Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie
Moderator: Beheerdersteam
-
flamingbeatz
Re: Absorberen tbv verminderen diffractie
Zojuist even wat uitgeprobeerd met best een grappig resultaat. Ik heb nog geen plankje op maat gemaakt, maar heb wel alvast met Teconcell iets gemaakt en heb daarmee gemeten:
Tecnocell 200x100x20mm: Eerst even het plaatje waar we waarschijnlijk het meeste aan hebben. De tweeter in de conus gelegd, zoals op bovenstaande foto, met een spacer van 20mm tussen de stofkap en magneet van de tweeter. 1/12 smoothing. 0-40 graden. Aan de verschuivende pieken/dips is duidelijk te zien dat deze veroorzaakt worden door reflecties/diffractie. De pieken en dips vind ik echter niet erg groot meer.
Enkel 0 graden uit het vorige plaatje, 1/48 smoothing: Meting met de tweeter op de conus, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing: Meting met de tweeter op het bureau, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing:
Na dit resultaat ondervonden te hebben lijkt het mij eigenlijk ook niet eens een gek idee om te testen wat er gebeurt als ik de tweeter in 38mm Tecnocell monteer, zonder houten plank erachter. Het schuim lijkt hier stug genoeg voor. Waarschijnlijk worden de diffractie/reflectie effecten in het lagere gebied dan minder.
Tecnocell 200x100x20mm: Eerst even het plaatje waar we waarschijnlijk het meeste aan hebben. De tweeter in de conus gelegd, zoals op bovenstaande foto, met een spacer van 20mm tussen de stofkap en magneet van de tweeter. 1/12 smoothing. 0-40 graden. Aan de verschuivende pieken/dips is duidelijk te zien dat deze veroorzaakt worden door reflecties/diffractie. De pieken en dips vind ik echter niet erg groot meer.
Enkel 0 graden uit het vorige plaatje, 1/48 smoothing: Meting met de tweeter op de conus, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing: Meting met de tweeter op het bureau, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing:
Na dit resultaat ondervonden te hebben lijkt het mij eigenlijk ook niet eens een gek idee om te testen wat er gebeurt als ik de tweeter in 38mm Tecnocell monteer, zonder houten plank erachter. Het schuim lijkt hier stug genoeg voor. Waarschijnlijk worden de diffractie/reflectie effecten in het lagere gebied dan minder.
- Tom Magchielse
Re: Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie
Dit laatste fase, de doos van 26 x 32 met alleen een dome, of met de Visaton WG plus dome
- Tom Magchielse
Met de waveguide wordt het 10 dB luider, maar verder..
Doe ook wat burst decay-plots, dan zie je of je ook het tijdsdomein redelijk schoon weet te houden. Al ziet de FR er redelijk netjes uit. De grote vraag is: wat doet de woofer bij deze opstelling.flamingbeatz schreef:Zojuist even wat uitgeprobeerd met best een grappig resultaat. Ik heb nog geen plankje op maat gemaakt, maar heb wel alvast met Teconcell iets gemaakt en heb daarmee gemeten:
.......
Dank voor de simulaties. Nu nog de interpretatie en lessen. Die waveguide heeft een bepaald verloop. Zit daar een idee of wetmatigheid achter? De DXT-lens van SEAS lijkt na zorgvuldig onderzoek tot stand gekomen te zijn en achter constant directivity horns zit een theorie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Verder wat Tom?Tom Magchielse schreef:Met de waveguide wordt het 10 dB luider, maar verder..
- pappaleo
- Contacteer:
Lijkt de karakteristiek een beetje op een alpenlandschap?ds23man schreef:Verder wat Tom?Tom Magchielse schreef:Met de waveguide wordt het 10 dB luider, maar verder..
Dat scheelt nog al ,nu is de vraag , is het ook hoorbaar ?flamingbeatz schreef:Zojuist even wat uitgeprobeerd met best een grappig resultaat. Ik heb nog geen plankje op maat gemaakt, maar heb wel alvast met Teconcell iets gemaakt en heb daarmee gemeten:
Tecnocell 200x100x20mm:
Setup.jpg
Eerst even het plaatje waar we waarschijnlijk het meeste aan hebben. De tweeter in de conus gelegd, zoals op bovenstaande foto, met een spacer van 20mm tussen de stofkap en magneet van de tweeter. 1/12 smoothing. 0-40 graden.
Op conus schuim 20mm hoger 0-40.jpg
Aan de verschuivende pieken/dips is duidelijk te zien dat deze veroorzaakt worden door reflecties/diffractie. De pieken en dips vind ik echter niet erg groot meer.
Enkel 0 graden uit het vorige plaatje, 1/48 smoothing:
Op conus schuim 20mm hoger 0.jpg
Meting met de tweeter op de conus, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing:
Conus kaal vs schuim.jpg
Meting met de tweeter op het bureau, kaal vs met Tecnocell. 1/24 smoothing:
Bureau kaal vs schuim.jpg
Volgens Linkwitz is dat te betwijfelen .
De waarde van zijn opmerking is natuurlijk helemaal afhankelijk van zijn persoonlijke mate van presbyacusis.rikpost schreef:...,nu is de vraag , is het ook hoorbaar ?
- pappaleo
- Contacteer:
Ik twijfel er niet aan. Als ik hier lees waar sommigen al verschil tussen horen.......rikpost schreef:...,nu is de vraag , is het ook hoorbaar ?
- VintageHarry
Zoals een mede-luidsprekerliefhebber eens tegen mij zei: Harry, wees maar blij dat je niet meer zo'n goed gehoor hebt, dat scheelt een boel geld! 
