en niet zoals bij het andere element onder elkaar. Ok Verplaatst en de boel speelt bromvrij. Nog wat gebogen aan de headshell, want dat ding was krom ten opzichte van de sme aansluiting. Weer uitlijnen middels de stevenson protractor. Het element kan namelijk niet verder naar voren en is bovendien te licht om verder dan 1.5 gram te gaan. De philips kan tot 3 gram hebben. en moet meer dan 1.5 gram hebben want anders blijft ie haken... Na verzwaring van de kop speelt het naar verwachting....

Maar als ik nu de plaat wil wisselen en de arm terug wil zetten (manueel bediende draaitafel) krijg ik elke keer een schokje. Ik denk - het is die dikke rubberen mat. dus ik doe er een kurken mat op. Ik wil het volume zachter zetten nadat de plaat is afgelopen. en ik zie echt de vonken springen. Vriendin die een meter verder op de bank zit, ziet de tv uitgaan, voor die seconde.

Ehr, statische elektriciteit ?

Voor de goede orde, dit huis is uitgevoerd met geaarde stopcontacten, de versterker via een geaard snoer ook en de platenspeler dus ook, zij het enkel de motor.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 24 jan 2019, 1:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Splinter226 schreef:
Voor de goede orde, dit huis is uitgevoerd met geaarde stopcontacten, de versterker via een geaard snoer ook en de platenspeler dus ook, zij het enkel de motor.
Broddelwerk! Voor een nog betere orde moet je ook je eigen sokken aarden :sure: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

ik heb timberlands aan, met rubberen zool ;-)
Oh wacht, ik moet natuurlijk van die gele of roze huishoudhandschoenen aandoen alvorens de arm terug te halen, of aan de volumeknop van de versterker te zitten ! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Ligt er ook een pak sneeuw in de kamer? :shock: Ja dat aard niet hè :D En al helemaal niet op nylon vloerbedekking. Oplossing is simpel: Van die spaanse slofjes, i.i.g. geen rubber/kunststof zolen. Zijn perfecte van de Graaff generatoren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 23 jan 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Ik heb hier laminaat en wollen kleden liggen... Maar de apparatuur staat in houten behuizing op het laminaat... Sweater met hoody is 100% katoen.... Of gewoon de (theewater-) ketel laten stomen ? Hygrometertje staat op 35... :shock:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door OpaBert »

Echt statische lading van je kleren opgewekt en de ontlading via je geaarde platenspeler
Is echt ook iets voor dit jaargetijde door het verwarmen van je huis daalt de vochtigheid
Door die rubberzolen kan die lading niet weg vloeien
Eens je rubberen zolen laten staan en op sokken of blote voeten die test doen.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Leuk is dat. ik zat al met een schroevendraaier de arm terug te halen en de versterker uit te doen. :mrgreen:
Maar dat zelfs de tv even op zwart gaat ...

Zal straks wellicht nog even de held op sokken uithangen ;-) Intussen ff een grote pan met water opgezet...

Maar ehr, Er is verder niets technisch wat ik kan doen , qua grounding schema ? Die driepen stekkert zat al aan de platenspeler. is ook origineel.

Maar de motor hangt dan weer los op rubbers. Vond ik een beetje vreemd. Chassis aan aarde van het net samen met arm en zo... ? En de motor niet ?

Hartstikke renewable energy eigenlijk die statische elektriciteit. :rock:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 20:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Tegen die droge lucht zijn geen pannen met water aan te slepen.... Dat de TV even op zwart springt kan best. HDMI b.v. is knap gevoelig voor dat soort stoorpulsen merk ik ook hier. Overigens is synthetische kleding (acryl truien en zo) i.c.m. synthetische meubelbekleding, ook goed voor flinke vonken met dit weer.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Pan met water heeft de hygrometer doen oplopen tot 43... Dat gaan idd heel wat pannen met water worden.. tot we hier weer op de 60-70 zitten ;-) Op sokken idd geen problemen : Iedereen nieuw vraagt altijd of ze schoenen uit moeten doen als ze de woning betreden (tapijtjes) Nu kan ik dat beamen.

edit/ om 22.31 is de hygrometer gestegen tot 50.. :kwijl: :wink: Pan met water doet wel wat. (al is t voor de droge huid en die winterjeuk ;-p)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 24 jan 2019, 1:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Shadow »

Nu nog natte sokken aan dan kom je er wel :beer:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Splinter226 schreef:
Ik heb wel katten. Werkt dat ook ? Pan met water heeft de hygrometer doen oplopen tot 43... Dat gaan idd heel wat pannen met water worden.. tot we hier weer op de 60-70 zitten ;-) Op sokken idd geen problemen : Iedereen nieuw vraagt altijd of ze schoenen uit moeten doen als ze de woning betreden (tapijtjes) Nu kan ik dat beamen.

