Ik ben druk aan het inlezen in het 3d print gebeuren, en ben ook van plan iets te gaan aanschaffen, dan wel bouwen. Chronisch vrije tijd tekort
NixieNixieNixie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Ben inmiddels met Autodesk Fusion begonnen. Is voor 3d tekenen mooier dan SketchUp, waat dit in getekend is. Zal er eens over gaan nadenken. Heb een paar klokjes vergeven, komen in een alu framepje. De combi buisjes, metaal en hout doet het ook nog altijd goed.
Ik ben druk aan het inlezen in het 3d print gebeuren, en ben ook van plan iets te gaan aanschaffen, dan wel bouwen. Chronisch vrije tijd tekort
Ik ben druk aan het inlezen in het 3d print gebeuren, en ben ook van plan iets te gaan aanschaffen, dan wel bouwen. Chronisch vrije tijd tekort
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Maandje proefdraaien om te zien hoe nauwkeurig de RTC nou eigenlijk is, geen afwijking te zien nog. Niks meer aan doen..
Verder met wat behuizing perikelen, binnenkort meer daarover.
Verder met wat behuizing perikelen, binnenkort meer daarover.
Re: NixieNixieNixie
Ik kwam deze op Tweakers tegen, wellicht vind je het interessant 
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... renuhr.htm
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... renuhr.htm
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Ja, een bekende, al eens eerder gezien. Prachtig gemaakt, erg arbeidsintensief, voor wie zich nog eens verveeld...
Re: NixieNixieNixie
[quote="Barry2001"]Ja, een bekende, al eens eerder gezien. Prachtig gemaakt, erg arbeidsintensief, voor wie zich nog eens verveeld...[/quote
Dan moet je ook nog een paar zonnepanelen extra op je dak leggen Barry
Dan moet je ook nog een paar zonnepanelen extra op je dak leggen Barry
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Scheelt dat je niet DC hoeft te gloeien
de beste man is er erg druk mee geweest, heel gaaf. Als je nagaat dat je nu in principe de hele functionaliteit in 1 ucontroller kun stoppen die dan ook nog eens op erg weinig van z'n capaciteit staat te draaien (en een 170V voeding natuurlijk).
Re: NixieNixieNixie
Ja echt monniken werk zo strak ook allesBarry2001 schreef:Scheelt dat je niet DC hoeft te gloeiende beste man is er erg druk mee geweest, heel gaaf. Als je nagaat dat je nu in principe de hele functionaliteit in 1 ucontroller kun stoppen die dan ook nog eens op erg weinig van z'n capaciteit staat te draaien (en een 170V voeding natuurlijk).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Behuizing perikelen. Eerst, had een DOA, een nixie die dienst weigerde na het solderen. Ik koop alleen NOS, maar toch kan het blijkbaar. Tand des tijds, transport, wie zal het zeggen. Vervelend, ding weer lossolderen, etc. Ben van plan er meer te maken, testjigje gemaakt (spiegeltje eronder) om snel alle segmenten in het buisje te kunnen testen op de 170V voeding.
Mogelijkheid gemaakt om de nixies goed uit te kunnen lijnen. Er zit wat spreiding op, verschillende series, dus de footprint op de pcb staat niet al te krap om ook daar wat speling te hebben. Tevens kan ik er zo voor zorgen dat ze allemaal even 'diep' komen te liggen.
Hierna kan ik het bordje omdraaien, header insteken met spanning, LDR en drukschakelaar om 'm te testen (nixies monteer ik als laatste op de pcb).
Het smd solderen, heb een pcb houder met magneetjes gekocht op eBay. Leuk ding, maar het standaard werkplaatje van m'n microscoop is hiervoor wat klein. Tafeltje gemaakt dat je eroverheen kun schuiven. Je hebt nu een veel groter gelijkmatig werkblad wat prettiger werkt. Paar bakjes gemonteerd om componentjes in te doen die je anders op je labtafel altijd kwijt bent..
De 'bak' erachter is soldeer afzuiging met een koolstoffilter.
Behuizing, heb latjes gekocht, verschillende houtsoorten, 6mm dik (dit is Afzelia). Op m'n nieuwe zaagtafeltje ze onder verstek gezaagd, en een rand erin gefreesd zodat front- en achterplaat mooi verzonken in de behuizing vallen. Blank laklaagje eroverheen:
Frontplaatje, eens wat anders, traanplaat gekozen. Met een gatenpons hier 6 gaten in gemaakt:
Monteren op de achterplaat.
En het geheel in elkaar zetten.
En klaar! Tijdens het in elkaar zetten bedacht ik me eigenlijk dat er best veel ongebruikte ruimte in de behuizing zit. Mischien is een Bluetooth speaker wel een aardige uitbreiding? Moet passen. Ga ik over nadenken.. komt er zowiezo nog 1 met een minder diepe kast. Wordt vervolgd.
Mogelijkheid gemaakt om de nixies goed uit te kunnen lijnen. Er zit wat spreiding op, verschillende series, dus de footprint op de pcb staat niet al te krap om ook daar wat speling te hebben. Tevens kan ik er zo voor zorgen dat ze allemaal even 'diep' komen te liggen.
Hierna kan ik het bordje omdraaien, header insteken met spanning, LDR en drukschakelaar om 'm te testen (nixies monteer ik als laatste op de pcb).
