Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef:
Och, ik ben ook niet zo van de luidsprekers hoor Bert, ik vindt het leuk maar het zelf bouwen van een buizenversterker is véééél leuker \:D/
En die Kef104 AB Reference past niet eens in m'n hokje wat ook nog volgepropt met zenders en ontvangers zit :wink:
Mijn Heathkit SB-102 met voeding en speaker heb ik trouwens vorige week verkocht dus er is weer een gaatje vrij gekomen...
Ja Leuk Heathkit , sommige sets had je direct de shack vol staan SB220 Watt meter erbij Flinke antenne Tuner
maar jij hebt meer van Scheepsradio dacht Ik , zitten soms ook leuke lampen in voor Audio maar meest te groot voor huiskamer audio QE08-200 Dat is leuk voor SE daar heb je er twee van in een 400 Watt scheepszender Radio Holland misschien nog gebouwd door Cor PA0CHN :wink:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Klopt Bert, van de Philips QE08-200 had ik er nog eentje van op de kast in de kamer staan maar heb ik een paar weken terug verkocht aan een amateur die er om eentje zat te springen. Mooie buis en ik zou ooit nog eens een SE willen bouwen met zo'n buis. Ik had er ooit, lang geleden, twee nieuwe exemplaren in de doos maar heb die toen ook weer verkocht. Maar je weet maar nooit hè?

Ik moet nu eerst die brom uit de versterker zien te krijgen, er lijkt ook wat oscillatie op te zitten want ik hoor wat kleine tikjes uit de luidsprekers te komen en zie op de scoop ook wat trillen in de hoogspanning :think:
Vanavond maar eens verder kijken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik ga ook weer aan de gang
Er zit bij mij ook iets niet goed
Wens me maar Succes Rein en jij ook natuurlijk O:)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Idd Bert, veel succes, ik hoop dat we onze projecten maar weer tot een goed einde mogen brengen O:)
Even een vraagje voor iedereen: Mijn voedingstrafo heeft een gloei van twee keer 3.15 volt met midden aftakking.
De midden ligt aan massa maar heeft het ook zin om de beide 3.15 volt aansluitingen te ontkoppelen met een C naar massa?
Ik meen dat wel eens te hebben gezien/gelezen. Of praat ik onzin? :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Even een vraagje voor iedereen: Mijn voedingstrafo heeft een gloei van twee keer 3.15 volt met midden aftakking.
De midden ligt aan massa maar heeft het ook zin om de beide 3.15 volt aansluitingen te ontkoppelen met een C naar massa?
Ik meen dat wel eens te hebben gezien/gelezen. Of praat ik onzin? :?
Meestal volstaat een kant gloei aan massa (eindbuizen) of midden aan massa voor wat gevoeliger deel.
Met een gloei voor alles is er een kans op koppeling via de kathodes tussen voor- en eindversterker.
Dat heb je lang geleden toch al 's aan de hand gehad ? Wat condensatortjes (1,5nF ofzo) tussen gloei en massa was de oplossing toen.
Is normaal enkel nodig voor HF schakelingen.Bij MF-versterkers van TV zaten daar wel (meervoudige) Ctjes voor.
Anne
Bijlagen
3C.png
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat was toen met die 807 versterker Anne en het bleek dè oplossing te zijn van een hardnekkig bromprobleem, op alle gloeien een styroflexje en huppekee: viewtopic.php?f=7&t=12356&start=300

