SMD soldeertin

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Om vast voorbereid te zijn op het mee gaan bouwen van de elders in dit forum in ontwikkeling zijnde versterker ga ik me toeleggen op het handmatig SMD solderen.
Lijkt me leuk om mijn "handvaardigheid" hiermee eens uit te breiden.
Inmiddels heb ik een 0,4 mm punt voor mijn Ersa Pico besteld en dun soldeertin.

Dat laatste viel trouwens niet mee zeg. Normaal nooit zo in verdiept hoeveel soorten tin er wel niet zijn :?
Uiteindelijk maar een keuze gemaakt, hopelijk de goede. Wat denken jullie ?
Volgens mij toch wel dun genoeg en volgens mij mét ingebouwde flux. Toch :think:

O ja, en natuurlijk wat oefenbordjes besteld .....
Ik ben benieuwd.
Bijlagen
image.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SMD soldeertin

Bericht door ds23man »

Dat is loodvrij spul.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Ja, dat begrijp ik uit het label, maar is dat wel/niet oké ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SMD soldeertin

Bericht door ds23man »

Veel lastiger solderen.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: SMD soldeertin

Bericht door cool »

Is wel zo. Maar alle componenten die je koopt zijn ook loodvrij. Met een hogere temperatuur van de soldeerbout kun je het soldeer gewoon gebruiken is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Ik gebruik de Stannol 626244, dat is een 0,5mm harskern met 62% tin, 36% lood en 2% zilver, smeltpunt van 179°C
04D61854-8F2B-4E38-9570-EAF5156E8D22.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Die is wat lastig te krijgen zie ik, maar EOO verkoopt deze nog;
https://www.eoo-bv.nl/soldeertin/1758-s ... -05mm.html
De 397211;
74808A63-1337-43D6-922E-2A8A85B8B5CC.jpeg
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Volgens mij is er in dat dunne spul weinig meer te vinden mét lood.
Huh .... bestaat EOO nog/weer ? Was me even ontgaan ....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMD soldeertin

Bericht door Pjotr »

Is er nog wel hoor. Maar wel prijzig: https://nl.farnell.com/edsyn/su35100/so ... /dp/871394
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Je doet er dan ook erg lang mee, smd verbruikt heel weinig soldeer tov TH :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMD soldeertin

Bericht door Pjotr »

Klopt. Zo'n rolletje van Farnell heb ik zeker al 10 jaar liggen en is nog niet voor de helft op met gewoon hobby en reparatie SMD werk. Volgens mij doet dat 0,5mm spul van EOO het ook prima. Al heb ik daar zelf geen ervaring mee. En hoewel niet strikt nood zakelijk, is fijn (<1,5mm) desoldeerlitze ook wel prettig om teveel tin weer weg te halen.

Ohw ja, zo'n metaalkrullenspons heb je ook nodig: https://www.eleshop.nl/afstrijkbakje-budget.html Met een gewoon vochtig sponsje koelt dat kleine puntje te veel af.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: SMD soldeertin

Bericht door knuisje »

Ik gebruik die van EOO, heel fijn soldeer. Je kunt er nog steeds per mail bestellen.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Goed dat er wat SMD oefensetjes onderweg zijn. Kan ik het loodvrije tin eens proberen. Heeft naar ik begrijp een hogere temperatuur nodig. Is dat dan niet schadelijk voor die kleine SMD onderdeeltjes :shock: Zal voor de zekerheid EOO eens mailen voor zo'n rolletje incl. lood.
Desoldeerlitze is present, metalen sponsje zit standaard in de houder van mijn Ersa pico. Ik ben er klaar voor :)

Dirk
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Eagle vision of loupe ook present? :lol:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Oké dan, de oefensetjes zijn binnen evenals de 0,3 mm loodvrije tin (dun zeg !) en de 0,4 mm punt voor mijn Ersa.
Ik heb wel het gevoel een nieuwe wereld binnen te stappen waarin ik volgens mij twee uitdagingen in één keer te pakken heb: solderen met loodvrije tin én SMD solderen :?

Ik heb de helft van de 1206 weerstanden gesoldeerd met het loodvrije tin op 360 graden. Dat spul vloeit slecht zeg. Temperatuur te laag ? Extra flux toevoegen ?
Met het loodhoudende tin gaat het allemaal beter, de 0,5 mm van EOO is onderweg. Met de 1 mm die ik standaard gebruikt worden het al snel te grote klodders.

