ZBA CA met Wappers
Moderator: Beheerdersteam
Re: ZBA CA met Wappers
1 blauwe draad met 1 zwarte draad verbinden. Dat is je centertap. Tussen de andere losse zwarte en blauwe draden moet nu 48V staan. Dan is het goed. Staat daar 0V dan zit een secundaire winding verkeerd om. Dan de twee blauwe draden verwisselen of de twee zwarte draden verwisselen, maar niet alle twee de wikkelingen!
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 04 jan 2019, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr schreef:1 blauwe draad met 1 zwarte draad verbinden. Dat is je centertap. Tussen de andere losse zwarte en blauwe draden moet nu 48V staan. Dan is het goed. Staat daar 0V dan zit een secundaire winding verkeerd om. Dan de twee blauwe draden verwisselen of de twee zwarte draden verwisselen, maar niet alle twee de wikkelingen!
Tekeningetje, weet je nog welerik1977 schreef:Hey dat werkt! Dus ik heb de 2 draden van de centertap gevonden, en op welke fastons sluit ik die dan aan?
viewtopic.php?f=7&t=26816&start=61
Anne
Dank je wel Ray
Anne, ik heb het tekeningetje inderdaad voor me maar met weinig begrip van de materie blijft het een beetje onzeker voor me.
Thx voor de tips, ik ga het eens aansluiten en kijken of er geluid uit komt!
Anne, ik heb het tekeningetje inderdaad voor me maar met weinig begrip van de materie blijft het een beetje onzeker voor me.
Thx voor de tips, ik ga het eens aansluiten en kijken of er geluid uit komt!
Weer een stukje verder maar nog geen muziek.
De ledjes op de versterkerprinten branden maar zonder bron zit er een brom op beide kanalen.
Ik verdenk de signaalkabels dus die ga ik morgen opnieuw trekken, het wordt nu wat te laat.
De ledjes op de versterkerprinten branden maar zonder bron zit er een brom op beide kanalen.
Ik verdenk de signaalkabels dus die ga ik morgen opnieuw trekken, het wordt nu wat te laat.
Ho ho, heb je de boel een uurtje aan laten staan en de dc offset afgeregeld met de blauwe potmeters op de CA printen?
Eh nee ik heb hem niet aan laten staan, alleen deze printen heeft Knuisje gesoldeerd en die had ze gelijk ook afgeregeld.
Als ik bij de signaalkabels in de buurt kom wordt de brom erger dus ik denk dat die ergens storing oppikken.
Vandaar dat ik hem uitgezet heb.
Als ik bij de signaalkabels in de buurt kom wordt de brom erger dus ik denk dat die ergens storing oppikken.
Vandaar dat ik hem uitgezet heb.
Ja ok maar afregelen moet je weer opnieuw doen nu, andere situatie, andere invloeden.
Neemt niet weg dat je je kabels moet checken, ligt de - van input aan de kast met 100R/100nF?
Neemt niet weg dat je je kabels moet checken, ligt de - van input aan de kast met 100R/100nF?
Ik heb de - wel aan de kast met 100nF maar geen 100R
Blijkbaar had ik die slash moeten lezen als een 'en' in plaats van een 'of'.
Blijkbaar had ik die slash moeten lezen als een 'en' in plaats van een 'of'.
Morgen even naar de plaatselijke electronicawinkel en anders maar weer bestellen.
Blijken het uiteindelijk toch de goedkope poolse trafo's te zijn
Ik had overigens geen idee dat het El Cheapo was, ik heb er in elk geval niet vanwege de prijs besteld maar meer omdat ik bij Amplino geen 2x24V zag.
Dat DC afregelen klinkt als een peuleschil maar ook daar heb ik nog geen kaas van gegeten, waar moet ik dan meten?
Blijken het uiteindelijk toch de goedkope poolse trafo's te zijn
Ik had overigens geen idee dat het El Cheapo was, ik heb er in elk geval niet vanwege de prijs besteld maar meer omdat ik bij Amplino geen 2x24V zag.
Dat DC afregelen klinkt als een peuleschil maar ook daar heb ik nog geen kaas van gegeten, waar moet ik dan meten?
Luidsprekers afkoppelen, multimeter op standje DC en laag bereik eraan hangen en draaien, je ziet vanzelf of je de goeie kant op gaat, wel opletten dat je aan het zelfde printje aan het schroeven bent als waar je meter aan hangt. Dit alles zonder aangesloten bron of luidsprekers. Heb jij voor je signaal bekabeling trouwens afgeschermde kabel gebruikt?
DC opnieuw afregelen is niet nodig als Knuisje dat al gedaan heeft. Je kunt wel definitief afregelen als alles af is en hij een uurtje doorgewarmd is. Maar meer dan een paar mV zal het niet schelen. Als alles goed werkt laat je hem een paar uurtjes goed op temperatuur komen. Dan met aangesloten speakers met het potmeterje de spanning op de speakerklemmen afregelen op 0V. Komt niet zo heel nauw, binnen een een paar mV is prima. Verloopt toch een beetje met de temperatuur.
Die signaalkabeltjes wel goed checken! Afscherming aan de GND op de print en aan de GND van de Cinch aan de andere kant. Gebruik geïsoleerde Cinch chassisdelen en verbindt de massa ervan met 100 ohm ter plekke met de kast. De kast zelf aan de randaarde bij de netentree. Let ook goed op dat je signaalkabeltjes niet vlak langs voeding- en netdraden lopen of langs de speakerdraden.
Die signaalkabeltjes wel goed checken! Afscherming aan de GND op de print en aan de GND van de Cinch aan de andere kant. Gebruik geïsoleerde Cinch chassisdelen en verbindt de massa ervan met 100 ohm ter plekke met de kast. De kast zelf aan de randaarde bij de netentree. Let ook goed op dat je signaalkabeltjes niet vlak langs voeding- en netdraden lopen of langs de speakerdraden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 04 jan 2019, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb trouwens 8 van deze Poolse trafo’s liggen (voor m’n Pass Aleph-X versterkers) in de ‘Super Audio Grade’ uitvoering en dat zijn echt nette dingen hoor!erik1977 schreef:Blijken het uiteindelijk toch de goedkope poolse trafo's te zijn![]()
Ik had overigens geen idee dat het El Cheapo was...
De eerste indrukken zijn echt erg goed, ik hoor veel details maar het vermoeit totaal niet.
Nu eerst maar eens even lekker laten inspelen en dan verder met de afwerkpuntjes.
Thanks voor alle hulp!
Ja echt fijn Dré, jullie hebben niet overdreven hoe goed het klinkt.
Hoe heb jij die softstarter precies aangesloten? Ik had de hypex softstart ertussen en gebruikte een drukschakelaar om hem aan- en uit te zetten maar er komt geen spanning op de uitgangen naar de trafo's. Er is wel een inschakelklik te horen na een seconde of 2 maar er gebeurt verder weinig.
Hoe heb jij die softstarter precies aangesloten? Ik had de hypex softstart ertussen en gebruikte een drukschakelaar om hem aan- en uit te zetten maar er komt geen spanning op de uitgangen naar de trafo's. Er is wel een inschakelklik te horen na een seconde of 2 maar er gebeurt verder weinig.
Wel de uitgang goed aangesloten?
Of de jumper op schakelaar gezet i.p.v. puls?
Of de jumper op schakelaar gezet i.p.v. puls?
Even goed naar de output kijken.
- Bijlagen
-
- Softstart_02xx (2).pdf
- (2 MiB) 23 keer gedownload