artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Audiolicious

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Audiolicious »

Kappa7 schreef:
Ik krijg sterk het gevoel dat jij niet weet waar je over praat en je ontwikkeling is gestopt bij wat je vroeger op school geleerd hebt en je niet open wil stellen voor nieuwe en oude ontwikkelingen in de techniek.
kortom een beetje kortzichtig.
Je kon d'r wat je gevoel betreft niet verder naast zitten ben ik bang. D'r is niks nieuws en/of ouds aan wat Bloomline doet, of feitelijk wel, kwakzalverij is namelijk al zo oud als de mensheid zelf.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

kortzichtigheid ook
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Hij heeft het nog nooit gehoord en heeft wel een oordeel. :o

Frappant dat dan iemand dan al tot dit soort conclusies kan komen.
Lijkt mij meer een traumatische ervaring die nog niet verwerkt is. :hide:

En dan aanmatigend dat mensen van een audiovereniging waar er mensen bij zitten die zeker wel wat hebben ervaren, ook maar even als dusdanig neerzet. :roll:

Maar dat er hier geen mening of discussie op een normale wijze plaatsvind, of dat het de sop in de kool niet waard vinden, kan ook nog wel eens kloppen. :mrgreen:
Audiolicious

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Audiolicious »

hannesie schreef:
Hij heeft het nog nooit gehoord en heeft wel een oordeel. :o
Ho, ho, ik oordeel op basis van wat Bloomline verkondigt, daar zit wat mij betreft het manco, daar hoef ik de luidspreker niet voor gehoord te hebben.
hannesie schreef:
Frappant dat dan iemand dan al tot dit soort conclusies kan komen.
Lijkt mij meer een traumatische ervaring die nog niet verwerkt is. :hide:
Nee hoor, da's gewoon een kwestie van de claims van Bloomline toetsen, niks frappants aan, behoeft alleen een nuchtere benadering en kennis van zaken.
hannesie schreef:
En dan aanmatigend dat mensen van een audiovereniging waar er mensen bij zitten die zeker wel wat hebben ervaren, ook maar even als dusdanig neerzet. :roll:
Scherts:
boert, spotternij. als trefwoord met bijbehorende synoniemen: scherts (zn): aardigheid, boert, dwaasheid, gekheid, grap, grappigheid, kortswijl, kwinkslag, luim, mop, onzin, plagerij, plaisanterie, raillerie, spot, spotternij.
hannesie schreef:
Maar dat er hier geen mening of discussie op een normale wijze plaatsvind, of dat het de sop in de kool niet waard vinden, kan ook nog wel eens kloppen. :mrgreen:
Op normale wijze, hoe gaat dat precies in z'n werk? Da's een behoorlijk subjectief begrip in mijn opinie.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

8-[ Alleen al het feit dat er hier tot op details gereageerd word, doet mij erg denken aan het gedrag van iemand die toen in de ban werd gedaan. 8-[

Het feit blijft dat jij in ieder geval een mening hebt op basis van een verhaal, en ik en andere mensen het ook werkelijk ervaren hebben, en op zijn minst een ander fenomeen hebben geconstateerd.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 26 okt 2016, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Laat ik hier ook maar even een plasje overheen doen. :mrgreen:

Ik heb die dingen nagebouwd om de werking te bestuderen onder mijn eigen condities.

Een ding kunnen we vaststellen: het principe werkt.

Maar of dit nou het Nirvana van de audioreproductie is? :think: :think:

Bij mij levert het in ieder geval een gigantische luistermoeheid op.........
Audiolicious

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Audiolicious »

hannesie schreef:
Het feit blijft dat jij in ieder geval een mening hebt op basis van een verhaal, en ik en andere mensen het ook werkelijk ervaren hebben, en op zijn minst een ander fenomeen hebben geconstateerd.
D'r is een verschil tussen een ander fenomeen constateren en na een luistersessie met bijbehorend praatje de claims van de firma Bloomline onderschrijven.

Dat laatste zou wel erg naïef zijn, Hollandse nuchterheid zou tot de conclusie moeten leiden dat het één niet automatisch volgt uit 't andere. Je kunt de gemaakte claims alleen weerleggen, of hard maken, door deze te toetsen aan de werkelijkheid, dan zal je dus toch moeten gaan meten, luisteren is niet voldoende, dat bewijst een ABX test telkens maar weer, de grijze massa tussen je oren laat zich maar wat graag in de maling nemen.

