Zijn aan het tourenAh!buis schreef:Hee, waar is de stapel LEDs naartoe![]()
![]()
Is Aat er soms mee aan de haal ?![]()
Anne
NixieNixieNixie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Nee is VFD, is echt totaal wat anders. Je stuurt ze anders aan, wel een voordeel dat je geen 170V nodig hebt zoals bij nixies. Vooral de buisjes waar meerdere segmenten in zitten vind ik ook wel gaaf eigenlijk, zoals een IV18. Heb er hier laatst wat van gekocht, wil ik nog wel wat mee gaan doen. Dit bv, willekeurig voorbeeldje:Bert61 schreef:Ik zag gewoon een klokje met sec uitlezingBarry2001 schreef:Ik zie een VFD klokje. Lijkt er toch in de verste verte niet op, of zie jij wat anders
Re: NixieNixieNixie
Dat wist ik niet Vind dat Neon ook mooier dan dat kryptonite groenBarry2001 schreef:Nee is VFD, is echt totaal wat anders. Je stuurt ze anders aan, wel een voordeel dat je geen 170V nodig hebt zoals bij nixies. Vooral de buisjes waar meerdere segmenten in zitten vind ik ook wel gaaf eigenlijk, zoals een IV18. Heb er hier laatst wat van gekocht, wil ik nog wel wat mee gaan doen. Dit bv, willekeurig voorbeeldje:Bert61 schreef:Ik zag gewoon een klokje met sec uitlezingBarry2001 schreef:Ik zie een VFD klokje. Lijkt er toch in de verste verte niet op, of zie jij wat anders
IV-18.jpg
Re: NixieNixieNixie
Mwah die willen toch ook wel 30V Va zien + een meestal rare gloei. Ben het wel met Bert eens, het haalt het niet bij echte neon Nixie. Misschien zaten ze teveel in wekkers en klokradio's en te weinig in James Bond filmsBarry2001 schreef:Nee is VFD, is echt totaal wat anders. Je stuurt ze anders aan, wel een voordeel dat je geen 170V nodig hebt zoals bij nixies.
Dat buisje op de foto is wel weer een fraai exemplaar. Ooit zo'n buis gehad waar 12 nixies gemultiplexed in zaten
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Ik kwam laatst deze tegen. Geen Nixie en geen VFD. Veel modernere LED. Belachelijke prijs overigens, geloof iets van €170.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Design Ardon, mag je de knip voor trekken. Zou het ding ook niet in de kamer willen hebben, maar goed.
Over de knip trekken gesproken, was vorige week in München, zag daar een bekende in een etalage
Over de knip trekken gesproken, was vorige week in München, zag daar een bekende in een etalage
Re: NixieNixieNixie
Als ik naar het letterfont op de achterkant kijk zou ik zeggen: Designed and made in ChinaVinculum schreef:Ik kwam laatst deze tegen. Geen Nixie en geen VFD. Veel modernere LED. Belachelijke prijs overigens, geloof iets van €170.
Re: NixieNixieNixie
Ja in China hebben ze moeite om Nixie en Led uit elkaar te houden
Ik vfd en Nixie ik weet het
Ik vfd en Nixie ik weet het
Re: NixieNixieNixie
Nu we het toch over VFD hebben, kwam ik deze tegen :
https://www.htfelectronics.nl/nl/russische-componenten/
Beschaafde prijzen, volgens mij.
https://www.htfelectronics.nl/nl/russische-componenten/
Beschaafde prijzen, volgens mij.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Kende de shop niet, is hier vlakbij zelfs zie ik
Prijzen zijn eBay x 3. Interessant voor als je niet in Mother Russia wil kopen.
Prijzen zijn eBay x 3. Interessant voor als je niet in Mother Russia wil kopen.
