SB-Acoustics Bureauspeakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Ik ben ook van plan om luchtspoelen te gebruiken. Voor de RLC kringen kan ik toch ook de minder dure spoelen gebruiken? Dus dan wel luchtspoelen maar dan iets van 0,50mm, dan moet ik alleen de weerstand iets veranderen die voor de spoel zit. Voor de andere spoelen gebruik dan denk ik 1mm luchtspoelen.
Voor alle caps dacht ik aan Audyn Cross caps 400v, het zijn zeker niet de duurste maar ik denk dat ze het wel goed zullen doen.
Weerstanden vind ik alleen nog een beetje vaag, welke soort weerstand moet ik gebruiken?

Wijziging **Oh oops zijn niet audyn maar jantzen audio cross caps**
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

Voor een budget optie zijn cross caps wel redelijk. Voor het tweeter filter zou je voor de twee serie condensatoren voor iets betere kunnen gaan maar naar mijn ervaring loopt het al snel uit de klauwen. Voor die 1.2mH zou ik wel voor een luchtspoel gaan met 1.4mm draad. Voor de weerstanden die in de RLC kringen zitten zou ik voor 5W MOX weerstanden gaan. De 4.7 ohm weerstand kan beter een 10W variant zijn omdat die in serie verbonden is met de tweeter. En je hebt inderdaad gelijk dat je de serie weerstand van de spoel kunt aftrekken van de gekozen weerstand in simulatie. Een spoel met dunner draad is dan ook acceptabel.
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Na een week hard werken zijn ze nu af!! Ze zien er goed uit, het spuiten is best goed gelukt!
Ze klinken echt geweldig, ik ben er super blij mee, ik heb uiteindelijk het filter van Pascal gebruikt en het lijkt allemaal perfect te werken. Soms zijn ze wat bass-heavy maar dat is allemaal makkelijk in te stellen met mijn versterker. Het hoog loopt lekker mooi door en alles klinkt naar mijn oren in evenwicht. Ik moet nu alleen nog wat spikes ofzo halen want mijn bureau trilt best veel mee.
In ieder geval bedankt voor al jullie tips en in het speciaal wil ik ook wel even Pascal bedanken voor het maken van de metingen en en voor alle hulp! Zonder jullie hulp waren ze nooit zo goed geworden!

Groetjes Jim
Bijlagen
IMG_20181112_135956.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door piet1955 »

Zien er leuk uit en klinken dus ook best wel lekker. Top.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Douwe84 »

Ziet er goed uit!

Zwarte schroefjes zou ze af maken :hide:
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Ja inderdaad, ik was gewoon zo nieuwsgierig om ze te horen dat ik geen zin meer had om naar de bouwmarkt te gaan voor zwarte schroefjes :lol: Ik ga er binnenkort misschien wel even zwarte schroefjes in zetten.
Nu wil ik er gewoon even naar luisteren en mijn schuur moet toch weer opgeruimd worden, is nu zo'n troep dat ik er geeneens nieuwe schroefjes in kan draaien :hide:
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

Ziet er mooi uit, ik vroeg me al af hoe het met dit project ging. Goed om te horen dat ze je wel bevallen. Dat ze bass heavy zijn kan liggen aan de plaatsing doordat ze met de bas reflex poort dichtbij de muur zitten, maar op een bureau is het niet anders.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door wouter »

Mooi hoor!
Spikes maakt het niet beter, een foam pad eronder wel.
En eigenlijk heb je nu links en rechts verwisselt. Maar gelet op de smalle stereo driehoek kan het zijn dat dit beter klinkt.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Ouwebok »

Mooi! Mijn tip: maak een H vormige luidspreker-voet / mini-stand, met ‘tilt’ zodat de speaker beter richt naar de luisteraar. Helpt ook veel om de bas-lift oiv bureaublad en achterwand-insluiting te verminderen.
Bijlagen
image.jpg
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Dank jullie voor al jullie leuke reacties!! Spikes werken dus niet? Dan zal ik idd moeten kijken naar foam, weet iemand waar je dat kan krijgen en zou bijvoorbeeld gewoon goedkoop foam van de bouwmarkt werken?

