Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
OK Bert, daarom dat het rondje andersom zit
Re: Bias automaat
Ja precies Ronnyronnydepony schreef:OK Bert, daarom dat het rondje andersom zit
Re: Bias automaat
Op zijn Hollands ben ik zelf een mug (bijnaam voor Haarlemmer). Kortom, ik ben niet gek, ik ben een Westvlaams vliegtuig!Ah!buis schreef:Ligt er maar aan over welke je het hebt.MarcelvdG schreef:Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Om een westvlaamse "mugge" door een zift (zeef) te krijgen moeten er wel heel grote gaten in zitten![]()
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/mugge
Anne
Re: Bias automaat
En in veelvoud haarlemmermeer 
Re: Bias automaat
Ik heb Robert een tweetal printjes toe gestuurd met printontwerp van Willy .
Ik verwacht morgen pakketjes boer dan kan ik ook de biasautomaat met print van jou testen Ronny
En misschien binnenkort ook wat test resultaten van Robert .
Ik verwacht morgen pakketjes boer dan kan ik ook de biasautomaat met print van jou testen Ronny
En misschien binnenkort ook wat test resultaten van Robert .
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Het kost bij mij altijd veel tijd, Bert. Omdat je er twee hebt gestuurd overweeg ik om twee monoblokken met elk 4x EL84 te maken. Ik heb daar alles voor in huis, behalve de behuizingen (en de tijd).
Re: Bias automaat
Daar zijn die 2 printjes precies goed, Jomanda is hier geweest zekerRobertD schreef:Het kost bij mij altijd veel tijd, Bert. Omdat je er twee hebt gestuurd overweeg ik om twee monoblokken met elk 4x EL84 te maken. Ik heb daar alles voor in huis, behalve de behuizingen (en de tijd).
Re: Bias automaat
De Mono printjes zijn er ook
Dat ziet er Super uit
Iedereen nogmaals bedankt
voor dit gave ontwerp Super

Dat ziet er Super uit
voor dit gave ontwerp Super
Re: Bias automaat
Nog even het afgewerkt printje weergeven zoals het 2x gebruikt wordt in het topic CTA4...
Alles is prima verlopen bij de montage, moet nog wel uitgetest worden.
Dank aan Anne voor het ontwerp, aan Marcel voor de fijn-tuning en alle anderen die hier uiteindelijk ervoor gezorgd hebben dat op dit forum een degelijke AutoBias is ontstaan!
Dank aan Anne voor het ontwerp, aan Marcel voor de fijn-tuning en alle anderen die hier uiteindelijk ervoor gezorgd hebben dat op dit forum een degelijke AutoBias is ontstaan!
Re: Bias automaat
Bias Automaten zijn goedgekeurd, werken perfect
VRef van beide automaten is 610mV.
Voor alle regelaars geldt het volgende:
In de testopstelling zit elke "kathode" met 18 ohm aan massa.
Ik leg op de "kathode" een spanning aan die ik varieer tussen 300mV en 1.1V .
Ik meet continue de negatieve Vg
+5.05V voeding
-23.66V negatieve voeding
Alle 8 regelingen reageren identiek
VRef van beide automaten is 610mV.
Voor alle regelaars geldt het volgende:
In de testopstelling zit elke "kathode" met 18 ohm aan massa.
Ik leg op de "kathode" een spanning aan die ik varieer tussen 300mV en 1.1V .
Ik meet continue de negatieve Vg
+5.05V voeding
-23.66V negatieve voeding
- spanning aan, 0v op "k" -1.54V Vg
regel naar k= 610mV ... Vg blijft -1.54V
regel verder omhoog, van af 750mV begint Vg langzaam negatiever te worden
van af 850 à 900mV gaat Vg behoorlijk sneller naar desnoods max. negatief
ik regel terug richting 610mV, Vg wordt stilaan negatiever
vanaf 500mV begint Vg terug versneld positiever te worden
ik stop met opregelen op 610mV, Vg stabiliseert en begint heel langzaam negatiever/positiever te worden.
Alle 8 regelingen reageren identiek
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Gefeliciteerd met het resultaat! Mooi staaltje forum samenwerking zo. Zal ik het schema in de openingspost zetten?
Re: Bias automaat
Ja doe maar BarryBarry2001 schreef:Gefeliciteerd met het resultaat! Mooi staaltje forum samenwerking zo. Zal ik het schema in de openingspost zetten?
