Quad versterker voor elektrostaten

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hans78
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 8:54

Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door hans78 »

Hoi,

momenteel gebruik ik een Harman Kardon HK 680 geintegreerde versterker om mijn zelfbouw elektrostatische luidsprekers aan te sturen. Dat gaat goed en ik denk dat mijn elektrostaten niet de allermoeilijkste belasting zijn vergeleken met sommige andere elektrostaten. Ik heb de statoren elektrisch gesegmenteerd en er staat een serieweerstand van 2 Ohm met de primaire wikkeling geschakeld. Ik gebruik momenteel een step-up transformator van 1:150. Meestal (d.m.v. DSP) laat ik de elektrostaten vanaf 80 Hz affilteren en nemen woofers het over.

Niettemin hoor ik af en toe in luidere passages van zang (damesstem) vervorming optreden. Het is niet heel erg storend maar het is wel een onvolmaaktheid. Nu heb ik nog steeds geen oscilloscoop weten te bemachtigen en heb ik nog steeds geen meting op de uitgang van de versterker kunnen doen om te kijken wat er tijdens zo'n vervorming gebeurd. Ik weet nu dus niet of het probleem in de weergever zit of niet.

Niettemin blijft de vraag of de Harman Kardon versterker een duidelijke beperking kan zijn in het aansturen van deze weergevers? Als ik op internet rondkijk op fora zie ik dat eigenaren van elektrostaten vaak grote, dure en zware versterkers gebruiken. Ik heb ook verhalen gelezen dat buizenversterkers de voorkeur genieten t.o.v. solid state versterkers.

Samengevat is mijn vraag of het goed mogelijk kan zijn dat het geluid verbeterd (en de vervorming verdwijnt) bij het gebruiken van een andere versterker. Ook vraag ik mij af welke versterkers hiervoor evt. in aanmerking zouden komen? Ik heb helaas slechts een beperkt budget dus ik zat zelf aan tweedehands te denken. Nadeel is dan dat het lastig is om een versterker eerst op mijn elektrostaten uit te proberen alvorens te kopen. Kortom, ik vind het een lastige zaak. Van Quad versterkers wordt beweerd dat deze zonder problemen lastige luidsprekers zoals elektrostaten zouden kunnen aansturen. Zou bijvoorbeeld een tweedehands Quad 606 MK2 een geschikte kandidaat en verbetering zijn m.b.t. geluidskwaliteit en misschien maximaal haalbaar geluidsvolume?

Ondertussen zal ik proberen toch een oscilloscoop proberen te bemachtigen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Shadow »

Lastig, naast zaken als smaak en budget heb je hier ook te maken met wat werkt met jouw speakers en in jouw ruimte. Voor niet al te gek veel kun je een gebruikte Marantz oid op de kop tikken, over het algemeen fijne versterkers. Als je voor buizen kiest wordt het heel lastig om op voorhand te voorspellen of iets werkt met jouw speakers denk ik.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Chocomel »

Wat is de impedantie van je panelen? Vervorming bij te luide passages suggereert dat je versterker te weinig vermogen kan leveren (in 2 ohm?). De versterker die je nu hebt levert 130W bij 4 ohm. http://www.tnt-audio.com/ampli/hk680_e.html

Als je niet te veel geld wilt uitgeven kom je bij deze vermogens in de PA-hoek uit. Een andere oplossing zou zijn om de serieweerstand van 2 ohm te verkleinen en de transformatoren te wijzigen om alsnog een goede belasting voor je versterker te geven.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door FR_Aad »

Misschien is het een idee om aan te geven waar je huis staat. Mogelijk wonen er leden in de buurt die weleens een paar electrostaten op hun versterker willen horen.???
Er zijn aardig wat buizenversterkers en Hypexen in omloop hier.
En Quads zullen er ook wel zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Henkjan »

mij vader had jaren lang een vergelijkbare HK (die had ook "High Instantaneous Current Capability (HCC)") op z'n vM electrostaten en dat ging prima (die was 'm geadviseerd door vM).

