Bouwtekening Auris poison 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Goedemiddag,

Gecharmeerd van de Needle bezet met een Audio labs unit lijkend op fostex ben ik altijd benieuwd geweest hoe https://www.aurisaudioshop.com/product/poison-3/ zou klinken?
Vraag is dan ook of er ergens bouwtekeningen zijn of iets wat het zou moeten zijn.
Bedoeling is wederom om met een breedbander 4 inch te werken en dan de tweeter off axis en een leuk woofertje aan de zijkant.
Iets anders dan een Needle , maar leuk om te proberen denk....
Hoor graag jullie mening.

Groet Bryston
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Douwe84 »

Jeetje, ik durf er vergif op in te nemen dat er hier mensen zijn die een concurrerende speaker kunnen maken voor een fractie van dat geld :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door pappaleo »

Waarom doet dit mij heel sterk aan Boenicke denken?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef:
Waarom doet dit mij heel sterk aan Boenicke denken?
Uhhh omdat je i.p.v. sex altijd aan Boenicke denkt? O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door pappaleo »

Nee niet echt. Maar van Auris raak ik ook niet opgewonden.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Nooby schreef:
Jeetje, ik durf er vergif op in te nemen dat er hier mensen zijn die een concurrerende speaker kunnen maken voor een fractie van dat geld :shock:
Ja, prijs is absurd hoog, maar met een goed marketingverhaal ....
Blijft over dat het concept me wel aanspreekt .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Shadow »

Zo aan je nickname te zien is veel geld betalen voor de naam geen probleem :lol:
Ik zou zeggen; bouw eens een Visaton Stella Light :wink:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door John P »

Let wel op dat bij de auris de kleine speaker volgens mij een coax als in de Thiel CS 2.3 is. Deze waren wel eens los te koop voor enkele honderden Euro's, niet te vergelijken met een Tang Band breedbandertje. wil je wel eens wat bouwen maak dan de Stella light, eventueel met een betere breedbander.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

wouter schreef:
Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.

Enig idee wat voor woofer erin zit?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Het is een fountek fe85 a 18,- euro ofzo zwaar leentje buur met/van de Boenicke W5. Zelfs het anbienttweeter systeem.
Dat zeg ik:
pappaleo schreef:
Waarom doet dit mij heel sterk aan Boenicke denken?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=25453

Hier zie je de Boenicke en Poison. Zelfs de 20mm tweeter in de aansluitterminal is"geleend".

De woofer is een peerless SLS.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door markbakk »

Verbazingwekkend dat fabrikanten met (inkoop) nog geen 50 Euro aan drivers per kant 5k voor een paartje vragen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Ik zou het graag doen ;-)

Maar een koper... zou ik niet zijn nee
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef:
Verbazingwekkend dat fabrikanten met (inkoop) nog geen 50 Euro aan drivers per kant 5k voor een paartje vragen.
Nog verbazingwekkender is dat er klanten zijn die dat bedrag er daadwerkelijk voor neerleggen. :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door dre »

Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?

http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door MichaelB »

dre schreef:
Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?

http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
Helemaal met je eens.

1 setje voor jezelf bouwen en helemaal PERFEKT afwerken kost je al dagen.
Doe dat keer minimaal 50 euro per uur.
Dan nog de tijd om alles te halen, te meten etc.

Maak daar een bedrijf van met personeel, bedrijfsruimte, marketing, apparatuur enz.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Shadow »

+1 maar wij kijken gewoon anders ernaar :wink:
Bedenk ook goed dat de prijs 3x over de kop gaat, dus met een beetje geluk vangt de fabriek 1000 euro voor een produkt waar veel werk in zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Toch bijzonder dat elk commercieel product hier altijd weer afgezeken word........
De gebruikte materialen van de kast zijn toch van de bovenste plank,dat kost al heel wat.
Dan moet de hele wereld er nog aan verdienen toch?

http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -poison-3/
Vergeef me dat ik de vrijheid neem om het niet eens met je te zijn. :wink:
Dank voor die link, interessant om te zien hoe zo'n ding in elkaar zit.
Die zijpanelen zijn zo te zien van massief hout. verder zie ik een frame van berken multiplex afgewerkt met stroken (wit) leer.
MichaelB schreef:
Helemaal met je eens.

