Hoe kan ik mijn Vifa Format's verbeteren?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Antoine

Hoe kan ik mijn Vifa Format's verbeteren?

Bericht door Antoine »

Hallo!

Sinds kort ben ik besmet met een nieuw virus en dat virus heet hifi/hometheater. :) Ik heb me aangemeld op dit forum omdat er hier denk ik veel zelfbouwers en dus mensen met verstand van elektronica zitten waar ik ongetwijfeld een hoop van kan leren.

Een tijd terug heb ik van een vriend van mij twee kant en klare zelfbouwspeakers gekregen. Het gaat om de Vifa Format speakers. Ik ben er al die tijd erg tevreden mee geweest maar heb me toch ook altijd gestoord aan een aantal "problemen" die ik met de speakers heb.

Door deze problemen had ik het even in m'n hoofd had gehaald m'n speakers te gaan upgraden en ben ik vorige week speakers gaan luisteren bij Snijders in Rotterdam. De verkoper vertelde me tijdens het luisteren helaas (:wink:) iets dat ik al wist: ik heb een "dure smaak", hij gaf aan dat ik goed wist te benoemen wat de "zwakke" punten van de beluisterde speakers waren. Ik heb een tiental verschillende merken gehoord in de reeks " kleinere speakers" en werd door geen van deze speakers "geraakt". We zijn dus opgeschoven naar de duudere klassen. Eindstation (m'n budget werd op dat moment nl. al gruwlijk overschreden!) was bij een speaker van Amphion en de B&W 804s. Die middag begon ik juist pas bij deze speaker een beetje enthousiast te worden van het geluid maar ja dit is dus wel een speaker van 2000 euro per stuk waarbij ik ook niet direct zo iets had van deze wil ik kopen.

Het vervangen van de speakers heb ik dus voorlopig in de ijskast gezet terwijl ik dacht dat juist hier een behoorlijke winst viel te behalen. Ik ben dus keihard van het idee teruggekomen dat zelfbouwspeakers inferieur zouden zijn want ik besef me sinds die middag dat ik eigenlijk ontzettend tevreden mag zijn met het geluid dat m'n huidige speakers geven. En misschien is het niet helemaal zuiver en audiofiel en wellicht wat gekleurd, de sound en de afstemming tussen de drivers vind ik erg goed. Maar zoals ik al zei ben ik toch niet helemaal tevreden.

Sorry voor de lange intro! :oops: De problemen die ik nu met mijn speakers ervaar zijn het laag, dat vind ik te dik en lijkt te veel gekleurd te worden. Door te schuiven met de speakers, spikes te plaatsen, te bi-ampen en twee lagen extra Pritex demping in de speakers aan te brengen tussen de beide laag units heb ik de bas merkbaar stuk strakker gekregen maar nog steeds is het te veel/niet strak genoeg. Een ander probleem is het midden dat te ver op de achtergrond aanwezig is. Dit is me tijdens de luistermiddag duidelijk geworden. Wellicht zijn de speakers te groot voor mijn woonkamer. De woonkamer is met een open keuken 4,85 x 11,00 (langste wand) en de speakers zijn langs de lange wand geplaatst. Helaas heb ik geen mogelijkheden om de opstelling 90 graden te draaien. Wel heb ik uitvoerig geexperimenteerd met de speakerplaatsing en heb ik nu voor mijn gevoel de beste opstelling die haalbaar is.

