keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Moderator: Beheerdersteam
keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Mijn oude ooit zelf in elkaar geknutselde bouwpakket speakers ben ik een beetje 'zat' ( OLS Focal ), zijn nu 30 jaar oud en hebben hun geld opgebracht. Ik wil nog een keer nieuwe speakers voordat ik echt goed doof ga worden...
Vooral het formaat begint me tegen te staan ( ca.110 cm hoog )
Ik zoek een mooie 2 of 3weg speaker van maximaal ca. 50 cm hoog die ik op een slanke voet kan plaatsen en waar een frontje met doek voor kan.
Zelf kan ik niets ontwerpen omdat mij de kennis ontbreekt; een bouwpakket in elkaar knutselen vind ik aardig om te doen en dat lukt ook wel.
Ik heb rondgekeken bij Speakerland en Speaker en Co maar daar niets van mijn gading kunnen vinden.
Wel op de website de Seas Bifrost en Seas A 26 bekeken en lijken me wel wat; alleen weet ik niet hoe ze klinken en dat is ook weer lastig.
Kant en klaar kopen vind ik ook goed maar dan verdwaal ik voor mijn gevoel helemaal in het bos.
Budget ca 1200 euro, minder mag.
Iemand die hier iets zinnigs over wil zeggen?
Vooral het formaat begint me tegen te staan ( ca.110 cm hoog )
Ik zoek een mooie 2 of 3weg speaker van maximaal ca. 50 cm hoog die ik op een slanke voet kan plaatsen en waar een frontje met doek voor kan.
Zelf kan ik niets ontwerpen omdat mij de kennis ontbreekt; een bouwpakket in elkaar knutselen vind ik aardig om te doen en dat lukt ook wel.
Ik heb rondgekeken bij Speakerland en Speaker en Co maar daar niets van mijn gading kunnen vinden.
Wel op de website de Seas Bifrost en Seas A 26 bekeken en lijken me wel wat; alleen weet ik niet hoe ze klinken en dat is ook weer lastig.
Kant en klaar kopen vind ik ook goed maar dan verdwaal ik voor mijn gevoel helemaal in het bos.
Budget ca 1200 euro, minder mag.
Iemand die hier iets zinnigs over wil zeggen?
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Vind de Plutone erg fraai.ray5150 schreef:Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Mooi fineer met wortel.
http://www.humblehomemadehifi.com/Plutone.html
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
ray5150 schreef:Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Vwb de reference kan ik aansluiten, ook gisteren gehoord. ERG mooi.
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.
Bijvoorbeeld
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365
https://heissmann-acoustics.de/en/cinetor-evo/
Bijvoorbeeld
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365
https://heissmann-acoustics.de/en/cinetor-evo/
Laatst gewijzigd door Chocomel op zo 25 nov 2018, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Naar mijn onbescheiden mening ligt dat iets genuanceerder maar feit is wel dat een speaker met een waveguide me vaak positief opvalt qua afbeelding van geluid. Ik heb zelf momenteel een setje AudioSolutions Overture 0204F spelen die ook een waveguide hebben. Ook deze hebben een erg fraaie weergave qua afbeelding...Chocomel schreef:Zoek iets met een waveguide, dat is bijna een vereiste voor een gelijkmatige afstraling, wat een voorwaarde is voor goed geluid.
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
De Calpamos van Tony Gee is dan misschien het overwegen waard...
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
De meeste recente ontwerpen staan op deze site: https://www.lautsprechershop.de/ . Hoe ze klinken is dan weer een tweede, maar het voordeel van zelfbouw is wel dat je hieraan nog wat kan tweaken.
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Daar heb je niet per se een waveguide voor nodig. Gisteren in Alphen weer heel wat moois met een goed geluid beluisterd zonder waveguide. Daarentegen wel waveguides in home speakers gehoord die tamelijk laid back klonken.Chocomel schreef:Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Als je het leuk vindt , kun je ook een keertje bij mij komen luisteren.