Het smd solderen, heb een pcb houder met magneetjes gekocht op eBay. Leuk ding, maar het standaard werkplaatje van m'n microscoop is hiervoor wat klein. Tafeltje gemaakt dat je eroverheen kun schuiven. Je hebt nu een veel groter gelijkmatig werkblad wat prettiger werkt. Paar bakjes gemonteerd om componentjes in te doen die je anders op je labtafel altijd kwijt bent..
De 'bak' erachter is soldeer afzuiging met een koolstoffilter.
Behuizing, heb latjes gekocht, verschillende houtsoorten, 6mm dik (dit is Afzelia). Op m'n nieuwe zaagtafeltje ze onder verstek gezaagd, en een rand erin gefreesd zodat front- en achterplaat mooi verzonken in de behuizing vallen. Blank laklaagje eroverheen:
Frontplaatje, eens wat anders, traanplaat gekozen. Met een gatenpons hier 6 gaten in gemaakt:
Monteren op de achterplaat.
En het geheel in elkaar zetten.
En klaar! Tijdens het in elkaar zetten bedacht ik me eigenlijk dat er best veel ongebruikte ruimte in de behuizing zit. Mischien is een Bluetooth speaker wel een aardige uitbreiding? Moet passen. Ga ik over nadenken.. komt er zowiezo nog 1 met een minder diepe kast. Wordt vervolgd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: NixieNixieNixie
Heel fraai zo!
Je bent van plan er meer te maken schrijf je, heb je thuis veel klokken nodig of hebben er mensen om gevraagd?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Bedankt mensen

Probeer een beetje de weg te vinden in praktisch, optisch, etc, heb hier wel aardigheid in. Uiteindelijk zijn ze niet allemaal voor mezelf nee, zo groot woon ik ook nietVintageHarry schreef:Heel fraai zo!Je bent van plan er meer te maken schrijf je, heb je thuis veel klokken nodig of hebben er mensen om gevraagd?
Re: NixieNixieNixie
Ziet er weer keurig uit, Barry.
As usual , zou ik bijna zeggen. ik moet de mijne ook nog eens gaan afmaken.
As usual , zou ik bijna zeggen. ik moet de mijne ook nog eens gaan afmaken.
Re: NixieNixieNixie
Heb hier niets aan toe te voegenray5150 schreef:Ziet er weer keurig uit, Barry.
As usual , zou ik bijna zeggen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Dus. De volgende variant is er 1 die qua afmeting gelijk is aan de vorige, alleen met de overgebleven ruimte benut voor een TDA7492 versterkertje met een Bluetooth ontvanger. Geen eigenbouw, kant en klaar kitje van eBay. Speakers zijn breedbandmodules Tangband TO-2008S (met dank aan Henkjan voor de tip!).Barry2001 schreef:Tijdens het in elkaar zetten bedacht ik me eigenlijk dat er best veel ongebruikte ruimte in de behuizing zit. Mischien is een Bluetooth speaker wel een aardige uitbreiding? Moet passen. Ga ik over nadenken.. komt er zowiezo nog 1 met een minder diepe kast. Wordt vervolgd.
Eens wat ander hout gebruikt, kastje heb ik gemaakt van 6mm dik Padoek plankjes in verstek gezaagd met enkele blanke laklagen. Padoek schijnt nog wel wat te verkleuren bij blootstelling aan daglicht, we salle het sien. Het pakt in elk geval mooi uit nu qua kleur vind ik. Het frontje en de achterkant zijn van 2mm dik alu, heb hiervoor een randje ingefreesd zodat het mooi invalt. Frontplaatje zwart gespoten zodat het matched met de roostertjes.
Hoe klinkt het? Eigenlijk wel aardig. Zou er prima mee kunnen leven om hier naar te luisteren tijdens werk bv. Streampje vanaf de telefoon:
[ Bekijk op youtube ]
Was bezig met opbouwen/testen, had er ff geen erg in dat de TDA op volle kracht stond te blazen, dat was een Tangband naar de eeuwige jachtvelden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: NixieNixieNixie
En nou moet ie natuurlijk ook de tijd kunnen noemen als je twee keer in je handen klapt. 
Re: NixieNixieNixie
Je bent mij net voor snoek........... en dan wel authentiek Nixie ingesproken door Philip Bloemendal 
Re: NixieNixieNixie
Zier er Super gaaf uit Barry Wel jammer van je luidspreker
Komt dit ook als kit bij je verkrijgbaar
kan zijn dat ik dat al eerder heb gevraagd
Maar vind het Super
Komt dit ook als kit bij je verkrijgbaar
Maar vind het Super
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Dank u! Nee ik verkoop geen losse printen/kits meer, alleen nog modules, kant en klaar, etc.
Re: NixieNixieNixie
Ok BarryBarry2001 schreef:Dank u! Nee ik verkoop geen losse printen/kits meer, alleen nog modules, kant en klaar, etc.
Succes met het nieuwe buisness model
Re: NixieNixieNixie
Geheel bij toeval gevonden nog voor je hem klaar hebt is het al gekopieerd 
Maar vind die van jouw mooier Barry
Maar vind die van jouw mooier Barry
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Ik zie een VFD klokje. Lijkt er toch in de verste verte niet op, of zie jij wat anders 
Re: NixieNixieNixie
Hee, waar is de stapel LEDs naartoe
Is Aat er soms mee aan de haal ?
Anne
Is Aat er soms mee aan de haal ?
Anne
Re: NixieNixieNixie
Ik zag gewoon een klokje met sec uitlezingBarry2001 schreef:Ik zie een VFD klokje. Lijkt er toch in de verste verte niet op, of zie jij wat anders