1 setje voor jezelf bouwen en helemaal PERFEKT afwerken kost je al dagen.
Doe dat keer minimaal 50 euro per uur.
Dan nog de tijd om alles te halen, te meten etc.

Maak daar een bedrijf van met personeel, bedrijfsruimte, marketing, apparatuur enz.
Nu ga je het vergelijken met hobby, moet je niet doen, is volkomen zinloos.
Als je zo iets bedrijfsmatig (op een wat grotere schaal dan enkele stuks op jaarbasis) gaat opzetten dan ga je outsourcen, multiplex frames/kasten laat je in de timmerfabriek op de CNC bank frezen.
is sneller, netter en goedkoper dan dat je het zelf gaat doen.
Hout koop je per kubieke meter in, filterprinten laat je geassembleerd uit China aanleveren.
Het bedrijf zelf doet dan alleen nog de eindmontage.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

5K voor een setje luidsprekers is veel geld, zeker gelet op de inkoop van drivers voor de Boenicke W5, of de Poison 3. Maar waar boenicke te maken heeft met kasten met kans op scheuren, dus meer afkeur zal hebben, lopen de kosten harder op dan een 6 planken kastje van een doorsnee merk.

Wat het concept 'redt' is denk ik de inzet van een fullrange 3", die is vrijwel nooit heel erg duur en heeft zo zijn magie. Een nette ambient tweeter is leuk, maar het concept van die tweeter is belangrijker dan dat de tweeter van heel hoge kwaliteit moet zijn om goed te functioneren. De woofer, zeker de Peerless SLS, is wel een goed dingetje (al is deze in de W5 kast wel over de grens qua afstemming wat mij betreft) en in de poison zal hij zijn werk redelijk goed kunnen doen - met voldoende gevoeligheid en power.

Toch denk ik dat een vergelijkbaar concept ook dit soort resultaten kan bereiken en dan is een FAST (fullrange and subwoofer technologie) met ambient tweeter niet iets wat 5K hoeft te kosten. Maar weinigen bewandelen die weg. Audiodata deed dat wel (jolie / pierot), en met een tangband unit was er nog zo'n merk.

Van Boenicke weet ik inmiddels dat hij het niet perse van de drivers moet hebben, maar zijn hele kijk op de elektrische en fysieke aspecten van luidsprekers en de audioketen zijn wat 'out of the box'.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
verder zie ik een frame van berken multiplex afgewerkt met stroken (wit) leer. .
Ja, en nog wel Genuine-leer... Nooit geweten hoe een Genuin er uitziet... Heel bijzondere dieren... Ze maken er van alles van, zelfs luidprekers :wink:
Kees
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door ds23man »

Als ik zoek op genuin krijg ik dit:

https://www.google.nl/search?q=genuin&s ... 13&bih=621

:lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door ray5150 »

Maar, om eens even on-topic te blijven; die foto's die op Hifiknights staan horen zeker in dit topic thuis :
Auris23.jpg
Auris24.jpg
Auris25.jpg
Auris26.jpg
Auris27.jpg
Auris28.jpg
Auris29.jpg
Als je nu uitgaat van de buitenmaten van ongeveer 120 x 20 x 80 cm (zoals op de site van Auris staan opgegeven), dan moet TS op basis van deze foto's en gegevens toch wel een bouwtekening/zaagplan kunnen produceren ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Een filter daaruit reversed engineren blijft gokwerk.
Maar ook niet noodzakelijk. Ik zou het laag sowieso actief doen en door Hobby Hifi en Klang und Ton zijn veel van dit soort ontwerpen gemaakt.

De Cardiff met Jordan luidsprekers staat al jaren 2e hands te koop. Dit is een topontwerp denk ik, een ambient tweeter kan er op smaak bij gemaakt worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door markbakk »

Dat engineeren wordt je wel eenvoudig gemaakt met alle filterwaarden beschikbaar. Maar met wat ik zie aan filter durf ik nu wel te zeggen dat dit niet bepaald optimaal is voor een FAST. Leuk bedacht allemaal, maar neem dit soort merken/fabrikanten aub niet serieus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”