Die stand ziet er ook wel mooi uit, ik zit er misschien ook nog aan te denken om wat stands voor de speakers te maken, dat zou ik ook wel leuk vinden en dan kan ik ze dus ook naar mij toe richten. Waarom zou je dan voor een H vorm gaan? Heeft dat dan nog effect op de werking van de stand, of maakt het eigenlijk niet zo veel uit hoe de stands gevormd zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door hannesie »

Je hebt ook van die anti trillings matten, in verschillende kwaliteiten/hard/zachtheid..
424180.jpg
https://www.coolblue.nl/product-reviews ... gsmat.html


Als je daar met een scherp mes een paar vlakken uitsnijdt met dezelfde maat als de onderzijde van je luidspreker, kun je ook ook trimmen, meer of minder.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Ouwebok »

De vorm van de stands maakt niet uit: de mijne zijn toevallig H vormig, dat leek me t gemakkelijkst te maken met t hout dat ik had.
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Hoi allemaal, dan toch nog even een update. Ze zijn nu lekker ingespeeld en zijn alleen maar beter gaan klinken! Ik heb er wat foam onder gedaan: https://www.bax-shop.nl/studio-monitor- ... orisolatie Werkt perfect! De speakers klinken nu minder door in het bureau. Ik vond dit hele project echt helemaal geweldig en ik weet vrij zeker dat dit niet mijn laatste project zal zijn. Ik dacht eraan om misschien voor mijn verjaardag wat meetspullen te vragen zodat ik bij volgende projecten ook zelf metingen kan doen, daar zal ik me dus nog in gaan verdiepen en dan misschien over een jaar ofzo dat ik een nieuwe set ga maken.
iig nog allemaal super bedankt voor de hulp en tips! Ik ben er echt super blij mee en mijn vader denkt eraan om ook zo'n set te maken voor zijn kantoor, dus als dat doorgaat komen daar ook zeker fotos van!

Groetjes Jim
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Barry2001 »

Hallo Jim, misschien is de luidspreker ontwerp wedstrijd iets voor je?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=26923
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Hoi Barry, ik denk niet dat ik dat ga doen, ben nog beginnend in de hobby dus ik wil eigenlijk niet een tijdslimiet aan een project nu. Misschien over een paar jaar dat ik mee zal doen.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

Mooi dat je het project zo mooi vond. Ik had de enclosures al bijna weggegooid maar mooi dat ze toch nog gebruikt konden worden. Misschien dat ik hier binnenkort nog een bouwplan voor ga schrijven voor de beginnende speaker bouwer, de drivers zijn namelijk zeer betaalbaar maar van goede kwaliteit. In hoeverre het filter is uit geoptimaliseerd blijft nog wel de vraag. Vaak maak ik tijdens het luisteren nog een aantal veranderingen maar ik denk dat het in dit geval wel redelijk dicht bij optimaal zit omdat het gebaseerd is op de ervaring van mijn eigen project. Wel denk ik dat een chamfer over de voorkant de tweeter response nog mooier zou maken maar zoals nu geïmplementeerd is makkelijker voor de beginnende bouwer. En ja, er bestaat al een bouwplan (EKA) van SB Acoustics zelf maar ik begrijp niet hoe ze ooit op hun filter ontwerp zijn gekomen. Daarmee haal je naar mijn mening echt niet het volledige uit de drivers.
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

Het zijn inderdaad erg mooie drivers, en ik ben er super blij mee. Voor mijn verjaardag vraag ik een meet setup dus dan kan ik ook echt de speakers meten. Heeft iemand hier nog tips voor? Welke microfoon ik moet halen enzo?
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