Er staat een UcD400 te koop voor weinig btw...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Pjotr »

Tja vervorming bij stemmen kan net zo goed bij de speaker zitten als bij de versterker. Kom je alleen achter door een onberispelijke versterker te nemen. Van de Quads weet dat alleen de 303 elektrostaten goed aanstuurt. Maar daarvan is het vermogen wat beperkt. De 405 klonk niet fijn (hard/scherp) op mijn ESL63's destijds. Dus ik vermoed opvolgers ervan met dezelfde topologie ook niet.

Die HK's kunnen i.d.d. wel flink stroom leveren. Is een soort van klass-H als ik mij niet vergis. Destijds gehoord op Maggies. Klonk erg goed. En een UcD400 of Ncore moet het zeker trekken. Misschien iemand in de buurt om dat eens uit te proberen? Is de enige manier om er achter te komen.
hans78
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 8:54

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door hans78 »

Hoi, ik heb gezocht naar tweedehands Marantz versterkers en kwam o.a. deze tegen: ma700 marantz (https://www.hifiengine.com/manual_libra ... a700.shtml)

Zouden deze mono-blokken nog een verbetering kunnen opleveren t.o.v. de huidige Harman Kardon?
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door erik1977 »

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door toetertje »

ik heb eventueel nog een roksan kandy 1 mk3 eindversterker staan.
Je had nog niet aangegeven in welke regio je woont.
hans78
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 8:54

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door hans78 »

Hoi, wederom dank voor de reacties.

@toetertje: Ik woon in de regio Groningen.
hans78
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 8:54

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door hans78 »

Hallo,

inmiddels speel ik met een set veel grotere zelfbouwelektostaten die een ander ontwerp hebben en deze klinken niet vervormd.

Nu heb ik een vraag waarvan ik mij afvraag of die eenduidig te beanwoorden is, maar toch probeer ik het: als mijn elektrostaten nu zonder hoorbare vervorming goed klinken met mijn huidige versterker, kan ik dan nog duidelijk hoorbare verbeteringen bereiken door een andere versterker aan te sluiten?

Deze vraag ontstaat bij mij nadat ik enkele forum topics heb gelezen over magnetostaten waar ik lees dat bijvoorbeeld laagweergave zou verbeteren bij toepassing van zware versterkers. Mijn huidige Harman Kardon HK 680 versterker is redelijk zwaar maar er zijn nog veel zwaardere versterkers. Ik vraag mij af of het geluid (laagweergave?) daar nog van kan opkappen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door SSassen »

Da's een vraag die haast onmogelijk te beantwoorden is, een zwaardere versterker betekent niet per definitie dat deze beter omgaat met lage belastingen en/of stabiel is bij lage belastingen. Sterker nog, een zwaardere versterker die puur ontworpen is om bij 8 Ohm meer vermogen te leveren kan bij 2 Ohm of lager in de regel veel minder vermogen leveren.

Wat je zoekt is een versterker die elke keer een verdubbeling laat zien met de halvering van de belasting, dus bv. 100W/8R, 200W/4R, 400W/2R. Ook zou je kunnen kijken naar de Hypex versterker modules, of kant en klare versterkers voorzien van Hypex Ncore of UcD technologie, daarmee is het aansturen van lage belastingen geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Hypex Ncore of UcD technologie, daarmee is het aansturen van lage belastingen geen enkel probleem.
Ook gij, Brutus?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door pappaleo »

Ik lees net dat stukje. Ik dacht dat class D juist betekende dat de piloottoon van 400kHz uit pulsen bestond die in de breedte gemoduleerd werden (PWM).

Ik zal er wel weer naast zitten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Veertien jaar geleden alweer, argghhh ... waar blijft de tijd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Quad versterker voor elektrostaten

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Mja dat bedoelde ik niet, maar bedankt.
pappaleo schreef:
Ik lees net dat stukje. Ik dacht dat class D juist betekende dat de piloottoon van 400kHz uit pulsen bestond die in de breedte gemoduleerd werden (PWM).

Ik zal er wel weer naast zitten.
Als ik het lees gaat het over Amplitude Modulatie...maar hoe regelen we volume dan, dat is je Amplitude toch?
Plaats reactie