De 0603's worden wel een uitdaging. Ik mag toch hopen dat de GB versterker die elders door Peter op het forum wordt ontwikkeld niet helemaal in 0603 onderdelen wordt uitgevoerd :shock:
We blijven oefenen .....

Dirk
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: SMD soldeertin

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ik gebruik de Stannol 626244, dat is een 0,5mm harskern met 62% tin, 36% lood en 2% zilver, smeltpunt van 179°C

04D61854-8F2B-4E38-9570-EAF5156E8D22.jpeg
That's it right there gentlemen, the sweet spot, the elusive bulls-eye, take note!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

dirklammers schreef:
Oké dan, de oefensetjes zijn binnen evenals de 0,3 mm loodvrije tin (dun zeg !) en de 0,4 mm punt voor mijn Ersa.
Ik heb wel het gevoel een nieuwe wereld binnen te stappen waarin ik volgens mij twee uitdagingen in één keer te pakken heb: solderen met loodvrije tin én SMD solderen :?

Ik heb de helft van de 1206 weerstanden gesoldeerd met het loodvrije tin op 360 graden. Dat spul vloeit slecht zeg. Temperatuur te laag ? Extra flux toevoegen ?
Met het loodhoudende tin gaat het allemaal beter, de 0,5 mm van EOO is onderweg. Met de 1 mm die ik standaard gebruikt worden het al snel te grote klodders.

De 0603's worden wel een uitdaging. Ik mag toch hopen dat de GB versterker die elders door Peter op het forum wordt ontwikkeld niet helemaal in 0603 onderdelen wordt uitgevoerd :shock:
We blijven oefenen .....

Dirk
Wat doe je precies? Klein beetje tin op het soldeerpadje, componentje in de pincet, opnieuw verhitten, componentje erin, andere kant solderen, eerste zijde nasolderen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Shadow schreef:
Ik gebruik de Stannol 626244, dat is een 0,5mm harskern met 62% tin, 36% lood en 2% zilver, smeltpunt van 179°C

04D61854-8F2B-4E38-9570-EAF5156E8D22.jpeg
That's it right there gentlemen, the sweet spot, the elusive bulls-eye, take note!
Da's fijn spul bedoel je? Dat klopt, gebruiken ze in de vliegtuigbouw ook :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMD soldeertin

Bericht door Pjotr »

I.d.d. is alleen helaas niet meer leverbaar. RS verkocht het nog maar is er nu ook mee gestopt.

Zie bij Reichelt wel deze staan: https://www.reichelt.de/loetzinn-bleiha ... 10997.html
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Klein beetje tin op het soldeerpadje, componentje in de pincet, opnieuw verhitten, componentje erin, andere kant solderen, eerste zijde nasolderen?
Inderdaad, dat leek mij de beste manier van handmatig werken.
Inmiddels is de loodhoudende EOO soldeertin ook binnen dus we oefenen vrolijk verder. Ja, er komt al wat handigheid :yeah:

Dirk
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Welke temperatuur gebruik je?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SMD soldeertin

Bericht door Barry2001 »

Persoonlijk? Heb voor de hobby nooit echt lekker met loodvrije tin kunnen werken. Ook wel geprobeerd op hogere temperatuur te werken, maar het vloeit minder lekker, wordt dof, etc. Als je met loodhoudend een goede las maakt (ik soldeer ook veel smd, vooral 0603 soms 0402) zie je een glimmende las. Qua werk soldeer ik nog maar zelden, maar als het moet en er mag alleen loodvrij op, tsja. Het gaat wel, maar als het niet hoeft, dan loodhoudend.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Ja precies, ik ben blij dat ik toen genoeg van die Stannol 626244 heb veilig gesteld :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SMD soldeertin

Bericht door Barry2001 »

Het zal wel verkrijgbaar blijven, loodhoudend, voor de hobby kun je het gewoon gebruiken natuurlijk, in de industrie mag het niet meer. Maar inderdaad, de keus is al een stuk minder geworden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SMD soldeertin

Bericht door Shadow »

Die Tin/lood/zilver is al uit het programma bij Stannol, maar enkele fabrikanten houden hem erin, ook voor defensie toepassingen etc.
Plaats reactie