Relais voor schakelen speakers

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Relais voor schakelen speakers

Bericht door dirklammers »

Hallo allen,

ik ben op zoek naar relais om speakers mee te schakelen. Ik ken de Amplimo-relais die daar speciaal voor (schijnen te) zijn ontworpen.
Maar dat zijn volgens mij relais met 1X maak contact dus voor een switch waarmee ik drie versterkers wil schakelen naar één stel speakers heb ik dan dus al 12 relais nodig (ik wil graag dubbelpolig schakelen).
Los van de kostenpost nemen die 12 relais ook wel de nodige ruimte in.
Zijn de "standaard" dubbelpolige Omron-relais nu echt zo veel slechter voor dit doel ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door ray5150 »

Nee, ik denk het niet.
Er zijn zat fabrikanten die "gewone" relais gebruiken.
Momenteel heb ik op de werkbank een Kenwood versterker met daarin een ook Omron relais op de uitgangen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door Ah!buis »

dirklammers schreef:
Zijn de "standaard" dubbelpolige Omron-relais nu echt zo veel slechter voor dit doel ?
Het verschil zit 'm hier,
OmronG2R.jpg
de wisselende audio-stroom komt er wel 's onder, zelfs nul.Kontakt is dan niet verzekerd, wil niet zeggen dat het zeker mis gaat.
Relais zoeken met zo klein mogelijke minimumstroom.Alleen, niet alle fabrikanten vermelden het.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door Pjotr »

Klopt wel dat in veel versterkers gewone relais zitten om de speakeruitgangen te schakelen. En in veel middenklasse versterkers ook nog eens extra A-B schakelaars. Maar "Fiel" is het niet. Een relais MOET stroom schakelen om goed te kunnen functioneren. Anders gaan de contacten slecht contact maken en zeker bij speakers wil je dat beslist niet. Voor hele kleine stromen worden contacten daarom verguld omdat goud zo'n dun oxidelaagje heeft dat je daar ook met kleine stromen doorheen schakelt. Nadeel is dat bij wat hogere stromen dat goud snel weg brandt. Dat schiet dan daar niet op. Er zijn wel speciale speakerrelais, o.a. Amplimo verkoopt (of verkocht?) ze, met dubbele contacten. Een voorloop contact wat de grotere stroom kan schakelen en een overbruggingscontact met vergulde contacten voor de kleine stromen. Het idee is logisch maar of dat nou helpt? Beste blijft gewoon om helemaal géén relais en/of schakelaars te hebben in de speakerleiding. Het blijft een ding met een random variërende overgangsweerstand.

{edit]

Als je toch een alternatief zoekt voor dat Amplimo relais zou ik dat relais nemen wat in de versterkervoeding van Knuisje zit: https://nl.mouser.com/ProductDetail/651-2961215 Dat is dubbelpolig, heeft hard vergulde contacten en kan wel wat ampères aan. Als je dan zorgt dat het volume dicht staat als je omschakelt tussen versterkers/speakers, dan kan dat goudlaagje lang mee.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door dirklammers »

Tja, lastig verhaal dan dus toch wel om te kiezen. Op zoek dus naar relais met hard-vergulde contacten. Dank voor jullie tips.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door dirklammers »

Zou je het “ideale speaker relais” niet kunnen realiseren door er twee parallel te zetten: een relais voor de grote stromen dat als eerste inschakelt en een signaalrelais dat beter geachikt is voor het kleinere bereik ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door Shadow »

Ahum

Pjotr schreef:
Als je toch een alternatief zoekt voor dat Amplimo relais zou ik dat relais nemen wat in de versterkervoeding van Knuisje zit: https://nl.mouser.com/ProductDetail/651-2961215 Dat is dubbelpolig, heeft hard vergulde contacten en kan wel wat ampères aan. Als je dan zorgt dat het volume dicht staat als je omschakelt tussen versterkers/speakers, dan kan dat goudlaagje lang mee.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door MarcelvdG »

Hmm.. In het gegevensblad maken ze onderscheid tussen wat 'ie schakelen kan met en zonder vernietigde goudlaag:
PhoenixRELMR24DC2121AU.png
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door MarcelvdG »

Is een TE Connectivity / Schrack RT2 met vergulde contacten wat, een RT425024 bijvoorbeeld, of zijn de gegevensbladschrijvers bij Schrack alleen wat minder eerlijk dan die bij Phoenix?

https://eu.mouser.com/ProductDetail/TE- ... %2fKUbo%3d
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais voor schakelen speakers

Bericht door Pjotr »

Veel kleine vermogensrelais zijn alleen "gold plated" voor bescherming tegen oxidatie tijdens opslag. Het is verder niet functioneel bij het schakelen. Dan zijn die schakelspecs ook niet gedefinieerd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”