Rumoh verkoopt de volgende meetset: https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/met ... eetsysteem
Er is ook een duurdere variant met een wat mooiere geluidskaart. Het lijkt erop dat de set de Dayton Audio EMM6 bevat, die gebruik ik zelf ook. Belangrijk vind ik zelf om een losse geluidskaart te gebruiken, dat geeft de mogelijkheid om een van de uitgangen terug te voeden naar de ingang van de geluidskaart. De meetsoftware kan dan de echte phase meten en compenseren voor delays in de meetopstelling. Met een usb meet microfoon kun je alleen maar relatieve phase meten (single channel zonder feedback). Ik heb dat in het verleden wel gedaan maar het resultaat was vaak onbetrouwbaar omdat je de phase meting moet compenseren door het akoestisch center te bepalen. Dat is onnodig extra werk. Bij de meetset zit een jig om de impedantie te meten. Ik ga ervanuit dat ze bij Rumoh hun huiswerk hebben gedaan en dat het allemaal werkt. Tuurlijk, het is niet goedkoop maar zoiets schaf je een keer aan en dan heb je er jaren plezier van.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Rick76 »

Hallo allemaal. Ik heb op aanraden van mensen op dit forum het advies opgevolgd om als je nog weinig ervaring hebt met speakerbouw beter een bestaande kit kunt aanschaffen ipv. zomaar gaan experimenteren.Ik heb dat advies dan ook opgevolgd en afgelopen weekend had ik ze klaar.Het was best wel een project,maar ontzettend leuk om te doen. Het is een 2-weg bookshelf geworden met SB Acoustics drivers en bijpassend filter ( printplaat zelf assembleren volgens bijgeleverd schema). Ik vind ze fantastisch klinken , als Jim zijn speakers ook zo klinken , dan heeft hij een paar puike "bureau" speakers. Ik begreep wel dat het een complex filter-ontwerp was. Ik ben nog niet op het level van meten , maar ben zeer tevreden met hoe mijn eigen klinken. Er zitten dezelfde drivers in , alleen bij mij zijn de woofers 8 ohm. Met deze wetenschap kom je misschien beter weg met filter-ontwerp. Ik heb bij mij wel de kast iets veranderd , die was origineel met "gleuf" bass-poort , heb ik veranderd naar rond,(aan de voorkant) wel dezelfde netto inhoud. Nu genieten van mijn creaties , maar ook beetje forum in de gaten houden voor misschien wel volgend project/ideeën. Succes allemaal.
Bijlagen
IMG-20181203-WA0001.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door SARK »

Rick76 schreef:
... afgelopen weekend had ik ze klaar.Het was best wel een project,maar ontzettend leuk om te doen. ...
Dat ziet er erg mooi uit Rick! Hoe heb je de afwerking zo gekregen?
Jirster
Berichten: 63
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 10:52

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Jirster »

@Pascal, dat is inderdaad een leuke set denk ik. Ik zal even wat info opzoeken over het meten, zal wel een heel leertraject worden:)

@Rick, zien er heel mooi uit! Die afwerking is inderdaad ook prachtig. Ik was al blij met de afwerking op mijn speakers maar nu ik die van jou zo zie ben ik toch wel jaloers!
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Rick76 »

Bedankt voor de complimenten.
@Sark, Ik ben autoschade hersteller/spuiter van beroep, wat niet wil zeggen dat het een makkie was. Hout heeft andere eigenschappen dan staal of kunstof. Ik heb dus bij onze leverancier navraag gedaan , en die hebben mij een speciale 2-k mdf grondlak aanbevolen. Heb de kast-delen wel verstek gezaagd (met handcirkel zaag) want mdf kopse kanten zijn lastig weg te werken , en als je ze al weg gewerkt krijgt is de kans groot dat ze na een tijdje toch weer zichtbaar worden. Na die eerste (soort van isolator)grondlaag heb ik de rest afgewerkt op dezelfde manier als ik gewend ben van de autoschade. Toen de kasten klaar waren , heb ze beide nog 1 keer geschuurd (machinaal met P1000 droog) en nog een keer in de blanke lak gespoten. Daarvan krijgen een ze een maximale glans. Ik heb wel de tijd genomen voor het hele project. (goed werk heeft immers tijd nodig naar mijn idee)

