upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Moderator: Beheerdersteam
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Ja, dat is even een heel stuk netter.
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Maar het ruikt nog steeds naar een elektronicadumpwinkel 
Er is overigens op zich geen enkel duidelijk verband tussen de prestaties van een stukje elektronica en de optische "netheid" er van. Wel met de principiële/functionele netheid er van (zoals b.v. met de oriëntatie van de spoelen wat eerder naar voren kwam). Die twee worden nog al eens onterecht verwisseld....
Er is overigens op zich geen enkel duidelijk verband tussen de prestaties van een stukje elektronica en de optische "netheid" er van. Wel met de principiële/functionele netheid er van (zoals b.v. met de oriëntatie van de spoelen wat eerder naar voren kwam). Die twee worden nog al eens onterecht verwisseld....
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Tja, dat shoppen in Oost-Europa is gewoon leuk
Wetenschappelijke verbeteringen zijn niet te betwisten; voor de rest
is het een kwestie van uitproberen en je oren laten beslissen, vind ik.
Wetenschappelijke verbeteringen zijn niet te betwisten; voor de rest
is het een kwestie van uitproberen en je oren laten beslissen, vind ik.
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Zolang je geen neutrale weergave nastreeft is dat helemaal prima, het is dan toch een beetje MyFi.
Tenzij je natuurlijk een bewezen absoluut gehoor hebt en weet toe te passen.
Tenzij je natuurlijk een bewezen absoluut gehoor hebt en weet toe te passen.
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Neutrale weergave streef ik enigszins na maar het moet wel betaalbaar blijven.
Welke condensatoren gebruiken jullie ?
Welke condensatoren gebruiken jullie ?
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Da's een heel erg algemene vraag, waar je heel veel verschillende antwoorden op kan krijgen.robertt schreef:Welke condensatoren gebruiken jullie ?
De een zal zeggen dat ie blij is is met een MKP van anderhalve euro, de ander doet het voor niet minder dan een Duelund CAST van een paar honderd...
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Ziet er leuk uit hoor. En dan bedoel ik niet die puinhoop van die andere foto, gokje, van een shop/modificatie/merk uit Rhenen? Russische MBGO PiO, K40y komen me bekend voor. Als die het is dan weet ik wel zeker dat het allemaal wel degelijk doorgemeten is.
Ik ben zelf een paar ESS AMT Towers aan het opknappen. Ze waren opgeknapt maar het was maar half af (ruw eikenhout, nu tungolie met verguldwas kleurtje). Nu is het filter aan de beurt voor de grote originele Heil AMT. Die komt op 700Hz al in dus ik heb flinke jongôns van caps nodig. 33 en 100uF! Als ik daar wat beter dan doorsnee MKP voor wil gebruiken, wat ze zéker waard zijn, dan gaat dat in de 3 cijfers lopen! Zelfs met de bekende truc moet ik nog een paar hele dure 10uF hebben. Dus Tony's cap shootout 10x gelezen... En meer. En gezien mijn goede ervaringen met oude PiO's gaan kijken op Ebay kom ik Russische rode blikjes tegen, MBGO 30uF. Milspec spul. Voor een knaak per stuk! Ik heb ze net allemaal door gemeten, ze hebben niks te lijden gehad. Ze meten allemaal méér dan spec zelfs, op 1 na. Ik heb er 8, 1 is 29.8, 1 is 32.4, de rest 31.4 of 32. Door te combineren kom ik dan op een afwijking van 1%. Dat lijkt me aardig gematched.
Als ik het oude filter en de bedrading bekijk, die geoxideerde L-pad en het 'audiofiele' kroonsteentje bij de AMT dan is er nog wel wat winst te behalen. Niet te vergeten de 8dB bult van 4 tot 10kHz en de ongelijke woofers van 4 Ohm links en 8 Ohm rechts. Dat is toch wel een dingetje met een fleawatt tube amp. (Eminence beta 10cx ligt klaar als vervanging).
