Vintage, gewoon voor de fun

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door asterduc »

laatst werd mij een oude Mission Cyrus 2 aangeboden die niet werkte.
Daar had ik geen slecht gevoel bij en heb hem gekocht.
Reparatie was eenvoudig, een slecht contact was het enige wat er aan mankeerde.

Digitale ingangen heeft hij niet, maar wel een phono !! ... tijd voor vinyl dus

De laatste poging was denk ik rond 2000, en die heeft niet lang geduurd.
En zo gaat het nu ook misschien verlopen.

Ik heb 3 albums zowel op vinyl als CD, nml
- Day and night van Joe Jackson
- Hotel California, Eagles
- Rumours, Fleetwood mac

In vol optimisme stel je de arm en het toerental af, de platen worden van het stof ontdaan en de naald voorzichtig en precies gedropt.
Bij de eerste tonen probeer je geen aandacht te geven aan het begeleidende gekraak en je overtuigt jezelf dat het goed klinkt.
Tot je dan hetzelfde album op CD start, dan heb ik het toch weer moeilijk om begrip te tonen voor dat vinyl.

Hoe komt dat nu, moet ik mezelf meer tijd geven? want een groot aantal liefhebbers zweert toch bij vinyl! dus zo slecht kan het dan toch niet zijn.
Of ligt het aan mijn set?
De Cycrus heeft een goede reputatie, ook de phono ingang, en bij mijn Dual 704 is dat niet anders.
Het element (AT-92) kan wel beter. Misschien moet ik dat eerst aanpakken.
vintage.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op do 28 jun 2018, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door Barry2001 »

Wel dit: heb ze ook alle 3 op vinyl, die Hotel California klinkt hier ook niet lekker, en dan echt niet fijn. Die Joe Jackson zeker wel, Fleetwood Mac weet ik zo even niet, houdt niet vd muziek dus draai ‘m nooit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door Shadow »

Grappig, ik heb het omgekeerde met Fisher-Z’s ‘going deaf for a living’, die klinkt van lp voor mij beter als cd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door Arno »

Ik ben geen kenner, noch een liefhebber. Maar ik vind het vaak wel lekker klinken. Wat vind je er minder aan?
frijsdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 20:03

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door frijsdijk »

Ik vind het ook niets, vinyl. Als DJ veel mee gewerkt (kratten op zolder nog..), maar digitaal is een verademing. Het is niet meer loodzwaar, het slijt niet, het is niet gevoelig voor stof, krassen.. overslaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
Hoe komt dat nu, moet ik mezelf meer tijd geven? want een groot aantal liefhebbers zweert toch bij vinyl! dus zo slecht kan het dan toch niet zijn.
Of ligt het aan mijn set?
Gewoon draaien om de muziek en je verder niet druk maken om de artefacten :D Vergeet ook niet dat veel vinyl nieuw al niet te best klonk. Matrijzen waar al 20k platen mee geperst zijn, zijn echt niet fris meer. Maar er werd destijds gewoon mee doorgeperst.
mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 19:30

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door mountainbiker »

Ben momenteel bezig om de vinyl collcetie te slijten op Marktplaats. Snap ook helemaal niets van die hype (net als buizenversterkers). Wat waren we allemaal blij toen de cd kwam in de jaren 80. Daarna de cd brander Napster,MP3,Flac etc, etc,etc.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door anonamemouse »

Ik heb nog een Technics 1200 mk2 staan. Netjes aangesloten en zo. Ik heb nog een halve meter lp's en een metertje 7 inches staan. Een deel daarvan is weer gedraaid toen de draaitafel werd aangesloten, sindsdien staat alles weer te staan. Nu al gauw een jaar of 5 denk ik... Iemand interesse?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door VintageHarry »

Zo'n Technics kun je het beste op Marktplaats of zoiets zetten, dit model brengt serieus geld op. Helaas ruimschoots boven mijn budget :(

Wat betreft de LP's, tja, de liefhebbers kopen ze meestal per stuk en niet per halve of hele meter. Zelf draai ik nog regelmatig een LP (kan ook niet anders met zo'n forumnaam :wink: ) en kijk op rommelmarkten etc ook vaak de stapels door.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door anonamemouse »

VintageHarry schreef:
Zo'n Technics kun je het beste op Marktplaats of zoiets zetten, dit model brengt serieus geld op. Helaas ruimschoots boven mijn budget :(
.
Yep. Het is de originele, nu zo'n 30 jaar oud, ik heb zelfs de doos en de bon nog... De enige upgrade was een nieuwe signaalkabel, de originele heeft het niet lang uitgehouden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door Henkjan »

Minstens de helft van wat ik luister als ik erbvoor ga zitten om te luisteren speel ik van LP
creatic
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 14:22

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Bericht door creatic »

Ik heb een Rega P1 en als ik daar een (propere!) plaat op leg dan kraakt dat niet en klinkt dat fantastisch. Beter dan FLAC maar heb dan ook geen super DAC...
Plaats reactie