Wat dat betreft kan je beter ook niet teveel naar luisterdagen gaan idd, kost alleen maar extra door alle inspiratie die je weer opdoet 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zeg het altijd maar zo;
De mens kan zichzelf overtuigen met allerlei bijzondere dingen die er helemaal niet zijn.
Dat betekend dus ook dat iemand zichzelf kan overtuigen dat het geen bal uitmaakt
Psycho-akoestiek for the win
De mens kan zichzelf overtuigen met allerlei bijzondere dingen die er helemaal niet zijn.
Dat betekend dus ook dat iemand zichzelf kan overtuigen dat het geen bal uitmaakt
Psycho-akoestiek for the win
Nou daar heeft de beste man nu geen last meer vanrichard schreef:De waarde van zijn opmerking is natuurlijk helemaal afhankelijk van zijn persoonlijke mate van presbyacusis.rikpost schreef:...,nu is de vraag , is het ook hoorbaar ?
-
flamingbeatz
Nog een aantal metingen.
Metingen van de tweeter on axis, op 2, 8, 15, 30 en 40cm afstand, 1/48 smoothing. De tweeter is niet verzonken, op een 210x100x9mm plankje gemonteerd met daarop de schuim constructie die ook te zien was in mijn vorige bericht. Ik vind het grappig om te zien dat de frequentie respons redelijk gelijk blijft op de afstanden van 8-40 cm. Normaal gesproken is in veel gevallen daarin het effect van de diffractie een stuk duidelijker te zien volgens mij.
Dezelfde constructie onder 0-60 graden, 1/12 moothing. En nog wat los vergelikingsmateriaal. Allemaal gemeten met de tweeter op de conus van een woofer gelegd, elke keer met dezelfde afstand tot de conus. 1/48 smoothing.
Tweeter kaal op conus. Tweeter in plankje op conus. Tweeter in plankje met schuim op conus. Tweeter met enkel schuim op conus. Bij het vergelijken van de laatste twee plaatjes is te concluderen dat het plankje minimaal invloed heeft op de respons.
Metingen van de tweeter on axis, op 2, 8, 15, 30 en 40cm afstand, 1/48 smoothing. De tweeter is niet verzonken, op een 210x100x9mm plankje gemonteerd met daarop de schuim constructie die ook te zien was in mijn vorige bericht. Ik vind het grappig om te zien dat de frequentie respons redelijk gelijk blijft op de afstanden van 8-40 cm. Normaal gesproken is in veel gevallen daarin het effect van de diffractie een stuk duidelijker te zien volgens mij.
Dezelfde constructie onder 0-60 graden, 1/12 moothing. En nog wat los vergelikingsmateriaal. Allemaal gemeten met de tweeter op de conus van een woofer gelegd, elke keer met dezelfde afstand tot de conus. 1/48 smoothing.
Tweeter kaal op conus. Tweeter in plankje op conus. Tweeter in plankje met schuim op conus. Tweeter met enkel schuim op conus. Bij het vergelijken van de laatste twee plaatjes is te concluderen dat het plankje minimaal invloed heeft op de respons.
-
flamingbeatz
Ook alvast een kort onderzoekje met de vraag, wat dot het monteren van een tweeter voor de woofer met de respons van de woofer.
De woofer ligt in deze meting los op het bureau, vandaar de heftige laag af tilt. Daarom ook misschien niet de meest eerlijke meting. De smoothing is 1/24, in de legenda is te zien welke kleur waarbij hoort.
De woofer ligt in deze meting los op het bureau, vandaar de heftige laag af tilt. Daarom ook misschien niet de meest eerlijke meting. De smoothing is 1/24, in de legenda is te zien welke kleur waarbij hoort.
- VintageHarry
Zo zag je dat ook in oude woofer-datasheetsflamingbeatz schreef:heftige laag af tilt.
Boven de 1 kHz zitten wel interessante verschillen, tot hoe ver wil je de woofer laten doorlopen?
Het lijkt me duidelijk dat als je een plankje met een tweeter voor een woofer in een tweewegsysteem schroeft, je een baffle-ontwerp hebt ter vermeerdering van de diffractie. Eerder iets voor een ander draadje: Hoe zoveel willekeurige diffractie veroorzaken dat je daar juist profijt van hebt?
-
flamingbeatz
Intressant. Is dit misschien wat PMC doet met het hoogje op de Result6?Wieger61 schreef:Het lijkt me duidelijk dat als je een plankje met een tweeter voor een woofer in een tweewegsysteem schroeft, je een baffle-ontwerp hebt ter vermeerdering van de diffractie. Eerder iets voor een ander draadje: Hoe zoveel willekeurige diffractie veroorzaken dat je daar juist profijt van hebt?
Lijkt me erg moeilijk metend zonder veel theoretische ondersteuning tbv begrip hier zinnige uitspraken over te doen.
Soort van soft focus dus? Is een bepaalde stroming, favoriet bij romantici. Wordt wel meer nagestreefd in de audio, maar het is het bekendst uit de fotografie. Maar dit deze topics spitsen in feite zich juist toe op het tegenovergestelde: Een zo scherp mogelijk geluidsbeeld.Wieger61 schreef:Het lijkt me duidelijk dat als je een plankje met een tweeter voor een woofer in een tweewegsysteem schroeft, je een baffle-ontwerp hebt ter vermeerdering van de diffractie. Eerder iets voor een ander draadje: Hoe zoveel willekeurige diffractie veroorzaken dat je daar juist profijt van hebt?
Precies. Leuk onderwerp voor een nieuw, ander draadje: Baffleontwerp tbv romantische diffractie vermeerdering.
- SSassen
- Contacteer:
Ik mis nog even het audiofiele equivalent van bokeh, iemand? 
Het zwart tussen de instrumenten?SSassen schreef:Ik mis nog even het audiofiele equivalent van bokeh, iemand?