Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

OK Bert, daarom dat het rondje andersom zit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
OK Bert, daarom dat het rondje andersom zit
Ja precies Ronny :D
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:
Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Ligt er maar aan over welke je het hebt.
Om een westvlaamse "mugge" door een zift (zeef) te krijgen moeten er wel heel grote gaten in zitten :o :lol: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/mugge
Anne
Op zijn Hollands ben ik zelf een mug (bijnaam voor Haarlemmer). Kortom, ik ben niet gek, ik ben een Westvlaams vliegtuig!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

En in veelvoud haarlemmermeer O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb Robert een tweetal printjes toe gestuurd met printontwerp van Willy .
Ik verwacht morgen pakketjes boer dan kan ik ook de biasautomaat met print van jou testen Ronny
En misschien binnenkort ook wat test resultaten van Robert .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door RobertD »

Het kost bij mij altijd veel tijd, Bert. Omdat je er twee hebt gestuurd overweeg ik om twee monoblokken met elk 4x EL84 te maken. Ik heb daar alles voor in huis, behalve de behuizingen (en de tijd).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef:
Het kost bij mij altijd veel tijd, Bert. Omdat je er twee hebt gestuurd overweeg ik om twee monoblokken met elk 4x EL84 te maken. Ik heb daar alles voor in huis, behalve de behuizingen (en de tijd).
Daar zijn die 2 printjes precies goed, Jomanda is hier geweest zeker :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

De Mono printjes zijn er ook
Dat ziet er Super uit :yeah:
00B6C63B-6C6F-42CA-8D43-93F8C8C507D5.jpeg
Iedereen nogmaals bedankt :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank:
voor dit gave ontwerp Super :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Nog even het afgewerkt printje weergeven zoals het 2x gebruikt wordt in het topic CTA4...
CTA4.2-BIAS-print-1.jpg
Alles is prima verlopen bij de montage, moet nog wel uitgetest worden.
Dank aan Anne voor het ontwerp, aan Marcel voor de fijn-tuning en alle anderen die hier uiteindelijk ervoor gezorgd hebben dat op dit forum een degelijke AutoBias is ontstaan!
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Bias Automaten zijn goedgekeurd, werken perfect :rock:

VRef van beide automaten is 610mV.

Voor alle regelaars geldt het volgende:
In de testopstelling zit elke "kathode" met 18 ohm aan massa.
Ik leg op de "kathode" een spanning aan die ik varieer tussen 300mV en 1.1V .
Ik meet continue de negatieve Vg
+5.05V voeding
-23.66V negatieve voeding
  • spanning aan, 0v op "k" -1.54V Vg
    regel naar k= 610mV ... Vg blijft -1.54V
    regel verder omhoog, van af 750mV begint Vg langzaam negatiever te worden
    van af 850 à 900mV gaat Vg behoorlijk sneller naar desnoods max. negatief
    ik regel terug richting 610mV, Vg wordt stilaan negatiever
    vanaf 500mV begint Vg terug versneld positiever te worden
    ik stop met opregelen op 610mV, Vg stabiliseert en begint heel langzaam negatiever/positiever te worden.
Ik kan zo doorgaan met kleinere hoger- lager regelingen en zie goed dat de schakeling zijn stabilisatiepunt zoekt aan een matige snelheid, vergelijkbaar met een sinus die langzaam uitgolft.

Alle 8 regelingen reageren identiek :proost:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met het resultaat! Mooi staaltje forum samenwerking zo. Zal ik het schema in de openingspost zetten?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Gefeliciteerd met het resultaat! Mooi staaltje forum samenwerking zo. Zal ik het schema in de openingspost zetten?
Ja doe maar Barry :dank: :dank:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Misschien nog even wachten, in dit topic zijn verschillende varianten besproken, er zijn dus meerdere die hun zeg daar in hebben.
Indien dat ok Is voor iedereen mag je dat doen, geef me dan een PB en ik bezorg je al het nodige, van schema naar printlayout en gerberfiles.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Maakt mij niet uit hoor, dacht dat het voor de meelezer interessant zou zijn. Heb het topic (‘mijn’ topic :mrgreen: ) van de zijlijn gevolgd en dan is het lastig te volgen welk schema er nou precies gebruikt is.. vandaar ter verduidelijking de oplossing in de openingspost.
Denk dat veel buizenbouwers hier wel interesse in hebben, mooi stukje pionierswerk en forumsamenwerking.
Maar ik zal er even mee wachten, prima.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Zeg in hebben,
wel wel,
we kunnen er alleen maar uit leren, en waarom niet verschillende schema's plaatsen die werken, kan de eindgebruiker uiteindelijk zelf beslissen welke versie hij/zij wil gebruiken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Er zijn toch alleen maar verschillen in uitvoering ?
Stereo Mono en voor hogere spanning dan 50 volt Dan moeten er andere transitors in de ZKT558
En die moet dan precies een halve slag gedraaid worden op de print
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Of de 2N5401 :?

Als het allemaal praktisch werkt,waarom niet een sticky van maken,kan iedereen zelf uitmaken wat hij wil.

Er is geen eenzijdige oplossing, enkel mono of stereo,zoals Bert al aangaf.

Het wachten is alleen op de dingen die in de praktijk werken,de theorie is klaar.

Dus eens met Ronny.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Ik lever Barry het nodige om de Bias Automaat vooraan het topic te plaatsen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Prima Willy, gaan we doen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Vandaag draait een monoblok GU-50 zonder problemen met de mono automaat,het werkt :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Willy heeft me een mooi pakket info gestuurd, morgenvroeg zal ik het vooraan in het topic plaatsen.
PS gefeliciteerd Demo met het resultaat!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Vandaag draait een monoblok GU-50 zonder problemen met de mono automaat,het werkt :yeah:
:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: Super Goed Nieuws Peet :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Willy heeft me een mooi pakket info gestuurd, morgenvroeg zal ik het vooraan in het topic plaatsen.
PS gefeliciteerd Demo met het resultaat!
Ijverig bezig hier :D .
Is idd niet een eenduidig recept te geven.Er zijn aanpassingen naar gelang de toepassing.
Het relais is niet altijd nodig
De voeding kan op verschillende manieren gedaan
Naar gelang de nodige negatieve roosterspanning (verschillende eindbuistypes) zijn er ook (kleine) aanpassingen
Zijn in de loop van het draadje wel vermeld, verstandig om bij nabouw toch het hele verhaal door te nemen.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Beste mensen, het verhaal van Willy staat vermeldt in de openingspost. Wie ook de bias automaat heeft gebouwd en zijn versie erbij wil hebben staan, stuur maar op dan voeg ik het toe.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Barry, onder het schema waar ik voor het eerst de Vref vermeld, moet 610mV staan, uiteraard niet 610mA. Sorry, over het hoofd gezien. :(

Demo, allez nu de mono-versie nog?
Gesloten