AFDAC 1541
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AFDAC 1541
Ja dat solderen van die exposed pad wordt nog een dingetje. Ik lees dat anderen het lukt met een stevig soldeerstation. En anders met een hotair station, die heb ik alleen niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AFDAC 1541
Met een bout breng je heel lokaal warmte aan, met hete lucht kun je het gebied verwarmen waar de chip zit, zoals het normaal gesproken in een reflow oven ook gebeurd.
Maar misschien gaat het met een bout ook wel, zal niet eenvoudig zijn omdat ‘ie massief in het koper ligt. Proberen.
Maar misschien gaat het met een bout ook wel, zal niet eenvoudig zijn omdat ‘ie massief in het koper ligt. Proberen.
Re: AFDAC 1541
Ik heb eens geprobeerd de exposed die pad van een LT3042 met een gewone soldeerbout en gewoon soldeer aan een aardvlak te solderen. Ik had ergens gelezen dat dat wel gedaan werd met twee via's, een om het soldeer doorheen te proppen en een voor de bout. Ik heb het geprobeerd met heel dun tin-loodsoldeer en een temperatuurgeregeld soldeerstation van 80 W, maar het ging voor geen meter. Waarschijnlijk waren mijn via's gewoon veel te klein voor dit soort trucs. Gelukkig dissipeert die LT3042 zo weinig dat hij het ook zonder de extra koeling wel doet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AFDAC 1541
En zit die exposed pad ook goed vast dan? Je hebt geen controle zo. Heb eens een eenvoudig kookplaatje bij de Aldi gekocht, en daar smd mee gesoldeerd. Was niet met een exposed pad trouwens. Maar misschien hier een kookplaatje als onder warmte, en dan alsnog met en bout erbij, of hot air.
Re: AFDAC 1541
Jouw via heeft niet eens zo’n grote diameter ds23man, moet wel lukken dus. Misschien een goede gelegenheid om ook een stevige Weller aan te schaffen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AFDAC 1541
Ik heb het gedaan met mijn oude Weller, de uitvoering zonder temp instelling. Die stookt een stuk sneller door t.o.v. de instelbare, dat merk je echt met het solderen van dikke kabels. En daarom doe ik hem niet weg.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AFDAC 1541
50
Je kunt hem ook gewoon los kopen:
https://www.reichelt.nl/magnastat-solde ... D_BwE&&r=1
24V 2A voeding AC of DC en gaan met die banaan.
Je kunt hem ook gewoon los kopen:
https://www.reichelt.nl/magnastat-solde ... D_BwE&&r=1
24V 2A voeding AC of DC en gaan met die banaan.
Re: AFDAC 1541
Dat is met een 7 stift. Die is veel te heet! Loop je echt het risico het IC stuk te bakken. Wil je die thermische pad later na solderen aan de achterkant dan heb je wel een massieve stift nodig met veel warmtecapaciteit maar niet heter dan 240 graden. Verder kun je je afvragen of het nodig is. Stukje thermisch geleidende dubbelzijdige tape doet ook al veel.ds23man schreef:50
Je kunt hem ook gewoon los kopen:
https://www.reichelt.nl/magnastat-solde ... D_BwE&&r=1
24V 2A voeding AC of DC en gaan met die banaan.
Re: AFDAC 1541
Vandaag de printen binnen gekregen, zien er goed uit!
Als eerste de spanningsregelaars met exposed pad gesoldeerd. Dit ging makkelijker dan gedacht. Eerst de pootjes vastgesoldeerd en daarna van onderaf door het gat extra vloeimiddel toevoegen en de exposed pad gesoldeerd. Ik hoefde niet te braden of zo, gewoon met een iets grotere stift een paar seconde verhitten en de tin ging al netjes vloeien. Als ik vanaf de zijkant onder de ic's kijk zie ik dat er verbinding is gemaakt tussen de print en de onderkant.
Als eerste de spanningsregelaars met exposed pad gesoldeerd. Dit ging makkelijker dan gedacht. Eerst de pootjes vastgesoldeerd en daarna van onderaf door het gat extra vloeimiddel toevoegen en de exposed pad gesoldeerd. Ik hoefde niet te braden of zo, gewoon met een iets grotere stift een paar seconde verhitten en de tin ging al netjes vloeien. Als ik vanaf de zijkant onder de ic's kijk zie ik dat er verbinding is gemaakt tussen de print en de onderkant.
Re: AFDAC 1541
Daar leven we op!ds23man schreef:Kortom een hoop paniek om niets.
Mooi gedaan Peter!
Re: AFDAC 1541
Het ic-tje in 8MSOP-PowerPAD is ongeveer 5 x 3mm, in het midden zie je omkaderd de thermal pad.
Re: AFDAC 1541
Mooi Peter!
Ja, ondanks alle commotie vond ik het juist wel creatief gevonden, 1 grote via om goed door te kunnen solderen met de hand. Mooi dat het ook goed uitpakt 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AFDAC 1541
Ja lekker P(jo)(e)ter, dat had ik al gedaan met dit sjippie en om eerlijk te zijn had ik dat ook weer ergens van het net gejat...Pjotr schreef:Mooi Peter!Ja, ondanks alle commotie vond ik het juist wel creatief gevonden, 1 grote via om goed door te kunnen solderen met de hand. Mooi dat het ook goed uitpakt
Re: AFDAC 1541
Ach gossie, de miskende PCB layouterds23man schreef:Ja lekker P(jo)(e)ter, dat had ik al gedaan met dit sjippie en om eerlijk te zijn had ik dat ook weer ergens van het net gejat...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AFDAC 1541
Hoo huu halt, ik bedoel niks als commentaar, enkel als advies, in de zin van ervaring uit de praktijk. Mooi dat het hier goed uitpakt in Peter's project en het werkt met handsolderen en je het inderdaad warm genoeg kunt krijgen, maar als je dit in een oven zou doen loopt je soldeerpasta weg en ontstaan er tinbolletjes, dat was de strekking van de opmerking.
Re: AFDAC 1541
Je hebt gelijk Barry, die grote via is alleen voor handmatig solderen. Voor reflowen worden een aantal kleine via’s voorgeschreven.