Maar goed, ik hou erover op, als firma's claims maken die ze niet langer hoeven te boekstaven met feiten dan is dat kennelijk de nieuwe norm die men hier willens en wetens accepteert, da's prima, ik hanteer echter strengere criteria.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Maar goed, ik hou erover op, als firma's claims maken die ze niet langer hoeven te boekstaven met feiten dan is dat kennelijk de nieuwe norm die men hier willens en wetens accepteert, da's prima, ik hanteer echter strengere criteria.
Blij toe, zoals we dat vroeger in Rotterdam zeiden. :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Hee Audiolicious, je hebt best een punt hoor. Maar dat punt is al een aantal pagina's geleden aan de orde geweest en iedereen was al over die schrik heen...
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wim P »

Ik zag recent de volgende afbeelding dit zou zogenaamd het Omniwave principe benaderen. Ik heb het thuis uitgeprobeerd had 4 dezelfde speakers staan, moet Toegeven het klinkt in de eerste instantie ruimtelijk, maar de indruk dat je op een gegeven moment weer naar gewoon stereo verlangd is bij mij toch sterk aanwezig.
Maar nu even de technische kant van dit aansluitschema,
-wat doet het met het omhse gedrag voor de versterker?
-is het niet gewoon dat 1 setje speakers uitfase meespeelt?

Of zie ik iets over het hoofd
image.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door beijert »

Volgens mij deed ik dat vroeger ook gewoon. Om een partij van die gestoffeerde Marquant/LinearPhase speakers aan elkaar te kunnen knopen bij feestjes.

De impedantie verdubbeld over het algemeen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door wouter »

De fase is correct bij het getoonde schema.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wim P »

als de fase inorde is, wat maakt dan de opstelling in het schema speciaal? dat kan ik niet zo snel vatten…..
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Het afstraal gedrag van de luidsprekers die de man gebruikt van Bloomline, zijn al wel anders als die van Menno.
Daarnaast de opstelling horizontaal en naar binnen, en set 2 verticaal naar beneden.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wim P »

dat klopt Hans het is ook van dhr.Menno meer een soort simulatie, maar blijft voor mij de vraag wat doet dit principe, als het geen fase omkeert enz… het klinkt wezenlijk anders dan bv. dubbel stereo, dus er moet iets gebeuren, alleen wat? schiet mij maar lek
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Het is als effect een soort 3D hologram beeld van geluid wat er ontstaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Mwah, de bedoeling is wel om de speakers verticaal ook een stuk uit elkaar te zetten. Ja dan heb je met 4 speakers natuurlijk een ander geluidsbeeld dan met 2. Of je daar nou wat mee opschiet? Kwestie van smaak lijkt mij :D
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wieger61 »

Gisteren toevallig, onaangekondigd bij Bloomline binnen geweest. Niets beluisterd, helaas. Wel kan ik melden de de luidsprekers, coaxen, nu door SEAS worden gemaakt met de compacte neodymium van de SEAS C18. Verder gebruikt hij ism Robert Munning een MFB-subwoofer als van de LS1 van Grimm. Leo was daar zeer tevreden over. Hij was druk met een grote orde uit LA van een techno-muziekhal (oid) waar ze driedimensionale soundscapes gaan maken. Fascinerend.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wieger61 »

Oh, ja: Hij vertelde: B&W-techneuten kwamen eens langs luisteren en vertrokken diep onder de indruk met een missie naar Engeland. Daar werden ze door de marketingafdeling uit de droom geholpen: hun succes als luidsprekerbouwer is afhankelijk van meerdere modellijnen, van redelijke tot topkwaliteit, die steeds van klein en relatief goedkoop, naar groot en relatief duur lopen. Klanten, vaak mannen, beginnen dan, is de bedoeling, als puber met een kleine box en eindigen dan, als de SO het wil, op hogere leeftijd met een grote dure box met heel veel vermogen. Wie kent ze niet. Een systeem dat verbazingwekkend ruimtelijk klinkt en grote, luide boxen overbodig maakt, is misschien voor de vrouw ideaal, maar voor de man niet het dromen waard. Helaas. Omniwave blijft te duur voor de gewone consument.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Dat is toch ook niks nieuws? De echte liefhebbers zijn heus wel wat serieuzer. Imho staat de moeilijke horde vaak bij het multi-speakersysteem, waarbij je luidsprekers, ruimteakoestiek en gewenste geluidsveld op elkaar moet afstemmen. Aan dat proces willen velen niet beginnen. Ik betwijfel overigens of je met een lyngdorf niet ook slechts een eerste benadering kunt realiseren. Zo’n ding vertelt je niet de beste opstelling van je speakers.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Wieger61 »

Inderdaad: Check de Axpona 2019 bespreking in Stereophile over wat voor de 'echte liefhebber' al jaren de grote, dure norm is. :-) Op dit forum is de diversiteit en het interesse daarin gelukkig groter al tonen sommige reacties op het buitenbeentje Omniwave dat de leden hierin verschillen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”