Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020
Moderator: Beheerdersteam
Re: Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020
Je discrimineert altijd wel een groep. Anders in klassen opdelen: Een lichtgewicht tot 200 euries, een middengewicht tot 500 euries en een zwaargewicht voor meer dan 500 euries. Mahjah, dan moet Barry wel 3 klokken solderen
Kostprijs blijft een betrekkelijk criterium, je kunt net zo goed totale inhoud als criterium stellen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Terechte opmerking, het is wel handig natuurlijk de voorwaarden die wijzigen (t/m 30 november a.s.) in de openingspost te vermelden. Bij deze gedaan, ik zal dat vanaf nu bijhouden.SSassen schreef:Oh, dat stond niet in de eerste post, het is uiteraard handig om die wel up-to-date te houden!
De voorwaarden zijn een voorstel. Als meer mensen vinden dat EUR 400,- een betere bovengrens is zouden we dat kunnen aanpassen? Ik vind het wel belangrijk dat de wedstrijd voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moet zijn, dus dat mensen niet afhaken vanwege het budget.SSassen schreef:Ik heb even wat zitten rekenen, maar die 300 euro vind ik wel erg aan de krappe kant, ik moet dan serieus concessies gaan doen voor wat betreft driverkeuze en filteronderdelen, is het optrekken naar 400 euro geen beter idee? Dan heeft iedereen wat meer budget en kan je ook fatsoenlijke drivers gebruiken.
In het algemeen voor iedereen: voorwaarden zijn dus t/m 30 november a.s. nog 'open' , het enthousiasme is mooi maar wacht nog even met spulletjes bestellen
Ik denk niet dat we Sander als maat voor een budget moeten nemen, met alle respect 
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hij bouwde eens met budget visaton drivers dus kan het wel. Alleen nooit openbaar voltooid hier
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik denk meer dat Joram doelt op de perceptie of €400 nog low budget is, of dat dat een serieuze bak geld is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Snap Ik, vind het alleen maar leuk dat je MOET kiezen. Je kunt niet alleen met pareltjes werken. Maar het budget is vrij ruim vind ik
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
+1 een extra randvoorwaarde maakt het ontwerpen voor mij altijd extra leuk.wouter schreef:... Ik, vind het alleen maar leuk dat je MOET kiezen. ...
en daarnaast denk ik dat het werken met budget drivers, die dus minder perfect zullen zijn, meer de inzet en het vakmanschap van de bouwer zal laten zien
Ik kan mij voorstellen dat de prijs van een budget drieweg en een premium tweeweg niet ver uit elkaar liggen. Als je dat als doel neemt krijg je wel een leuke spanning.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het bedrag moet een mix zijn tussen waar een leuk setje voor te bouwen is waar je wellicht na de wedstrijd ook nog met plezier naar luistert, en een bedrag dat voor iedereen op te hoesten is die het leuk vindt om mee te doen. Ben zelf ook geneigd dit op EUR 350,- te houden.
Maar zo'n luidspreker bouwer ben ik zelf ook niet, vandaar de budget vraag aan de deelnemers of iedereen die interesse heeft.
Maar zo'n luidspreker bouwer ben ik zelf ook niet, vandaar de budget vraag aan de deelnemers of iedereen die interesse heeft.
Is het een idee om de filteronderdelen buiten het budget te houden?
- Leeuwarden
Lijkt mij niet. Krijg je straks een budgetspeakertje met Duelund filtertje.FrancoB schreef:Is het een idee om de filteronderdelen buiten het budget te houden?
- SSassen
- Contacteer:
Met 350 euro kan ik uit de voeten incl. filtermateriaal, dus dat lijkt mij prima.
Je weet van tevoren nog niet welke topologie je filter gaat krijgen? Een drieweg heeft meer componenten nodig in het filter dan een tweeweg? Etc.
Een budgetspeaker wordt geen topspeaker met een Duelund filter.
Het is een idee. Meer niet.
- SSassen
- Contacteer:
Hangt van de keuze van de drivers af, ik kies hier bewust voor een set drivers die makkelijk met een 1e orde filter toe kan.FrancoB schreef:Je weet van tevoren nog niet welke topologie je filter gaat krijgen? Een drieweg heeft meer componenten nodig in het filter dan een tweeweg? Etc.
Dan is het wel mogelijk om kunstgrepen uit te halen bij budget units maar niet meer na te bouwen binnen budget.
En een twee weg filter kan juist wel meer onderdelen nodig hebben omdat je meer vraagt van de luidsprekers en er wellicht meer gecorrigeerd dient te worden.
Ik denk dat de complete luidspreker gewoon nagebouwd moet kunnen worden voor 350,-
Kastmateriaal is altijd gratis verkijgbaar. (even niet gelet op kwaliteit)
En een twee weg filter kan juist wel meer onderdelen nodig hebben omdat je meer vraagt van de luidsprekers en er wellicht meer gecorrigeerd dient te worden.
Ik denk dat de complete luidspreker gewoon nagebouwd moet kunnen worden voor 350,-
Kastmateriaal is altijd gratis verkijgbaar. (even niet gelet op kwaliteit)
En dat is dan ook het leuke, die luidsprekers ga je misschien wel weer tegenkomen. Gebouwd door een ander.SSassen schreef:Hangt van de keuze van de drivers af, ik kies hier bewust voor een set drivers die makkelijk met een 1e orde filter toe kan.FrancoB schreef:Je weet van tevoren nog niet welke topologie je filter gaat krijgen? Een drieweg heeft meer componenten nodig in het filter dan een tweeweg? Etc.