Oude speakers opknappen is ook leuk en leerzaam! Ik heb al een paar keer gezien dat het bestaande filter van speakers van naam toch maar erg matig zijn. Dus zet 'm op.
Ik ben zelf een paar ESS AMT Towers aan het opknappen. Ze waren opgeknapt maar het was maar half af (ruw eikenhout, nu tungolie met verguldwas kleurtje). Nu is het filter aan de beurt voor de grote originele Heil AMT. Die komt op 700Hz al in dus ik heb flinke jongôns van caps nodig. 33 en 100uF! Als ik daar wat beter dan doorsnee MKP voor wil gebruiken, wat ze zéker waard zijn, dan gaat dat in de 3 cijfers lopen! Zelfs met de bekende truc moet ik nog een paar hele dure 10uF hebben. Dus Tony's cap shootout 10x gelezen... En meer. En gezien mijn goede ervaringen met oude PiO's gaan kijken op Ebay kom ik Russische rode blikjes tegen, MBGO 30uF. Milspec spul. Voor een knaak per stuk! Ik heb ze net allemaal door gemeten, ze hebben niks te lijden gehad. Ze meten allemaal méér dan spec zelfs, op 1 na. Ik heb er 8, 1 is 29.8, 1 is 32.4, de rest 31.4 of 32. Door te combineren kom ik dan op een afwijking van 1%. Dat lijkt me aardig gematched.
Als ik het oude filter en de bedrading bekijk, die geoxideerde L-pad en het 'audiofiele' kroonsteentje bij de AMT dan is er nog wel wat winst te behalen. Niet te vergeten de 8dB bult van 4 tot 10kHz en de ongelijke woofers van 4 Ohm links en 8 Ohm rechts. Dat is toch wel een dingetje met een fleawatt tube amp. (Eminence beta 10cx ligt klaar als vervanging).
Oude speakers opknappen is ook leuk en leerzaam! Ik heb al een paar keer gezien dat het bestaande filter van speakers van naam toch maar erg matig zijn. Dus zet 'm op.
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Bedankt !
Leuk dat jij ook de mbgo's gaat gebruiken, laat ons weten wat je er van vind.
Ik heb in het verleden vrij veel condensatoren gekocht en heb alles perfect kunnen matchen al zou je de afwijking van 1% echt niet horen lijkt mij.
De foto is idd van een shop uit Rhenen; het tweaken van het filter lijkt mij in hun situatie lastig..
Hoe testen jullie het filter ? wat ik mij zo kan voorstellen:
Toongenerator, versterker, bedrading naar filter en in plaats van de speakers zware weerstanden en meten met de scoop.
of alles ingebouwd en gebruik maken van een microfoon..Of op het gehoor natuurlijk.
Kan een 4 Ohm woofer in een 8 Ohm speakersysteem geplaatst worden ? hoe los je dat op ?
Succes toegewenst met het opknappen van de ESS-AMT !
Leuk dat jij ook de mbgo's gaat gebruiken, laat ons weten wat je er van vind.
Ik heb in het verleden vrij veel condensatoren gekocht en heb alles perfect kunnen matchen al zou je de afwijking van 1% echt niet horen lijkt mij.
De foto is idd van een shop uit Rhenen; het tweaken van het filter lijkt mij in hun situatie lastig..
Hoe testen jullie het filter ? wat ik mij zo kan voorstellen:
Toongenerator, versterker, bedrading naar filter en in plaats van de speakers zware weerstanden en meten met de scoop.
of alles ingebouwd en gebruik maken van een microfoon..Of op het gehoor natuurlijk.
Kan een 4 Ohm woofer in een 8 Ohm speakersysteem geplaatst worden ? hoe los je dat op ?
Succes toegewenst met het opknappen van de ESS-AMT !
Re: upgrade filter / dikte bedrading naar pio condensatoren
Ja dat dacht ik al. Mathijs is een rommelkont. Maar het resultaat is hetzelfde. Goed. Niet mijn manier van werken. Maargoed.