Stuur maar een PBtje.
Mijn "Krill" reeks biedt veel waar voor het geld (hoor ik van iedereen).
De AMT floorstander kit en de monitor kit zijn uitwisselbaar.
Als je de ruimte hebt is de Krill XL een aanrader.
Altijd liefst eerst luisteren : niets zo persoonlijk als een luidspreker !!
Een paar foto's als voorbeeld.
mvgr. Leon
Stuur maar een PBtje.
Mijn "Krill" reeks biedt veel waar voor het geld (hoor ik van iedereen).
De AMT floorstander kit en de monitor kit zijn uitwisselbaar.
Als je de ruimte hebt is de Krill XL een aanrader.
Altijd liefst eerst luisteren : niets zo persoonlijk als een luidspreker !!
Een paar foto's als voorbeeld.
mvgr. Leon
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Op een luisterdag kun je 10-tallen mensen in 1 keer van je creaties laten genieten, wel zo efficient!
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Niet iedereen is natuurlijk in het bezit van een auto en/of rijbewijs...
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Zeker waar, maar ik denk dat er voldoende forumleden zijn die Leonidas vervoer zouden aanbieden, wanneer nodig!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Staan hier al weer aardig wat jaartjes in de hobbyruimte, Refmon's, bijzonder prettige speakers die niet snel vermoeien. Kan ze ook zeker aanraden.ray5150 schreef:Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Vaak niet genoemd maar erg leuk spul daar idd!Henkjan schreef:deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... usatz.htmlHenkjan schreef:deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Leuk!
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
Ik meen heel lang geleden al weer de reference monitor al gehoord te hebben in Rotterdam; ik was toen niet overtuigd; misschien nog maar eens luisteren.
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).
@ Leeuwarden: ben je tevreden over de Bifrost? heb je de kast gemaakt n.a.v. beschrijving van Seas?
@Leonidas: dank voor de invitatie.
Ik meen heel lang geleden al weer de reference monitor al gehoord te hebben in Rotterdam; ik was toen niet overtuigd; misschien nog maar eens luisteren.
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).
@ Leeuwarden: ben je tevreden over de Bifrost? heb je de kast gemaakt n.a.v. beschrijving van Seas?
@Leonidas: dank voor de invitatie.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Gebouwd als beschrijving van SEAS. Voordeel van de Bifrost is dat je, met dezelfde units, ook deze kan bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
En als je de smaak te pakken hebt kan je er nog een midwoofer bij kopen en deze bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm
De Bifrost heeft een fraaie weergave. Uiteraard is het bereik in het laag beperkt maar met de eventuele toevoeging van een sub gaat dat dan weer heel goed. Dat helpt vooral in een woonkamer. In een kleine kamer zou het prima zonder kunnen.
http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
En als je de smaak te pakken hebt kan je er nog een midwoofer bij kopen en deze bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm
De Bifrost heeft een fraaie weergave. Uiteraard is het bereik in het laag beperkt maar met de eventuele toevoeging van een sub gaat dat dan weer heel goed. Dat helpt vooral in een woonkamer. In een kleine kamer zou het prima zonder kunnen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Ook ik ben een zeer tevreden klant van Tony Gee. Ik heb zijn majesteueze Galactica's nagebouwd.jojo schreef:Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).
Ik vind zijn ontwerpen erg lekker klinken en hij is een prettig mens in de omgang, vriendelijk en behulpzaam.
Je kunt hem ook vragen naar een prijsgunstiger filter. Allicht kan er op wat onderdelen bespaard worden zonder enorm in te hoeven leveren op de sound.
Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg
Na wat denken en lezen de reacties heb ik besloten eens een bezoek te brengen aan Tony Gee. Ik ga toch ook nog maar eens luisteren naar de refmon bij Speaker en Co. Ook overweeg ik een bezoek te brengen aan Leonidas. Maar kom wat tijd te kort....wanneer ik nieuws heb zal ik hier nog een berichtje achterlaten.
