GU-50 Monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU-50 Monoblokken
Ja het schiet al weer op
Het 230v gebeuren er in gezet en de bedrading voor de gloeivoeding van de voorbuizen er in gesoldeerd,genoeg voor vandaag
Het 230v gebeuren er in gezet en de bedrading voor de gloeivoeding van de voorbuizen er in gesoldeerd,genoeg voor vandaag
Re: GU-50 Monoblokken
Al die draadjes, nog een paar dagen en de hemdsmouw is afdemocles schreef:Ja het schiet al weer op![]()
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Op de voedings elco en de ingangs bedrading na zit alles op de voortrap/fasetrap er aan.
Het meeste zit nogal op elkaar daarom merendeel teflon bedrading gebruikt.
De voorbuizen er even in gedrukt om tekijken of alles vrij is en de pootjes elkaar niet raken,lijkt goed.
Het meeste zit nogal op elkaar daarom merendeel teflon bedrading gebruikt.
De voorbuizen er even in gedrukt om tekijken of alles vrij is en de pootjes elkaar niet raken,lijkt goed.
Laatst gewijzigd door democles op do 07 mar 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Goed bezig Demo. Die plaatjes onder de moertjes bij de GU50 voetjes, zitten die niet erg dicht bij de contacten, of lijkt dat zo? Als dat net de anode is, bv.
Re: GU-50 Monoblokken
Dank je Barry.
Nee er is ruimte zat,ook bij de anodes (waar de meeste spanning op staat)
Zo is het beter te zien.
(plaatjes zijn M4 carrosserie ringen)
Nee er is ruimte zat,ook bij de anodes (waar de meeste spanning op staat)
Zo is het beter te zien.
(plaatjes zijn M4 carrosserie ringen)
Laatst gewijzigd door democles op do 06 sep 2018, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Klopt. Het is al eerder voorbij gekomen, voor wie ook eens wil bouwen met de prachtige GU50 buizjes, koop niet de China eBay sockets maar deze russen.
Ben als pionier begonnen met GU50 met chinese sockets, kost je geheid een paar buizen met die rammel klemcontacten. De russen centreren direkt goed.
1 nadeel, geen pin 1 markering dus, goed opletten met insteken of zelf een markering aanbrengen.
Heb er in elk geval wat liggen voor een evt toekomstig GU50 project.
Ben als pionier begonnen met GU50 met chinese sockets, kost je geheid een paar buizen met die rammel klemcontacten. De russen centreren direkt goed.
1 nadeel, geen pin 1 markering dus, goed opletten met insteken of zelf een markering aanbrengen.
Heb er in elk geval wat liggen voor een evt toekomstig GU50 project.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Niet goedkoop, mee eens..... plaatjes even bij de eBay linkjes gezet, voor het geval de advertenties niet meer aktief zijn later.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Vwb de buizen, dacht dat Demo wat wisselende ervaring had bij aanbieders, misschien kan hij er iets over zeggen. Heb zelf alleen een keer een gebarsten exemplaar ontvangen door slechte verpakking wat natuurlijk niks over de buis zelf zegt, verder geen verschil gezien.
Zijn prachtige buizen, mil spec, kunnen wat hebben. Over het uiterlijk verschillen de meningen
maar in schakeling erg stabiel, weinig delta onderling, en heb bij mijn GU50PP nog niet hoeven vervangen, heeft er best al wel wat draaiuren op zitten. Op m'n KT88PP had ik al lang een buiswissel moeten doen.... heb wel een zwak gekregen voor de GU's. En nog steeds redelijk onbekend dus aantrekkelijk geprijsd (ongeveer US$ 4 a 5 p/st).
Zijn prachtige buizen, mil spec, kunnen wat hebben. Over het uiterlijk verschillen de meningen
Re: GU-50 Monoblokken
De buizen bestel ik in Rusland via Ebay,kijk goed naar de pootjes ,glimmen ze dan scheelt je dat een hoop werk aan schoonmaken
Jaren 80 spul is prima.
Ik had wat problemen met een partij uit de 70 er jaren uit Moldavie,rommel,of je moet van vuurwerk houden
Bleken zo lek als een mandje te zijn
Laatste foto voor vandaag,morgen de uitgangstrafo plaatsen en nog wat klein spul.
Bias automaat aangesloten en de weerstanden bij de eindbuizen.
Jaren 80 spul is prima.
Ik had wat problemen met een partij uit de 70 er jaren uit Moldavie,rommel,of je moet van vuurwerk houden
Bleken zo lek als een mandje te zijn
Laatste foto voor vandaag,morgen de uitgangstrafo plaatsen en nog wat klein spul.
Bias automaat aangesloten en de weerstanden bij de eindbuizen.
Re: GU-50 Monoblokken
Ok Barry en Demo nu weet ik ongeveer waar abraham de mosterd haalt
Als ik de CTA4 af hebt is dat misschien een leuke vervanger voor in die KT88 hernia Amp
Als ik de CTA4 af hebt is dat misschien een leuke vervanger voor in die KT88 hernia Amp
Re: GU-50 Monoblokken
Kan niet wachten tot ik die Bias automaat in het echt kan proberen,ik hoop
dat het net zo werkt in de praktijk als in de test 
Dat is de technische kant,praktisch,hoe gaat het klinken?
