in dit kader lijkt mij iemand die (een deel van) z'n brood verdient met luidsprekers ontwerpen en bouwends23man schreef:Wat is de definitie van een prof?![]()
Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020
Ook die mag toch meedoen?
Hoe meer ontwerpen er komen,hoe beter het is voor de beginner.
Hoe meer ontwerpen er komen,hoe beter het is voor de beginner.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan mag je daar even naar gaan zoeken...Henkjan schreef:in dit kader lijkt mij iemand die (een deel van) z'n brood verdient met luidsprekers ontwerpen en bouwends23man schreef:Wat is de definitie van een prof?![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waar? Niet op mijn bankrekening...pappaleo schreef:Gevonden!
- pappaleo
- Contacteer:
Ik stel dan voor toch de modellen in categorieën in te delen. De eerste catergorie is "Spek en Bonen"
Leuk, weer een wedstrijd 
je weet gewoon dat het komt, toch verbaas je je iedere keer weer ofzo 
pappaleo schreef:Ik stel dan voor toch de modellen in categorieën in te delen. De eerste catergorie is "Spek en Bonen"
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wellicht kunnen we toegang tot dit topic ontzeggen wanneer je meer dan 5 berichten hebt geplaatst terwijl je niet deelneemt aan de wedstrijd - volgens de gestelde voorwaarden
Levert toch alleen maar ruis op, de S/N ratio van dit topic schiet naar de slechte cijfers anders.
Tof Barry, dat je dit oppakt!
Ik heb mij voorgenomen pas weer naar een ZBA meeting te komen wanneer Filterlessfits af is. En gelet op de wedstrijdregels en het budget heb ik alle reden om dit project af te stoffen na de verbouwing hier thuis, en het te gaan voltooien. Althans, ik hoop dat ik het 3x gewijzigde FLF ontwerp nog mag doortrekken naar deze wedstijd, de kast is immers al gebouwd (maar niet af) en vooral het filter heeft aandacht nodig. Ik lees het wel.
@ds23man: het wegnemen van elke beperking vergroot de creativiteit niet. En als je geen lastige afweging of keuzes moet maken valt er ook weinig te leren over wat er dan bij het ontwerpen komt kijken. Maar goed, ik denk dat dit een open deur is.
Actieve speakers kunnen prima, als je met het budget maar uitkomt. En dat wordt lastig. Een AS2.100 met een breedbander kun je gebruiken als stereo fullrange, geheel met DSP bij te regelen. Evt. een ambient tweetertje achterop met 1 condensatortje, kan prima. Maar volgens de regels kan het niet, dus dan wordt het een ontwerpwedstrijd voor passieve luidsprekers met als enige eis het budget. Lijkt me glashelder. Maar start gerust nog een wedstijd, ik ben benieuwd. Er zijn al best wat leden bezig met PA-achtige units en DSP's etc.
Levert toch alleen maar ruis op, de S/N ratio van dit topic schiet naar de slechte cijfers anders.
Tof Barry, dat je dit oppakt!
Ik heb mij voorgenomen pas weer naar een ZBA meeting te komen wanneer Filterlessfits af is. En gelet op de wedstrijdregels en het budget heb ik alle reden om dit project af te stoffen na de verbouwing hier thuis, en het te gaan voltooien. Althans, ik hoop dat ik het 3x gewijzigde FLF ontwerp nog mag doortrekken naar deze wedstijd, de kast is immers al gebouwd (maar niet af) en vooral het filter heeft aandacht nodig. Ik lees het wel.
@ds23man: het wegnemen van elke beperking vergroot de creativiteit niet. En als je geen lastige afweging of keuzes moet maken valt er ook weinig te leren over wat er dan bij het ontwerpen komt kijken. Maar goed, ik denk dat dit een open deur is.
