Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Re: Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Bericht door RobertD »

Ik bedoelde zo’n printje met relaistjes
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Oh die :lol: Ik dacht een schakelaar Robert. Ik zal eens even meten of dat past want dan heb ik er wel belangstelling voor.
Trouwens, die volumepotmeter van Ali heeft nu ook kuren. Het vreemde is dat toen ik alles net had aangesloten er een uitstekend geluid uit de versterker kwam, afgezien van de BROM. Toen hield plotseling één kanaal er mee op en dat bleek nadat ik vanaf de ingang was gaan doorpiepen aan de schakelaar te liggen. Die is er nu tussen uit en voor de time beïng heb ik de ingang even zonder schakelaar rechtstreeks op de volumepot aangesloten.
44Volume.jpg
Maar wat schetst mijn verbazing, het ene kanaal blijkt nu werkeloos ná de potmeter :think:
Schiet mij maar lek ](*,)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

heb je ergens een sluiting geïntroduceerd?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik zal vanmiddag als ik van m'n werk thuis ben even dat niet werkende kanaal overbruggen, dus rechtstreeks op de ingang op de print. Als hij het dan wel doet ligt het toch aan de Ali-volumepot. Een tijdje terug had ik het ook al een keer en ik denk dat er misschien een slecht contact op dat printje zit.
Ik bedoelde zo’n printje met relaistjes
Ik heb de maten even opgenomen en het lijkt prima te passen Robert. Ik stuur je straks even een PB'tje.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die motorgestuurde Ali-pot is toch kaduuk. De overbrugging gaf het (on)gewenste resultaat dus dat rotding moet er weer uit. Morgen maar eens even kijken of ik ergens een slecht soldeercontact kan traceren en anders moet ik deze optie laten vallen en er voor kiezen om uit m'n stoel naar de versterker te lopen om het ding harder of zachter te zetten :evil:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou 's de verbindingskabeltjes kunnen nazien.Zou de eerste keer niet zijn dat de koper in de isolatie gebroken is bij de aansluiting of dat bij zo'n pinnetje de isolatie mooi vastklemt zit met de draad netjes in 't midden zonder kontakt.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Anne, vanaf de boorden van het IJsselmeer dank voor je input. Dat heb ik nu dus gedaan maar ook daar geen problemen. Ik heb het hele printje er weer uit gehaald en op mijn bankschroefje vastgezet. Gemeten tussen in- en uitgang van kanaal A en prima. Dan gemeten tussen in- en uitgang kanaal B: Njente. Nada. Niks ](*,) Ergens op het printje zit dus een onderbreking. Ik heb het vorig jaar februari al besteld bij Ali dus om nu nog een klacht neer te leggen? Daar trappen die oosterlingen niet in denk ik [-(
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Rein stuur is een foto van het geheel, ik denk als maar dat ik ook zoiets heb van Ali
Die potmeter met motor komt mij zeer bekend voor ,
democles

Bericht door democles »

Ergens op het printje zit dus een onderbreking.
En direct meten aan de potmeter?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Direct meten aan de potmeter geeft geen resultaat voor het ene kanaal, wel voor het andere. Er lijkt iets onderbroken tussen de ingang van het printje en de ingang van de potmeter. Er zat ook geen beschrijving bij behalve wat Ali adverteert:
Product Details:

ingangsspanning: DC9-12V
2 channl volumeregeling
met ALPS 2X100 K motor potentiometer
pakket omvat:

Assembeld remote volume boord X1
Afstandsbediening X1 (Geen batterij)
46Bovenzijmotor.jpg
47Onderzijmotor.jpg
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Als jullie kijken naar het opschrift op de onderkant 'Motor A/B V1.2' dan zitten daar twee koperen vlakjes. Tot aan het vlakje met B meet ik contact, daarna is het weg. Misschien moet ik die twee vlakjes eens even door verbinden en kijken wat er dan gebeurt :-k
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Die weerstand van 10 Ohm (opschrift 100) erboven staat ook naast z’n padjes. Of maakt dat wel contact?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die maakt wel contact Barry, net als die andere twee. Maar het gedeelte boven het opschrift heeft betrekking op de IR sturing van de motor. Dat werkt overigens prima want met 12 volt er op loopt het motortje mooi rond met de afstandsbediening.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien zou je deze verbindingen moeten nazien.
Anne
Bijlagen
47Onderzijmotor.jpg
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Klopt dat Anne? Die tweede van rechts ligt aan het massapunt. Dat is bij mij de middelste van de drie aansluitpunten :-s
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Klopt dat Anne? Die tweede van rechts ligt aan het massapunt. Dat is bij mij de middelste van de drie aansluitpunten :-s
Wie weet, ik heb ook getwijfeld, die plaats is net zo wit-overbelicht.Het leek me het meest aannemelijk, zelfde manier als links.
Maar evt de eerste twee signaal en drie (van rechts) massa.
Hoe dan ook je moet vanuit de aansluitingen rechts en links een verbinding met één van de potmeter-aansluitingen vinden.Ook gelijk testen of er ergens een kortsluiting naar massa heeft.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