Als iemand die de sport niet beoefent, toch even bemoeien
Kan de prijs niet als een deel van de nabouwvriendelijkheid gezien worden ?
Dus de prijs een % van de beoordeling.
De kunst om de beste prijs/kwaliteit te bereiken, krijgt iedereen de kans om de gevolgen van "audiofiel verantwoorde" onderdelen te ondervinden
Anne
De kunst om de beste prijs/kwaliteit te bereiken, krijgt iedereen de kans om de gevolgen van "audiofiel verantwoorde" onderdelen te ondervinden
Anne
En dan de prijs op zich vrij laten? Vind het wel een goede, Anne. Er is wel enige relatie tussen kwaliteit van losse units en prijs. Maar bij het uiteindelijke bouwresultaat is daar heel vaak geen sprake meer van. Voor een optimum prijs/kwaliteit zul je sowieso niet snel in het duurdere segment uitkomen.Ah!buis schreef:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor elke 25-, budgetoverschreiding een puntenaftrek van 5 op een haalbare score van 100 ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een overschrijding van 25,- totaal zou ik met punten aftrek nog begrijpelijk vinden, maar verder dan 25,- is complete onzin. Daarvoor bak je stereo een half filter in elkaar.
Ik zou zelfs graag de Twentyfive van Tony Gee er bij horen, ter vergelijk. Een prachtig voorbeeld van goed ontwerpen met budget drivers, al heb ik het verhaal alleen gelezen.
Ik zou zelfs graag de Twentyfive van Tony Gee er bij horen, ter vergelijk. Een prachtig voorbeeld van goed ontwerpen met budget drivers, al heb ik het verhaal alleen gelezen.
Niet te moeilijk maken denk ik, voor je het weet heb je een gewone ontwerp wedstrijd. Juist het beperkte budget maakt het interessant.
\
\
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Een luidspreker ernaast ter vergelijk, die je nog nooit hebt gehoord als ik je goed begrijp? en dan? Ontgaat me het nut van. Het is een wedstrijd waar de beste moge winnen.
Ik denk ook dat we vooral moeten oppassen het niet nodeloos complex te maken. Budget overschrijding met puntenaftrek, vind daar maar eens een formule voor. Plus, je zult allicht de situatie krijgen dat niet de best klinkende speaker heeft gewonnen uiteindelijk. En eigenlijk is het ook de wedstrijd voor het budget een zo goed mogelijke speaker neer te zetten.
Wat mij betreft houden we vast aan de EUR 350,- . We gaan een middag luisteren, diegene die er het beste en mooiste van heeft weten te maken is de winnaar
Edit: tegelijk met beijert.
Ik denk ook dat we vooral moeten oppassen het niet nodeloos complex te maken. Budget overschrijding met puntenaftrek, vind daar maar eens een formule voor. Plus, je zult allicht de situatie krijgen dat niet de best klinkende speaker heeft gewonnen uiteindelijk. En eigenlijk is het ook de wedstrijd voor het budget een zo goed mogelijke speaker neer te zetten.
Wat mij betreft houden we vast aan de EUR 350,- . We gaan een middag luisteren, diegene die er het beste en mooiste van heeft weten te maken is de winnaar
Edit: tegelijk met beijert.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het mag duidelijk zijn dat TG een ontwerper is in de professionele hoek, maar die kost 135,- compleet per stuk als bouwpakket. En viel in Breda in de smaak. Meer een voorbeeld van ruim onder het budget, en dan door een ervaren ontwerper. De woofer en tweeter zitten samen ruim onder de 50 euro (per kant) dus kun je na gaan, dat is low budget. Als je daarvan iets te vrezen hebt weet je zeker dat het een goed ontwerp is 
Ik heb al even uitgezocht. Destijds Filterless fits met 112,50 per kant/225,- per paar:
68,77 Scan-Speak 22W/4534G00
15,68 Peerless TC9-FD18/08
12,39 Peerless DX20BF00-08
Inmiddels kost die woofer 91,57
de TC9 kost inmiddels 17,45
En de tweeter kost nu 16,96
Maar omdat het budget ruimer is, kan ik nog met dezelfde units verder. Heb dan 49,02 voor het filter. Lijkt me prima voor een 3-weg filter.
Ik heb al even uitgezocht. Destijds Filterless fits met 112,50 per kant/225,- per paar:
68,77 Scan-Speak 22W/4534G00
15,68 Peerless TC9-FD18/08
12,39 Peerless DX20BF00-08
Inmiddels kost die woofer 91,57
de TC9 kost inmiddels 17,45
En de tweeter kost nu 16,96
Maar omdat het budget ruimer is, kan ik nog met dezelfde units verder. Heb dan 49,02 voor het filter. Lijkt me prima voor een 3-weg filter.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Als referentie bedoel je, duidelijk. Ik denk ook wel dat veel luisterdag bezoekers inmiddels een goed geoefend gehoor hebben en daarmee luidsprekers kunnen beoordelen.wouter schreef:Het mag duidelijk zijn dat TG een ontwerper is in de professionele hoek, maar die kost 135,- compleet per stuk als bouwpakket. En viel in Breda in de smaak. Meer een voorbeeld van ruim onder het budget, en dan door een ervaren ontwerper. De woofer en tweeter zitten samen ruim onder de 50 euro (per kant) dus kun je na gaan, dat is low budget. Als je daarvan iets te vrezen hebt weet je zeker dat het een goed ontwerp is![]()
Los daarvan is het een wedstrijd waar een winnaar uitkomt, dus in onderling vergelijk.