Ik zit bij deze versterker nog in het brombegin dus voordat ik zover ben kunnen we nog van alles proberen. Zoals het onderbreken van de massa aansluiting zodat er een massascheiding tussen versterker en voeding ontstaat. Een aparte massa voor de voeding dus want ik vermoedt dat daar het probleem zit. Dat wil ik morgenavond eens proberen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Doorpuzzelen dan maar :relax:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo, daar is ie weer. Lekker van de feestdagen genoten, buikje vol gerookte zalm, rollades, salades en heerlijke speciaalbieren :beer:
Allemaal de beste wensen en een goede gezondheid voor 2019 :yeah: .
Vanavond eens geprobeerd om die massa van voeding en versterker te scheiden. Dat maakt weinig tot niks uit, de brom blijft. Toch klinkt de muziek die nu uit de versterker komt heel mooi, dus dat is een plus. De volumepotmeter zit nu zoals hij hoort en die reageert keurig, maar daar lijkt de brom niet vandaan e komen. Alleen de circa 12 volt voor de afstandsbediening moet ik nog maken dus voorlopig alleen nog maar handbediening.
43Massa.jpg
44Volume.jpg
Kan de brom te maken hebben met het feit dat de buizen nog niet op de juiste ruststroom zijn ingesteld? :think:
Daar ben ik nog niet aan geweest namelijk.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hopelijk heb je de trimpotjes wel op max negatieve spanning gezet, beginnen op minste ruststroom.
Anders maak je de kans dat je een buis te heet laat lopen.Ook niet zo goed voor de uitgangstrafo.
Een onbalans in de ruststroom kan brom geven.
Om beurten beetje opdraaien tot zo'n 50mA door de buizen.Wel eerst even laten opwarmen.
Als er, nadat de instellingen gelijk zijn, nog brom blijft is het verder zoeken geblazen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Duidelijk Anne, met de massa meetpen aan de massa, op welk punt moet ik dan meten in het schema?
democles

Bericht door democles »

Aan de kathode weerstanden 10R.

Geeft dan 0,5V = 50 mA
Bijlagen
EL34-PP Schematic.png
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Aan de kathode weerstanden 10R.

Geeft dan 0,5V = 50 mA
Bedankt Anne en Democles maar even voor de zekerheid: U = I x R dus 50 mA x 10 Ohm = 500 mV = 0,5 V toch?
Morgen of zaterdag maar weer eens even kijken of ik de EL34's een beetje gelijk kan krijgen.

Ik heb trouwens ook een leuk Klein & Hummel versterkertje met ECL82 buisjes gescoord, de Telewatt VS56. Ik wil daar binnenkort ook een draadje aan gaan wijden, stof genoeg dus voor deze winter :sure:
IMG_20181224_202030.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
even voor de zekerheid: U = I x R dus 50 mA x 10 Ohm = 500 mV = 0,5 V toch?
Jazeker.Moet wel kloppen, vis is toch goed voor de hersens ! :lol:
Ik heb trouwens ook een leuk Klein & Hummel versterkertje met ECL82 buisjes gescoord, de Telewatt VS56. Ik wil daar binnenkort ook een draadje aan gaan wijden, stof genoeg dus voor deze winter :sure:
Leuk ding, maar voor de winter :? , welke winter :-s
Anne
AatV

Bericht door AatV »

PA4URK schreef:
IMG_20181224_202030.jpg
Lijkt me -als ik de specs zie- een leuk restauratieproject. Denk niet dat je moet proberen deze versterker te "verbeteren".
Ze wisten destijds heel goed hoe ze met buizen om moesten gaan.. :mrgreen:

groet,
Aat
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik doe niet aan verbeteren hoor Aat, ik laat hem eerst via de variac langzaam op spanning komen want hij heeft 35 jaar verstopt gelegen in een kast bij iemand. Daarna zie ik wel weer verder. Wat nieuwe elco's, koppel C's en dat soort zaken misschien. En mooi schoon maken. Maar eerst moet dat andere ding goed aan de praat :-&
Leuk ding, maar voor de winter :? , welke winter :-s
:rofl:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Want daar hebben we het nieuwe draadje weer voor. Eerst dit naar aandacht schreeuwende project. Er valt zowel positief als negatief nieuws over de voortgang te melden. Eerst het positieve maar; vanavond na een kwartiertje opwarmen de eindbuizen op 50 mA gezet, met de meerslagenpotmetertjes gaat dat uitstekend. Dus dat loopt.
Dan het slechte nieuws: Toen ik hierna een stukje muziek op de ingangen zette speelde maar één luidspreker en de schrik sloeg me om het hart. Met de toongenerator App op m'n telefoon een 1 kHz toontje op de ingangen gezet en via de scoop gekeken waar het euvel zat. Wel, na de bronschakelaar meet ik nog maar één kant.
Met het ingebouwde zaklampje - waar zo'n veegding al niet goed voor is :mrgreen: - het soldeerpunt aan een onderzoek onderworpen maar zie er eigenlijk niks aan. Toch zie ik twee keer 1 kHz aan de ingangen van de schakelaar en komt er maar eentje uit :think:
Morgen maar eens kijken of ik er met de soldeerbout tussen kom in de hoop dat het toch een slechte soldering is. Zo'n ding kan toch niet zomaar uit zichzelf de geest geven? :think:
45Draaischakelaar.jpg
45Draaischakelaar.jpg (6.34 KiB) 313 keer bekeken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hallo Rein,