edit/ om 22.31 is de hygrometer gestegen tot 50.. :kwijl: :wink: Pan met water doet wel wat. (al is t voor de droge huid en die winterjeuk ;-p)
60 - 70 is bovenmatig hoog :shock: zo tussen de 50 - 60 is normaal.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Ok. Ben bij 50 aangeland. dus water werkt wel in de pan. ;-). Vrugah had je van die bakjes voor op de radiator. En dan zou je zeggen Blokker, maar ook die hebben ze niet meer. ... heb een zielig kleintje van aardewerk, ooit eens uit de kringloop gevist, maar die vergeet ik ook altijd water te geven... Misschien moet ik hem groen schilderen ;-) krijgt ie water met de plantjes samen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Meer plantjes? :hide: :mrgreen:

Maar vergeet het maar, is niet tegenaan te werken :D Wij hebben ooit zo'n elektrische luchtbevochtiger gehad. Ging 3 liter per dag door in de winter om het net boven de 50 te houden. Maar zo'n ding verdampt niet alleen het water maar ook de kalk die er in zit. En die slaat overal weer neer......
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door John P »

Ik heb op school eens moeten uitrekenen hoe groot zo'n bakje water moet zijn voor een gemiddelde kamer. Het kwam neer op een brede regengoot over de volle breedte van de radiator. Zo een bakje is er enkel voor een goed gemoed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door hannesie »

venta.JPG
Hier gaat zo een liter of wat in, en dan is het nog wel dat met rubber zolen je een tik krijgt, dat de relais gestuurde VV wel eens uit de bocht vliegt :sure: :sure:
Kan soms binnen een week leeg zijn.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

kheb het wael vaker meegemaakt in t verleden, maar weet het altijd aan de apparatuur etc. Dit keer was t echt met blauwe vonken en een tv die op zwart ging. Schoentjes uit dus!

Maar ff op een serieuze(re) toer, in de PL 112D zit een bodemplaat van hardboard met aluminium folie aan de binnenzijde. nu is deze doorgezakt. en de pootjes ontbraken. Nu had ik drie rubbervoetjes, lekker flexibel aan een misbaksel overgehouden ergens en dus uit de oude doos. Maar met die gemonteerd stond de draaitafel met zijn neus in de wind. en behoorlijk ook. dus heb ik van een oud dun keukenkastplankje (van bij de kliko) een onderkant gemaakt. Hoef alleen de zijkanten dicht te lakken. (dat zuigt.. dat mdf...) en wat luchtgaten bij de motor. Maar heeft het zin de binnenkant met alutape te beplakken ? is toch geen magnetisch scherm ? is toch ook een trafo en dat stralingsveld wordt toch niet door alu beperkt ? :think:
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

John P schreef:
Ik heb op school eens moeten uitrekenen hoe groot zo'n bakje water moet zijn voor een gemiddelde kamer. Het kwam neer op een brede regengoot over de volle breedte van de radiator. Zo een bakje is er enkel voor een goed gemoed.
Een regengoot boven de radiator dus. dat is wel te flansen ;-) twee zijkapjes, wat pvc lijm en wat blokjes met een halve maan zagen. Eventueel die doorverbinden met een plank erboven ;-) zelfbouw radiator koeling... ;-) goeie tip. tnx.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Als je een regengoot neemt kun je er toch gelijk PVC eindstukken in lijmen? En als je dan toch op die toer gaat kun je net zo goed gelijk een langwerpige bloembak bij het tuincentrum halen... Dat van dat alu folie in je DT kun je wel vergeten, dat is de verkeerde plek: Dat folie kun je dan beter in je sloffen stoppen en dat aarden :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door John P »

Dat is trouwens wel met een conventionele verwarming waarbij de temperatuur zo'n 40 graden wordt. Bij moderne laagtemperatuursystemen werkt het in het geheel niet.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door MarcelvdG »

Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

MarcelvdG schreef:
Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).
In die bakjes zit doorgaans hoofdzakelijk huisstof...... :roll:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Aaad »

MarcelvdG schreef:
Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).
Veteranen ziekte?


Aad
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Pjotr »

Aaad schreef:
MarcelvdG schreef:
Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).
Veteranen ziekte?


Aad
Denk dat je daarvoor toch het water uit die bakjes zal moeten opsnuiven. Veteranenziektebesmetting gaat via de longen. En die veteranenziektebacteriën springen niet zomaar uit zo'n bakje.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Vinculum »

Splinter226 schreef:
Vrugah had je van die bakjes voor op de radiator. En dan zou je zeggen Blokker, maar ook die hebben ze niet meer.
Bij de action hebben ze deze nog. In kek RVS voor 1 a 2 euro. Wij zochten ze laatst ook maar nergens anders te krijgen. Ben wel 10 zaken af geweest.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Bericht door Splinter226 »

Ah! daar kom ik toch regelmatig. Maar waarschijnlijk niet die afdeling ;-) zal eens daar gaan neuzen. want het helpt wel een beetje ;-)
Plaats reactie