ES9038Q2M dac streamertje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door Barry2001 »

democles schreef:
HAHAha, :lol:
Waar staat 3000 voor?

Als ik goed wil meten moet ik hem er uit solderen,laat hem liever eerst zitten.
Dat bedoelde ik ook met de opmerking, ondanks de smiley toch serieus :D
3000 staat voor 300 Ohm op een smd weerstand.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bij mij zitten er 0 ohm weerstandjes tussen de uitgangen van de dac naar de opamp,s.

15 tot 22 ohm wordt aanbevolen om de ruis naar beneden te krijgen i.v.m. de redelijk lange signaalweg naar de opamp,s.
lange signaalweg.jpg
Zou ik die 0 ohm verhogen naar iets van 18 ohm moet ik dan de uitgangsweerstanden van de opamp,s (die 300 ohm) verlagen?
Laatst gewijzigd door democles op di 16 okt 2018, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bedankt Barry. :goedzo:

Nog even de voorlaatste vraag hier geplaatst.


Mijn opampplaatje ziet er dan zo uit t.o.v. zijn plaatje.
mijn opamp.jpg


De man op Diyaudio had de filter condensatoren bij de opamp,s vervangen naar 10nF i.p.v. 2,2 nF.

Kan ik dat ook ongestraft doen,met mijn opstelling of filter ik er dan te veel hoog uit?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Volgende MOD.................... :mrgreen:
I was trying to work through a Taguchi house of quality thing where I modify the part I think is most likely having the greatest effect but I missed one - the output cap on the 1.8V LT3042 that feeds the SA8804 (and ES dac too? I haven't checked) was one 4.7uF tantalum and it wasn't enough. I added a 22uF SMD X7R ceramic on the underside in parallel with the tant and that did it. I was, of course, surprised because I didn't think it would be critical but hey ho, live and learn. Of course, this is after having done everything else.
22uF er bij.jpg
Dus,twee van deze dingen onder twee tantaal elco,s solderen :-k hoe moeilijk kan het zijn :^o
c4.jpg
Beetje flux er bij en bak maar vast,gelukkig geen dagelijkse kost :-&
Bijlagen
c1.jpg
c3.jpg
c2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

De dac heeft SPDIF ingang,dus heb ik iets nodig wat dat kan verzorgen :think:

Even een allo digione op een RPI 3B gemonteerd en als speler software PiCore player er op gezet.

Graven op het net voor de instellingen van squeezelite in PiCore.

Heb het als probeersel zo ingesteld.
En 1 van de 4 processor kernen van de RPI alleen voor de speler toegewezen 8)
Speler op prio 45 gezet.
squeezelite settings.png
Gezien de dac nog niet klaar is, een vervanger van de plank gehaald 1 van mijn AD1865 buizen dac,s :)
digione test.jpg
Als server (het geval wat de muziek uitspuugt :lol: ) gebruik ik mijn winterstreamer met daarop de Logitech Media Server (LMS).

Inpluggen maar :wink:

De digione vindt,via bedraad netwerk, de LMS meteen :rock:

En het werkt 8)




Zo, het transport werkt, nu de dac nog :hide: ,wacht ondertussen op enkele onderdelen uit het verre oosten. :|
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Eindelijk, de elco,s voor de Analoge voedingen van de dac waren binnen,2700uF 6,3v Rubycon. :D
Meten alle twee 2930uF moet goed komen dus,geen china fake O:)

Het spul er in gesoldeerd en alles aangesloten op een plankje.

Eerst maar eens gemeten of alle spanningen op de dac print er zijn en dat zijn ze :D

Stekkers er in :hide:

Hij doet het :rock:

Klinkt op eerst gezicht vrij goed met de trafo,s als uitgang.
Goed geluidsbeeld,niet dat geknepene,geen piercing hoog en geen gemis aan bas geluid als bij de vorige dac met deze chip,alles is er :yeah:

Wat kan ik nog meer proberen :think:

- andere opamp,s
-externe voeding voor de I/V opamp,s
- i.p.v. de omzetting naar RCA uitgang met trafo,s ,opamp,s proberen met hun eigen voeding.


Omzettingsprintje.
ii1.jpg
voeding is er al als bouwpakket.
jj3.jpg
Testopstelling.
Bijlagen
i1.jpg
i3.jpg
i2.jpg
i6.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 30 okt 2018, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door VintageHarry »

Mooi man! Echt liefhebberswerk :D
Hoe is het totale kostenplaatje nu ongeveer?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Schat iets van 300 euro.
Wat er op het plankje staat.
De muziekserver komt daar nog bij.
Niet goedkoop maar zo klinkt het ook :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Een paar dagen geluisterd naar de dac.

Vandaag de opamp,s vervangen door LME49720 dat klinkt beter als de 5532 die er in zaten.
Laatst gewijzigd door democles op do 08 nov 2018, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Even zo,n Ebay voeding in elkaar gesoldeerd.

Wel betere elco,s en condensatoren er in gezet.

Binnenkort maar even testen.......... :mrgreen:
Bijlagen
voed1.jpg
voed2.jpg
voed3.jpg
voed4.jpg
linear powersupply.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

2x 15v trafo aangesloten en meten maar.

De voeding geeft max dc en is te regelen met slechts 0,5v,hier klopt iets niet :think:

Shit de twee grote fets omgewisseld :|

Dat wordt los solderen .

Gelukkig is de print bestand tegen een beetje warm stoken,geen baantjes er af getrokken, en de fets om gesoldeerd.

Dan maar weer inpluggen en meten of het nu werkt :hide:

Het werkt en is keurig op +- 15v in te regelen :D
Bijlagen
voed5.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”