Die Lorlin draaischakelaars staan erom bekend: natuurlijk kan het een brakke soldering zijn, maar deze draaischakelaar kunnen bv erg slecht tegen ook maar iets te warm stoken aan de pootjes. Oplossing zou kunnen zijn of via relais gaan schakelen, of een betere schakelaar gaan gebruiken.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het is heel vreemd. Gistermiddag de schakelaar los gesoldeerd en daarna nog eens gemeten. Goed :think: Dus misschien toch een slechte soldering. Dus de schakelaar er weer in. Weer hetzelfde kanaal dat het niet doet :evil: Dus de schakelaar er weer uit en? Goed. Ik wordt hier niet goed van. Ik zal die schakelaar vanavond wegflikkeren. Ik heb dat schakelen met relais eens even bekeken en bij AliExpress liggen geassembleerde setjes die er eventueel zo in kunnen. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/Assemble ... 82475.html

Of heeft iemand een ander idee voor een goede 4-standen draaischakelaar om de bronnen te schakelen?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Alie maar ook juke box rev heeft ook betere voor een paar centen
Krijg alleen de. Link niet gekopieerd op Mn ipad
Maar met dit plaatje vind je hem wel
Als je hem snel nodig hebt kijk ik vanmiddag in Mn schuurtje Ik denk dat ik 3 standen heb
Bijlagen
20163844-8044-4F4D-8CD8-A52ABC4BB146.png
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Goeie suggestie Bert, dit is namelijk een hele mooie: https://www.jukebox-revival.eu/staging/ ... anden.html
Kweet alleen niet of ie past, ga ik straks eens even uitzoeken O:)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De omschrijving in de link klopt alleen niet erg zie ik net :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
De omschrijving in de link klopt alleen niet erg zie ik net :)
Misschien deze dan ? https://www.jukebox-revival.eu/staging/ ... 05107.html
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb de vraag even voorgelegd aan Jukebox Revival en meteen om de afmetingen gevraagd want het moet wel passen natuurlijk.
Dan kan ik mooi meteen even de voedings elco's voor de Klein & Hummel mee bestellen ;-)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

PA4URK schreef:
Het is heel vreemd. Gistermiddag de schakelaar los gesoldeerd en daarna nog eens gemeten. Goed :think: Dus misschien toch een slechte soldering. Dus de schakelaar er weer in. Weer hetzelfde kanaal dat het niet doet :evil: Dus de schakelaar er weer uit en? Goed. Ik wordt hier niet goed van. Ik zal die schakelaar vanavond wegflikkeren. Ik heb dat schakelen met relais eens even bekeken en bij AliExpress liggen geassembleerde setjes die er eventueel zo in kunnen. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/Assemble ... 82475.html

Of heeft iemand een ander idee voor een goede 4-standen draaischakelaar om de bronnen te schakelen?
Ik heb zoiets nog liggen, wil je die uitproberen?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Een 4-standen schakelaar met twee moedercontacten Robert?
Ik had over onderstaand exemplaar contact met Jukebox Revival maar heb hem nog niet besteld.
Schakelaar.jpg
Schakelaar.jpg (15.64 KiB) 223 keer bekeken
Maar als jij een goed alternatief hebt wil ik die graag van je overnemen natuurlijk :goedzo:
Plaats reactie