Re: NixieNixieNixie
Staan ook op de meeste grote radiobeurzen. Heeft daar altijd een groot assortiment bij zich, ook allerleid arduino en sensormodules etcetera. Misschien iets duurder dan rechtstreeks uit China, maar ik heb er nog nooit een kat in de zak gekocht.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Nog even weer aan het knutselen geweest met IN-4 nixies. Kastje gezaagd dat qua afmeting gelijk is aan de vorige, alleen veel smaller. Houtsoort is Wenge, in combinatie met een zwarte frontplaat. Vind persoonlijk de vorige versie mooier, frontplaat was misschien mooier in metallic in deze combi, maar je probeert eens wat he
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Dan, lagen er nog IN-16 nixies te wachten op een jasje. IN-16 nixies zijn side view itt de top view IN-4's, en kleiner. Tevens hebben ze niet de 'russische 5' en daardoor een wat minder retro/vintage uiterlijk.
Heb voor de behuizing gekozen voor alu profiel (buis) van aluminiumopmaat.nl, met een losse boven- en onderplaat. Geen hout dus dit keer. Was toch bezig, heb er 3 gemaakt, en ieder een ander kleurtje gegeven, ook maar eens proberen. Het worden overigens kadootjes voor onder de kerstboom
Dus ik moet er binnenkort afscheid van nemen.
In vergelijking met de IN-4's, kleiner dus:
Dan in willekeurige volgorde, met naar wens RGB kleur als backlight. Underlight. Of zoiets
of niet natuurlijk. Intensiteit van de nixies past zich aan aan het omgevingslicht, dat is de LDR op de achterkant.
Er ligt nog IN8-2 te wachten op een jasje, dit is ook side view. Lijkt verder veel op IN-16, zijn wat groter. Komen in een houten framepje, vanmiddag gezaagd en gelijmd, liggen te drogen.
Heb voor de behuizing gekozen voor alu profiel (buis) van aluminiumopmaat.nl, met een losse boven- en onderplaat. Geen hout dus dit keer. Was toch bezig, heb er 3 gemaakt, en ieder een ander kleurtje gegeven, ook maar eens proberen. Het worden overigens kadootjes voor onder de kerstboom
In vergelijking met de IN-4's, kleiner dus:
Dan in willekeurige volgorde, met naar wens RGB kleur als backlight. Underlight. Of zoiets
Er ligt nog IN8-2 te wachten op een jasje, dit is ook side view. Lijkt verder veel op IN-16, zijn wat groter. Komen in een houten framepje, vanmiddag gezaagd en gelijmd, liggen te drogen.
Re: NixieNixieNixie
Netjes hoor, welke is voor de winnaar van de luidspreker ontwerp wedstrijd ?
Overigens vind ik dat IV18 buisje zeer zeker zijn charme hebben, alhoewel het bedenken en maken van een passende behuizing hiervoor me niet simpel lijkt.
Overigens vind ik dat IV18 buisje zeer zeker zijn charme hebben, alhoewel het bedenken en maken van een passende behuizing hiervoor me niet simpel lijkt.
Re: NixieNixieNixie
Is idd heeel mooi
Maar blijft dat wel goed gaan
Steeds meer klokjes en steeds minder tijd (over)
Moet een keer spaak lopen
Anne
Steeds meer klokjes en steeds minder tijd (over)
Moet een keer spaak lopen
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
@Ray: Dank! De luidsprekerontwerpwedstrijdprijs is niet alleen een lang woord maar staat nog open
Het duurt ook nog een jaar zodat niet alleen de deelnemers maar ik zelf ook nog wat tijd heb. Zoals gezegd gaan deze laatsten onder de kerstboom dus die heb ik straks niet meer, maar er blijft vast nog wel wat over. Behuizing, vraag me eigenlijk of het warm wordt. Nixies worden dit absoluut niet, maar die hebben ook geen filament. VFD heeft wel filament, bij IV18 is dit 70-90mA bij 5V, wat ook weer niet heel veel is. Denk dat het meevalt.
@Anne: Tijd is je vriend zegt men dan
De hardware viel wel mee (ook wel ervaring in), software heeft me wel veel tijd gekost (had ik minder ervaring in). Zit nu aardig in elkaar, ben zelfs al eens opnieuw begonnen om het gestructureerder op te zetten. Heb de HW tot een minimum kunnen beperken, SW doet het meeste. Uiteindelijk wel een hoop van op gestoken, de Arduino wereld is echt ideaal om in de materie te raken.