Ik ben benieuwd of ik door filteraanpassingen nog winst kan halen in het midden en laag en eventueel (optioneel) hoog gebied? En zo ja, kunnen jullie adviseren welke onderdelen ik dan het beste kan vervangen en eventueel suggesties door waardoor? Alle hulp is echt ontzettend welkom!!! En al lijkt het misschien een luxe probleem, ik ben toch een beetje "radeloos" want wil ik verder zonder het probleem op te lossen dan zal ik wel heeeeeel diep in de buidel moeten gaan tasten voor nieuwe speakers. :cry:

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Hier een link naar het filter dat wordt gebruikt:

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... rmat_3.htm

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Antoine op wo 22 jun 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Antoine

Bericht door Antoine »

Ik heb van een bekende leverancier het volgende voorstel gekregen:

Laag:

Trafokern FE96/3,9mH
MKT 100uF

Mid:

MKP Plus 2,2uF parallel aan bestaande 47uF MKT
Tritec 1,00mH
MOX 1Ohm 10W weerstand

Hoog:
MKP Plus 0,68uF
MKP Plus 6,80uF
MKP Plus 15,0uF

De overige onderdelen blijven gelijk.

Is op bovenstaande nog wat aan te merken, of is het een goede zet? Kosten per speaker zijn ca. 145 euro.

Groet,

Antoine.
Laatst gewijzigd door Antoine op wo 31 aug 2005, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Om de financien een beetje in de gaten te houden, zou je kunnen beginnen met alleen de midden sectie van het filter te "upgraden". Op deze manier kun je denk ik ook iets beter het resultaat beoordelen.
Antoine

Bericht door Antoine »

Bedankt voor je reactie Sark. Dat is eigenlijk wel waar maar het liefst maak ik het in één keer goed gezien de grote hoeveelheid werk en het feit dat deze onderdelen groter zouden zijn dan de originele onderdelen. Als ik het in fasen doe dan kan ik geen rekening houden met de nieuwe plekken die de onderdelen krijgen op het filter.

Het geld heb ik er wel voor over zeker als het waar is wat de leverancier zei. Hij zei dat de vooruitgang die ik met deze onderdelen haal heel goed merkbaar zal zijn, en zelfs beter merkbaar is dan welke kabelupgrade dan ook. En als je ziet wat een beetje interlink kost tegenwoordig vind ik het bedrag relatief wel meevallen.

Is ahdv de bestaande onderdelen en de nieuwe onderdelen niet te voorspellen dat de kwaliteit beter wordt? Zou ik bijvoorbeeld bepaalde onderdelen beter kunnen laten zitten omdat een upgrade daar geen zin heeft of juist onderdelen aan het lijstje toe voegen?
Wijx

Bericht door Wijx »

Ik denk dat het upgraden van je filter weggegooid geld is. Je weet immers wat je wilt veranderen maar niet of het probleem ook in de kwaliteit van de onderdelen ligt. Mijn ervaring met upgraden van filters is dat de diepte, stage en detaillering beter wordt dus geen drastische veranderingen in het geluid.

Ik zou het eerst een laten nameten en vandaaruit een oplossing gaan bedenken (filter aanpassen of misschien zelfs een andere unit).

Meer verschil dan een kabelupgade heb je altijd omdat een kabel nou niet een bepalende factor is vooral niet als je die meeneemt in de aanpassingen van het filter
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, je veranderd niet zoveel als wel dat je verfijnd met betere componenten.
richard

Re: Hoe kan ik mijn Vifa Format's verbeteren?

Bericht door richard »

Antoine schreef:
De problemen die ik nu met mijn speakers ervaar zijn het laag, dat vind ik te dik en lijkt te veel gekleurd te worden....
maar nog steeds is het te veel/niet strak genoeg.
Een dikke trafokern heeft een lagere serieweerstand waardoor de demping van de versterker op de woofer groter wordt (wat voor een versterker heb je?). Maar een corrobar heeft eigenlijk ook al een redelijk lage weerstand. De prijs van de trafokern mept er trouwens aardig in; als de demping van de versterker zelf al niet zo sterk is dan is het denk ik zonde van het geld.
Je zou ook eens kunnen experimenteren met de reflexopening, dichtstoppen met een prop wil ook wel eens helpen het laag slanker of minder vet te maken. Je zou met de dichtheid van het schuim kunnen spelen om de boel al te stemmen. Rietjes in de poort wil ook wel eens helpen.
Een ander probleem is het midden dat te ver op de achtergrond aanwezig is.
Hiervoor zou je de serieweerstand van 1 Ohm eens kunnen verwijderen, het midden wordt iets luider.

