Bouwtekening Auris poison 3
Moderator: Beheerdersteam
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Bouwtekening Auris poison 3
Goedemiddag,
Gecharmeerd van de Needle bezet met een Audio labs unit lijkend op fostex ben ik altijd benieuwd geweest hoe https://www.aurisaudioshop.com/product/poison-3/ zou klinken?
Vraag is dan ook of er ergens bouwtekeningen zijn of iets wat het zou moeten zijn.
Bedoeling is wederom om met een breedbander 4 inch te werken en dan de tweeter off axis en een leuk woofertje aan de zijkant.
Iets anders dan een Needle , maar leuk om te proberen denk....
Hoor graag jullie mening.
Groet Bryston
Gecharmeerd van de Needle bezet met een Audio labs unit lijkend op fostex ben ik altijd benieuwd geweest hoe https://www.aurisaudioshop.com/product/poison-3/ zou klinken?
Vraag is dan ook of er ergens bouwtekeningen zijn of iets wat het zou moeten zijn.
Bedoeling is wederom om met een breedbander 4 inch te werken en dan de tweeter off axis en een leuk woofertje aan de zijkant.
Iets anders dan een Needle , maar leuk om te proberen denk....
Hoor graag jullie mening.
Groet Bryston
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Jeetje, ik durf er vergif op in te nemen dat er hier mensen zijn die een concurrerende speaker kunnen maken voor een fractie van dat geld 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Uhhh omdat je i.p.v. sex altijd aan Boenicke denkt?pappaleo schreef:Waarom doet dit mij heel sterk aan Boenicke denken?
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Ja, prijs is absurd hoog, maar met een goed marketingverhaal ....Nooby schreef:Jeetje, ik durf er vergif op in te nemen dat er hier mensen zijn die een concurrerende speaker kunnen maken voor een fractie van dat geld
Blijft over dat het concept me wel aanspreekt .
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Zo aan je nickname te zien is veel geld betalen voor de naam geen probleem
Ik zou zeggen; bouw eens een Visaton Stella Light
Ik zou zeggen; bouw eens een Visaton Stella Light
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Let wel op dat bij de auris de kleine speaker volgens mij een coax als in de Thiel CS 2.3 is. Deze waren wel eens los te koop voor enkele honderden Euro's, niet te vergelijken met een Tang Band breedbandertje. wil je wel eens wat bouwen maak dan de Stella light, eventueel met een betere breedbander.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Bouwtekening Auris poison 3
wouter schreef:Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.
Enig idee wat voor woofer erin zit?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Dat zeg ik:wouter schreef:Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.
pappaleo schreef:Waarom doet dit mij heel sterk aan Boenicke denken?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouwtekening Auris poison 3
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=25453
Hier zie je de Boenicke en Poison. Zelfs de 20mm tweeter in de aansluitterminal is"geleend".
De woofer is een peerless SLS.
Hier zie je de Boenicke en Poison. Zelfs de 20mm tweeter in de aansluitterminal is"geleend".
De woofer is een peerless SLS.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Verbazingwekkend dat fabrikanten met (inkoop) nog geen 50 Euro aan drivers per kant 5k voor een paartje vragen.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Nog verbazingwekkender is dat er klanten zijn die dat bedrag er daadwerkelijk voor neerleggen.markbakk schreef:Verbazingwekkend dat fabrikanten met (inkoop) nog geen 50 Euro aan drivers per kant 5k voor een paartje vragen.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Helemaal met je eens.dre schreef:Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
1 setje voor jezelf bouwen en helemaal PERFEKT afwerken kost je al dagen.
Doe dat keer minimaal 50 euro per uur.
Dan nog de tijd om alles te halen, te meten etc.
Maak daar een bedrijf van met personeel, bedrijfsruimte, marketing, apparatuur enz.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
+1 maar wij kijken gewoon anders ernaar 
Bedenk ook goed dat de prijs 3x over de kop gaat, dus met een beetje geluk vangt de fabriek 1000 euro voor een produkt waar veel werk in zit.
Bedenk ook goed dat de prijs 3x over de kop gaat, dus met een beetje geluk vangt de fabriek 1000 euro voor een produkt waar veel werk in zit.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Vergeef me dat ik de vrijheid neem om het niet eens met je te zijn.dre schreef:Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
Dank voor die link, interessant om te zien hoe zo'n ding in elkaar zit.
Die zijpanelen zijn zo te zien van massief hout. verder zie ik een frame van berken multiplex afgewerkt met stroken (wit) leer.
Nu ga je het vergelijken met hobby, moet je niet doen, is volkomen zinloos.MichaelB schreef:Helemaal met je eens.
1 setje voor jezelf bouwen en helemaal PERFEKT afwerken kost je al dagen.
Doe dat keer minimaal 50 euro per uur.
Dan nog de tijd om alles te halen, te meten etc.
Maak daar een bedrijf van met personeel, bedrijfsruimte, marketing, apparatuur enz.