Dat is de technische kant,praktisch,hoe gaat het klinken?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Voedingstrafo (tenzij je iets met een schakelende voeding wilt gaan doen) en UGT's heb je ook daar nodigBert61 schreef:Ok Barry en Demo nu weet ik ongeveer waar abraham de mosterd haalt
Als ik de CTA4 af hebt is dat misschien een leuke vervanger voor in die KT88 hernia Amp
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Autobias? Je regelt de bias normaal gesproken met de hand af op 40mA (denk ik?) en nu wordt dat automatisch gedaan. Zou je geen verschil in moeten horen.democles schreef:Kan niet wachten tot ik die Bias automaat in het echt kan proberen,ik hoopdat het net zo werkt in de praktijk als in de test
Dat is de technische kant,praktisch,hoe gaat het klinken?
Heb bij de KT88PP destijds de bias zelfs gevarieerd tussen 40 en 60mA. Het wordt alleen veel warmer met 60mA, maar het klonk niet anders.
Re: GU-50 Monoblokken
Ja dat is waar , ringkern voedings trafo is de helft minder zwaar , nog maar even over nadenken ,Barry2001 schreef:Voedingstrafo (tenzij je iets met een schakelende voeding wilt gaan doen) en UGT's heb je ook daar nodigBert61 schreef:Ok Barry en Demo nu weet ik ongeveer waar abraham de mosterd haalt
Als ik de CTA4 af hebt is dat misschien een leuke vervanger voor in die KT88 hernia Ampen misschien wel een smoorspoel, het blijft de zwaartekracht tarten
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Ja klopt. De GU50PP uit m’n onderschrift heeft ringkern voeding, geen smoorspoel, die weegt niet zoveel. De KT88PP Bill in vol ornaat is gewoon nauwelijks handelbaar, zo zwaar. En om heel eerlijk te zijn vind ik de GU50 iets beter klinken..
Re: GU-50 Monoblokken
Ja inderdaad , moet het toegeven , Anne maakte eerder mij er ook op attentBarry2001 schreef:Ja klopt. De GU50PP uit m’n onderschrift heeft ringkern voeding, geen smoorspoel, die weegt niet zoveel. De KT88PP Bill in vol ornaat is gewoon nauwelijks handelbaar, zo zwaar. En om heel eerlijk te zijn vind ik de GU50 iets beter klinken..
Niks verloren , geen buizen gekocht ervoor alleen voetjes de rest kan ik gewoon gebruiken
Straks volg ik Demo zijn voorbeeld Monoblokken en GU50
Re: GU-50 Monoblokken
Idealiter heb je gelijk en is het enige effect op het geluid dat je minder problemen hebt met toenemende vervorming door onbalans als de buizen beginnen te verouderen, maar in het biasautomatendraadje hebben we ook varianten voorbij zien komen die bij zachte passages extreme vervorming in de bas opleveren of zelfs beginnen te oscilleren (en dat was nog wel een schakeling van Menno van der Veen). Ik verwacht dat deze biasautomaat prima gaat werken, maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen ermee.Barry2001 schreef:Autobias? Je regelt de bias normaal gesproken met de hand af op 40mA (denk ik?) en nu wordt dat automatisch gedaan. Zou je geen verschil in moeten horen.democles schreef:Kan niet wachten tot ik die Bias automaat in het echt kan proberen,ik hoopdat het net zo werkt in de praktijk als in de test
Dat is de technische kant,praktisch,hoe gaat het klinken?
Heb bij de KT88PP destijds de bias zelfs gevarieerd tussen 40 en 60mA. Het wordt alleen veel warmer met 60mA, maar het klonk niet anders.
Re: GU-50 Monoblokken
Demo en ook Willy zijn ver op weg om dit te kunnen beoordelen
We blijven maar eventjes geduld oefenen
We blijven maar eventjes geduld oefenen
Re: GU-50 Monoblokken
Tja, jammer dat jouw versterker uiteindelijk onpraktisch zwaar werd. (Het kan erger: een collega van mij is ooit meer dan een jaar bezig geweest met het uitpluizen van de theorie van elektrostatische luidsprekers, het schrijven van simulatoren ervoor in Pascal en in Matlab en het bouwen van zijn eigen elektrostaten om er uiteindelijk achter te komen dat hij ze nergens in zijn huiskamer met goed fatsoen opstellen kon.)
Re: GU-50 Monoblokken
Hoi, Marcel.
Wilde vandaag de boel zo ver hebben dat de stekker er in kon
Vergt nog een dagje,moest ondertussen nog wat bedenken voor wat praktische oplossingen.
Maar goed de creativiteit is er nog en de weg naar de test wordt steeds korter
De uitgangstrafo zit er in,de bedrading is aangesloten.
Zat met het probleempje van de laatste weerstanden in de voeding.
Wilde ze niet zo zwevend aan de bedrading bevestigen.
Toen een opstelling bedacht om ze wat vaster te kunnen bevestigen.
Plaatje gemaakt naast de laatste voedings elco voor goede befestiging.
Ja kleine dingen maken het geheel groot.
Wilde vandaag de boel zo ver hebben dat de stekker er in kon
Vergt nog een dagje,moest ondertussen nog wat bedenken voor wat praktische oplossingen.
Maar goed de creativiteit is er nog en de weg naar de test wordt steeds korter
De uitgangstrafo zit er in,de bedrading is aangesloten.
Zat met het probleempje van de laatste weerstanden in de voeding.
Wilde ze niet zo zwevend aan de bedrading bevestigen.
Toen een opstelling bedacht om ze wat vaster te kunnen bevestigen.
Plaatje gemaakt naast de laatste voedings elco voor goede befestiging.
Ja kleine dingen maken het geheel groot.
Re: GU-50 Monoblokken
Slaap jij snachts niet
Gaat met rasse schreden vooruuit
Breek maar geen ledematen
Gaat met rasse schreden vooruuit
Breek maar geen ledematen