Actieve speakers kunnen prima, als je met het budget maar uitkomt. En dat wordt lastig. Een AS2.100 met een breedbander kun je gebruiken als stereo fullrange, geheel met DSP bij te regelen. Evt. een ambient tweetertje achterop met 1 condensatortje, kan prima. Maar volgens de regels kan het niet, dus dan wordt het een ontwerpwedstrijd voor passieve luidsprekers met als enige eis het budget. Lijkt me glashelder. Maar start gerust nog een wedstijd, ik ben benieuwd. Er zijn al best wat leden bezig met PA-achtige units en DSP's etc.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Feestje gehad gisteravond en vannacht laat thuis, bij check forum de constatering van weer een dieptepunt. En dan vooral de manier van waarop reageren. Kijk, ik steek hier moeite tijd en (eigen!) geld in, hoef ik ook niet te doen. Bezem erdoor gehaald. Probeer het maar nog weer een keer, wat punten die nu staan om vooruit te kunnen, anders wordt het op het eind weer net zo'n fiasco als de vorige keer:
- Geen aktieve systemen. Als je dat wilt start zelf een wedstrijd, niet hier.
- Budget verhoogt naar EUR 350,- om iets meer speling in de keuze te krijgen.
- Aanschaf, even over nagedacht: Bij aanschaf geldt de prijs op de factuur, moment van aanschaf. Als de speakers duurder worden na aanschaf, gedurende de wedstrijd is dat overmacht. Het maakt niet uit waar je ze koopt, ik snap dat mensen bij Rudy willen kopen en dat is ook gegund, alleen kun je niet alle units uitsluiten die Rudy niet verkoopt. Ja een factuur kan vervalst worden, als iemand op zo'n manier de boel wil flessen moet 'ie dat maar doen, wees er gelukkig mee.
Voorwaarde is wel dat het een adres is waar een 'gewone' consument kan kopen, dus geen groothandel oid.
Leo, speakers die je hebt liggen, neem de prijs waar ze nu voor te koop zijn. Neem aan dat je in staat bent hier eerlijk een bedrag aan te hangen
Vanaf nu ga ik het draadje aktief modereren. Commentaar / opmerkingen / suggesties altijd welkom, mits in een normaal geldende omgangsvorm. Als je niet snapt wat dat is moet je je afvragen of een openbaar forum iets voor je is.
- Geen aktieve systemen. Als je dat wilt start zelf een wedstrijd, niet hier.
- Budget verhoogt naar EUR 350,- om iets meer speling in de keuze te krijgen.
- Aanschaf, even over nagedacht: Bij aanschaf geldt de prijs op de factuur, moment van aanschaf. Als de speakers duurder worden na aanschaf, gedurende de wedstrijd is dat overmacht. Het maakt niet uit waar je ze koopt, ik snap dat mensen bij Rudy willen kopen en dat is ook gegund, alleen kun je niet alle units uitsluiten die Rudy niet verkoopt. Ja een factuur kan vervalst worden, als iemand op zo'n manier de boel wil flessen moet 'ie dat maar doen, wees er gelukkig mee.
Voorwaarde is wel dat het een adres is waar een 'gewone' consument kan kopen, dus geen groothandel oid.
Leo, speakers die je hebt liggen, neem de prijs waar ze nu voor te koop zijn. Neem aan dat je in staat bent hier eerlijk een bedrag aan te hangen
Vanaf nu ga ik het draadje aktief modereren. Commentaar / opmerkingen / suggesties altijd welkom, mits in een normaal geldende omgangsvorm. Als je niet snapt wat dat is moet je je afvragen of een openbaar forum iets voor je is.
2020... Je zou bijna denken dat het haalbaar moet zijn
Ga er even over nadenken...
- SSassen
- Contacteer:
Ja, in dat geval doe ik ook mee!Arno schreef:2020... Je zou bijna denken dat het haalbaar moet zijn![]()
ik begrijp dan dat er nu nog even ideeën/voorstellen aangedragen kunnen worden tot de 30e.
In dat geval is het misschien wel een goede optie om dan een onderscheid te maken tussen 2 of 3 weg systemen.
Lijkt mij gezien de complexiteit wel een mogelijke optie.
Ik heb al wel iets in de koker, lijkt mij wel leuk dan om ook mee te doen.
