Ik ben hier uit interesse eens terecht gekomen. En heb zo wat versterker kits gebouwd, speakers hersteld en Hypex ncore klasse D versterkers in een behuizing gezet, maar nog niet echt iets volledig DIY. Afgelopen najaar besloten zelf een buizenversterker te bouwen een 2P29L -> 4P1L PSE moest het worden. Volledig DHT omdat DHT beter zou klinken (nog nooit een DHT versterker gehoord, haha
Goed, zo gezegd, zo gedaan. Of nee, toch niet
Om de leercurve alvorens te kunnen bouwen te versnellen de boeken van Morgan Jones eens doorgelezen. In december de eerste onderdelen (filament regulators / gyrators / buizen etc) besteld. Besloten dat dit feitelijk een normale SE versterker 2.0 was en mogelijk niet voor de beginner.
Dus 1 januari (goede voornemens) allerlei onderdelen bij elkaar besteld voor een SE versterker 1.0 en deze stond na 4 dagen bouwen vorige week te spelen in mijn woonkamer. Het is een 12SL7 -> 1626 "Darling" geworden in simpele opbouw met standaard onderdelen.
In de bijlage wat foto's van het schema en het eindresultaat. Enkel de hoogspanning voeding heb ik wat aangepast, een 10H choke om met de lage stroom zelfinductie te krijgen, wist niet zeker of dit bij 1.5H al voldoende zou zijn. Daarnaast 10x grotere condensatoren en een 1M ohm bleeder erover gezet.
Het geluid is zeer goed met slechts 0.7w (99db/w/m luidsprekers), enkel de bas is mager (maar dat was te verwachten).
Nu zijn de gebruikte componenten (weerstanden/condensatoren) de meest standaard die er zijn. Als er tips zijn om bepaalde te vervangen voor een beter geluid, laat maar weten. Ik dacht enkel nog een CCS op de 12SL7 anodes te proberen ipv 100K weerstanden.
Graag hoor ik ook andere kritiek op mijn bouwwijze. Verbeterpunten? Etc. Heb daarvoor wat details van de onderkant bijgevoegd.
Dus, met dit achter de rug ga ik me komend half jaar eens wagen aan een DHT.