Verenter, een OB met SB Acoustic en ScanSpeak
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Verenter, een OB met SB Acoustic en ScanSpeak
het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Het Mid / Hoog gedeelte is ScanSpeak.
Deze combinatie had ik reeds een tijdje opgesteld staan met de 32W woofers van ScanSpeak.
De SB Acoustics woofers vervangen de 32W aangezien die voor deze toepassing beter geschikt zijn.
Bassunits: SB Acoustics SB34NRX75-16
Midunit: ScanSpeak 18WU/4747T00
Tweeter: ScanSpeak D3004/664000.
Aanvankelijk was het de bedoeling om een derde woofer 'backwards' achter de 2 woofers te plaatsen, maar voorlopig voel ik daar geen behoefte voor. Ook is er een ruimte met bekabeling voorzien achter de tweeter om een extra tweeter te plaatsen die naar achter straalt.
De cross tussen Mid en Hoog gebeurd passief, de cross tussen Laag en Mid is nu nog actief (DSP) maar het is de bedoeling dat ik die op termijn dmv een passief filter maak.
Hierbij enkele fotos.
Het Mid / Hoog gedeelte is ScanSpeak.
Deze combinatie had ik reeds een tijdje opgesteld staan met de 32W woofers van ScanSpeak.
De SB Acoustics woofers vervangen de 32W aangezien die voor deze toepassing beter geschikt zijn.
Bassunits: SB Acoustics SB34NRX75-16
Midunit: ScanSpeak 18WU/4747T00
Tweeter: ScanSpeak D3004/664000.
Aanvankelijk was het de bedoeling om een derde woofer 'backwards' achter de 2 woofers te plaatsen, maar voorlopig voel ik daar geen behoefte voor. Ook is er een ruimte met bekabeling voorzien achter de tweeter om een extra tweeter te plaatsen die naar achter straalt.
De cross tussen Mid en Hoog gebeurd passief, de cross tussen Laag en Mid is nu nog actief (DSP) maar het is de bedoeling dat ik die op termijn dmv een passief filter maak.
Hierbij enkele fotos.
Re: Verenter, een OB met SB Acoustic en ScanSpeak
Mooi Ed! Mis je het dipool hoog niet? Of is het ruimtelijk genoeg met alleen mid en laag?
Oeff...................., dat ziet er gaaf uit, zal ook zomaar zo klinken.
- asterduc
- Contacteer:
en fotos van de bouw.
Voor de baffle heb ik 2 platen gebruikt.
- 35mm zware spaanderplaat voorzien van een dikke formica sandwich.
Dit was 20 jaar lang mijn bureau op kantoor
- 18mm mdf (hoge persing)
Voor de baffle heb ik 2 platen gebruikt.
- 35mm zware spaanderplaat voorzien van een dikke formica sandwich.
Dit was 20 jaar lang mijn bureau op kantoor
- 18mm mdf (hoge persing)
- asterduc
- Contacteer:
en de lijdensweg van een Open Baffle concept, de verborgen bedrading!
In de mdf plaat zijn kanalen gefreesd naar de drivers.
De draden lopen langs de uitgefreesde zijkanten. Mocht er ooit nood zijn aan nieuwe bedrading, dan kan de gelijmde stootrand er af gehaald worden waardoor de bedrading vrij komt te liggen.
De aansluiting van de baffle naar de voet was weliswaar 'tricky'.
Maar uiteindelijk verliep dit werk redelijk vlot.
De aansluiting aan de drivers zijn gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
In de mdf plaat zijn kanalen gefreesd naar de drivers.
De draden lopen langs de uitgefreesde zijkanten. Mocht er ooit nood zijn aan nieuwe bedrading, dan kan de gelijmde stootrand er af gehaald worden waardoor de bedrading vrij komt te liggen.
De aansluiting van de baffle naar de voet was weliswaar 'tricky'.
Maar uiteindelijk verliep dit werk redelijk vlot.