In dat geval is het misschien wel een goede optie om dan een onderscheid te maken tussen 2 of 3 weg systemen.
- pappaleo
- Contacteer:
Wordt moeilijk, denk ik. Een fast met ambient tweeter, is dat dan een drieweg?hannesie schreef:In dat geval is het misschien wel een goede optie om dan een onderscheid te maken tussen 2 of 3 weg systemen.
- Leeuwarden
SSassen schreef:Ja, in dat geval doe ik ook mee!Arno schreef:2020... Je zou bijna denken dat het haalbaar moet zijn![]()
Pas op: is minder dan anderhalf jaar. Als je meedoet zijn de verwachtingen hoog...
Ik snap het, en probeer de zaak op een rijtje te krijgen, maar meedoen is belangrijker dan winnen, toch?.....Wordt moeilijk, denk ik. Een fast met ambient tweeter, is dat dan een drieweg?
- pappaleo
- Contacteer:
Uiteraard.hannesie schreef:...maar meedoen is belangrijker dan winnen, toch?.....![]()
Hoewel.... met dat nixie klokje in het vooruitzicht........
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 28 okt 2018, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
De winnaar die niet met dat nixie-klokje naar huis gaat, is dan eigenlijk ook de verliezer. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dan tel ik al 8 deelnemers
en dat is meer dan genoeg om er een echte wedstrijd van te maken, welkom!
Zou kunnen, als je dan de enige 3-weg deelnemer bent heb je in je klasse al gewonnen! Maar ik hoor ook wel eens 2-weg die menig 3-weg systeem alle hoeken van de kamer laat zien. Laten we het als optie tot de 30e november open houden, ok?hannesie schreef:ik begrijp dan dat er nu nog even ideeën/voorstellen aangedragen kunnen worden tot de 30e.
- SSassen
- Contacteer:
Gelijk kriebels in m'n buik Jan, van de spanning ..Leeuwarden schreef:SSassen schreef:Ja, in dat geval doe ik ook mee!Arno schreef:2020... Je zou bijna denken dat het haalbaar moet zijn![]()
Pas op: is minder dan anderhalf jaar. Als je meedoet zijn de verwachtingen hoog...
- SSassen
- Contacteer:
P.s. wat ik in gedachten heb is het altijd populaire recept van een boekenplank luidspreker met een 17cm midwoofer en een nette tweeter, voorzien van 6dB filterhellingen in een eenvoudige kast, dus geen poespas, opsmuk, of overbodige luxe, maar goed, goedkoop en muzikaal. Ik heb, als professionele hoarder, immers nog genoeg drivers liggen tenslotte
...
-
wouter
- Ook commercieel actief
Daar ben ik wel benieuwd naar, 6dB akoestische hellingen? of elektrisch.
Ik hoop mijn 3-weg deels eerste orde te kunnen filteren. Een 2-weg, altijd een uitdaging. Tof dat je meedoet
Ik hoop mijn 3-weg deels eerste orde te kunnen filteren. Een 2-weg, altijd een uitdaging. Tof dat je meedoet
- SSassen
- Contacteer:
Ik heb even wat zitten rekenen, maar die 300 euro vind ik wel erg aan de krappe kant, ik moet dan serieus concessies gaan doen voor wat betreft driverkeuze en filteronderdelen, is het optrekken naar 400 euro geen beter idee? Dan heeft iedereen wat meer budget en kan je ook fatsoenlijke drivers gebruiken.
- pappaleo
- Contacteer:
SSassen schreef:Ik heb even wat zitten rekenen, maar die 300 euro vind ik wel erg aan de krappe kant, ik moet dan serieus concessies gaan doen voor wat betreft driverkeuze en filteronderdelen, is het optrekken naar 400 euro geen beter idee? Dan heeft iedereen wat meer budget en kan je ook fatsoenlijke drivers gebruiken.
Barry2001 schreef:- Budget verhoogt naar EUR 350,- om iets meer speling in de keuze te krijgen.
- SSassen
- Contacteer:
Oh, dat stond niet in de eerste post, het is uiteraard handig om die wel up-to-date te houden!