Animo check Composiet Amplifier Mk2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Als je veel SMD soldeert en daar geld aan uit wilt geven zijn die matten wel erg prettig om op te werken. De prijzen van Eleshop zijn best redelijk en de kwaliteit van die matten is erg goed. Ook liggen ze mooi vlak. Dat willen andere (en veel duurdere) nog wel eens hardnekkig niet gaan doen uit zichzelf. Als je zo'n mat bestelt, bestel dan gelijk de grote maat van 60cm x 120cm. Anders staat nog de helft van je gereedschap, zoals b.v. de soldeerbout, er naast. Ben je toch weer richting 50 euries kwijt met verzenden er bij. Zelf heb ik de blauwe variant van 60cm x 120cm standaard liggen en dat werkt sowieso erg fijn. Maar nogmaals, voor de CA versterker heb je het als zodanig niet nodig.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Komt nog wel een potje werkbladolie bij hè
Verder zijn die siliconen matten met vakjes ook erg handig:
https://www.banggood.com/Magnetic-Heat- ... rehouse=CN
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Is mijn ESD polsbandje nu niet meer goed genoeg ?
https://www.eoo-bv.nl/meet-toebehoren/2067-antq157.html
Overigens zag ik in de (behoorlijk uitgebreide) datasheet van de THAT1200 wel een waarschuwing voor ESD staan.
https://www.eoo-bv.nl/meet-toebehoren/2067-antq157.html
Overigens zag ik in de (behoorlijk uitgebreide) datasheet van de THAT1200 wel een waarschuwing voor ESD staan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Waar staat er tegenwoordig geen ESD waarschuwing meer in....
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Er staat geen explicite ESD waarschuwing in de datatsheet dat het een ESD gevoelig onderdeel is (met o.a. zo'n vingertje met een bliksemschicht of een driehoekje met een handje er in). Er staat een beschrijving in hoe ingangen van een apparaat te beschermen tegen externe ESD, afkomstig van b.v. kabels. Dat is toch iets anders. Blijft wel dat je met alle elektronica geen vonken moet gaan trekken in de nabijheidray5150 schreef:Is mijn ESD polsbandje nu niet meer goed genoeg ?
https://www.eoo-bv.nl/meet-toebehoren/2067-antq157.html
Overigens zag ik in de (behoorlijk uitgebreide) datasheet van de THAT1200 wel een waarschuwing voor ESD staan.
B.t.w. die polsbandjes zijn alleen handig (en verplicht!) bij rommelen in een PC èn je niet op ESD veilige ondergrond werkt. Verder zijn ze alleen onhandig. Werk je op een mat of andere ondergrond die voldoende ESD afvoert dan maak je met je armen en handen daarmee meer dan voldoende steeds contact.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Rubber zolen en een siergrindvloer is ook voldoende voor klappen waar je je ongans van schrikt.

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Spaanse slofjes Hans
Rubber zolen zijn sowieso probate HS generatoren. Ook op laminaat en vinyl en zo.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Vind het 's zomers met de hogere luchtvochtigheid geen onoverkomelijk probleem.
's winters daarentegen met vriezend weer is het oppassen geblazen. (heeft me een paar Mosfet's gekost.
)
groet,
Aat
's winters daarentegen met vriezend weer is het oppassen geblazen. (heeft me een paar Mosfet's gekost.
groet,
Aat
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Van mosfets moet je eigenlijk standaard gelijk de 3 pootjes doorverbinden met een stukje dun koperdraad als ze los verpakt zitten. Los draadje uit een netsnoer b.v. Dat draadje haal je pas weg als hij in de print gesoldeerd zit. De eerste mosfets werden destijds standaard vanuit de fabriek zo geleverd. Dat was toen er nog geen antistatisch verpakking beschikbaar was.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Dat is een goeie tip van je.
Misschien een domme vraag, maar geldt dat dan ook voor "zware" mosfets zoals de IRFP240 ?
Misschien een domme vraag, maar geldt dat dan ook voor "zware" mosfets zoals de IRFP240 ?
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ja. Sommige fabrikanten geven aan dat het niet nodig is maar mij is gebleken dat ook de gates van "dikke" fets kunnen overlijden met solderen. Het is ook niet zo moeilijk: De gate en source zijn altijd de twee buitenste pootjes. Daar leg je makkelijk even een dun koperdraadje om en dat even strak in elkaar draaien. Bij TO92 fetjes is het lastiger maar daar komt het er wel meer op aan! Met mosfets in SMD SOT-223 jasjes gaat het natuurlijk niet. Daar moet je wel goed op ESD veiligheid letten. Sowieso de soldeerbout goed aarden, dus ook de punt! Dat laatste is niet altijd zo, ook al zit er een randaarde stekker aan. Meestal zit dat met een 100K - 1Meg weerstandje voor de veiligheid.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Kan ik dat laatste met een multimeter zelf controleren ?
(tussen de punt en de aarde van de stekker dus.)
(tussen de punt en de aarde van de stekker dus.)
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik ken je soldeerbout niet maar over het algemeen is er daarbij geen ontploffingsgevaar lijkt mij.....ray5150 schreef:Kan ik dat laatste met een multimeter zelf controleren ?
(tussen de punt en de aarde van de stekker dus.)
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Bij weller zit er achteraan zo'n 3,5mm stekkertje.
Indien je er niets op connecteert, zit dit normaal gezien direct aan je randaarde verbonden.
Als je er een stekker insteekt, verloopt de aarding van je soldeerpunt via daar.
Ik heb het verbonden, samen met de ESD mat aan zo'n gele stekker die via een 1Meg weerstand alles aan randaarde hangt.
https://www.eleshop.nl/esd-aardestekker ... anaan.html
Indien je er niets op connecteert, zit dit normaal gezien direct aan je randaarde verbonden.
Als je er een stekker insteekt, verloopt de aarding van je soldeerpunt via daar.
Ik heb het verbonden, samen met de ESD mat aan zo'n gele stekker die via een 1Meg weerstand alles aan randaarde hangt.
https://www.eleshop.nl/esd-aardestekker ... anaan.html
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Dure randaarde stekker zegBertDB schreef:
Bij een Weller soldeerstation heb je die stekker helemaal niet nodig: 1 aansluiting in dat 3,5mm plugje (de mantel) zit dus al vast aan de randaarde van het netsnoer. Daar soldeer je dan een 1 meg weerstandje aan en daaraan weer het snoertje naar de mat en de boutpunt (de tip van dat plugje). Standaard zit de boutpunt rechtstreeks aan de randaarde bij die Weller stations. Steek je een 3,5mm stekkertje in die aansluiting dan verbreek je die verbinding,
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ga je het nog eens proberen?ToTo schreef:Animo +1
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ben benieuwd naar wat het extra vermogen op mijn galactica's gaat doen!Pjotr schreef:Ga je het nog eens proberen?ToTo schreef:Animo +1![]()
Zet je er bij
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Snappem. Ben ook ook wel benieuwd, al moeten de galactica's met een gevoeligheid van meer dan 90 dB probleemloos met de MK1 aan te sturen zijn voor normaal luistergebruik. Ze gaan nergens onder de 4 ohm. Ben dus ook wel nieuwsgierig of en hoe die extra headroom hoorbaar is.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik neem aan dat dat een voorzichtige hint om te peilen hoe Peter er voor staat ?
(ben d'r zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.
)
(ben d'r zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Ik heb Peter er in Hengelo ook niet over gehoord, dus vandaar 
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2
Nee, maar Peter was er toch ook niet bij in Hengelo wegens familieverplichtingen? 