De aansluiting aan de drivers zijn gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
Dat leid ook tot muziek met een digitale oorsprong naar analoog.
- asterduc
- Contacteer:
ik had als test een paar tweeters aangesloten, maar het gaf mij (nog) geen meerwaarde.Shadow schreef:Mooi Ed! Mis je het dipool hoog niet? Of is het ruimtelijk genoeg met alleen mid en laag?
Denk dat ik daar nog wat tijd voor moet vrijmaken om een fatsoenlijke opstelling te maken, maar missen doe ik het momenteel niet.
Mijn ruimte achter de speakers is wel enorm gedempt.
mij hoor je niet klagenhannesie schreef:Oeff...................., dat ziet er gaaf uit, zal ook zomaar zo klinken.
- SSassen
- Contacteer:
Je hebt niet stilgezeten Ed! En ik was al bang dat al je vrije tijd in tweewielers was gaan zitten, welkom terug!
Was dat een vorm van poëtische wraak naar je vroegere firma om je bureau zo te recyclen? Zo ja, missie geslaagd lijkt me!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Even los van hoe het klinkt (niet gehoord) complimenten voor de opbouw en afwerking
Mooi strak, kabels/filter e.d. fraai weggewerkt.
- asterduc
- Contacteer:
haha, dat heeft inderdaad geholpen ja.Shadow schreef:Was dat een vorm van poëtische wraak naar je vroegere firma om je bureau zo te recyclen? Zo ja, missie geslaagd lijkt me!
nee joh, de vrijetijd in de wintermaanden gaat zowieso naar Audio of Gitaarbouw. Dat is nooit anders geweest en zal de komende jaren ook nog niet veranderen hoop ik.SSassen schreef:Je hebt niet stilgezeten Ed! En ik was al bang dat al je vrije tijd in tweewielers was gaan zitten, welkom terug!
Mundorf heeft nog wel een mooie AMT die in die uitfrezing past 
complimenten !! erg vakkundig gedaan.
veel luisterplezier.
veel luisterplezier.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heeft de naam nog een betekenis/achtergrond?
Het betekend 'Eerbiedig' in het Latijn, ik weet niet of dat ook Ed z'n insteek is, maar het zou zo maar kunnen.
Vakmanschap is meesterschap, zie ik. Hoe heb je het filter berekend, vroeg ik me af.
Ik heb de eer gehad om ze vandaag bij Ed thuis te mogen beluisteren .Wowly schreef:Erg fraai, hoe klinken ze?
Voor mij perfect in balans , niks in het geluidsspectrum klinkt overdreven of terughoudend ook niet op laag volume .
Als ik beslis om een OB te bouwen dan wordt het deze .
-
erikdebest
Leuk om de SBs in actie te zien. Ik ben inmiddels ook een paar stappen verder en zo ziet het er momenteel bij mij uit:
[img][/img]
Ik kan al slechte foto's maken, nu nog mooie
- 3 weg met AMT 17D2.2, B&G NEO10 en 2 woofers;
- 2x MiniDSP 2x4;
- Arcam AVR250 (75W kanaal) voor de versterking;
- die "voetenplankjes" moeten nog anders;
- moet er nog heel wat aan meten en regelen, maar het klinkt al heel aardig!
Hoe zou je die derde woofer achterstevoren willen plaatsen? heb je een schets? Ik had dat idee namelijk ook... ik denk niet dat het nodig is, maar ben nieuwsgierig want men ziet het zelden!
dank! Erik
[img][/img]
Ik kan al slechte foto's maken, nu nog mooie
- 3 weg met AMT 17D2.2, B&G NEO10 en 2 woofers;
- 2x MiniDSP 2x4;
- Arcam AVR250 (75W kanaal) voor de versterking;
- die "voetenplankjes" moeten nog anders;
- moet er nog heel wat aan meten en regelen, maar het klinkt al heel aardig!
