Ik hoop het, want pagina’s lang de gek steken met een willekeurig onderwerp adhv een gestelde vraag, komt op hetzelfde neer als iemand voor schut zetten. Je wilt toch nieuwe dhz-ers binden ipv afstoten?
Dit is typisch zo'n vraag waar nooit een definitief antwoord op zal komen, en het is niet de eerste keer dat er een (inclusief deze vraag) gesteld wordt.
Dhz-ers zijn gebonden en helaas ook afgestoten. Het is een van de dynamieken van een open forum...
De enige in mijn ogen hout snijdende uitleg over waarom een netsnoer een verbetering kan geven, is dat een goed netsnoer afgeschermd is en zo de andere kabels (bv signaal) waar die als spaghetti tussen ligt minder stoort. Dat is tevens een verklaring waarom alleen die meter een verschil zou maken, en die 25km vanaf de centrale niet. Ymmv
Je hebt ook te maken met de elektrisch/mechanische eigenschappen van kabels. Je kunt (naar ik begrepen heb) met een scoop het effect meten van mechanische krachten op een kabel. Door een klap met een schroevendraaier op de kabel/draad te geven, zie je kortstondig een verandering. Ik begreep dat dit zo rond de 150hz plaats kan vinden. Dat is dus echt in het hoorbare gebied. Dus als je maar hard genoeg muziek draait met wat laag dan heeft dat invloed op het elektrische gedrag van de kabel. Er zijn dus kabels die hier last van hebben, en kabels die dit niet of in mindere maten hebben.
Ik heb het hier toevallig vorige week met Jeroen Olde Dubbelink over gehad naar aanleiding van zijn ervaringen in opnamestudios etc.
De enige in mijn ogen hout snijdende uitleg over waarom een netsnoer een verbetering kan geven, is dat een goed netsnoer afgeschermd is en zo de andere kabels (bv signaal) waar die als spaghetti tussen ligt minder stoort. Dat is tevens een verklaring waarom alleen die meter een verschil zou maken, en die 25km vanaf de centrale niet. Ymmv
Door de luisteraar een klap te geven, hoort deze kortstondig een verandering. Ik begreep dat dit zo rond de 150hz plaats kan vinden. Dat is dus echt in het hoorbare gebied.
Ik heb het hier toevallig vorige week met Jeroen Olde Dubbelink over gehad naar aanleiding van zijn ervaringen in opnamestudios etc.
Wij van de bond van netsnoeren maken ernstig bezwaar tegen het slaan van netsnoeren! Netsnoeren kunnen hier getraumatiseerd van raken. Wilt u daarmee ophouden!!!
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 09 aug 2018, 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heeft elke mechanische bewerking op een elektrisch component gevolgen voor dat component.
In dit geval een kortstondige verandering vh magnetisch veld of de plaatselijke weerstand.
Met een hamer op een versterker slaan of een spijker in een condensator slaan helpt ook niet echt.
Een netfilter tussen wcd en audio component helpt wel.
Ik hoop het, want pagina’s lang de gek steken met een willekeurig onderwerp adhv een gestelde vraag, komt op hetzelfde neer als iemand voor schut zetten. Je wilt toch nieuwe dhz-ers binden ipv afstoten?
Dit is typisch zo'n vraag waar nooit een definitief antwoord op zal komen, en het is niet de eerste keer dat er een (inclusief deze vraag) gesteld wordt.
Dhz-ers zijn gebonden en helaas ook afgestoten. Het is een van de dynamieken van een open forum...
Dat ben ik wel met je eens, maar als je kijkt wat er bij het groene forum is gebeurd, nadat een paar dragende leden (na heftige irritaties) zijn vertrokken, is het wel iets om rekening mee te houden. Stel je voor dat bijvoorbeeld Anne er hier de brui aan zou geven....
Dat ben ik wel met je eens, maar als je kijkt wat er bij het groene forum is gebeurd, nadat een paar dragende leden (na heftige irritaties) zijn vertrokken,
En u is was een van die dragende leden?
211audio schreef:
.................... Stel je voor dat bijvoorbeeld Anne er hier de brui aan zou geven....
Vanwege netsnoeren? Hoe kom je erbij om hem als voorbeeld te stellen? Hooguit als ze op zouden zijn, zijn bedenksels kunnen niet zonder
Dat ben ik wel met je eens, maar als je kijkt wat er bij het groene forum is gebeurd, nadat een paar dragende leden (na heftige irritaties) zijn vertrokken,
En u is was een van die dragende leden?
Nee, ik zeker niet. Ik bedoeld de leden met verstand van zaken (en met een bijpassende opleiding) die andere leden op weg helpen.
Pjotr schreef:
211audio schreef:
.................... Stel je voor dat bijvoorbeeld Anne er hier de brui aan zou geven....