In mijn ervaring maken condensatoren een groot verschil. Ik ben begonnen met andere caps in een Yarland buizenversterker te zetten, claritycap SA ipv Solen (op aanraden va Roland van Caps & coils, ik had 'm eerder dan hij importeur werd overigens), wàt een verschil! 2 MKP' s van dezelfde waarde en een verschil van dag en nacht (van totaal gemis van subbass en saai geluid naar volle romige bas en afvallend hoog).
Ik heb ook een paar Mirage OS³ sats gemod die van de kringloop had. Géén goedkope sats. Daar zat een 12uF elco en een 0.7 ferriet kern in. Ugh. Aangezien 3 van de 4 woofers opgeblazen waren en ik bijna identieke Tangband 4" echte Ti (1337) in de kast had liggen, die er in gezet, filter gesloopt en vervangen door 1 enkele 3.3 Sprague PiO voor de tweeter. Zó, ongelofelijk goed! En dan bedoel ik: ik gebruik de sub van mijn Genesis 6 met de kleine sats en die klinken beter dan de rest van de Genesis 6 op wat 'lucht' (>15kHz) na. Open, strak, snel, vol, ruimtelijk.
Ik heb al heel wat apparaten gemod, als in; eenvoudiger gemaakt en caps vervangen. Dacs, amps, phono, speakers. Al was het het enige wat je doet, het levert al een verbetering op. Af en toe snap ik niet waar fabrikanten mee bezig zijn. Meten is weten heb ik op school geleerd. Het is alleen niet waar. Zoals zoveel dingen die ik op school 'geleerd' heb. Gebruik je gezond verstand, durf vragen te stellen, en vooral: vertrouw op je eigen gehoor!
Voor wat betreft het draad: gewoon goed draad inkopen. Op korte lengte maakt het niet echt veel uit. Ik gebruik verzilverd OFC met teflon isolatie van 16 AWG, 1mm ongeveer. Goed voor interne bedrading en luidspreker kabel.
In mijn ervaring maken condensatoren een groot verschil. Ik ben begonnen met andere caps in een Yarland buizenversterker te zetten, claritycap SA ipv Solen (op aanraden va Roland van Caps & coils, ik had 'm eerder dan hij importeur werd overigens), wàt een verschil! 2 MKP' s van dezelfde waarde en een verschil van dag en nacht (van totaal gemis van subbass en saai geluid naar volle romige bas en afvallend hoog).
Ik heb ook een paar Mirage OS³ sats gemod die van de kringloop had. Géén goedkope sats. Daar zat een 12uF elco en een 0.7 ferriet kern in. Ugh. Aangezien 3 van de 4 woofers opgeblazen waren en ik bijna identieke Tangband 4" echte Ti (1337) in de kast had liggen, die er in gezet, filter gesloopt en vervangen door 1 enkele 3.3 Sprague PiO voor de tweeter. Zó, ongelofelijk goed! En dan bedoel ik: ik gebruik de sub van mijn Genesis 6 met de kleine sats en die klinken beter dan de rest van de Genesis 6 op wat 'lucht' (>15kHz) na. Open, strak, snel, vol, ruimtelijk.
Ik heb al heel wat apparaten gemod, als in; eenvoudiger gemaakt en caps vervangen. Dacs, amps, phono, speakers. Al was het het enige wat je doet, het levert al een verbetering op. Af en toe snap ik niet waar fabrikanten mee bezig zijn. Meten is weten heb ik op school geleerd. Het is alleen niet waar. Zoals zoveel dingen die ik op school 'geleerd' heb. Gebruik je gezond verstand, durf vragen te stellen, en vooral: vertrouw op je eigen gehoor!
Voor wat betreft het draad: gewoon goed draad inkopen. Op korte lengte maakt het niet echt veel uit. Ik gebruik verzilverd OFC met teflon isolatie van 16 AWG, 1mm ongeveer. Goed voor interne bedrading en luidspreker kabel.