@Jim, die speakers van jou zien er ook hartstikke strak uit , niks mis mee. Als ik zie/lees hoe jij nu al de filter/meet materie beheerst (navenant jij ook nog vrij nieuw bent met speakerbouw) kan ik alleen maar zeggen , petje af hoor. Als je dat onder de knie hebt kun je volgens mij klank-technisch echt leuke dingen maken.


PS. Ik kan evt. nog wel een foto posten vanuit een andere hoek genomen.(is glans beter zichtbaar)
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

@Rick, zijn dat niet de SB18's van Intertechnik? Ze zien er in ieder geval prachtig uit. Wat mij alleen opviel bij dat ontwerp is dat het top-hoog nogal zwaar aanwezig is in de metingen, https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00970,4088. Ik heb het idee dat de tonale balans dan niet helemaal goed is en dat de luidsprekers wat overdreven gaan klinken in het top-hoog. Er zijn vast mensen die hiervan houden maar ik zelf zou dat hoog iets naar beneden halen zodat je zonder luistermoeheid de hele dag naar de speakers kan luisteren. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis, ik heb ze uiteraard nog nooit gehoord.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door Rick76 »

@Pascal,bedankt voor het compliment. Het zijn inderdaad de SB 18's. Ik kan niet zeggen dat het hoog te aanwezig is, vind het geluidsbeeld wel mooi in balans. In jouw You-t. filmpje waarbij beide drivers langs elkaar liggen is het hoog meer aanwezig als bij die van mij , zover ik kan beoordelen met kop telefoon geluid. Karakter van versterker kan misschien ook van invloed zijn? Heb de speakers hier in de huiskamer staan , 3 mtr uit elkaar, hart tweeter op 97cm hoogte en zit er zelf centraal tussenin op ongeveer 3mtr afstand. Een meting kan ik niet doen omdat ik , en de apparatuur en de kennis daarvan niet heb anders had ik het voor je gedaan. Als ik iets aan het geluidsbeeld zou kunnen veranderen zou ik niet weten wat. Als ik met mijn geringe kennis naar het filter schema kijk meen ik te zien dat er een l-pad in de tweeter sectie zit. Dus stel jij vind het hoog bij luisteren te aanwezig ,is dat dan niet eenvoudig aan te passen door de tweeter iets te dimmen dmv. dat l-pad? Of heeft dat weer invloed op de rest? Oh ja , en hoe vind je het filter van de SB 18 t.o.v. het Eka bouwplan? Want daar had je zo je bedenkingen over. Wat ik ook nog kan zeggen is dat bij de SB 18's de fase is omgedraaid, maar dat had jij waarschijnlijk al aan het schema gezien.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Bericht door PA5cAL1 »

In jouw You-t. filmpje waarbij beide drivers langs elkaar liggen is het hoog meer aanwezig als bij die van mij , zover ik kan beoordelen met kop telefoon geluid.
Dat is denk ik wel van heel lang geleden. Ik heb geen filmpje waarbij mijn laatste versie erin zit, ik ben daar compleet mee gestopt. Het filter wat er nu in zit heeft helemaal niks te maken met wat er toen inzat. Er zit trouwens wel degelijk attenuatie op de tweeter in het ontwerp van de SB18’s in de vorm van serie weerstanden. Ze hebben bij intertechnik denk ik daarvoor gekozen om de impedantie niet te laag te maken. Wat ik alleen niet echt mooi vind is dat ze de impedantie piek van de tweeter niet tegengaan met een RLC filter, waarschijnlijk om kosten te besparen en omdat het overname punt wat hoger zit. Ook is het jammer dat ze hier en daar voor elco’s gekozen hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”