Vanwege netsnoeren? Hoe kom je erbij om hem als voorbeeld te stellen? Hooguit als ze op zouden zijn, zijn bedenksels kunnen niet zonder
Ik noem Anne als voorbeeld, omdat heel wat projectresultaten op ZBA zijn gebaseerd op de input van onder andere Anne.
Mensen met een passende opleiding die daar daadwerkelijk ook wat van opgestoken zullen zich niet bezig houden met die onzin.
Die komen met echte harde bewijzen in plaats van verhalen en "dat moet je echt zelf ondervinden" gezeur.
Dat ben ik wel met je eens, maar als je kijkt wat er bij het groene forum is gebeurd, nadat een paar dragende leden (na heftige irritaties) zijn vertrokken, is het wel iets om rekening mee te houden. Stel je voor dat bijvoorbeeld Anne er hier de brui aan zou geven....
Ja, ik vraag me soms ook wel 's af hoe dit forum het zolang heeft volgehouden voordat ik me ingeschreven had , je zou bang worden dood te gaan
Anne
De enige in mijn ogen hout snijdende uitleg over waarom een netsnoer een verbetering kan geven, is dat een goed netsnoer afgeschermd is en zo de andere kabels (bv signaal) waar die als spaghetti tussen ligt minder stoort. Dat is tevens een verklaring waarom alleen die meter een verschil zou maken, en die 25km vanaf de centrale niet. Ymmv
Je hebt ook te maken met de elektrisch/mechanische eigenschappen van kabels. Je kunt (naar ik begrepen heb) met een scoop het effect meten van mechanische krachten op een kabel. Door een klap met een schroevendraaier op de kabel/draad te geven, zie je kortstondig een verandering. Ik begreep dat dit zo rond de 150hz plaats kan vinden. Dat is dus echt in het hoorbare gebied. Dus als je maar hard genoeg muziek draait met wat laag dan heeft dat invloed op het elektrische gedrag van de kabel. Er zijn dus kabels die hier last van hebben, en kabels die dit niet of in mindere maten hebben.
Ik heb het hier toevallig vorige week met Jeroen Olde Dubbelink over gehad naar aanleiding van zijn ervaringen in opnamestudios etc.
Stefan
Gelukkig draait het net op 50 Hz . De kabel gaat bij indrukken als variabele condensator werken, maar een trafo, gelijkrichter en de condensator zullen wel voorkomen dat de invloed van buiten merkbaar wordt. Een schakelende voeding zal er helemaal niets van merken. Hooguit bij een microfoonkabel kan het te merken zijn.
...............Hooguit bij een microfoonkabel kan het te merken zijn.
Aad
Yep en daar heb je hem te pakken.Daar gaat het om uV's - mV's. En dan zitten die direct in de signaalweg. Je moet erg je best doen om geschud en gestamp aan die kabels hoorbaar te krijgen. Meer dan wat low level ruis is het niet. Als je dat met het "230V" signaal op het net vergelijkt.......... Bovendien zit er tussen dat "net" en wat naar je speakers gaat, nog eens een flinke PSSR bij een fatsoenlijke versterker.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 aug 2018, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met een passende opleiding die daar daadwerkelijk ook wat van opgestoken zullen zich niet bezig houden met die onzin.
Die komen met echte harde bewijzen in plaats van verhalen en "dat moet je echt zelf ondervinden" gezeur.
Ik hoop niet dat ik ergens iets anders beweerd heb
Een goed snoer is fijn, maar wonderen verwacht ik er niet van, mensen die dat wel doen mogen lekker hun gang gaan, maar worden hier op dit forum dan toch meestal met wat scepcis benaderd. Het zit hem er ook in of je iets verwacht, dan kom je al snel in de psycho effecten terecht lijkt me.
Een goed snoer is fijn, maar wonderen verwacht ik er niet van, mensen die dat wel doen mogen lekker hun gang gaan, maar worden hier op dit forum dan toch meestal met wat scepcis benaderd. Het zit hem er ook in of je iets verwacht, dan kom je al snel in de psycho effecten terecht lijkt me.
Vooral als je er veel geld aan hebt uit gegeven , Dan wil je de uitgave niet direct afdoen als hokus pocus.
Een goed snoer is fijn, maar wonderen verwacht ik er niet van, mensen die dat wel doen mogen lekker hun gang gaan, maar worden hier op dit forum dan toch meestal met wat scepcis benaderd. Het zit hem er ook in of je iets verwacht, dan kom je al snel in de psycho effecten terecht lijkt me.
Vooral als je er veel geld aan hebt uit gegeven , Dan wil je de uitgave niet direct afdoe als hokus pocus.
Als kabeltjes veel geld gaan kosten dan toch liever de high-tech kabeltjes van Hans Klok in zijn voorstelling ""House of Horror" in Carré.