Hoe zou je die derde woofer achterstevoren willen plaatsen? heb je een schets? Ik had dat idee namelijk ook... ik denk niet dat het nodig is, maar ben nieuwsgierig want men ziet het zelden!
dank! Erik
- Lohengrimas
Gefeliciteerd Asterduc, mooi werk! Die Illuminator units zijn niet eenvoudig aan elkaar te knopen (ze zijn niet ontworpen voor frequentierechtheid): heb je leentjebuur kunnen spelen bij de Orfeo of de Ultimo, of vroeg een OB versie om een geheel nieuw filter?
- asterduc
- Contacteer:
klopt, de C1 cloon staat ernaast opgesteld en ik heb een dubbel gevoel bij zo'n AMT.Shadow schreef:Mundorf heeft nog wel een mooie AMT die in die uitfrezing past
Bij goede muziekopnames is dat een streling voor het oor, maar bij oudere en slechtere opnames verkies ik een dome.
als de luisterdag Breda in mijn agenda past breng ik ze mee Jan, dan kun je zelf oordelenWowly schreef:Erg fraai, hoe klinken ze?
tja, dit ontwerp ligt al meer dan 5 jaar op de tafel en daar stond deze naam bij, dus die heb ik dan maar overgenomen om het systeem hier te posten. Hoe ik daar destijds bij gekomen ben weet ik niet meer, maar als ik het nu zo google dan geeft dat eerbiedwaardig, pauw, veren, ... dat kan ik met wat fantasie wel linkenHenkjan schreef:heeft de naam nog een betekenis/achtergrond?
het filter tussen mid en hoog had ik reeds van de vorige OB die met hetzelfde mid en hoog was uitgerust. Toen had ik 2 versies, een LR12/12 en een aangepaste 6/18 versie. Die heb ik behouden.Wieger61 schreef:Vakmanschap is meesterschap, zie ik. Hoe heb je het filter berekend, vroeg ik me af.
ondanks de kleine faseverschuiving kan dit wel werken denk ik. De derde woofer uiteraard omgepoold aangesloten.erikdebest schreef:Hoe zou je die derde woofer achterstevoren willen plaatsen? heb je een schets? Ik had dat idee namelijk ook... ik denk niet dat het nodig is, maar ben nieuwsgierig want men ziet het zelden!
dat weet ik nog zo niet. Ik heb tot op heden nog geen ScanSpeak driver gehad die echt moeilijk te filteren is en gebruik steeds12/12. Nu, die 18WU haalt meettechnisch wel voordeel uit een afwijkende combinatie met notch, welk ik toch echt uitzonderlijk vind voor een ScanSpeak.Ouwebok schreef:Gefeliciteerd Asterduc, mooi werk! Die Illuminator units zijn niet eenvoudig aan elkaar te knopen (ze zijn niet ontworpen voor frequentierechtheid): heb je leentjebuur kunnen spelen bij de Orfeo of de Ultimo, of vroeg een OB versie om een geheel nieuw filter?
De Orfeo en Ultimo ken ik niet. Ik zie dat bij de Orfeo een seriefilter is gebruikt, daar heb ik geen kaas van gegeten. Misschien moet ik dat maar eens uitproberen want wat Tony maakt is echt top. De Ultimo is met Revelators uitgerust dacht ik.
-
erikdebest
Hoi Asterduc,
bedankt voor de schets, lijkt idd veel op hetgeen ik had bedacht (ik heb een CAD 3D schets toegevoegd) - maar ik heb dan geen baffle. Het idee zonder baffle heb ik al met mijn andere luidsprekers geprobeerd, foto ook toegevoegd.
Nogmaals dank en geniet!
Erik
bedankt voor de schets, lijkt idd veel op hetgeen ik had bedacht (ik heb een CAD 3D schets toegevoegd) - maar ik heb dan geen baffle. Het idee zonder baffle heb ik al met mijn andere luidsprekers geprobeerd, foto ook toegevoegd.
Nogmaals dank en geniet!
Erik