Op zich ben ik het met Sark eens om de modificaties stap voor stap uit te voeren en tussentijds veel te luisteren. Je zou het filter tijdelijk kunnen uitbouwen (op een plankje) om de componenten onderdeel voor onderdeel te vervangen. Dan weet je meteen of het vervangen van een onderdeel een verbetering geeft; niets uitmaakt; of het geluid juist verslechtert. vervang je alles tegelijk krijg je veel lastiger de vinger achter een nieuw probleem dat opduikt.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi, als je mid te weinig is probeer eens met de weerstad van 1 ohm kort te sluiten/verwijderen
mvg
audioot
Antoine

Bericht door Antoine »

Bedankt voor jullie reacties, en jullie hadden absoluut gelijk maar ik ben toch eigenwijs geweest en pffffff! 8 uur verspreid over twee avonden mee bezig geweest maar m'n filters zijn aangepast! De boel staat nog in te spelen maar nu al hoor ik magische verschillen in de ruimtelijkheid, details etc. Fantastisch en dan te bedenken dat het volledig inspelen zo'n 1,5 tot 2,5 weken duurt!

Ik heb me laten adviseren door Speakerland en Speaker en Co voor de aanpassingen en aangezien beide winkels met soortgelijke voorstellen kwamen ben ik er aan begonnen. Nu 3,5 honderd euro armer maar een klasse hoger speakers rijker ben ik tevreden! Al is de bas nog steeds dik en aangezet ben ik toch weer een stap dichterbij waar ik wil komen! :)

Geen idee wat de dempingsfactor van m'n versterker is. Ik heb een Harman Kardon Signature Series 1.0 voorversterker en twee Harman Kardon Signature Series 1.3 (3 kanaals 150W @ 4 Ohm) eindversterkers in een bi-amping setup. Per kant (links&rechts) een versterker met een kanaal voor het hoog/mid en een kanaal voor laag.

De Format's zetten een grote stage neer maar voor de basweergave is ook mijn kamer met 11 x 4,85 ("zelfs") te klein! Het is even niet anders, misschien dat ik de opstelling toch nog een keer 90 gr. draai zodat de speakers aan de korte kant van de kamer staan. Wel zal ik nog een keer de 1 Ohm weerstand kortsluiten en kijken hoe dat de sound verandert!

Foto van 't filter voor aanpassing:
Afbeelding

En na de aanpassing: de grote trafokern heb ik ver van de woofer af in de kast geschroeft vandaar de rode verlengkabeltjes en de rode Tritec spoel paste ook niet meer op het filter! :o

Afbeelding
Wim J

Bericht door Wim J »

als je last hebt van te veel bas kan je bij de format makkelijk één woofer loskoppelen. dat is snel te proberen
monteer de losgekoppelde woofer terug op z'n plaats. Deze doet nu dienst als passieve radiator (wel basreflex dichtmaken!!!)
heb je dan nog teveel bas kan je nog steeds een weerstand (begin met 4 ohm) over de klemmen van de losgekoppelde speaker zetten. Zo rem je de beweging van die woofer electrisch af. Wat de weerstandswaard betreft kan je experimenteren van korstsluiting tot open circuit.
Haal je daar goede resultaten mee dan is het wel nog zaak om het filter aan te passen want dit is nu berekend op twee parallele woofers.

Mijn Vifa Basis is op dezelfde manier aangepast. maw basreflex dicht, en één woofer (onderste) als passieve radiator gebruikt. Probleem van teveel bas was van de baan. De basreflex kan je tijdens je experimenten snel dichten door met een lijmklem er een plankje voor te klemmen.

Is dit een defintieve oplossing kan je de baspijp makkelijk aan de binnenzijde dichten. Zo hoeft je luidspreker er niet anders uit te gaan zien. Alleen de werking van de baspijp is weg.

zie ook: http://my.hifi.nl/index.php?user=92
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”