Als je zo iets bedrijfsmatig (op een wat grotere schaal dan enkele stuks op jaarbasis) gaat opzetten dan ga je outsourcen, multiplex frames/kasten laat je in de timmerfabriek op de CNC bank frezen.
is sneller, netter en goedkoper dan dat je het zelf gaat doen.
Hout koop je per kubieke meter in, filterprinten laat je geassembleerd uit China aanleveren.
Het bedrijf zelf doet dan alleen nog de eindmontage.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouwtekening Auris poison 3
5K voor een setje luidsprekers is veel geld, zeker gelet op de inkoop van drivers voor de Boenicke W5, of de Poison 3. Maar waar boenicke te maken heeft met kasten met kans op scheuren, dus meer afkeur zal hebben, lopen de kosten harder op dan een 6 planken kastje van een doorsnee merk.
Wat het concept 'redt' is denk ik de inzet van een fullrange 3", die is vrijwel nooit heel erg duur en heeft zo zijn magie. Een nette ambient tweeter is leuk, maar het concept van die tweeter is belangrijker dan dat de tweeter van heel hoge kwaliteit moet zijn om goed te functioneren. De woofer, zeker de Peerless SLS, is wel een goed dingetje (al is deze in de W5 kast wel over de grens qua afstemming wat mij betreft) en in de poison zal hij zijn werk redelijk goed kunnen doen - met voldoende gevoeligheid en power.
Toch denk ik dat een vergelijkbaar concept ook dit soort resultaten kan bereiken en dan is een FAST (fullrange and subwoofer technologie) met ambient tweeter niet iets wat 5K hoeft te kosten. Maar weinigen bewandelen die weg. Audiodata deed dat wel (jolie / pierot), en met een tangband unit was er nog zo'n merk.
Van Boenicke weet ik inmiddels dat hij het niet perse van de drivers moet hebben, maar zijn hele kijk op de elektrische en fysieke aspecten van luidsprekers en de audioketen zijn wat 'out of the box'.
Wat het concept 'redt' is denk ik de inzet van een fullrange 3", die is vrijwel nooit heel erg duur en heeft zo zijn magie. Een nette ambient tweeter is leuk, maar het concept van die tweeter is belangrijker dan dat de tweeter van heel hoge kwaliteit moet zijn om goed te functioneren. De woofer, zeker de Peerless SLS, is wel een goed dingetje (al is deze in de W5 kast wel over de grens qua afstemming wat mij betreft) en in de poison zal hij zijn werk redelijk goed kunnen doen - met voldoende gevoeligheid en power.
Toch denk ik dat een vergelijkbaar concept ook dit soort resultaten kan bereiken en dan is een FAST (fullrange and subwoofer technologie) met ambient tweeter niet iets wat 5K hoeft te kosten. Maar weinigen bewandelen die weg. Audiodata deed dat wel (jolie / pierot), en met een tangband unit was er nog zo'n merk.
Van Boenicke weet ik inmiddels dat hij het niet perse van de drivers moet hebben, maar zijn hele kijk op de elektrische en fysieke aspecten van luidsprekers en de audioketen zijn wat 'out of the box'.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Ja, en nog wel Genuine-leer... Nooit geweten hoe een Genuin er uitziet... Heel bijzondere dieren... Ze maken er van alles van, zelfs luidprekersray5150 schreef:verder zie ik een frame van berken multiplex afgewerkt met stroken (wit) leer. .
Kees
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Maar, om eens even on-topic te blijven; die foto's die op Hifiknights staan horen zeker in dit topic thuis :
Als je nu uitgaat van de buitenmaten van ongeveer 120 x 20 x 80 cm (zoals op de site van Auris staan opgegeven), dan moet TS op basis van deze foto's en gegevens toch wel een bouwtekening/zaagplan kunnen produceren ?
Als je nu uitgaat van de buitenmaten van ongeveer 120 x 20 x 80 cm (zoals op de site van Auris staan opgegeven), dan moet TS op basis van deze foto's en gegevens toch wel een bouwtekening/zaagplan kunnen produceren ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Een filter daaruit reversed engineren blijft gokwerk.
Maar ook niet noodzakelijk. Ik zou het laag sowieso actief doen en door Hobby Hifi en Klang und Ton zijn veel van dit soort ontwerpen gemaakt.
De Cardiff met Jordan luidsprekers staat al jaren 2e hands te koop. Dit is een topontwerp denk ik, een ambient tweeter kan er op smaak bij gemaakt worden.
Maar ook niet noodzakelijk. Ik zou het laag sowieso actief doen en door Hobby Hifi en Klang und Ton zijn veel van dit soort ontwerpen gemaakt.
De Cardiff met Jordan luidsprekers staat al jaren 2e hands te koop. Dit is een topontwerp denk ik, een ambient tweeter kan er op smaak bij gemaakt worden.
Re: Bouwtekening Auris poison 3
Dat engineeren wordt je wel eenvoudig gemaakt met alle filterwaarden beschikbaar. Maar met wat ik zie aan filter durf ik nu wel te zeggen dat dit niet bepaald optimaal is voor een FAST. Leuk bedacht allemaal, maar neem dit soort merken/fabrikanten aub niet serieus.
