Universele KAKU + hulp programeren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Die usb gebruik je ( meestal ) alleen bij het uploaden software
En testen schakeling
Als je de Arduino ergens in stopt haal je de usb kabel er toch af
Barry schreef miljoen , alleen in nederland bedoel je Barry :D
Ik heb 2 in gebruik en dat wordt 4 en heb er nog 2 liggen :D
Arduino wordt vaak als ontwikkelplatform gebruikt, zelfs in de professionele wereld, om 'snel' iets te hebben. Daar zal het blijven draaien op USB.

Die miljoen bedoelde ik wereldwijd :mrgreen: heb het ergens gelezen, kan het niet terug vinden. Dit zijn de officieel geregistreerden he, de China klonen die in omloop zijn zullen er nog wel veel meer zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Tsja. Alle Arduinos die op USB spanning staan te draaien werken op die manier. Uitgang van een dergelijke regulator zal wel hoogohmig genoeg zijn, wie weet zit er ook iets van een diode in die dingen gebakken.
Er zijn verschillende schakelingen (wat schema's opgezocht).Sommige zetten de USB zo aan de +5V anderen zetten er een schottky-diode tussen.Die diode is dan om geen spanning terug naar de USB te kunnen hebben.Heeft wel tot gevolg dat de duino via USB op 4,7V ipv 5V loopt.
Er was er ook een met 47µF op de ingang van de regelaar.Als je dan de 5V vanbuiten aansluit laadt die elco door het IC op, daar houdt ie niet van.Daarom wordt een diode aangeraden van uit naar in, maar die zat er dan weer niet in.
Anne
Wat ik in layout in ieder geval vaak tegenkom is ESD protectie, bv iets als dit: https://www.distrelec.nl/Web/Downloads/ ... ng_tds.pdf

Omdat Arduino vaak in een ontwikkelomgeving gebruikt zou de diode die je noemt wel nuttig kunnen zijn; als je bv 12V op Vin zet en dus de interne regulator gebruikt, EN je hebt 'm aan USB hangen staat er 2x 5V tegen elkaar in te blazen, wat niet wenselijk is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door Ah!buis »

Maw, de ene duino is de ander niet, altijd nazien welke versie en afwijkingen je in handen hebt :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

Ik kreeg Dit vandaag in mn mailbox
Dacht wel toepasselijk voor die dit volgen vanwege de Arduino
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

Ik heb een printje gemaakt Kan iemand zeggen of dat niet gespiegeld is
Het is voor Ronny maar die heeft het erg druk met werk
Graag wat hulp Anders print ik het nog een keer en dan gespiegeld
Ik kan het niet Dat in gedachte omgdraaien :( spiegelen
377E70EB-1BC2-45D0-8505-443582514CCE.jpeg
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door ronnydepony »

ziet er goed uit Bert,
hier kan ik mijn plan mee trekken om te testen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
ziet er goed uit Bert,
hier kan ik mijn plan mee trekken om te testen.
Ok hoef het dus niet ng eens te doen in spiegel
Morgen gaat t op de post
Heb je alle onderdelen headers en voetjes ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door Ah!buis »

Onderdelen aan de andere kant.Wat tekst erbij helpt wel.
Mooi printje overigens (wel wat groot)
Anne
Bijlagen
Onder.jpeg
Onder.jpeg (19.11 KiB) 381 keer bekeken
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door ronnydepony »

is maar een proefprintje hoor Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Onderdelen aan de andere kant.Wat tekst erbij helpt wel.
Mooi printje overigens (wel wat groot)
Anne
Aan 1 kant maar anne :lol:
Bedankt voor je hulp Anne :goedzo:
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door wdd »

Ah!buis schreef:
Ziet er hoopvol uit.Of alles volgens de regels vd kunst klopt weet ik niet, ben niet goed thuis in de grammatika van die talen.
Anne
Compileren zonder fouten betekent nog niet dat het werkt :bakkie:
Daarom versie 5 : ingangsdetectie en inlezen van de analoge pin iets veiliger gemaakt denk ik. Je kunt altijd die delays veranderen indien nodig.
Succes ermee!
kaku5.zip
(966 Bytes) 27 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

Printje is op de post gedaan Ronny
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door ronnydepony »

OK, bedankt Bert.
Hier een probeerversie, print 100 op 100 mm;
Arduino schema.png
Aduino print 1.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

ga je die Thailand laten maken Ronny ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door Ah!buis »

wdd schreef:
Compileren zonder fouten betekent nog niet dat het werkt :bakkie:
Daarom versie 5 : ingangsdetectie en inlezen van de analoge pin iets veiliger gemaakt denk ik. Je kunt altijd die delays veranderen indien nodig.
Succes ermee!
Als je bang bent dat er op de verkeerde knop gereageerd wordt kun je ook twee metingen doen en pas aktie als beide gelijk zijn (lijkt me wel wat overdreven).
Door met het kijken naar "knop-los" op 't eind te zetten werkt het meer zoals de 555 versie.
Druk op de knop met onmiddelijk gevolg en pas verder na tijdje loslaten.
kaku5a.ino.pdf
(1.9 KiB) 33 keer gedownload
(ook weer met .pdf teveel)
Anne
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door wdd »

Ja, goed idee : eerst relais schakelen, dan wachten tot de toets losgelaten is. Er staat wel een (van de vele) haakjes op een verkeerde plaats en daarom was de int readval niet meer gekend (out of scope). Aangepast in de kaku5a_OK.ino.pdf(dus hier ook .pdf weglaten).
kaku5a_OK.ino.pdf
(1.84 KiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Bericht door OpaBert »

Printje al binnen Ronny ?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”