48alps.jpg
Kijk, deze heeft Democles in november geplaatst, dat brengt ons weer wat verder.
Hoe dan ook je moet vanuit de aansluitingen rechts en links een verbinding met één van de potmeter-aansluitingen vinden.
Maar van het wispelturige kanaal meet ik tussen in- en uitgang en de potmeter niks, helemaal niks. En van het andere wel ](*,)
Ik heb nog een mooie nieuwe Alps liggen, ik denk dat ik die er voorlopig maar in zet. Dan kan ik in ieder geval verder...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ik weet niet of die potmeter wel dezelfde aansluitingen heeft.
Op de print zijn wel twee rijen gaatjes maar wat er in zit is, zo te zien, een potm met maar een rij pinnen.
Best wel met een ohmmeter kijken of er voor elk signaal een verbinding naar de potmeter is.
Wie weet is zo'n gemetaliseerd gat voor verbinding onder-boven print onderbroken.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

:rock: :goeie: :sure: :beer: =D> Vrienden, wederom bedankt. Met hulp van ons unieke forum, en in het bijzonder Anne en de tekening van Democles is het opgelost. Ik strande met de metingen iedere keer bij de twee kopervlakjes bij het opschriftje B. Ik heb zonet de stoute schoenen aangetrokken en de beide vlakjes door verbonden en zie het wonder geschiede :yeah:
48Motorsturingopgelost.jpg
Als die stomme Chinezen nu meteen een papiertje met een korte beschrijving hadden toegevoegd was al die moeite niet nodig geweest [-X
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
:rock: :goeie: :sure: :beer: =D> Vrienden, wederom bedankt. Met hulp van ons unieke forum, en in het bijzonder Anne en de tekening van Democles is het opgelost. Ik strande met de metingen iedere keer bij de twee kopervlakjes bij het opschriftje B. Ik heb zonet de stoute schoenen aangetrokken en de beide vlakjes door verbonden en zie het wonder geschiede :yeah:
48Motorsturingopgelost.jpg
Als die stomme Chinezen nu meteen een papiertje met een korte beschrijving hadden toegevoegd was al die moeite niet nodig geweest [-X
Er ontbrak dan toch een verbinding :( Blijft de vraag, waarom deed ie het dan eerst wel :think:
Anne
democles

Bericht door democles »

:proost:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Er ontbrak dan toch een verbinding :( Blijft de vraag, waarom deed ie het dan eerst wel :think:
Anne
Ik wil het niet weten Anne. Laat maar. Ik heb in het verleden wel vaker van de rariteiten gehad waarna jij wilde weten waarom :lol:
Net als met de styroflex C'tjes die de brom van die SE 807-versterker deden verdwijnen als sneeuw voor de zon :rofl:
Ik ga in de kooi, even nadenken hoe nu verder met die schakelaar want dat is het volgende probleem dat nu opdoemt.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vanavond even met die brom bezig geweest en ik denk de oorzaak of één van de oorzaken te hebben gevonden. De netspanning gaat er aan de achterzijde van de behuizing in bij de eurostekker en dan met een stuk netsnoer via de zijkant naar voren waar in het midden van de behuizing de On/Off schakelaar zit. Hier kruisen het stuk netsnoer en de ingangsbedrading elkaar want daar zit ook die volumeregelaar. Dat stuk netsnoer loopt ook pal onder de volumeprint door. Ik denk dat de brom van de nespanning hier opgepikt wordt want als ik met de meetpen van mijn scoop in de buurt van de bedrading kom verschijnt er plotseling een leijke sinus :evil:
Aan de achterkant, tussen de luidsprekeraansluiting en de zekeringhouder is nog ruimte om een On/Off schakelaar te plaatsen. Gaatje boren. Klaar.
Alleen zit ik dan met een gat aan de voorkant :? .
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Kan je niet Met een stangetje voor de schakkelaar achterin de versterker bedienen, zoals Demo dat doet .

Hier Rein
Of als dat niet gaat in ieder geval de 220 draden twister net als met de gloeistroom
democles

Bericht door democles »

Maak eens de kabel los van de schakelaar, verbindt hem door buiten de kast bij de potmeter uit de buurt.

Dan weet je in ieder geval of het de oorzaak is van de brom.
Plaats reactie