Een goed snoer is fijn, maar wonderen verwacht ik er niet van, mensen die dat wel doen mogen lekker hun gang gaan, maar worden hier op dit forum dan toch meestal met wat scepcis benaderd. Het zit hem er ook in of je iets verwacht, dan kom je al snel in de psycho effecten terecht lijkt me.
Vooral als je er veel geld aan hebt uit gegeven , Dan wil je de uitgave niet direct afdoe als hokus pocus.
Als kabeltjes veel geld gaan kosten dan toch liever de high-tech kabeltjes van Hans Klok in zijn voorstelling ""House of Horror" in Carré.
En dan zeker hopen dat Pamela Anderson aan een van de uiteinden zit.
Mensen met een passende opleiding die daar daadwerkelijk ook wat van opgestoken zullen zich niet bezig houden met die onzin.
Die komen met echte harde bewijzen in plaats van verhalen en "dat moet je echt zelf ondervinden" gezeur.
Ik hoop niet dat ik ergens iets anders beweerd heb
Nee,
Maar als je zoals gemeld twee keer iets gaat onderbouwen waarom bepaalde zaken geen verschil kunnen maken maar er nog steeds dat soort effecten (vooral verbeteringen qua geluid) geclaimd worden dan gaan mensen wat flauwer reageren.
Ik heb een universitaire opleiding elektrotechniek en maak daar graag gebruik van bij het ontwikkeling van mijn luidsprekers en versterkers. Toch ervaar ik verschillen gehoormatig die ik niet kan verklaren vanuit mijn opleiding.
Ik kies er niet voor om een eindeloze zoektocht te beginnen om dat wel te kunnen doen.
Ik gebruik wel duurdere componenten in de wisselfilters omdat deze een duidelijk hoorbaar verschil opleveren.
Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet een dure component in de speaker zet alleen maar als marketing instrument (bovendien betaalt zich dat niet terug dus slim is het ook niet). We zijn voor ons eerste commerciële W-1 model begonnen met Jantzen Superior en Silver Z-caps in het eerste filterontwerp. Ik was toen na blinde luistertesten volgens ABX tot de conclusie gekomen dat het geen verschil zou maken en met de Jantzen Audiocaps kun je voor klanten goed voor de dag komen.
Mijn partner hoorde echter direct een ander geluid toen we er Audyn Cap Plus condensators in zetten. Hij wil namelijk altijd experimenteren en was niet tevreden met het feit dat ik niks anders had geprobeerd dan de Jantzen Audiocaps. Dus ik stuurde Audyn Caps van dezelfde waarde naar hem op zodat hij kon verwisselen. Hij hoorde direct een verschil van klank aan dat sterk overeen kwam met wat Tony Gee op zijn website beschrijft. Ik had dat vele jaren eerder ook al eerder ervaren maar niet kunnen bevestigen in het ABX gebeuren.
Uiteindelijk zijn we op nog veel duurdere componenten van Mundorf uitgekomen, gewoon omdat het beter klonk en wij het onderste uit de kan willen halen. We doen dat spul er echt niet in omdat we onze speaker dan duurder kunnen verkopen of meer marge kunnen maken. Daarvoor zijn andere middelen veel effectiever, bovendien zit daar onze passie niet.
Tien jaar geleden was ik nog heilig overtuigd van ABX en dat als THD onder een bepaald percentage ligt dat je het niet kan horen. Dat er geen verschillen in DACs zitten. Etcetera, etcetera. Ik zou het destijds helemaal eens geweest zijn met uitspraken zoals beijert en anderen die hier doen. Zeg maar vanuit het kamp van de mensen die alleen maar zaken accepteren als het wetenschappelijk of ontwikkeltechnisch kan worden onderbouwd. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat blinde luistertesten in de vorm van het ABX protocol niet betrouwbaar zijn. Dit wordt bevestigd door een zeer gerespecteerde collega in het commerciële segment, ik ga de naam echter niet noemen omdat die al eerder op fora zeer agressief is benaderd. Ik ben zo gek dat nog wel te doen, maar dan alleen nog op dit forum vanwege het feit dat ik veel mensen in levende lijve ken, maar ben wel spaarzaam geworden om over geluidservaringen te posten, die ik moeilijk technisch kan verklaren. Je wordt snel voor gek gezet en dat is op zich niet erg, maar het ontkracht het delen van de ervaring. In discussie gaan doe ik niet meer, dat maakt het alleen maar erger.
Waar komt het door dat je de ABX testen als niet geschikt ziet?
De luisterervaring (laat ik het maar zo noemen) van de verschillende condensatoren op de W1 die jij me voorschotelde was zeg maar semi blind, waarbij er wel aan de luisteraar werd vertelt dat de DUT ging veranderen, maar niet naar welke dat dan specifiek was. Hoe past zo'n opzet in de gangbare protocollen?