Re: Bias automaat
Misschien nog even wachten, in dit topic zijn verschillende varianten besproken, er zijn dus meerdere die hun zeg daar in hebben.
Indien dat ok Is voor iedereen mag je dat doen, geef me dan een PB en ik bezorg je al het nodige, van schema naar printlayout en gerberfiles.
Indien dat ok Is voor iedereen mag je dat doen, geef me dan een PB en ik bezorg je al het nodige, van schema naar printlayout en gerberfiles.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Maakt mij niet uit hoor, dacht dat het voor de meelezer interessant zou zijn. Heb het topic (‘mijn’ topic
) van de zijlijn gevolgd en dan is het lastig te volgen welk schema er nou precies gebruikt is.. vandaar ter verduidelijking de oplossing in de openingspost.
Denk dat veel buizenbouwers hier wel interesse in hebben, mooi stukje pionierswerk en forumsamenwerking.
Maar ik zal er even mee wachten, prima.
Denk dat veel buizenbouwers hier wel interesse in hebben, mooi stukje pionierswerk en forumsamenwerking.
Maar ik zal er even mee wachten, prima.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
Zeg in hebben,
wel wel,
we kunnen er alleen maar uit leren, en waarom niet verschillende schema's plaatsen die werken, kan de eindgebruiker uiteindelijk zelf beslissen welke versie hij/zij wil gebruiken
wel wel,
we kunnen er alleen maar uit leren, en waarom niet verschillende schema's plaatsen die werken, kan de eindgebruiker uiteindelijk zelf beslissen welke versie hij/zij wil gebruiken
Re: Bias automaat
Er zijn toch alleen maar verschillen in uitvoering ?
Stereo Mono en voor hogere spanning dan 50 volt Dan moeten er andere transitors in de ZKT558
En die moet dan precies een halve slag gedraaid worden op de print
Stereo Mono en voor hogere spanning dan 50 volt Dan moeten er andere transitors in de ZKT558
En die moet dan precies een halve slag gedraaid worden op de print
Re: Bias automaat
Of de 2N5401 
Als het allemaal praktisch werkt,waarom niet een sticky van maken,kan iedereen zelf uitmaken wat hij wil.
Er is geen eenzijdige oplossing, enkel mono of stereo,zoals Bert al aangaf.
Het wachten is alleen op de dingen die in de praktijk werken,de theorie is klaar.
Dus eens met Ronny.
Als het allemaal praktisch werkt,waarom niet een sticky van maken,kan iedereen zelf uitmaken wat hij wil.
Er is geen eenzijdige oplossing, enkel mono of stereo,zoals Bert al aangaf.
Het wachten is alleen op de dingen die in de praktijk werken,de theorie is klaar.
Dus eens met Ronny.
Re: Bias automaat
Ik lever Barry het nodige om de Bias Automaat vooraan het topic te plaatsen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Prima Willy, gaan we doen.
Re: Bias automaat
Vandaag draait een monoblok GU-50 zonder problemen met de mono automaat,het werkt 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Willy heeft me een mooi pakket info gestuurd, morgenvroeg zal ik het vooraan in het topic plaatsen.
PS gefeliciteerd Demo met het resultaat!
PS gefeliciteerd Demo met het resultaat!
Re: Bias automaat
democles schreef:Vandaag draait een monoblok GU-50 zonder problemen met de mono automaat,het werkt
Re: Bias automaat
Ijverig bezig hierBarry2001 schreef:Willy heeft me een mooi pakket info gestuurd, morgenvroeg zal ik het vooraan in het topic plaatsen.
PS gefeliciteerd Demo met het resultaat!
Is idd niet een eenduidig recept te geven.Er zijn aanpassingen naar gelang de toepassing.
Het relais is niet altijd nodig
De voeding kan op verschillende manieren gedaan
Naar gelang de nodige negatieve roosterspanning (verschillende eindbuistypes) zijn er ook (kleine) aanpassingen
Zijn in de loop van het draadje wel vermeld, verstandig om bij nabouw toch het hele verhaal door te nemen.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Beste mensen, het verhaal van Willy staat vermeldt in de openingspost. Wie ook de bias automaat heeft gebouwd en zijn versie erbij wil hebben staan, stuur maar op dan voeg ik het toe.
Re: Bias automaat
Barry, onder het schema waar ik voor het eerst de Vref vermeld, moet 610mV staan, uiteraard niet 610mA. Sorry, over het hoofd gezien.
Demo, allez nu de mono-versie nog?
Demo, allez nu de mono-versie nog?
