keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jojo
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 11:04

keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door jojo »

Mijn oude ooit zelf in elkaar geknutselde bouwpakket speakers ben ik een beetje 'zat' ( OLS Focal ), zijn nu 30 jaar oud en hebben hun geld opgebracht. Ik wil nog een keer nieuwe speakers voordat ik echt goed doof ga worden...
Vooral het formaat begint me tegen te staan ( ca.110 cm hoog )
Ik zoek een mooie 2 of 3weg speaker van maximaal ca. 50 cm hoog die ik op een slanke voet kan plaatsen en waar een frontje met doek voor kan.
Zelf kan ik niets ontwerpen omdat mij de kennis ontbreekt; een bouwpakket in elkaar knutselen vind ik aardig om te doen en dat lukt ook wel.

Ik heb rondgekeken bij Speakerland en Speaker en Co maar daar niets van mijn gading kunnen vinden.

Wel op de website de Seas Bifrost en Seas A 26 bekeken en lijken me wel wat; alleen weet ik niet hoe ze klinken en dat is ook weer lastig.


Kant en klaar kopen vind ik ook goed maar dan verdwaal ik voor mijn gevoel helemaal in het bos.
Budget ca 1200 euro, minder mag.

Iemand die hier iets zinnigs over wil zeggen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door ray5150 »

Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Lnsadnoh »

ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Vind de Plutone erg fraai.
Mooi fineer met wortel.

http://www.humblehomemadehifi.com/Plutone.html
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Douwe84 »

ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html

Vwb de reference kan ik aansluiten, ook gisteren gehoord. ERG mooi.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Chocomel »

Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.

Bijvoorbeeld
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365
https://heissmann-acoustics.de/en/cinetor-evo/
Laatst gewijzigd door Chocomel op zo 25 nov 2018, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Bifrost op dit moment hier spelende. Wat wil je weten...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Chocomel schreef:
Zoek iets met een waveguide, dat is bijna een vereiste voor een gelijkmatige afstraling, wat een voorwaarde is voor goed geluid.
Naar mijn onbescheiden mening ligt dat iets genuanceerder maar feit is wel dat een speaker met een waveguide me vaak positief opvalt qua afbeelding van geluid. Ik heb zelf momenteel een setje AudioSolutions Overture 0204F spelen die ook een waveguide hebben. Ook deze hebben een erg fraaie weergave qua afbeelding...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Shadow »

De Calpamos van Tony Gee is dan misschien het overwegen waard...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door John P »

De meeste recente ontwerpen staan op deze site: https://www.lautsprechershop.de/ . Hoe ze klinken is dan weer een tweede, maar het voordeel van zelfbouw is wel dat je hieraan nog wat kan tweaken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef:
Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.
Daar heb je niet per se een waveguide voor nodig. Gisteren in Alphen weer heel wat moois met een goed geluid beluisterd zonder waveguide. Daarentegen wel waveguides in home speakers gehoord die tamelijk laid back klonken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door sevenup »

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door leonidas »

Als je het leuk vindt , kun je ook een keertje bij mij komen luisteren.
Stuur maar een PBtje.
Mijn "Krill" reeks biedt veel waar voor het geld (hoor ik van iedereen).
De AMT floorstander kit en de monitor kit zijn uitwisselbaar.

Als je de ruimte hebt is de Krill XL een aanrader.

Altijd liefst eerst luisteren : niets zo persoonlijk als een luidspreker !!

Een paar foto's als voorbeeld.

mvgr. Leon
Bijlagen
P1040690.jpg
P1040795.jpg
P1050013.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Shadow »

Da's wel materiaal voor een luisterdag :-k
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door leonidas »

Jij bent ook welkom Shadow :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Walt »

Op een luisterdag kun je 10-tallen mensen in 1 keer van je creaties laten genieten, wel zo efficient!

Gr. Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door ray5150 »

Niet iedereen is natuurlijk in het bezit van een auto en/of rijbewijs...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Walt »

Zeker waar, maar ik denk dat er voldoende forumleden zijn die Leonidas vervoer zouden aanbieden, wanneer nodig!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
Staan hier al weer aardig wat jaartjes in de hobbyruimte, Refmon's, bijzonder prettige speakers die niet snel vermoeien. Kan ze ook zeker aanraden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Henkjan »

deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Vaak niet genoemd maar erg leuk spul daar idd!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Lnsadnoh »

jojo
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 11:04

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door jojo »

Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
Ik meen heel lang geleden al weer de reference monitor al gehoord te hebben in Rotterdam; ik was toen niet overtuigd; misschien nog maar eens luisteren.
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).

@ Leeuwarden: ben je tevreden over de Bifrost? heb je de kast gemaakt n.a.v. beschrijving van Seas?
@Leonidas: dank voor de invitatie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Gebouwd als beschrijving van SEAS. Voordeel van de Bifrost is dat je, met dezelfde units, ook deze kan bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
En als je de smaak te pakken hebt kan je er nog een midwoofer bij kopen en deze bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm

De Bifrost heeft een fraaie weergave. Uiteraard is het bereik in het laag beperkt maar met de eventuele toevoeging van een sub gaat dat dan weer heel goed. Dat helpt vooral in een woonkamer. In een kleine kamer zou het prima zonder kunnen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

jojo schreef:
Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).
Ook ik ben een zeer tevreden klant van Tony Gee. Ik heb zijn majesteueze Galactica's nagebouwd.
Ik vind zijn ontwerpen erg lekker klinken en hij is een prettig mens in de omgang, vriendelijk en behulpzaam.

Je kunt hem ook vragen naar een prijsgunstiger filter. Allicht kan er op wat onderdelen bespaard worden zonder enorm in te hoeven leveren op de sound.
jojo
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 11:04

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Bericht door jojo »

Na wat denken en lezen de reacties heb ik besloten eens een bezoek te brengen aan Tony Gee. Ik ga toch ook nog maar eens luisteren naar de refmon bij Speaker en Co. Ook overweeg ik een bezoek te brengen aan Leonidas. Maar kom wat tijd te kort....wanneer ik nieuws heb zal ik hier nog een berichtje achterlaten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”