Die IV18, intrigerend ding vind ik dat, het jeukt om daar wat mee te gaan doen. Het is denk ik niet eens zo heel moeilijk, de tijd routine neem ik over uit de nixie klokjes (DS3231 RTC) die echt heel nauwkeurig is. Heb er nu 1 al een half jaar lang aan staan oid, zit gewoon nauwelijks afwijking in. Arduino met ATmega328 chip ben ik nu wel aardig in thuis, hiermee serieel een VFD driver aan sturen, die blijkbaar nog gewoon in productie is! Had het ding al eens in een ouderwetse PLCC package gezien, maar hij is er ook gewoon in TSSOP. Zit de complete (multiplex) sturing voor een VFD in.
Dan nog 50V voeding, wat minder is waarschijnlijk ook genoeg, 5V filament (deed men vroeger AC, maar DC schijnt ook goed te gaan) en dan ben je er al.
@Anne: Tijd is je vriend zegt men dan
Die IV18, intrigerend ding vind ik dat, het jeukt om daar wat mee te gaan doen. Het is denk ik niet eens zo heel moeilijk, de tijd routine neem ik over uit de nixie klokjes (DS3231 RTC) die echt heel nauwkeurig is. Heb er nu 1 al een half jaar lang aan staan oid, zit gewoon nauwelijks afwijking in. Arduino met ATmega328 chip ben ik nu wel aardig in thuis, hiermee serieel een VFD driver aan sturen, die blijkbaar nog gewoon in productie is! Had het ding al eens in een ouderwetse PLCC package gezien, maar hij is er ook gewoon in TSSOP. Zit de complete (multiplex) sturing voor een VFD in.
Dan nog 50V voeding, wat minder is waarschijnlijk ook genoeg, 5V filament (deed men vroeger AC, maar DC schijnt ook goed te gaan) en dan ben je er al.
Re: NixieNixieNixie
Meeste klassieke VFD doen het prima op 30V. Wat je wel kunt krijgen met DC voeden van de gloei is een helderheidsverloop bij gemultiplexte meer karakter VFD's. Direct verhit: Dus de gloei is tevens kathode.... maar kan meevallen.
Re: NixieNixieNixie
Lang geleden is er heel wat van dat spul, in wekkerradio's door m'n handen gegaan, herstelwerk.Pjotr schreef:Meeste klassieke VFD doen het prima op 30V. Wat je wel kunt krijgen met DC voeden van de gloei is een helderheidsverloop bij gemultiplexte meer karakter VFD's. Direct verhit: Dus de gloei is tevens kathode.... maar kan meevallen.
Werkt idd met iets rond 30V, komt niet zo nou, kwestie van hoeveelheid licht.
De gloei was ong 3V wisselspanning voor zo'n 4cijfer buis met dubbel punt en AM PM, wel zonder multiplex, aangestuurd met een MM5316N of een oosterse namaak IC.
Moet er nog een heel stel van hebben, zowel (vooral)IC als cijferbuis, als m'n neef niet teveel opruimwoede heeft gehad
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Grappig ding die MM5316N, even opgezocht, zit de hele klok ook wel zo'n beetje in, inclusief VFD aansturing. Inderdaad geen multiplex..(zou ik wel willen gaan doen, of het moet er gewoon niet uitzien, ghosting problemen, etc). 3V VDD AC direkt van de trafo filament, VSS op 30V, lichtnetfrequentie als referentie, wat in de praktijk erg goed gaat, heb hier ook een klokje die dat doet.
Re: NixieNixieNixie
Dat schema heeft losse buizen met de gloei in serie op 6volt = 1,5V/buis.
En het IC is een heel oud geval met P-mos, negatieve voeding.Hier getekend met Vss aan de plus en Vdd aan massa.
Anne
En het IC is een heel oud geval met P-mos, negatieve voeding.Hier getekend met Vss aan de plus en Vdd aan massa.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Ah ik zie het, die trein eronder is filament, dacht dat dit ook via de chip liep. Zag je geen verschil onderling op de vfd buisjes, met filament in serie? Zal ook wel meevallen, aangezien ook dit niet kritisch is.
